Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt og lest så mange skrekkhistorier om unge menn, gjerne med dårlig råd og store drømmer for fremtiden, hvor drømmene plutselig går i tusen knas når den verpeklare dama juger om å gå på pillen, for så å overraske han litt seinere med at han skal bli pappa. Enda de har hatt utallige diskusjoner hvor det har kommet tydelig frem at mannen ikke er klar. -Kanskje om 5 år - men ikke nå. Dette burde da ikke være så vanskelig å respektere – å få barn er faktisk en ganske så big deal. Men, tydeligvis ligger ikke dette naturlig for en del av oss kvinner å forstå. Det er faktisk ikke mye som provoserer meg mer enn å høre om at enkelte holder på sånn – og kommer unna med det.

Etter min mening burde juridisk abort vært innført for lengst. Jeg er glad jeg er kvinne! Om jeg blir gravid, men ikke er klar for å bli mor, så kan faktisk ingen tvinge meg til å beholde barnet. Det er fullt og helt opp til meg selv. Hvorfor skal det ikke være likt andre veien? Selvfølgelig fordi det er kvinnens kropp og det er kvinnen som må gå gjennom en eventuell abort også videre også videre.. Nei, ingen burde tvinges til abort, men så er det vel nettopp det som er hele poenget med en juridisk abort, folkens. At kvinnen fortsatt skal få bestemme over sin egen kropp. Men en maktsyk og/eller verpesyk kvinne som vil fikse et skrantende forhold med å tilføre en nyfødt baby, bør da på ingen planet få bestemme om den stakkars samboeren skal bli pappa når han er alt annet enn klar for det. For ikke å snakke om de fine frøknene som stikker på byen og ser seg ut en hyggelig fyr med gode (les: kjekke) gener til å bruke som full og uvitende babymaker.

Hvor er mannens rettigheter oppi alt dette?? Foreløpig har han ingen. Og det, folkens, er ikke likestilling. Mange kvinner glemmer også en annen nok så viktig faktor – at det faktisk kommer et barn oppi det hele. Fortjener ikke ungen å være ønsket av far også?

Jeg vet at mange har et mer tradisjonelt syn på abort enn meg selv, og jeg vet at for mange strider dette imot personlige verdier. Ikke minst er en abort ofte en traumatisk opplevelse. Men da kunne juridisk abort kanskje vært en fin motivasjon da, til å ikke snike seg rundt på tå og bli gravid bare fordi man kan (og fordi man har krav på barnebidrag av far). Vi kritiserer gutta for at de ikke tåler steken når de er med på leken, men da er det vel bare rett og rimelig at også vi kvinner må tåle den om vi ikke ''klarer å styre musa''. Så da får man som kvinne velge om man vil oppdra ungen utelukkende på egne midler (med litt hjelp fra staten), ta abort – eller bare vente til mr. Right, som for øvrig også vil ha barn, dukker opp.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, hypes skrev:

Jeg har hørt og lest så mange skrekkhistorier om unge menn, gjerne med dårlig råd og store drømmer for fremtiden, hvor drømmene plutselig går i tusen knas når den verpeklare dama juger om å gå på pillen, for så å overraske han litt seinere med at han skal bli pappa. Enda de har hatt utallige diskusjoner hvor det har kommet tydelig frem at mannen ikke er klar. -Kanskje om 5 år - men ikke nå. Dette burde da ikke være så vanskelig å respektere – å få barn er faktisk en ganske så big deal. Men, tydeligvis ligger ikke dette naturlig for en del av oss kvinner å forstå. Det er faktisk ikke mye som provoserer meg mer enn å høre om at enkelte holder på sånn – og kommer unna med det.

Etter min mening burde juridisk abort vært innført for lengst. Jeg er glad jeg er kvinne! Om jeg blir gravid, men ikke er klar for å bli mor, så kan faktisk ingen tvinge meg til å beholde barnet. Det er fullt og helt opp til meg selv. Hvorfor skal det ikke være likt andre veien? Selvfølgelig fordi det er kvinnens kropp og det er kvinnen som må gå gjennom en eventuell abort også videre også videre.. Nei, ingen burde tvinges til abort, men så er det vel nettopp det som er hele poenget med en juridisk abort, folkens. At kvinnen fortsatt skal få bestemme over sin egen kropp. Men en maktsyk og/eller verpesyk kvinne som vil fikse et skrantende forhold med å tilføre en nyfødt baby, bør da på ingen planet få bestemme om den stakkars samboeren skal bli pappa når han er alt annet enn klar for det. For ikke å snakke om de fine frøknene som stikker på byen og ser seg ut en hyggelig fyr med gode (les: kjekke) gener til å bruke som full og uvitende babymaker.

