Gå til innhold

Barnesikrig i bilen foreldres unfallenhet

Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen  

1. 1. Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen

• Ja
      1
    • Nei
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet
Alder er vel så viktig som vekt så vidt jeg forstår. For når barna er under 4 år, veier hodet mer i forhold til resten av kroppen en senere, og nakke/hals får derfor en stor belastning ved skade. Om barnet veier 10 eller 15 kilo betyr vel mindre, så lenge 25% av vekten er hodet?

Påkjørsel bakfra skjer, som Tule sier, ofte i lavere fart enn frontkollisjoner. Tenk deg en frontkollisjon der begge bilene ligger i 90 km/t. Det vil aldri skje når du blir påkjørt bakfra. Men det er selvsagt ikke ufarlig det heller.

hei

setene godkjennes etter vekt fordi det er vekt som forklarer vor stort banret er og hodet i forlhold til kroppen ikke så mye alder vis banret ikke er overvketig, vis et banr er atten kilo når detr er to år så er ikke hodet så stort i forhold til kroppen en to åring osm er attne kilo er like stor som en tre åring som er det same deet er å lese koldbrunas inlegg banret hennes er stort i forhold til alderen det beste er en kombinasjon men det er vor stort banretr er som er viktigst

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

G-kreftene i en front-kollisjon er myyye større enn en smell fra siden. Derfor burde man ha dem mot kjøreretningen.

Det er massiv forskning bak dette utsagnet.

Skrevet
G-kreftene i en front-kollisjon er myyye større enn en smell fra siden. Derfor burde man ha dem mot kjøreretningen.

Det er massiv forskning bak dette utsagnet.

hei

er helt enig men jeg veti kke om det nytter, jegsyns det burde vere obligatorisk med opplering når man fikk banr eller man tok førerekort om banresikring og man burde få se krasjtestvideoer der man ser va som skjer med et banr som sitter forovervent for tidlig når man kolisjon, jeg tror mange ikke har sett det jeg leste i et blad at en person som soglte bilseter ikke viste vordan han skulle selge forovervnete seter til foreldrene etter dette, jeg er også skuffet over kjøreopplæringen i norge, jeg syns det var bra krav til ferdigheter, men det var lite om sikring og første hjelp, og jeg kan si at grunne til at jeg tør og kjøre slik som jeg jgør er at jeg har vert med i røde kors og kan førstehjelp ellers vet jeg ikke om jeg hadde villet kjørt så mye som jeg gjør nå med den opplæringen

hislen

Skrevet

setene godkjennes etter vekt fordi det er vekt som forklarer vor stort banret er og hodet i forlhold til kroppen ikke så mye alder vis banret ikke er overvketig, vis et banr er atten kilo når detr er to år så er ikke hodet så stort i forhold til kroppen en to åring osm er attne kilo er like stor som en tre åring som er det same deet er å lese koldbrunas inlegg banret hennes er stort i forhold til alderen det beste er en kombinasjon men det er vor stort banretr er som er viktigst

hilsen

Unnskyld at jeg sier det, men dette er bare tull og tøys. Hodets andel av total kroppsvekt har kun å gjøre med alder og utvikling. Mener du at barn som er 4 kilo ved fødsel og barn som er 2 kilo har like store hoder? Da tar du i tilfelle feil.

At koldbrunas barn er stort for alderen kan så være, hodet er allikevel en vesentlig større andel av total kroppsvekt enn for f.eks. en 6-åring.

Store barn utvikler seg normalt ikke noe annerledes enn mindre barn. Igjen - har du barn??

Setene lages etter vekt fordi det er praktisk, og baserer seg på snittall.

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men dette er bare tull og tøys. Hodets andel av total kroppsvekt har kun å gjøre med alder og utvikling. Mener du at barn som er 4 kilo ved fødsel og barn som er 2 kilo har like store hoder? Da tar du i tilfelle feil.

At koldbrunas barn er stort for alderen kan så være, hodet er allikevel en vesentlig større andel av total kroppsvekt enn for f.eks. en 6-åring.

