Gå til innhold

Oppdragelses vold


Fremhevede innlegg

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Helt fjernt å trekke frem at dette var normen for mange år siden.. ikke lenge siden homofili var forbudt og kunne sparkes fra stillinger pga legningen sin. Er det liksom greit da? 

Det er forkastelig å slå barn. Ferdig snakka. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Helt fjernt å trekke frem at dette var normen for mange år siden.. ikke lenge siden homofili var forbudt og kunne sparkes fra stillinger pga legningen sin. Er det liksom greit da? 

Det er forkastelig å slå barn. Ferdig snakka. 

Trekker det frem, fordi tidligere i tråden blir det sett på som fakta at klaps er noe barn vil ta skade av. Hvis det hadde vært korrekt ville store deler av barnekullet fra begynnelsen av 1980-tallet vært traumatisert, og slik er det ikke. Ikke minst kan man spørre seg om barn som vokste opp på 1960 og 1970-tallet, da var det enda mer vanlig med oppdragervold, er traumatiserte.

Anonymkode: c6a90...c55

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trekker det frem, fordi tidligere i tråden blir det sett på som fakta at klaps er noe barn vil ta skade av. Hvis det hadde vært korrekt ville store deler av barnekullet fra begynnelsen av 1980-tallet vært traumatisert, og slik er det ikke. Ikke minst kan man spørre seg om barn som vokste opp på 1960 og 1970-tallet, da var det enda mer vanlig med oppdragervold, er traumatiserte.

Anonymkode: c6a90...c55

Ingen av de jeg kjenner som ble klapset som små, uansett om det var på 60- 70- eller 80-tallet, husker dette som noe annet ubehagelige hendelser, og de fleste sier også at det gjorde noe med forholdet til den/de som klapset. Kjenner èn mann som er et slags unntak fra dette, for han mener det var greit. Han ble riktignok utsatt for mer og grovere vold enn bare klaps, og fortsatte å gjøre det samme mot sine barn etter hvert, så noe gikk jo uansett galt for ham. 

Anonymkode: 8205e...3da

  • Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trekker det frem, fordi tidligere i tråden blir det sett på som fakta at klaps er noe barn vil ta skade av. Hvis det hadde vært korrekt ville store deler av barnekullet fra begynnelsen av 1980-tallet vært traumatisert, og slik er det ikke. Ikke minst kan man spørre seg om barn som vokste opp på 1960 og 1970-tallet, da var det enda mer vanlig med oppdragervold, er traumatiserte.

Anonymkode: c6a90...c55

Jeezez! 

Du vet at i gamle-gamle dager ga de babyene opium så de sovnet ? Majoriteten av dem ble da normale voksne de også. 

Poenget er fremgang. Man trenger faktisk ikke dope unger eller slå dem for å oppdra dem. 

Og selv om majoriteten på 80allet ikke tok skade så er det sånn at noen foreldre klarer ikke å sette grenser for volden sin; de slo ungene sine ihjæl, ga dem Shaken baby syndrom og ødela dem fysisk og psykisk, selv om majoriteten ikke gjorde det. Akkurat som at noen drepte babyene sine med overdose av opium, selv om majoriteten ikke gjorde det. 

Det handler altså om at "Oppdragervold" går fra "lett klapsing" til filleristing. - Så derfor totalforbud.

Det handler også om signaleffekt, og grensesetting, for hva som skal ansees som akseptabelt og ikke i et samfunn! 

Du som er så opptatt av statistikk burde sammenligne antall dødsfall og skader grunnet shaken baby syndrom i land hvor vold mot barn er greit, kontra land der hvor det ikke er greit.

Generelt sett er det vel logisk at voldsstatistikken og drapsraten er høyere i land hvor vold mot barn er lovlig. 

http://www.kk.no/mamma/shaken-baby-syndrome-mellom-fem-og-sju-spedbarn-dor-i-norge-hvert-ar-63715742.

