AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #101 Skrevet 14. juli 2017 Klapsing er vold i nære relasjoner (familie) og kan fint politianmeldes. Anonymkode: b1987...d27
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #102 Skrevet 14. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Klapsing er vold i nære relasjoner (familie) og kan fint politianmeldes. Anonymkode: b1987...d27 Klapsing er forbudt og straffbart iht norsk lov. Anonymkode: b1987...d27
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #103 Skrevet 14. juli 2017 On 7/12/2017 at 3:25 PM, AnonymBruker said: Reinspikka nonsens. Barn tar ikke skade av ris når de har gjort noe galt. Ikke prat om du noe ikke har peiling om her, for alt det du skriver her er direkte løgn. Anonymkode: ba4e7...e2c Du skriver som du ikke har fått bearbeidet dine egne opplevelser med straff og rising. Anonymkode: 1a5f2...013 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #104 Skrevet 14. juli 2017 17 timer siden, Raven.WritingDesk skrev: Vel; det godtar jeg! om småbarnet min sitter på flyet og for eksempel sparker i setet og jeg er et stykke unna uten å se det er det helt greit om vedkommende foran irettesetter barnet mitt. Om skolebarnet mitt blir med noen hjem og sier noe negativt om middagen er det også ikke bare greit, men flott; om foreldrene irettesetter. "It takes a village to raise a child". men ingen av dem, skal hverken klapse eller slå ungen min. Og jeg skal heller ikke klapse eller slå andre eller mine barn. Heldigvis! Når jeg snakker om oppdra i denne tråden så snakket jeg faktisk om fysisk avstraffelse, ikke irettesetting. Jeg tar ikke fem flate ører, å irettesette barn, mine eller andres, når jeg er vitne til noe som absolutt ikke greit, eller kanskje direkte farlig. Var vitne til et par jenter i alder 10-12 år, som drev med noe inne i en vernet telefonkisok (gammel rød type), mistenkte hærverk, men det var ikke noe annet enn at hun ene ville prøve å ringe noen. Sa Ok, og gikk videre. Var vitne til noen barn som dyttet til en guttunge, flere ganger. Så etter, men satt med inntrykk av dette ikke var lek, ihvertfall ikke for den som ble dyttet. Blandet meg inn, og hjalp han å ringe foreldrene. Han ble hentet av mor, han var glad for innblanding. Ble vitne til et par guttunger jeg ikke kjente, som styrte med en parkert sykkel, uten lås, utenfor blokka jeg bor i. Visste at de ikke eide sykkelen, da de for det første ikke bor i blokka, og for det andre så hadde jeg sett den sykkelen (eller en som lignet), hos en av ungene i blokka. Jeg blandet meg inn for å sjekke om de faktisk eide, eller var på vei til å stjele. Blandet meg inn, og de løp av gårde. Har flere sånne innblandinger på samvittigheten. Høres nesten ut som jeg aktivt søker sånne saker, men jeg bor rett ved en barneskole, og veien rett forbi blokka brukes veldig mye både på vei til skolen, og på vei hjem. My point, vi snakker ikke om irrettesettelser av andres unger, kun klapsing. Snakker selvsagt ikke om Norge, men andre land, blant annet mitt hjemland. Anonymkode: 72d03...739 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #105 Skrevet 14. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Respekten blir nok utvilsomt mindre. Frykten og forakten blir større. Anonymkode: 33732...e5c Et klaps fører ikke til frykt eller forakt, ja jeg vet det er forbudt i Norge, men å dramatisere det som om det gjaldt grov vold utført av forstyrrede foreldre blir totalt feil. Jeg ble klasket til av læreren da jeg gikk på skolen, men frykt følte jeg aldri. Pleide alltid å erte ham ved å gå bak ham og etterligne måten han gikk på, så særlig frykt kan jeg ikke ha følt. Anonymkode: c6a90...c55
