Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, waco skrev:

Så du er imot abort? Eller er du for abort og angrerett for kvinner, men imot abort og angrerett for menn, - er det sånn å forstå?

Menn kan ikke bli gravide og kan derfor ikke avbryte et svangerskap / ta abort. Et barn er ikke det samme som et foster, derfor gjelder andre regler.

Du skriver som om abort og fraskrivelse av farskap er det samme. Du må gjerne argumentere for å kunne fraskrive seg foreldrerettigheter/-plikter, men ikke lat som at dette og abort er akkurat det samme, for det er det ikke og det kan det heller ikke bli, pga i et av tilfellene så finnes det en tredjepart (barnet).

Anonymkode: 0163b...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er provoserende at noen i det hele tatt kan tenke tanken på å pule barn på kvinner, og si at de ikke er vil være med å betale for ungen etterpå. Så utrolig lettvint og uansvarlig.

Det er pr i dag helt frivillig å ha sex, og er man i stand til å ha sex, vet man også at det kan føre til barn. Vil man være sikker på at det ikke blir barn, så sørg for at det ikke blir barn av det, eller la vær å ha sex. Noe jeg synes er helt greit for menn som har så lite ansvarsfølelse i kroppen at de snur ryggen til barnet sitt.

Anonymkode: 1322c...8cf

Så du er imot abort?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du blir voldtatt og dermed gravid (mot din vilje) så kan du ikke gjøre noe med det? Eller hvis du blir lurt til å bli gravid der kjæresten din bytter ut p-pillene dine med noe annet så kan du ikke gjøre noe med deg? Loven er lagt opp slik at kvinner har rettigheter og kan gjøre noe med ting når dette skjer, mens hvis det samme skjer med en mann så har han ingen rettigheter overhodet fordi, som mange kvinner her inne sier, han gav opp alle rettighetene sine i det han valgte å ha sex.

Anonymkode: 716f9...f0f

Du kan jo ikke helt sammenligne det å bli gravid som følge av voldtekt, og at en mann blir ufrivillig far etter sex som han har valgt selv. Sett bort i fra det, så er jeg enig i at mannen skulle hatt litt mer å si når det gjelder det å bli ufrivillig far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peter007 skrev:

Et bra innlegg 

Hvorfor er innlegget du siterer bra? Man får ikke adoptere hvis man er enslig.
Om man hadde det, er jo situasjonen en helt annen. Barnet har en far og en mor. 
Jeg forstår virkelig ikke at noen mener at det er greit å pule barn på noen og bare fraskrive seg ethvert ansvar etterpå.
virkelig?
Hvorfor skal kvinnene sitte igjen med alt ansvar? 
Hvordan mener du at man skal kunne vite om 1. kvinnen lurte mannen? Vil vel tro at det er delte meninger om det bortover. Og hvor mange menn tror du vil hevde det bare for å slippe å betale?
2. Hvorfor skal mannen slippe å betale for barnet han har vært med på å lage fordi han ikke ønsker barn? 

Når det gjelder bidrag er jeg en av de som mener det ofte er satt for høyt, så den biten forstår jeg, men det er en helt annen diskusjon.

Anonymkode: 1322c...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, waco skrev:

Så du er imot abort?

Ja, jeg er i mot abort, med mindre det ikke er helt spesielle grunner for å gjøre det. Som sykdom hos mor, og voldtekt.

Anonymkode: 1322c...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tutte skrev:

Du kan jo ikke helt sammenligne det å bli gravid som følge av voldtekt, og at en mann blir ufrivillig far etter sex som han har valgt selv. Sett bort i fra det, så er jeg enig i at mannen skulle hatt litt mer å si når det gjelder det å bli ufrivillig far.

Ok, la oss sammenligne voldtekt med voldtekt da. Det er flere saker i usa der mannen har blitt voldtatt for såå bli dømt til å betale barnebidrag til sin voldtektskvinne. Mener du dette er helt rimelig, eller burde mannen ha fått lov til å ta økonomisk abort der?

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, la oss sammenligne voldtekt med voldtekt da. Det er flere saker i usa der mannen har blitt voldtatt for såå bli dømt til å betale barnebidrag til sin voldtektskvinne. Mener du dette er helt rimelig, eller burde mannen ha fått lov til å ta økonomisk abort der?