 

AnonymBruker
Skrevet

Andre generasjons innvandrer her. Jeg skulle ønske jeg heller fikk grisejuling, enn å bli utsatt for psykiske og emosjonelle overgrep. Har endt opp som et vrak og en kasteball i psykiatrien. Klarer ikke relatere meg til mennesker og knytte bånd. Har store sosiale utfordringer, og jeg fikk nylig vite at jeg trolig har en ADHD diagnose og befinner meg trolig også et sted på autisme spekteret. Alt dette har vært ubehandlet i årevis grunnet omsorgssvikt. Kort fortalt har foreldrene mine fucka opp livet til en nå 35 år gammel mann. 

Anonymkode: 6f70f...c44

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig trist at så mange mener det er greit å utføre straffbar handling mot barn. Det undergraver barns rettsikkerhet, trygghet, oppvekst- og levevilkår. Å unnskylde vold mot barn er forherligelse av vold og det er skammelig at voksne mennesker kan mene at vold mot barn er greit.

Straffeloven:

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b)     sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Anonymkode: 4c497...b0a

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt at det bør bli mer bevissthet rundt omsorgssvikt generelt. Det bør selvsagt være fokus på at man aldri skal skade barn fysisk. Men det er en del tegn på omsorgssvikt jeg tror at mange ikke legger merke til. En lærer tenker kanskje at det er noe som ikke er helt greit for et barn i klassen sin. De spør barnet hvordan det går. Barn vil ofte si "bra" og "jeg har det fint. ting går bra hjemme" samme hvor jævlig de egentlig har det. Sånn er det bare. Jeg tenker at hvis man ikke gir seg helt der, og heller ikke maser, men gjør ting for at barnet gradvis skal bli tryggere, så vil de tilslutt kanskje åpne seg...

Barn skammer seg lett når ting ikke er helt bra hjemme. Det skulle ikke vært så vanskelig å snakke om det. Noen frykter kanskje barnevernet, og er bekymret for hva som vil skje med mor/far, føler at de er tystere om de sier noe.

Hvis et barn har skitne, hullete klær, ikke alltid har matpakke på skolen, er aggresiv/bråkete så blir det snappet opp av lærere som tar tak. Mens om et barn ser velstelt ut, har alt som trengs materielt, er høflig, men veldig stille, så blir de usynlige/oversett.

Det siste jeg nevner er så utrolig typisk for hvordan det gjerne er når det er omsorgssvikt i hjemmet, veldig merkelig at mange ikke begriper det.

Anonymkode: 33732...e5c

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

For meg blir det helt feil at du gjentar (ser du har skrevet det flere ganger nå) at det ville være mer traumatisk for deg (eller andre hypotetiske barn) - å bli tvangsflyttet fra foreldrene enn å bli utsatt for "litt klaps".

Jeg kan ikke snakke for andre, men jo, for meg ville det være mer traumatisk å bli flyttet fra mine. Det er ikke fordi barn er loyale mot foreldrene, og elsker de likevel. Dette er fordi jeg var en typisk mamma jente, og har svært gode minner fra barndommen, og de to klapsene jeg husker (kan ha vært flere jeg ikke husker) er ikke nok til å overskygge det. Jeg sier heller ikke at det er riktig å klapse til i ny og ne. Jeg har egne tweens og unge voksne barn, og har ALDRI klapset til eller slått de, ikke har jeg hatt behov, og heller ikke hjerte til dette. 

For det andre; barnet selv har som regel ikke evne til å vurdere hva som er for barnets eget beste.

Jeg var 11 år, så for meg vil det ihvertfall ikke vært det beste å flytte fra en mor som var omsorgsfull og elsket meg, pga noen få klaps. Men jeg gjentar, for meg var det ikke aktuelt uansett da mamma aldri slo meg.

Barn som blir utsatt for seksuelle overgrep kan ofte være glad i den som gjør dette mot dem, akkurat som at de kan være glad i noen som utøver vold mot dem.. 