Hvor er mannens rettigheter oppi alt dette?? Foreløpig har han ingen. Og det, folkens, er ikke likestilling. Mange kvinner glemmer også en annen nok så viktig faktor – at det faktisk kommer et barn oppi det hele. Fortjener ikke ungen å være ønsket av far også?

Jeg vet at mange har et mer tradisjonelt syn på abort enn meg selv, og jeg vet at for mange strider dette imot personlige verdier. Ikke minst er en abort ofte en traumatisk opplevelse. Men da kunne juridisk abort kanskje vært en fin motivasjon da, til å ikke snike seg rundt på tå og bli gravid bare fordi man kan (og fordi man har krav på barnebidrag av far). Vi kritiserer gutta for at de ikke tåler steken når de er med på leken, men da er det vel bare rett og rimelig at også vi kvinner må tåle den om vi ikke ''klarer å styre musa''. Så da får man som kvinne velge om man vil oppdra ungen utelukkende på egne midler (med litt hjelp fra staten), ta abort – eller bare vente til mr. Right, som for øvrig også vil ha barn, dukker opp.

Dette er et av de mest reflekterte innleggene jeg har lest om dette temaet på lenge. Bravo.

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kalevala skrev:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.   Jeg skrev "uakseptable bivirkninger"  og du sier at jeg hinter til at de er basale?

Da var det sikkert en missforståelse fra meg. På måten du beskrev det virket der veldig som du mente at menn bare var svake og ikke var villig til å tåle de samme bivirkningene kvinner har med sine p-piller, for jeg har nemlig sett mange her på KG opp gjennom tidene som har ment at det er kun svakhet fra menn som er grunnen til at de ikke har ville tatt p-piller for menn.

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, hypes skrev:

Jeg har hørt og lest så mange skrekkhistorier om unge menn, gjerne med dårlig råd og store drømmer for fremtiden, hvor drømmene plutselig går i tusen knas når den verpeklare dama juger om å gå på pillen, for så å overraske han litt seinere med at han skal bli pappa. Enda de har hatt utallige diskusjoner hvor det har kommet tydelig frem at mannen ikke er klar. -Kanskje om 5 år - men ikke nå. Dette burde da ikke være så vanskelig å respektere – å få barn er faktisk en ganske så big deal. Men, tydeligvis ligger ikke dette naturlig for en del av oss kvinner å forstå. Det er faktisk ikke mye som provoserer meg mer enn å høre om at enkelte holder på sånn – og kommer unna med det.

Etter min mening burde juridisk abort vært innført for lengst. Jeg er glad jeg er kvinne! Om jeg blir gravid, men ikke er klar for å bli mor, så kan faktisk ingen tvinge meg til å beholde barnet. Det er fullt og helt opp til meg selv. Hvorfor skal det ikke være likt andre veien? Selvfølgelig fordi det er kvinnens kropp og det er kvinnen som må gå gjennom en eventuell abort også videre også videre.. Nei, ingen burde tvinges til abort, men så er det vel nettopp det som er hele poenget med en juridisk abort, folkens. At kvinnen fortsatt skal få bestemme over sin egen kropp. Men en maktsyk og/eller verpesyk kvinne som vil fikse et skrantende forhold med å tilføre en nyfødt baby, bør da på ingen planet få bestemme om den stakkars samboeren skal bli pappa når han er alt annet enn klar for det. For ikke å snakke om de fine frøknene som stikker på byen og ser seg ut en hyggelig fyr med gode (les: kjekke) gener til å bruke som full og uvitende babymaker.

Hvor er mannens rettigheter oppi alt dette?? Foreløpig har han ingen. Og det, folkens, er ikke likestilling. Mange kvinner glemmer også en annen nok så viktig faktor – at det faktisk kommer et barn oppi det hele. Fortjener ikke ungen å være ønsket av far også?

Jeg vet at mange har et mer tradisjonelt syn på abort enn meg selv, og jeg vet at for mange strider dette imot personlige verdier. Ikke minst er en abort ofte en traumatisk opplevelse. Men da kunne juridisk abort kanskje vært en fin motivasjon da, til å ikke snike seg rundt på tå og bli gravid bare fordi man kan (og fordi man har krav på barnebidrag av far). Vi kritiserer gutta for at de ikke tåler steken når de er med på leken, men da er det vel bare rett og rimelig at også vi kvinner må tåle den om vi ikke ''klarer å styre musa''. Så da får man som kvinne velge om man vil oppdra ungen utelukkende på egne midler (med litt hjelp fra staten), ta abort – eller bare vente til mr. Right, som for øvrig også vil ha barn, dukker opp.