Store barn utvikler seg normalt ikke noe annerledes enn mindre barn. Igjen - har du barn??

Setene lages etter vekt fordi det er praktisk, og baserer seg på snittall.

hei

når du sier fødsel så mener jeg du mener like utviklede barn, jeg vil si at hodene er så og si likestore, husk at hjernen er stort sett lik, og banr utvikler seg ulikt, noen banr vokser mye og noe banr vosker ikke fort, og banr er ulikt utviklet i lik alder, hus at noen banr har anlegg for og bli 1,90 høy og noe n blir 1,60 det er klart det blir forksjell derfor mener jeg størrelsen p lkroppen er viktig, det blir en kombinasjon av vket og lengde vis du skal lage et sete etter noe annet så blir det verre, en annen ting er at det har ikke bare med jodet og gjøre , det med hodet er ivktigst detførste året, deter derfor det i norge r forvbut og ha barn forovervnet før de er ni måneder ogni kilo tunge, ellers er g kreftene viktige, ert banrs kropp er ikke en voksenkropp i miniatyr , den vil ikke stå noe serlig godt i mot de kreftene, vbanret kan få skader i ryggen og i vitale organer og bli lamme, det er ikke bare hodet som har og si det er mange faktorer

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmmmm... Om man har et barn som hylskriker under bilturen av å sitte bakovervendt - det vil faktisk virke meget forstyrrende på føreren. Man kan bli meget ukonsentrert av å ha et skrikende barn i bilen!! Hva da hvis man mister kontrollen over bilen - sett i forhold til det at om man ahdde latt barnet sitte forovervendt!! Tule, hvordan skal man da kunne leve med seg selv om man skader barnet i bilen eller andre tarfikanter???

Dust!

Skrevet

Igjen Tule; Du tar feil. Jeg har nettopp født et barn på 2 kilo. Det var andre barn som var 5 kilo. Jeg skal love deg at selv om barna var likt utviklet, dvs. fullbårne, var ikke hjernene deres like store. Med mindre du da mener at resten av hodet til det store barnet var fyllt av luft???

Barnets hode er relativt stort sett i forhold til kroppen og styrke i nakke til de er 4 år, hvorfor tror du ellers det er da de anbefaler å snu nettopp da? Fordi det er tryggere for barn å bli utsatt for g-kreftene når de har rundet 25 kilo?

Skrevet
Hmmmm... Om man har et barn som hylskriker under bilturen av å sitte bakovervendt - det vil faktisk virke meget forstyrrende på føreren. Man kan bli meget ukonsentrert av å ha et skrikende barn i bilen!! Hva da hvis man mister kontrollen over bilen - sett i forhold til det at om man ahdde latt barnet sitte forovervendt!! Tule, hvordan skal man da kunne leve med seg selv om man skader barnet i bilen eller andre tarfikanter???

Dust!

hei

mange overdriver dnene skrikingen den gir seg vnalig etter en stund alle banrtrassser litt rundt et åras alderen og det er dumt og mene at en skal miste kontrollen over bilen av at barnet skriker, vism an overser bnarnet så skjønner det at det ikke kom noen vei og ville gi seg ettervert det er naivt og tro at et bnar vil skrike mindre forovervnet et banr har ingen formanoing omat det skal vere bedre og sitte forovervnet vis det ikke hargjort det før vis du mener at det skulle vere vnaskeligere i norge en i sverige er du dust

hilsen

Skrevet
Igjen Tule; Du tar feil. Jeg har nettopp født et barn på 2 kilo. Det var andre barn som var 5 kilo. Jeg skal love deg at selv om barna var likt utviklet, dvs. fullbårne, var ikke hjernene deres like store. Med mindre du da mener at resten av hodet til det store barnet var fyllt av luft???