Hvor kom dette fra? Du vet du blander inn ting jeg ikke har sagt eller står inne for. Det å slå barn gul og blå i ny og ne er ikke greit. Drive seksuelle overgrep mot barn i ny og ne er heller ikke greit. Jeg snakket kun om vanlige klaps, i hjemlandet, og hva som skjer om det skjer i Norge.

Jeg ser også at du skriver at du reagerer på at innvandrere kritiseres for å slå/være voldelig mot egne barn, og at de er like glad i barna sine som etniske nordmenn.

Bare så en ting er klart. Jeg reagerer ikke på at etniske nordmenn kritiserer innvandrere for å slå barna sine. Jeg er nokså sikker på at i enkelte miljøer så skjer nok oppdrager vold fortsatt, selv om det er ulovlig i Norge. Det jeg reagerer på, er uvitenhet blant mange som kommenterer på sosiale medier, etter slike saker eks somaliske foreldre mishandlet sin 5 uker gamle baby, med at det er så typiske utlendinger å slå barna, NEI det er ikke typisk utlendinger å slå en 5 uker gammel baby og gi den skader for livet. DETTE er typisk for idioter som tror de eier barna sine og kan gjøre hva de vi, uavhengig av etnisitet.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/baby-med-livstruende-skader-foreldre-siktet-for-familievold/a/23595955/

Leste også om somaliske foreldre som ble dømt for langvarig og omfattende mishandling av sine barn, disse skulle ikke bare fått fengselsstraff, men daglig fått den samme behandlingen de utsatte sine barn for. https://www.aftenposten.no/norge/Fem-foreldre-er-tiltalt-for-grov-mishandling-av-egne-barn-126830b.html

Jeg sier kun at det ikke er TYPISK utlendinger å mishandle babyene sine.

Det er dog ingen tvil om at enkelte kulturer fra land der det å slå barn er greit, har en adferd og barneoppdragelse som viker mye fra hva nordmenn anser som bra barneoppdragelse. 

 

Når jeg leser innleggene dine synes jeg du ser ut til å bagatelliserer "oppdrager"vold (har aldri hørt dette begrepet før, og liker det svært dårlig..) - for som noen sier over; vold er vold. - jeg synes også du ser ut til å sette foreldre fra land med en slik voldskultur inn i en offerrolle, gjennom å påpeke at det er galt å kritisere dem for slike handlinger, og at de sikkert elsker barna like mye de også som nordmenn. 

Jeg har ikke satt foreldre fra disse landene inkl mitt eget i noen offerrolle, jeg er KUN opptatt av barnas beste, og ønsket egentlig en diskusjon rundt hva er barnas beste. Helt enig i at det er å ikke slå de i det hele tatt, men for eks nyankomne familier, hvor de lærer at det ikke er greit, men bruker litt tid på venne seg til det.

Ja; de gjør de sikkert. De som omskjærer spebarn pga kulturen sin elsker sikkert barna de også. Men det legitimerer eller forklarer ikke grusomme handlinger, og man må kunne kritisere slike ting uten at de som utfører handlingen skal omtales som offer. Det er kun gjennom slik åpen debatt og kritikk at man kan få endret denne type adferd.. 

Den diskuterer jeg ikke engang, jeg har aldri snakket om omskjæring, og grovt vold, foreldrene der er ikke OFRE på noen måte, og bør få den straffen de fortjener. Ferdig snakket. 

 

17 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

 

Mange slår også hunden sin eller bruker elektriske halsbånd som kan gi den støt (det er forbudt i Norge) 

Er det greit så lenge hunden er veloppdragen og ikke lider varige men? 