Meget fornuftig innlegg i debatten som makter å se det fra begge sider og ikke kun utelukkende fra hva som gavner en selv best <3 :ninuskapus:

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte en dame som ville ha sex, men fant ut at hun ikke hadde lyst likevel, så blir hun voldtatt og derav valgte hun jo å ha sex selv, så voldtektsmannen burde ikke straffes?

Anonymkode: a317b...67e

Om en kvinne finner ut underveis at hun ikke vil ha sex og sier nei skal mannen respektere dette. Da kan han anmeldes hvis ikke. Om hun dagen etterpå angrer og anmelder for voldtekt er saken en annen. 

Anonymkode: d6085...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tutte skrev:

Da regner jeg med at du også er av den formening om at retten til selvbestemt abort må fjernes med mindre det har oppstått graviditet som følge av voldtekt.

Så du mener at det er kun moren er alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, slagelse skrev:

Så du mener at det er kun moren er alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Så du mener at det er kun faren er alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Anonymkode: 716f9...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over at det finnes mange psykopater der ute som ødelegger mennesker og er helseskadelige og manipulative og narsissistiske. 

Verden er urettferdig! Møter man på slike mennesker så er det noe i livet ditt som er ødelagt for bestandig, det er ikke noen lover som strekker til på det punktet. Det er mennesker som lyver om at de går på p-piller, det er mennesker som slår deg, det er mennesker som voldtar deg, det er mennesker som psykisk og fysisk mishandler deg, det er mennesker som gjør alt i sin makt for å få sine egne interesser gjennom - koste hva det koste vil. Jeg har selv vært utsatt for en slik type person

Dessverre kan ikke hele verden tilpasse lovene etter disse personene. De sniker seg unna lovverket og du vil sitte igjen med å "måtte gjøre det beste utav det - hva enn slags problemer personen har gitt deg".

Om noen lurer deg til farsskap så skjønner jeg at det er surt. Jeg hadde selv klikket om noen lurte meg til å bli mor eller voldtok meg og tok fra meg muligheten til å snakke... Greia er; det hadde vært en psykopat. 

Samfunnet gjør ikke noe med psykopater.

Anonymkode: ce7be...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig klar over at det finnes mange psykopater der ute som ødelegger mennesker og er helseskadelige og manipulative og narsissistiske. 

Verden er urettferdig! Møter man på slike mennesker så er det noe i livet ditt som er ødelagt for bestandig, det er ikke noen lover som strekker til på det punktet. Det er mennesker som lyver om at de går på p-piller, det er mennesker som slår deg, det er mennesker som voldtar deg, det er mennesker som psykisk og fysisk mishandler deg, det er mennesker som gjør alt i sin makt for å få sine egne interesser gjennom - koste hva det koste vil. Jeg har selv vært utsatt for en slik type person

Dessverre kan ikke hele verden tilpasse lovene etter disse personene. De sniker seg unna lovverket og du vil sitte igjen med å "måtte gjøre det beste utav det - hva enn slags problemer personen har gitt deg".

Om noen lurer deg til farsskap så skjønner jeg at det er surt. Jeg hadde selv klikket om noen lurte meg til å bli mor eller voldtok meg og tok fra meg muligheten til å snakke... Greia er; det hadde vært en psykopat. 

Samfunnet gjør ikke noe med psykopater.

Anonymkode: ce7be...0d3

Så hvis du blir voldtatt og dermed gravid (mot din vilje) så kan du ikke gjøre noe med det? Eller hvis du blir lurt til å bli gravid der kjæresten din bytter ut p-pillene dine med noe annet så kan du ikke gjøre noe med deg? Loven er lagt opp slik at kvinner har rettigheter og kan gjøre noe med ting når dette skjer, mens hvis det samme skjer med en mann så har han ingen rettigheter overhodet fordi, som mange kvinner her inne sier, han gav opp alle rettighetene sine i det han valgte å ha sex.