Anonymkode: 716f9...f0f

Ja har mannen blitt voldtatt så mener jeg selvfølgelig at han skulle hatt full rett til juridisk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Menn kan ikke bli gravide og kan derfor ikke avbryte et svangerskap / ta abort. Et barn er ikke det samme som et foster, derfor gjelder andre regler.

Du skriver som om abort og fraskrivelse av farskap er det samme. Du må gjerne argumentere for å kunne fraskrive seg foreldrerettigheter/-plikter, men ikke lat som at dette og abort er akkurat det samme, for det er det ikke og det kan det heller ikke bli, pga i et av tilfellene så finnes det en tredjepart (barnet).

Anonymkode: 0163b...d93

Menn kan vel angre seg så mye dem vil vel?

Forskjellen er at kvinnen har rett til å angre seg, og den retten har ikke menn.

Og det er derfor vi diskuterer den retten her. Ja jeg forstår at du ikke vil at menn skal ha rett til å angre seg, men da får vi bare diskutere videre.

Av en eller annen grunn så synes du sikkert det er riktig at en kvinne skal ha 100% rett alene til å avgjøre menn sin skjebne, men det eneste vi vet, - er at alt er i forandring, det som var tillatt igår blir forbudt i morgen, og det som var forbudt i går blir tillatt i morgen.

Og da er spørsmålet, - hvor lenge mener du kvinner alene skal kunne bestemme over menn sin skjebne? Kan denne retten vare mener du? Eller bør vi ha forandringer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, waco skrev:

Menn kan vel angre seg så mye dem vil vel?

Forskjellen er at kvinnen har rett til å angre seg, og den retten har ikke menn.

Og det er derfor vi diskuterer den retten her. Ja jeg forstår at du ikke vil at menn skal ha rett til å angre seg, men da får vi bare diskutere videre.

Av en eller annen grunn så synes du sikkert det er riktig at en kvinne skal ha 100% rett alene til å avgjøre menn sin skjebne, men det eneste vi vet, - er at alt er i forandring, det som var tillatt igår blir forbudt i morgen, og det som var forbudt i går blir tillatt i morgen.

Og da er spørsmålet, - hvor lenge mener du kvinner alene skal kunne bestemme over menn sin skjebne? Kan denne retten vare mener du? Eller bør vi ha forandringer?

Du har misforstått noe vesentlig om du tror abortloven ble innført for at kvinner skulle ha angrefrist på barn. Og det er ganske langt fra sannheten at kvinner "bestemmer over menns skjebne" ved å beholde et barn som ikke var ønsket av far. Far kan fraskrive seg ALT ansvar utover det økonomiske som staten mener han i det minste kan bidra med. Vil påstå at staten i liten grad sørger for at menn ansvarliggjøres for sine barn med det..

Anonymkode: 595cd...933

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, waco skrev:

Menn kan vel angre seg så mye dem vil vel?

Forskjellen er at kvinnen har rett til å angre seg, og den retten har ikke menn.

Og det er derfor vi diskuterer den retten her. Ja jeg forstår at du ikke vil at menn skal ha rett til å angre seg, men da får vi bare diskutere videre.

Av en eller annen grunn så synes du sikkert det er riktig at en kvinne skal ha 100% rett alene til å avgjøre menn sin skjebne, men det eneste vi vet, - er at alt er i forandring, det som var tillatt igår blir forbudt i morgen, og det som var forbudt i går blir tillatt i morgen.

Og da er spørsmålet, - hvor lenge mener du kvinner alene skal kunne bestemme over menn sin skjebne? Kan denne retten vare mener du? Eller bør vi ha forandringer?

Du svarer jo ikke på det jeg skriver, du bare legger ord i munnen på meg og kommer med usammenhengende argumenter som baserer seg på at abort er det samme som fraskriving av farskap. Jeg mener at hverken menn eller kvinner skal ha rett til å fraskrive seg ansvaret for sitt barn. Et foster i tidlig stadie og et barn er ikke det samme! "Rett til å angre seg" har ingventing med saken å gjøre. Jeg forstår at det er kjipt for menn å få et barn tvunget på seg, men jeg mener fast at barnets rettigheter er viktigst. På samme måte mener jeg at en kvinne ikke skal få lov til å gjennomføre en abort når som helst, fordi på et visst punkt får fosteret rettigheter og da må kvinnens behov/ønsker vike.