Minlillesky Skrevet 14. juli 2017 #106 Skrevet 14. juli 2017 På 12.7.2017 den 13.01, AnonymBruker skrev: De færreste voksne ville funnet seg i å bli irettesatt av partner, familie, sjef el. med klaps, draging i ørene eller lugging. Eller? Og voksne som opplever dette har muligheter i seg selv til å dra. Barn har ikke det. Jeg har møtt mange barn som har opplevd vold i hjemmet. Oppdragervold er vold. De forteller at det er vondt, det er ydmykende, de er redde, de tror at foreldrene ikke liker dem osv. Norge er heldigvis et land der det ikke er lov til å slå eller utøve vold mot barn. Heldigvis!! Anonymkode: 4c497...b0a Helt enig! Selv klaps er vold. Vold løser absolutt ingenting. Heldigvis som du skriver, så har vi i Norge en lov mot dette. Heldigvis. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #107 Skrevet 14. juli 2017 1 time siden, Minlillesky skrev: Helt enig! Selv klaps er vold. Vold løser absolutt ingenting. Heldigvis som du skriver, så har vi i Norge en lov mot dette. Heldigvis. I stedet for å skrive 6 sider om klaps er vold eller ikke, så bør vi kanskje diskutere den volden mot barn som er mest utbredt i Norge, nemlig psykisk vold mot barn. Nesten 10 % av norske barn har opplevd psykisk vold fra foreldre og da snakker man ikke om 2-3 klaps i løpet av en barndom, da snakker vi om mange, mange opplevelser hvor barn blir hånet, latterliggjort og trakassert av de som egentlig skulle vist dem kjærlighet. Når forskning også viser at psykisk vold mot barn er mer skadelig enn fysisk vold, så er det kanskje på tide at det blir satt på kartet, at de barna som har blitt fullstendig oversett i alle diskusjonene om klaps eller ikke, nå blir sett! Anonymkode: c6a90...c55 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #108 Skrevet 15. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å skrive 6 sider om klaps er vold eller ikke, så bør vi kanskje diskutere den volden mot barn som er mest utbredt i Norge, nemlig psykisk vold mot barn. Nesten 10 % av norske barn har opplevd psykisk vold fra foreldre og da snakker man ikke om 2-3 klaps i løpet av en barndom, da snakker vi om mange, mange opplevelser hvor barn blir hånet, latterliggjort og trakassert av de som egentlig skulle vist dem kjærlighet. Når forskning også viser at psykisk vold mot barn er mer skadelig enn fysisk vold, så er det kanskje på tide at det blir satt på kartet, at de barna som har blitt fullstendig oversett i alle diskusjonene om klaps eller ikke, nå blir sett! Anonymkode: c6a90...c55 Og der gikk diskusjonen mot en slutt . Klaps kan vi diskutere men psykisk vold mot barn vekker ikke så sterke følelser, selv om vi vet at den type vold fører til flere psykiske skader enn det fysisk vold gjør. Jaja, mennesket er ikke alltid så rasjonelt. Anonymkode: c6a90...c55 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #109 Skrevet 15. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Et klaps fører ikke til frykt eller forakt, ja jeg vet det er forbudt i Norge, men å dramatisere det som om det gjaldt grov vold utført av forstyrrede foreldre blir totalt feil. Jeg ble klasket til av læreren da jeg gikk på skolen, men frykt følte jeg aldri. Pleide alltid å erte ham ved å gå bak ham og etterligne måten han gikk på, så særlig frykt kan jeg ikke ha følt. Anonymkode: c6a90...c55 Klaps er vold og hvis nøre relasjoner har klappet kan klapset politianmeldes. Hvis barn har sett klapset involveres også de, i form av at Barnevern undersøker om dette var reelt eller en misforståelse. Anonymkode: b1987...d27 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #110 Skrevet 15. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klaps er vold og hvis nøre relasjoner har klappet kan klapset politianmeldes. Hvis barn har sett klapset involveres også de, i form av at Barnevern undersøker om dette var reelt eller en misforståelse. Anonymkode: b1987...d27 TS her Det er ingen som diskuterer om mishandling eller lette klaps er greit. Det er ikke lov i Norge, sånn er det bare. Lette klaps er like ugreit som, som verre ting. Det tråden begynte med var egentlig om hva som var til barnas beste, når det kommer til oppdrager vold, når det omhandler kulturer der det er vanlig. Sier ABSOLUTT IKKE at man skal gjøre forskjell på etniske og ikke-etniske nordmenn. I kulturer der det er vanlig, så er det eneste disse foreldrene kjenner til, når de flytter til Norge. Når barna gjør noe, som vanligvis ville ført til klaps (normalt trengs det bare et), så vet foreldrene plutselig ikke hva de skal gjøre. Disse barna kjenner også til hvilke situasjoner foreldrene kommer til å "klikke", og når det plutselig ikke skjer, så kan de også bli forvirret. Poenget mitt er egentlig at det ikke er nok å si at sånn er det i Norge, disse foreldrene trenger også å få veiledning i hvordan de kan være de beste foreldrene de ønsker å være, uten å klapse barna sine. Meget mulig at det allerede skjer. Anonymkode: 72d03...739 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #111 Skrevet 15. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Klaps er vold og hvis nøre relasjoner har klappet kan klapset politianmeldes. Hvis barn har sett klapset involveres også de, i form av at Barnevern undersøker om dette var reelt eller en misforståelse. Anonymkode: b1987...d27 Og dermed hoppet du galant over innlegget om psykisk vold, og begynte å snakke om klaps igjen. Jaja,når voksne ser seg blind på klaps, så får barna som blir utsatt for emosjonell vold av sine foreldre, stille seg i mørket igjen, der ingen ser dem. So what? Vi voksne liker å lage eviglange tråder om klaps er vold eller ikke. Anonymkode: c6a90...c55
Gjøksuppe Skrevet 15. juli 2017 #112 Skrevet 15. juli 2017 På 12.7.2017 den 22.59, Million skrev: Jeg er totalt i mot bruk av vold mot barn. De er forsvarsløse og små, og har ingenting å forsvare seg med mot en voksen som står der og slår dem. Den redselen og situasjonen ville jeg aldri satt mitt barn i. Jeg skal være en kilde til trygghet og kjærlighet, ikke smerte, underkuelse og ris og slag. En gang da sønnen min var tre år gammel ca, gjorde han noe fryktelig dumt. Jeg husker ikke nå hva det var, men det var noe som var farlig og derfor totalt forbudt å gjøre. Jeg sto på kne foran han og så han inn i ansiktet mens jeg kjeftet på han. For å markere poenget, smekket jeg hendene mine hardt sammen rett foran han. Var ikke fysisk nær han, men smellet og symbolikken i handlingen gikk ikke tre-åringen hus forbi. Han begynte å gråte og ble redd. Jeg var ikke engang borti han. Kan ikke engang forestille meg hvor redd og lei seg han måtte ha blitt om jeg virkelig slo til han. Nei, jeg orker ikke tanken engang... å slå barn er ikke greit. Maktmisbruk av verste sort. Man slår og plager noen som er fysisk svakere enn seg selv. Godt det er forbudt her i landet! Din form for oppdragelse er også i strid med norsk lovverk ref. barneloven: "Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #113 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dermed hoppet du galant over innlegget om psykisk vold, og begynte å snakke om klaps igjen. Jaja,når voksne ser seg blind på klaps, så får barna som blir utsatt for emosjonell vold av sine foreldre, stille seg i mørket igjen, der ingen ser dem. So what? Vi voksne liker å lage eviglange tråder om klaps er vold eller ikke. Anonymkode: c6a90...c55 Jeg har blitt utsatt for psykisk vold, og jeg er en av dem i tråden som mener klaps ER VOLD som er SKADELIG! Nå må du virkelig ta deg ei bolle her, c55... Anonymkode: 72370...b04