Mishandling enten det er barn eller dyr, er ikke greit, uansett

TS her

Anonymkode: 72d03...739

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Arth88 skrev:

Barnevernstjenesten kommer ikke til å gå for omsorgsovertakelse å grunn av "normal" oppdragervold, spesielt ikke om foreldrene er av utenlandsk opprinnelse og har en annen kulturbakgrunn i forhold til oppdragelsesmetoder enn nordmenn. Med normal oppdragervold menes lette klaps som ikke påfører barnet fysiske skader.

Derimot vil foreldrene tilbys veiledning av barnevernstjenesten for å heve foreldrekompetansen og gi dem nye verktøy som de kan bruke i oppdragelsen som erstatter oppdragervolden. Dersom foreldrene motsetter seg denne hjelpen, eller over tid ikke viser vilje til å forandre oppdragerstil vil barnevernstjenesten vurdere om de er skikket som foreldre. Man kan ikke la voksne mennesker fortsette å bryte norsk lov, mot bedre vitende og med barn som ofre. Ja en omsorgsovertakelse er ekstremt traumatisk, men man kan ikke vite og ikke handle, om det går ille med barnet vil jo staten sitte igjen med ett erstatningsansvar siden de visste om volden men ikke grep inn.

De aller fleste barn er fullstendig klar over at det er ulovlig å slå barn i Norge fra tidlig alder. For barn som blir slått er dette en stor hemmelighet som de må holde helt for seg selv, for ellers kan jo de bli tatt av barnevernet eller kanskje politiet kommer å tar mamma og pappa. Å bli slått i Norge hvor "ingen andre" blir det gjør nok at barnet får en ekstra psykisk belastning og frykt, kontra det å få ris i Frankrike eller USA der majoriteten av barn blir utsatt for oppdragervold og det ikke er et tabubelagt tema og skjult i den offentlige sfæren. Jeg vil også påstå at foreldre av norsk opprinnelse som slår nå i 2017, er foreldre som uansett ikke er skikket til å ha barn på mange flere områder enn bare oppdragervolden i seg selv.

Eksakt den informasjonen jeg er ute etter. Hvordan de behandler slike saker videre, der foreldrene kommer fra et land hvor det er nokså vanlig med oppdragervold, uavhengig av om de kommer fra sørøst asia, midtøsten, sør europa, afrika eller usa.

I tilfelle noen begynner å lure, jeg spør ikke fordi jeg eller noen jeg kjenner slår sine barn i ny og ne, og jeg ønsker å finne ut om de kan bli tatt. Ingen i min nær og fjern familie i Norge slår sine barn, og disse barna er nå voksne med egne barn, ingen jeg kjenner personlig (som jeg vet om) driver med oppdragervold i Norge. 

Anonymkode: 72d03...739

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeezez! 

Du vet at i gamle-gamle dager ga de babyene opium så de sovnet ? Majoriteten av dem ble da normale voksne de også. 

Poenget er fremgang. Man trenger faktisk ikke dope unger eller slå dem for å oppdra dem. 

Og selv om majoriteten på 80allet ikke tok skade så er det sånn at noen foreldre klarer ikke å sette grenser for volden sin; de slo ungene sine ihjæl, ga dem Shaken baby syndrom og ødela dem fysisk og psykisk, selv om majoriteten ikke gjorde det. Akkurat som at noen drepte babyene sine med overdose av opium, selv om majoriteten ikke gjorde det. 

Det handler altså om at "Oppdragervold" går fra "lett klapsing" til filleristing. - Så derfor totalforbud.

Det handler også om signaleffekt, og grensesetting, for hva som skal ansees som akseptabelt og ikke i et samfunn! 

Du som er så opptatt av statistikk burde sammenligne antall dødsfall og skader grunnet shaken baby syndrom i land hvor vold mot barn er greit, kontra land der hvor det ikke er greit.

Generelt sett er det vel logisk at voldsstatistikken og drapsraten er høyere i land hvor vold mot barn er lovlig. 

http://www.kk.no/mamma/shaken-baby-syndrome-mellom-fem-og-sju-spedbarn-dor-i-norge-hvert-ar-63715742.

 

Jeg snakker om KLAPS !! som du har nevnt i sammenheng med desorganisert tilknytning osv,osv, og nå trekker du inn shaken baby syndrom, opium etc?? Jeg mener at klaps ikke er skadelig for et barn, noe mer enn det snakker jeg ikke om. Grov vold er noe totalt annet og er en helt annen diskusjon! Makan!

Anonymkode: c6a90...c55

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre generasjons innvandrer her. Jeg skulle ønske jeg heller fikk grisejuling, enn å bli utsatt for psykiske og emosjonelle overgrep. Har endt opp som et vrak og en kasteball i psykiatrien. Klarer ikke relatere meg til mennesker og knytte bånd. Har store sosiale utfordringer, og jeg fikk nylig vite at jeg trolig har en ADHD diagnose og befinner meg trolig også et sted på autisme spekteret. Alt dette har vært ubehandlet i årevis grunnet omsorgssvikt. Kort fortalt har foreldrene mine fucka opp livet til en nå 35 år gammel mann. 

Anonymkode: 6f70f...c44

Uff, det høres ille ut, hvilke type oppdragelse fikk du siden du sliter så voldsomt?

Anonymkode: c6a90...c55

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om KLAPS !! som du har nevnt i sammenheng med desorganisert tilknytning osv,osv, og nå trekker du inn shaken baby syndrom, opium etc?? Jeg mener at klaps ikke er skadelig for et barn, noe mer enn det snakker jeg ikke om. Grov vold er noe totalt annet og er en helt annen diskusjon! Makan!

Anonymkode: c6a90...c55

Åjaaa...

isåfall; jeg skulle ønske jeg kunne klapse idiotien ut av deg. Om du synes barn bør tåle litt klaps bør vel vertfall du tåle det, som voksen.. 

:balltre:

Håper det hjelper. 

 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Åjaaa...

isåfall; jeg skulle ønske jeg kunne klapse idiotien ut av deg. Om du synes barn bør tåle litt klaps bør vel vertfall du tåle det, som voksen.. 

:balltre:

Håper det hjelper. 

 

Å ja det var sant, du sitter på fasiten.. men jeg tror fortsatt at klaps ikke skader barn,.

Anonymkode: c6a90...c55

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja det var sant, du sitter på fasiten.. men jeg tror fortsatt at klaps ikke skader barn,.

Anonymkode: c6a90...c55

Jeg bare klapser deg litt mer fremfor å ha en sivilisert samtale. 

:scorpis: 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg bare klapser deg litt mer fremfor å ha en sivilisert samtale. 

:scorpis: 

Svært så irritert du blir over at jeg ikke tror et klaps skader et barn. Der har vi forskjellig mening, og det er greit, det er et diskusjonsforum :) .

Anonymkode: c6a90...c55

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det høres ille ut, hvilke type oppdragelse fikk du siden du sliter så voldsomt?

Anonymkode: c6a90...c55

Jeg fikk ingen. Satt klistret til en skjerm hele livet. Ingen på skolen merket at jeg slet. Trakk inn i meg selv og ble selvsagt mobbet for mine feil da jeg var på skolen og sosialt ellers. Det gikk for det meste i psykisk vold, trusler, skammeteknikker, skyldfølelse, og det å spille på pliktfølelsen min for å få meg til å oppføre meg bra. Resultatet er jo at jeg nå er uføre trygdet, har kuttet kontakt med familie, og har et jævlig liv. Foreldrene mine svarer på all kritikk fra andre av samme etnisitet, ved å si at jeg alltid var vrang og hadde store psykiske plager, og at de nå er offeret og burde få sympati. Jeg har det forøvrig mye bedre nå, enn det jeg hadde de første 27 årene i mitt liv. 

Anonymkode: 6f70f...c44

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært så irritert du blir over at jeg ikke tror et klaps skader et barn. Der har vi forskjellig mening, og det er greit, det er et diskusjonsforum :) .