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hypes skrev:

Jeg har hørt og lest så mange skrekkhistorier om unge menn, gjerne med dårlig råd og store drømmer for fremtiden, hvor drømmene plutselig går i tusen knas når den verpeklare dama juger om å gå på pillen, for så å overraske han litt seinere med at han skal bli pappa. Enda de har hatt utallige diskusjoner hvor det har kommet tydelig frem at mannen ikke er klar. -Kanskje om 5 år - men ikke nå. Dette burde da ikke være så vanskelig å respektere – å få barn er faktisk en ganske så big deal. Men, tydeligvis ligger ikke dette naturlig for en del av oss kvinner å forstå. Det er faktisk ikke mye som provoserer meg mer enn å høre om at enkelte holder på sånn – og kommer unna med det.

Etter min mening burde juridisk abort vært innført for lengst. Jeg er glad jeg er kvinne! Om jeg blir gravid, men ikke er klar for å bli mor, så kan faktisk ingen tvinge meg til å beholde barnet. Det er fullt og helt opp til meg selv. Hvorfor skal det ikke være likt andre veien? Selvfølgelig fordi det er kvinnens kropp og det er kvinnen som må gå gjennom en eventuell abort også videre også videre.. Nei, ingen burde tvinges til abort, men så er det vel nettopp det som er hele poenget med en juridisk abort, folkens. At kvinnen fortsatt skal få bestemme over sin egen kropp. Men en maktsyk og/eller verpesyk kvinne som vil fikse et skrantende forhold med å tilføre en nyfødt baby, bør da på ingen planet få bestemme om den stakkars samboeren skal bli pappa når han er alt annet enn klar for det. For ikke å snakke om de fine frøknene som stikker på byen og ser seg ut en hyggelig fyr med gode (les: kjekke) gener til å bruke som full og uvitende babymaker.

Hvor er mannens rettigheter oppi alt dette?? Foreløpig har han ingen. Og det, folkens, er ikke likestilling. Mange kvinner glemmer også en annen nok så viktig faktor – at det faktisk kommer et barn oppi det hele. Fortjener ikke ungen å være ønsket av far også?

Jeg vet at mange har et mer tradisjonelt syn på abort enn meg selv, og jeg vet at for mange strider dette imot personlige verdier. Ikke minst er en abort ofte en traumatisk opplevelse. Men da kunne juridisk abort kanskje vært en fin motivasjon da, til å ikke snike seg rundt på tå og bli gravid bare fordi man kan (og fordi man har krav på barnebidrag av far). Vi kritiserer gutta for at de ikke tåler steken når de er med på leken, men da er det vel bare rett og rimelig at også vi kvinner må tåle den om vi ikke ''klarer å styre musa''. Så da får man som kvinne velge om man vil oppdra ungen utelukkende på egne midler (med litt hjelp fra staten), ta abort – eller bare vente til mr. Right, som for øvrig også vil ha barn, dukker opp.

Det er da fullstendig opp til denne mannen å bruke prevansjon er det ikke? :) han blir jo ikke voldtatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en tåpelig debatt.. Disse bitterpikkene som svarer her er nok de samme som mener at mødrene til deres eget barn bruker deres penger på klær, kosmetikk og reising (ikke barnet, de er jo gratis å oppdra) og er et såkalt sugerør i statskassa. Alt fordi dere ikke greide holde kuken i buksa. Livet er urettferdig gitt.. kjører du for fort kan du ende opp med fengsel og bot, knuller du en dame kan du bli bidragspliktig. Men begge deler valgte du selv. 

Vil dere ikke bli far - neivel, skriv fra dere alt ansvar og gå glipp av det største og beste i verden☺ Finnes nok av dårlige foreldre og mennesker i denne verdenen. En mann med denne holdningen er ikke en mann jeg ville pult uansett. 

Anonymkode: d6085...af5

Å du virker ikke bitter i det hele tatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marsvinet skrev:

Man velger selv om man vil pule eller ikke. 

Helt enig! Nei til abort, for man velger jo selv om man vil pule eller ikke. Vil man ikke ha barn så lukker man beina eller holder pikken i buksa.

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I teorien er jeg helt enig i at "juridisk abort" hadde vært lurt. Det er for meg enkelt å være enig i at den som ikke vil ha barn, bør ikke bli tvunget til det. I en perfekt verden ville både kvinnen og mannen kunne velge dette selv. 

Men som flere påpeker. Dette dreier seg altså ikke bare om kvinnen og mannen. Det er er barn også. Og jeg mener at barnets rett til å ha begge foreldrene der det er mulig, er større enn mannens rett til å ikke få barn. For BARNETS del bør ikke far kunne velge bort å være pappa. 