Barnets hode er relativt stort sett i forhold til kroppen og styrke i nakke til de er 4 år, hvorfor tror du ellers det er da de anbefaler å snu nettopp da? Fordi det er tryggere for barn å bli utsatt for g-kreftene når de har rundet 25 kilo?

hei

det er på grunn av g kreftene, og de anbefaler og ha banret bakovervent så lenge som mulig, svenske forskere har ment at de burde sitte bakovervnet itl de er nesten fem år vis det har gått men det går ikke , en banrekropp er ikke en voksenkropp i miniatyr det er like mye derfor de anbefaler at de ska sitte bkaovervnet, vis de kastes fremovervnet i et sete så ka nvitale organr bli knust og det kan bli brudd, en annen ivktig ting er at barn under atten kilo må ha sete med internbleter, da blir det slik at det forovervnet blir to rykk, setet blir rykket bakover av bilens belter og banret blir rykket bakover av setets belter, vis vbanret er over atten kilo så kan det bruke et sete osm bruker bilens eget beltet da er det mye sikrere da blir det et rykk, men det med kroppen er like voiktig som hodet.

hilsen

Skrevet
Jeg synes ikke sikkerheten til en voksen er mindre viktig enn til et barn. Alle mennesker er like verdifulle i mine øyne, uavnhengig av alder.

For oss ville ikke en base til å feste setet i løst noen problemer, vi deler bil med min søster og hun er den som har barn. Når barnet ikke er med har vi behov for å bruke plassen til andre pasasjerer eller kunne legge ned baksetet for å frakte varer. Da må både sete og feste ut, og de er ikke uproblematiske å få på plass igjen. Jeg har tatt ut og satt inn bakovervendt sete for stort barn en gang i uka i et år nå, og ble aldri sikker på at jeg hadde fått det rett selv om jeg brukte bruksanvisning hver gang og sjekka at alt tilsynelatende var som det skulle. Setet som brukes nå er derimot så enkelt at det er umulig å sette det inn feil, og det samme var babysetet.

Argumentet om at man ikke kan leve med seg selv dersom det skjer noe med barnet henger ikke på greip. Jeg ville helt sikkert klandre meg selv om det skjedde noe med barnet om det satt i bakovervendt sete også. Eller om det skjedde noe som helst annet med barnet, kjørende i bil, sovende i senga eller hva som helst. De som har ansvaret for barn vil alltid klandre seg om det skjer noe med barnet, men fakta er at man aldri kan helgardere, hverken med sikkerhet i bil eller på andre måter.

Du svarer ikke på siste del av innlegget mitt, men jeg håper du tar til deg at du med din "diskusjonsteknikk" får flere mot deg enn med deg. For å bruke din argumentasjonsmåte... Hva om noen som kunne vært overtalt til å snu barnet mot kjøreretningen ikke blir det fordi du fordømmer i stede for å argumentere saklig, kan du da leve med at du er ansvarlig for at det barnet sitte med kjøreretningen?

hei

jeg synsjeg vil svare litt til på inlegget dit, jeg synsdusier det litt rart først, de fleste pleier og mene at banra er detmest verdifulle iv har detivktigste bilr at de da er sikkert

og bruke monterig som argumnet blir og feil, vis det var såstor risiko for feilmontering så toro jegi ke de hadde anbefalt slik sikring og sikre andre veien fordi det da er letere og montere setet syns jeg heller ikke henger på greip siden man bør velge detsom er sikrest da for man heller gjøre segl itt mer i flid med monteringen eller se om man kan disponere en annen bil til frakt

nye bakovervnete seter er lettere og montere og et banr bør ikke sitte forovervnet før det er så stort at detkan bruke et sete som bruker bilens eget blete på pasasjeren

hilsen

Skrevet

Vi satte barna våre forovervendt rett etter at de fylte året rett og slett fordi da kunne de ikke sitte bakovervendt lenger. Det var ikke plass til beina deres.

Vi har en liten bil, men det er ikke bare bare å kjøpe en ny, stor bil når man ikke har råd til det.

Dette gjør ikke oss uansvarlige av den grunn. Man må ta hensyn til flere ting enn at barna SKAL sitte bakovervendt samme hva.

Er ikke så behagelig å sitte med beina oppover ryggen på passasjersetet, kan jeg tenke meg.