Anonymkode: 0163b...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått noe vesentlig om du tror abortloven ble innført for at kvinner skulle ha angrefrist på barn. Og det er ganske langt fra sannheten at kvinner "bestemmer over menns skjebne" ved å beholde et barn som ikke var ønsket av far. Far kan fraskrive seg ALT ansvar utover det økonomiske som staten mener han i det minste kan bidra med. Vil påstå at staten i liten grad sørger for at menn ansvarliggjøres for sine barn med det..

Anonymkode: 595cd...933

Mor kan fraskrive seg all ansvar.

En far kan ikke fraskrive seg noe ansvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det er kjipt for menn å få et barn tvunget på seg, men jeg mener fast at barnets rettigheter er viktigst. På samme måte mener jeg at en kvinne ikke skal få lov til å gjennomføre en abort når som helst, fordi på et visst punkt får fosteret rettigheter og da må kvinnens behov/ønsker vike.

Alt dette her er jo politikk. I noen land har fosteret rettigheter fra det blir skapt, og i andre land som kina kan man ta abort i 8 måned.

Det er derfor vi snakker om dette her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, waco skrev:

Mor kan fraskrive seg all ansvar.

En far kan ikke fraskrive seg noe ansvar.

Jaha: hvordan i alle dager kan mor fraskrive seg noe ansvar ved en graviditet? Hun må da ta ansvar enten hun vil det eller ikke for de enste valgene hun kan ta innebærer konsekvenser og ansvar enten det er abort eller å beholde ungen.

Og hvilket ansvar har menn? Noen kroner og det er det hele, og er han fattig ikke det engang. Det er kunn menn som har mulighet til å slippe unna absolutt alt ansvar ved en graviditet, alt i dag. Og dere ber om at flere skal ha den muligheten? Det er så sinnsykt som det kan få blitt..

Anonymkode: 595cd...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha: hvordan i alle dager kan mor fraskrive seg noe ansvar ved en graviditet? Hun må da ta ansvar enten hun vil det eller ikke for de enste valgene hun kan ta innebærer konsekvenser og ansvar enten det er abort eller å beholde ungen.

Og hvilket ansvar har menn? Noen kroner og det er det hele, og er han fattig ikke det engang. Det er kunn menn som har mulighet til å slippe unna absolutt alt ansvar ved en graviditet, alt i dag. Og dere ber om at flere skal ha den muligheten? Det er så sinnsykt som det kan få blitt..

Anonymkode: 595cd...933

Hun kan ta abort. Og det er det samme som å fraskrive seg morsansvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Hun kan ta abort. Og det er det samme som å fraskrive seg morsansvaret.

Morsansvaret ja. Ansvaret for en graviditet: nei. Hva faen er det dere menn tror en abort er? Tror dere virkelig det er en lett løsning på en graviditet å drepe barnet sitt og utsette kroppen sin både fysisk og mentalt for den dritten der? 

Anonymkode: 595cd...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste forskjellen på donasjon og å ligge med noen er at man vet hvem donoren er. Det er ingen annen forskjell, ingen av de to har sagt at de ønsker å ha noe med barnet å gjøre eller at de vil betale for ungen, det er faktisk ingen annen forskjell.

Men hvorfor skal vi legge premisset for debatten etter de 5%ene som får traumer etter en abort i stedefor etter de 95%ene? Du snakker om å ta ansvar hvis uhellet er ute og ja, hadde vi forbudt abort bortsett fra ved livstruende svangerskap eller voldtekt så hadde vi vært likestilt. Abort er ikke noen biologisk rettighet, dere er ikke født med evnene til å abortere et foster mer enn menn er født med evnene til å bli gravid, men som et samfunn går vi fremover og mange menn er lei av at alt alltid skal gå på kvinners premisser og aldri på menns.