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #114 Skrevet 15. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her Det er ingen som diskuterer om mishandling eller lette klaps er greit. Det er ikke lov i Norge, sånn er det bare. Lette klaps er like ugreit som, som verre ting. Det tråden begynte med var egentlig om hva som var til barnas beste, når det kommer til oppdrager vold, når det omhandler kulturer der det er vanlig. Sier ABSOLUTT IKKE at man skal gjøre forskjell på etniske og ikke-etniske nordmenn. I kulturer der det er vanlig, så er det eneste disse foreldrene kjenner til, når de flytter til Norge. Når barna gjør noe, som vanligvis ville ført til klaps (normalt trengs det bare et), så vet foreldrene plutselig ikke hva de skal gjøre. Disse barna kjenner også til hvilke situasjoner foreldrene kommer til å "klikke", og når det plutselig ikke skjer, så kan de også bli forvirret. Poenget mitt er egentlig at det ikke er nok å si at sånn er det i Norge, disse foreldrene trenger også å få veiledning i hvordan de kan være de beste foreldrene de ønsker å være, uten å klapse barna sine. Meget mulig at det allerede skjer. Anonymkode: 72d03...739 Å melde et klaps til politiet, som en skrev, er overkill. Det eneste som hadde skjedd, er at saken hadde blitt henlagt. Hvis den ikke hadde blitt henlagt hadde barnet som hadde blitt utsatt for dette klapset blitt livredd for å miste foreldrene sine. Så fordi noen voksne synes de må demonstrere at et klaps er vold så risikerer de å traumatisere et barn. Anonymkode: c6a90...c55
Gjest Skrevet 15. juli 2017 #115 Skrevet 15. juli 2017 Tråden er ryddet for brukerdiskusjon. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #116 Skrevet 15. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og dermed hoppet du galant over innlegget om psykisk vold, og begynte å snakke om klaps igjen. Jaja,når voksne ser seg blind på klaps, så får barna som blir utsatt for emosjonell vold av sine foreldre, stille seg i mørket igjen, der ingen ser dem. So what? Vi voksne liker å lage eviglange tråder om klaps er vold eller ikke. Anonymkode: c6a90...c55 Denne tråden handler om fysisk vold, mer spesifikt "mild" vold som klaps. Å dra inn at f.eks. psykisk vold, grisebanking og seksuelle overgrep er værre enn mild vold, er avsporing. Lag din egen tråd! De fleste er nok enig i at psykisk vold er ille, og at det er noe vi trenger økt bevissthet om for å beskytte barna som blir utsatt for det. Tilbake til trådens tema mener jeg at klaps definitivt er vold. Det er nok også mer traumatisk for barn å oppleve klaps nå, enn da dette var en helt vanlig del av oppdragelsen for så og si alle. Og for de som tror at barnevernet tar barn fra ellers uskyldige foreldre ved kun ett lett klaps, tar dere feil. Foreldrene tilbys alltid veiledning først, med mindre det er grunn for mistanke om akutt fare for barnets liv og helse. Anonymkode: 72c52...974
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #117 Skrevet 16. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Å melde et klaps til politiet, som en skrev, er overkill. Det eneste som hadde skjedd, er at saken hadde blitt henlagt. Hvis den ikke hadde blitt henlagt hadde barnet som hadde blitt utsatt for dette klapset blitt livredd for å miste foreldrene sine. Så fordi noen voksne synes de må demonstrere at et klaps er vold så risikerer de å traumatisere et barn. Anonymkode: c6a90...c55 Vi som har nulltoleranse (0) null toleranse - for vold / klaps / ørefik - hva du enn kaller det: anmelder et klaps til politiet. Gjennom en politianmeldelse markerer man sin nulltoleranse og signaliserer "dette er ikke greit!" Anonymkode: b1987...d27 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå