Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nå sånn at det er kvinnen som går gravid, det er hennes kropp, så ja, det er opp til henne. Å gjøre en kvinne gravid er en konsekvens av å ha samleie, er man veldig redd for å gjøre noen gravid, vet man hva man burde. 

Anonymkode: 1ccf5...6c5

Forklar meg da,- jeg har veldig lyst på unge og har sex med deg. Da kan du uten min godkjennelse ta abort og le av det hele.

Patetiske mann kan du fortelle meg. Du trodde du kunne selv bestemme om du skulle ha avkom! Haha, sånn som vi ler av deg. Selv om jeg ligger med deg og vi begge to har 100% ansvaret for samleiet vi tok i fellesskap betyr ikke det at jeg ønsker at du kan delta i din skjebne. Er du dum eller? Tror du at du har noe å si du som er mann? Haha, vi menn er jammen dumme som ikke skjønner at kvinnen skal bestemme 100% over vår fremtid og forsørgerbyrde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Nei. Det er ikke det. I tilfeller donor er barnet ønsket. I tilfelle at kjent far fraskriver seg ansvar blir det svik. Det kan være vondt for et barn å få vite. Les litt John Irving,Så mulig du forstår forskjellen.

Men i begge tilfellene er jo barnet ønsket av mor? og i begge tilfellene er det en mann som ikke ønsker å ha noe med denne ungen å gjøre? Hvordan kan dette ikke være to identiske situasjoner?

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden men overskriften " bør menn velge om de vil bli far ". Altså man tar et valg om å ja sex. Alle vet vel at 1+1 kan bli 3.  Da har man tatt et valg enten at man har sex og tar sjansen på å risikere å bli far.  Eller man velger å legge ansvaret for prevensjon på damen med den risiko at prevensjonen feiler /damen lyver om at hun bruker etc. Uansett scenario så tar man et valg så er det jo opp til enkelte hva man velger. Altså vil man ikke bli far velger man å avstå fra sex. Herregud ikke fremstill menn som ansvarsløse idioter uten vilje og intelligens. 

Anonymkode: ebfd6...460

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Nei. Det er ikke det. I tilfeller donor er barnet ønsket. I tilfelle at kjent far fraskriver seg ansvar blir det svik. Det kan være vondt for et barn å få vite. Les litt John Irving,Så mulig du forstår forskjellen.

En donor ønsker vel ikke å ta seg av ansvaret for ungen sin vel?

En donor er en sviker.

At du ikke forstår forskjellen gjør at jeg ikke skjønner deg. For din unge spiller det ingen rolle om du ble befruktet av en fremmed mann eller en fremmed donor!

Ingen forskjell!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden men overskriften " bør menn velge om de vil bli far ". Altså man tar et valg om å ja sex. Alle vet vel at 1+1 kan bli 3.  Da har man tatt et valg enten at man har sex og tar sjansen på å risikere å bli far.  Eller man velger å legge ansvaret for prevensjon på damen med den risiko at prevensjonen feiler /damen lyver om at hun bruker etc. Uansett scenario så tar man et valg så er det jo opp til enkelte hva man velger. Altså vil man ikke bli far velger man å avstå fra sex. Herregud ikke fremstill menn som ansvarsløse idioter uten vilje og intelligens. 

Anonymkode: ebfd6...460

Så du mener at abort ikke burde være lovlig? Fordi hvis man ikke vil bli mor så velger man å avstå fra sex? Alle kvinner som tar abort er i følge deg altså ansvarsløse idioter uten vilje og intelligens?

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ser ikke sviket i handlingen. For meg ligger sviket hos moren som egoistisk vil tvinge igjennom sin vilje, uten hensyn til barnet. Det er derfor jeg ber deg om å forklare litt mer nøye, så jeg kan se hvorfor du mener at det er mannen som er svikeren, når det er så tydelig for meg at det er kvinnen som er svikeren.

Anonymkode: a317b...67e

Når en er kvinne og bærer et liv i magen så er det veldig vanskelig for mange å ta abort! Du ser ikke den. Er for abort,så er det sagt. Men jeg forstår også veldig godt de som ikke vil eller klarer det.

Man er to om å lage dette livet. Begges ansvar. Og da bør det følges opp mener jeg. Men helt ok om menn skal slippe å ta ansvar og bidra. Gjerne for meg. Jeg tenker bare at det kan være vanskelig for et barn å få vite sånt. Men for all del. De kan også komme bra ut av det. For all del. Men å føle seg uønsket er ingen god følelse. Men så har de i mange tilfeller gode mødre som klarer å gi kjærlighet og en aksept 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
6 minutter siden, waco skrev:

En donor ønsker vel ikke å ta seg av ansvaret for ungen sin vel?

En donor er en sviker.

At du ikke forstår forskjellen gjør at jeg ikke skjønner deg. For din unge spiller det ingen rolle om du ble befruktet av en fremmed mann eller en fremmed donor!

Ingen forskjell!

Du bare kverulerer nå da. Når du ikke vil se forskjellen jeg forklarte ang dette,Så får vi bare være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Når en er kvinne og bærer et liv i magen så er det veldig vanskelig for mange å ta abort! Du ser ikke den. Er for abort,så er det sagt. Men jeg forstår også veldig godt de som ikke vil eller klarer det.

Man er to om å lage dette livet. Begges ansvar. Og da bør det følges opp mener jeg. Men helt ok om menn skal slippe å ta ansvar og bidra. Gjerne for meg. Jeg tenker bare at det kan være vanskelig for et barn å få vite sånt. Men for all del. De kan også komme bra ut av det. For all del. Men å føle seg uønsket er ingen god følelse. Men så har de i mange tilfeller gode mødre som klarer å gi kjærlighet og en aksept 

Jeg ser dette argumentet, men for meg personlig så sliter jeg med å veie dette valget som et tyngre argument enn det økonomiske en eventuell far kan bli tvunget igjennom, alt fra 1-2 millioner over 18år basert på div. omstendigheter. Jeg har vært gjennom mye dritt i livet, men jeg skal ærlig talt si at jeg ikke ville betalt så mye penger for å droppe selv de verste av opplevelsene, fordi det blir det samme som å droppe 5-8år av livet mitt med hensyn til arbeid.

Jeg er selvsagt enig i at det er trolig vanskelig for et barn å få vite at det er uønsket av sin far, men hvis man ser på mange tilfeller der mannen bare betaler uten å være tilstede så er den eneste forskjellen at mor får penger av far. Den psykologiske traumen barnet blir påført er den samme, men mor trenger ikke lengre stå til ansvar for at det er hun som har valgt dette. Når mor har flere rettigheter så blir det til at hun også bør ha flere plikter, i mitt hode.

Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det finnes utrolig mange flotte mødre der ute :)

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, waco skrev:

En donor ønsker vel ikke å ta seg av ansvaret for ungen sin vel?

En donor er en sviker.

At du ikke forstår forskjellen gjør at jeg ikke skjønner deg. For din unge spiller det ingen rolle om du ble befruktet av en fremmed mann eller en fremmed donor!

Ingen forskjell!

Det er også par som benytter seg av donor. Men det vet du forhåpentligvis.

Anonymkode: 6dd11...fa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er også par som benytter seg av donor. Men det vet du forhåpentligvis.

Anonymkode: 6dd11...fa6

Og hvordan utgjør det noen forskjell? Mener du at fordi par benytter donor så ønsker donor å være en del av ungen sitt liv?

Anonymkode: a317b...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan utgjør det noen forskjell? Mener du at fordi par benytter donor så ønsker donor å være en del av ungen sitt liv?

Anonymkode: a317b...67e

Nei. Han jeg svarte sier at donor også er en sviker (?).

Anonymkode: 6dd11...fa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dette argumentet, men for meg personlig så sliter jeg med å veie dette valget som et tyngre argument enn det økonomiske en eventuell far kan bli tvunget igjennom, alt fra 1-2 millioner over 18år basert på div. omstendigheter. Jeg har vært gjennom mye dritt i livet, men jeg skal ærlig talt si at jeg ikke ville betalt så mye penger for å droppe selv de verste av opplevelsene, fordi det blir det samme som å droppe 5-8år av livet mitt med hensyn til arbeid.

Jeg er selvsagt enig i at det er trolig vanskelig for et barn å få vite at det er uønsket av sin far, men hvis man ser på mange tilfeller der mannen bare betaler uten å være tilstede så er den eneste forskjellen at mor får penger av far. Den psykologiske traumen barnet blir påført er den samme, men mor trenger ikke lengre stå til ansvar for at det er hun som har valgt dette. Når mor har flere rettigheter så blir det til at hun også bør ha flere plikter, i mitt hode.

Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det finnes utrolig mange flotte mødre der ute :)

Anonymkode: a317b...67e

Jeg skjønner ikke helt at det skal være så hardt for en mann å betale jeg. Men en kan ikke skjønne alt. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jeg skjønner ikke helt at det skal være så hardt for en mann å betale jeg. Men en kan ikke skjønne alt. Sånn er det bare.

Og jeg skjønner ikke helt at det skal være så hardt for en kvinne å ta abort :) -dette kan til en viss grad unskyldes ved at jeg ikke er kvinne selv, men å ikke skjønne hvorfor det er hard for en mann å bli tvunget til å betale1-2millioner kroner - effektivt 5-8år av livet hans, mot sin vilje, fordi en dame ønsker seg barn, er ufattelig for meg

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg mener at man skal kunne velge å bli forelder, eller å ikke bli det.