Anonymkode: c6a90...c55

Jeg er ikke irritert :) 

jeg kan jo bare klapse deg siden du synes det er helt Ok, overhodet ikke skadelig, nedgraderende eller respektløst. 

Klapser deg litt til, sånn for kosen sin del.. ❤️

:scorpis:

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre generasjons innvandrer her. Jeg skulle ønske jeg heller fikk grisejuling, enn å bli utsatt for psykiske og emosjonelle overgrep. Har endt opp som et vrak og en kasteball i psykiatrien. Klarer ikke relatere meg til mennesker og knytte bånd. Har store sosiale utfordringer, og jeg fikk nylig vite at jeg trolig har en ADHD diagnose og befinner meg trolig også et sted på autisme spekteret. Alt dette har vært ubehandlet i årevis grunnet omsorgssvikt. Kort fortalt har foreldrene mine fucka opp livet til en nå 35 år gammel mann. 

Anonymkode: 6f70f...c44

Ikke greit å lese. Jeg må bare si at begge deler er ille. Jeg ble også utsatt for omsorgssvikt (ikke fysisik). Jeg har mine problemer i dag, men jeg har klart meg relativt greit til tross.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja det var sant, du sitter på fasiten.. men jeg tror fortsatt at klaps ikke skader barn,.

Anonymkode: c6a90...c55

Jeg er enig med Raven her. Klaps ER vold. Ris ER vold.

Slik som andre har nevnt er vold tegn på dårlige foreldre. Det at de ikke klarer å få barnet til å respektere deg uten å ty til vold er ikke bra. Det at de ikke klarer å irettesette muntlig er ikke bra. Vold er løsningen på alt. Man kan jo undres på hvorfor det er så mye vold, voldtekter og kriminalitet i de landene hvor det er normalt å mishandle barn. De lærer jo fra fødselen av at vold er svaret på alt.

Anonymkode: 72370...b04

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men fysisk vold, vi snakker fysisk vold, hvor går grensa? Jeg mener, jeg sliter veldig med det. Jeg er selv fra en annen kultur, og ble selv slått som barn, det ønsker jeg så absolutt ikke å gjøre mot mine barn. Men jeg er så redd å ta på de, at jeg blir helt maktløs i noen situasjoner. Men jeg har jo da sett norske foreldrene, i barnehagen f.eks., bære hylende unge med fysisk makt fra barnehagen og inn i bilen, sånne typiske treåringer som trasser. Har også sett foreldrene som enten totalt ignorerer sine unger som trasser, eller er sinte og kjefter på de. Kler på de med makt, drar de i armen, eller bærer de ut med makt. Er det lov da? Er ikke det krenkende? Jeg vet samboeren min, som er norsk, kan godt dytte ungen vår da de lekeslåsser og han blir lei. Men jeg blir veldig usikker. Timeout er heller ikke lov lengre.. Jeg tør som sagt ikke utøve noe slags makt overfor ungen, men nå når ungen blir eldre og utgjør mer skade selv (biter, slår, dytter voksne, eller yngre søsken, eller andre barn i barnehagen f.eks, eller kaller barn og voksne rundt ham for dumme) noe må vi jo gjøre. Og de sier at barna av voksne, selvsikre og strenge foreldre er mer lykkelige. Men hvordan være streng og være god på rutiner, uten å utøve fysisk makt?

Anonymkode: 699fb...045

Skrevet
52 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg er ikke irritert :) 

jeg kan jo bare klapse deg siden du synes det er helt Ok, overhodet ikke skadelig, nedgraderende eller respektløst. 

Klapser deg litt til, sånn for kosen sin del.. ❤️

:scorpis:

Jeg reagerer overhodet ikke på klapsen, men at du mener at jeg er full av idioti var nå temmelig hånlig. Håper du ikke snakker slik til dine barn, de få gangene de tør å si imot deg ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...