 

Anonymkode: 0b0cf...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det er kun faren er alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Anonymkode: 716f9...f0f

Man er to om å skape liv. Mener du at det er kun moren som alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, slagelse skrev:

Så du mener at det er kun moren er alene forelder til barnet? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Hvor har du det i fra? Mente at hvis ingen skal kunne velge, så må også muligheten til abort fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du blir voldtatt og dermed gravid (mot din vilje) så kan du ikke gjøre noe med det? Eller hvis du blir lurt til å bli gravid der kjæresten din bytter ut p-pillene dine med noe annet så kan du ikke gjøre noe med deg? Loven er lagt opp slik at kvinner har rettigheter og kan gjøre noe med ting når dette skjer, mens hvis det samme skjer med en mann så har han ingen rettigheter overhodet fordi, som mange kvinner her inne sier, han gav opp alle rettighetene sine i det han valgte å ha sex.

Anonymkode: 716f9...f0f

Om kvinnen oppdager graviditeten for sent så står hun akkurat likt som en mann som har blitt "lurt", bare at hun I TILLEGG må gjennomføre svangerskap og fødsel, noe som faktisk innebærer en del fysiske og psykiske risikoer i tillegg til den økonomiske belastningen.

"Juridisk" abort går ikke. Abort er å avbryte et svangerskap før fosteret regnes som et eget menneske med rettigheter. I juridisk forstand er fosteret det samme som mor de første 12 ukene, derfor har hun rettighetene til hva hun skal gjøre med sin kropp, inklusivt fosteret. Menn har ikke noe foster i sin kropp, derfor kan de heller ikke abortere. Det dere snakker om er fraskrivelse av farskap og alle plikter og rettigheter det medfører. Det er noe helt annet enn å avbryte et svangerskap, og derfor er "juridisk abort" et tullete begrep. Et barn som er født er ikke det samme som et foster som ikke er levedyktig utenfor mors liv, derfor gjelder andre regler.

Jeg forstår at det kan være frustrerende og føles urettferdig at kvinnen har en "angrefrist" som menn ikke har. Men det er jo mye som er urettferdig den andre veien og, fra biologiens side - som at det kun er kvinnen som må takle mensen, graviditet og fødsel, hormonell prevensjon osv.

Det finnes også mange kvinner som er klare på at de aldri vil ta abort selv, og dermed står (dog selvvalgt) i samme sko som menn. Da må de være ekstra påpasselige med prevensjon og være klar for å takle en eventuell graviditet på best mulig måte, selv om de i utgangspunktet ikke ønsket barnet. 

Anonymkode: 0163b...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Alle vet vel at 1+1 kan bli 3.  Da har man tatt et valg enten at man har sex og tar sjansen på å risikere å bli far.  Eller man velger å legge ansvaret for prevensjon på damen med den risiko at prevensjonen feiler /damen lyver om at hun bruker etc. Uansett scenario så tar man et valg så er det jo opp til enkelte hva man velger. Altså vil man ikke bli far velger man å avstå fra sex. Herregud ikke fremstill menn som ansvarsløse idioter uten vilje og intelligens. 

Så du er imot abort? Eller er du for abort og angrerett for kvinner, men imot abort og angrerett for menn, - er det sånn å forstå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere menn kan syte så mye dere vil - det blir ALDRI slik det som dere har våte drømmer om, det at dere kan frigjøre dere for et eventuell avkom. Mannens valg er begrenset til sex eller ikke sex, alt annet bestemmer til syvende og sist kvinnene. Og slik må det være. Biologisk sett er menn interessert å spre sine gener, men jobben med å ta seg av avkommet er det ikke så farlig med, det er jo hva morskjærlighet er for.

Ingen bortsett fra noen ansvarsløse menn ønsker barn som ikke har en far fordi disse fedre ikke vil ta konsekvensen av sex de har.

Jeg er for selvbestemt abort. Det kan virke urettferdig at kvinner har en slags "angrefrist", men ingen mann skal påtvinge en kvinne en abort eller en graviditet hun ikke ønsker. Hennes kropp.

Anonymkode: ba93b...cac

Det må jo ikke være sånn. Dette her kan lett endres til at abort er noe menn avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men som flere påpeker. Dette dreier seg altså ikke bare om kvinnen og mannen. Det er er barn også. Og jeg mener at barnets rett til å ha begge foreldrene der det er mulig, er større enn mannens rett til å ikke få barn. For BARNETS del bør ikke far kunne velge bort å være pappa. 

Du er imot at kvinner kan reise til køben for å bli befruktet av en donor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...