Det er såpass gjennomgripende i en persons liv, at det burde være en rett.

Presiserer: man skal kunne velge å IKKe bli forelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Velg å ikke ha sex. Forutenom det er ikke dette et valg dere menn har iom at dere ikke er født med livmor. 

Anonymkode: d6085...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Velg å ikke ha sex. Forutenom det er ikke dette et valg dere menn har iom at dere ikke er født med livmor. 

Anonymkode: d6085...af5

Damer er ikke født med evnen til å ta abort når de selv ønsker. Betyr det at du er i mot abort?

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Damer er ikke født med evnen til å ta abort når de selv ønsker. Betyr det at du er i mot abort?

Anonymkode: a317b...67e

Hva i himmelens navn mener du? Vi kan jo ta abort hos legen hvis vi selv ønsker det? Poenget mitt er at en baby vokser til i mors liv, og ingen utenom henne selv kan velge hva som skal skje med kroppen hennes. Må du ha det inn med en teskje? Sex kan føre til graviditet og det vet de fleste voksne mennesker. Men kun vi damer bestemmer hva som skjer videre, om det blir barn eller ikke. Er for selvbestemt abort. 

Anonymkode: d6085...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i himmelens navn mener du? Vi kan jo ta abort hos legen hvis vi selv ønsker det? Poenget mitt er at en baby vokser til i mors liv, og ingen utenom henne selv kan velge hva som skal skje med kroppen hennes. Må du ha det inn med en teskje? Sex kan føre til graviditet og det vet de fleste voksne mennesker. Men kun vi damer bestemmer hva som skjer videre, om det blir barn eller ikke. Er for selvbestemt abort. 

Anonymkode: d6085...af5

Så, for å få det riktig. Først sier du at menn skal tvinges til å ta ansvar for ungen fordi vi ikke er født med evnen til å bære fram et barn, men at en kvinne som ikke er født med evnen til å avbryte et svangerskap når det passer henne er helt greit, hun skal få *"omgå sine biologiske sperrer". Så sier du at sex kan føre til graviditet - aka så ønsker jo mannen og  derav også damen barnet hvis noe skulle skje? Fordi alle vet jo at det kan bli barn av sex. Ser du ikke dobbelmoralen i det du selv skriver eller?

Eller er det bare at du setter deg opp en egen tanke og sier at "for meg så handler denne debatten om at menn skal få tvinge kvinner til å ta abort" bare så du kan være mot likestilling, i stedefor å faktisk debatere det saken handler om? Det er ingen andre enn deg her som ønsker at menn skal få tvinge kvinner til å ta abort, men menn skal, på lik linje med kvinner, selv få lov til å velge om de vil bli forelder eller ikke, dvs. ingen kan tvinge mannen til å ta ansvar og betale, på lik linje med at ingen kan tvinge en kvinne til å ta abort.

Anonymkode: a317b...67e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere menn kan syte så mye dere vil - det blir ALDRI slik det som dere har våte drømmer om, det at dere kan frigjøre dere for et eventuell avkom. Mannens valg er begrenset til sex eller ikke sex, alt annet bestemmer til syvende og sist kvinnene. Og slik må det være. Biologisk sett er menn interessert å spre sine gener, men jobben med å ta seg av avkommet er det ikke så farlig med, det er jo hva morskjærlighet er for.

Ingen bortsett fra noen ansvarsløse menn ønsker barn som ikke har en far fordi disse fedre ikke vil ta konsekvensen av sex de har.

Jeg er for selvbestemt abort. Det kan virke urettferdig at kvinner har en slags "angrefrist", men ingen mann skal påtvinge en kvinne en abort eller en graviditet hun ikke ønsker. Hennes kropp.

Anonymkode: ba93b...cac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan velge om de vil bli pappa - om de ønsker å involvere seg på en positiv måte i sitt barns liv og ta det ansvaret det innebærer å være forelder. Men de kan ikke velge om de vil bli far. Alle vet at hvis man har sex, kan kvinnen bli gravid. Alle vet også at det er kvinnen, og kun kvinnen, som kan ta avgjørelsen om å ta abort. Hvis man ikke aksepterer disse to tingene, må man la være å ha sex. Enkelt og greit. Menn som først slurver med kondom og så sutrer fordi de må betale bidrag - vel, ain't got no sympathy from me. 

Jeg synes ikke det minste synd på menn som ikke tar ansvar for barna sine og som ikke ønsker å betale bidrag.

Anonymkode: d3165...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...