Anonymkode: a317b...67e

Nå overser jo du den største forskjellen av de alle når det kommer til donasjon vs ved "gamlemåten". Ved donasjon har en mann frivillig gitt bort sæden sin, vel viten om at formålet med hans donasjon er å hjelpe noen med å lage barn. En sæddonor er jo fullt klar over at han samtykker til at noen skaper et menneske med han genetiske materiale. De som har tatt i mot denne hjelpen har i forkant bestemt seg for at de enten skal gjennomføre å få barn alene, eller så er det et par som trenger hjelp til å bli gravide av en eller annen grunn. 
Hvis uhellet har vært ute er man to om det, begge har vært uheldige. Men siden ingen kan bestemme over andre sin kropp, er det kvinnen som har rett til å ta valget om kroppen hennes skal gjennomføre et svangerskap og fødsel, eller en abort. 
Om det blir et barn av det hele er det dens rettigheter som veier tyngst, ikke fars rett til å beholde kronasjene sine.

Hvor i alle dager får du tallet 5% fra? De fleste sliter til en viss grad etter en abort, enten den var spontan eller provosert. 

http://forskning.no/depresjon/2008/02/angstreaksjoner-etter-abort

Selv om det ikke var store gruppen de studerte, kan det allikevel gi en pekepinn på realiteten. 
Jeg kan ikke annet en å mene at du ikke aner hva du egentlig snakker om. Du pøser på med meninger om ting du ikke evner å sette deg ordentlig inn i, rett og slett fordi du ikke ser hele bildet, og det er vanskelig å ta argumentene dine helt alvorlig da. 

Vi hadde ikke vært likestilt om kvinner ikke hadde hatt råderett over egen kropp. Du sidestiller autonomi med materielle ting(penger), og det burde egentlig si seg selv at det ikke gå an.
Ut i fra dine argumenter er det heller ingen rett å få behandling for sykdommer, for vi er jo ikke født med evnen til å drepe kreftceller, HIV-virus, og andre ting? Skal vi derfor nekte folk å selv bestemme over sin egen helse?

At menn er lei av at ting skal skje på kvinners premisser er et dårlig argument. Det å kalle retten til å bestemme over egen kropp for "kvinners premisser" faller på sin egen urimelighet. Det du sier der er jo egentlig bare at menn er grinete fordi de ikke har kontroll over noe, og høres mest ut som en temper tantrum.
Det har aldri vært en hemmelighet at sex kan føre til graviditet og at det er kvinner som blir gravide. Å ikke ta ansvar for egne handlinger når man alltid har vært klar over hva utfallene kan bli er bare umodent.
Livet blir sjeldent som man planlegger. Det eneste man har kontroll over her i livet er hvordan man velger å takle motgangen, og gjøre det beste utav det. 

Anonymkode: 9f29f...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsansvaret ja. Ansvaret for en graviditet: nei. Hva faen er det dere menn tror en abort er? Tror dere virkelig det er en lett løsning på en graviditet å drepe barnet sitt og utsette kroppen sin både fysisk og mentalt for den dritten der? 

Anonymkode: 595cd...933

For min del kunne abort godt vært forbudt.

Det er du som er en tilhenger av abort. Ja hvorfor er du det når det er så forferdelig å ta abort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi opp a menn! Dere kan diskutere dette til dere bli blå, lovverket er som det er :)

Heldigvis 

Anonymkode: 449ce...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare ved å se på første side i denne posten så finner man totalt 9 forskjellige personer som fronter meninger der de insinuerer at de er mot abort. Det er mange kvinner på KG som er mot abort. Eller, mer spesifikt, de er for abort for kvinner og mot abort for menn og så bruker de de samme argumentene for å si nei til abort for menn som det abortmostandere bruker mot abort for kvinner. Ergo er de mot abort generelt med de argumentene de kommer med.
For å nevne noen:

Anonymkode: 5c343...9be
Solstråletårer
Havrekjeksen
Anonymkode: 8b2da...555
Simbyxor
Anonymkode: fd3c7...6bd
Anonymkode: af3d4...be7
Anonymkode: 9cdf0...7fa
Anonymkode: 0aa14...3bb

Er alle enten direkte mot abort eller insinuerer at de er mot abort (bare fra første side).

+ Anonymkode: e686b...779 må fra denne siden.

 

Anonymkode: 716f9...f0f

Du vet, det går an å være for retten til abort, men ikke ha lyst til å utføre det selv...

Jeg har ikke lagt merke til noen som har skrevet at de er imot selvbestemt abort, kun at de ikke tror de ville klart å gjennomføre det selv.

Anonymkode: 9f29f...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...