Skrevet
Vi satte barna våre forovervendt rett etter at de fylte året rett og slett fordi da kunne de ikke sitte bakovervendt lenger. Det var ikke plass til beina deres.

Vi har en liten bil, men det er ikke bare bare å kjøpe en ny, stor bil når man ikke har råd til det.

Dette gjør ikke oss uansvarlige av den grunn. Man må ta hensyn til flere ting enn at barna SKAL sitte bakovervendt samme hva.

Er ikke så behagelig å sitte med beina oppover ryggen på passasjersetet, kan jeg tenke meg.

hei

jeg skjønner det men likevel er det bedre og siitte sikert en behagelig og usikkert, ned tanke på sjansen for skader så skjønner jeg ikke at så mange tarsjansen på og snu så tidlig, i sverige såsitternesten alle bakovervnet, og jeg syns det er rart at folk skal ha så små biler, jeg tror småbarnsforeldre stort sett har stor bil for og få plass til vogn, bag , sete og oppakning, og man kan og fire på kravene til bilen man kankjøpe ne som erl itt eldre en det man hadde tenkt for og få en større bil, om man velger en som er 4 år gammel i steden for en som er 2 år gammel har det lite og si for sikkerheten, dessuten må det vere en plagsomtl iten vbibil vis en ettåring ikke får plass til bena, uansett så skal barna sitte bak og ikke fora n,uansett dette behøver ikke og gjelde deg men jege syns det virker som at de fleste foreldre gir popp for lett, uansett så må vi omstille oss, seter som bare ergodkjent for forovervnet sikring vil ikke bli godkjent for banr under tre år med de nye forskriftene og hts har sluttet med sitt kombinasjonsete og skal nå gi opp det de har forovervnet, ut i fra testene erdet langt fra sikker, mange banrfor unødvendige skader dette bør vi ta på alvor, jeg tor mange ikke har satt seg inn i risikoen, jegskjønner ikke at så mange hadde tatt sjansen ellers

hilsen

Skrevet

og jeg syns det er rart at folk skal ha så små biler, jeg tror småbarnsforeldre stort sett har stor bil for og få plass til vogn, bag , sete og oppakning, og man kan og fire på kravene til bilen man kankjøpe ne som erl itt eldre en det man hadde tenkt for og få en større bil, om man velger en som er 4 år gammel i steden for en som er 2 år gammel har det lite og si for sikkerheten, dessuten må det vere en plagsomtl iten vbibil hilsen

Vi måtte ta opp et lån for å kjøpe oss en bil. En bruktbil. Vi har ikke to inntekter og kan dermed ikke kjøpe oss en større bil før om 2-3 år minst.

Vi kan ikke fire mer kravene enn det vi allerede har gjort heller. Så akkurat den biten blir vanskelig.

Vi kjøpte bilen når vi skulle ha barn nr 2. Den virket greit nok, og et par år senere så fikk vi barn nr 3.

Det er jo ikke saken her, men man prøver jo så godt man kan.

Det tror iallefall jeg. Vi har de bakovervendt så lenge som mulig før vi snur dem. Men vi har ikke noe annet valg til slutt uansett.

Så sånn er det ( desverre ) hos oss.......

Skrevet

Jag säger det igen (utan att anklaga någon av er som vänder barnen tidigt)...

varför är det så att norska barn har svårare att sitta bakåtvänt än svenska barn?

Ja visst, norska bilar är dyrare än svenska... och många svenskar har en förkärlek för stora stationsvagnar á la Volvo MEN - det förklarar ändå inte varför norska barn hylskriker och föräldrarna vänder dem tidigt.

Kanske är vi elakare, eller mer tålmodigare, eller bara inte för diskussionen om framåtvändning här och det sker i skymundan - men jag har fortfarande inte sett något framåtvänt säte för en 1-4 åring! Jag letar fortfarande.

Skrevet

Tule:

Du har rett i det med myke organer som kan knuses. Dette har også med alder å gjøre, ikke vekt.

"Bakovervendt posisjon er uten tvil det sikreste, og gjerne helt opp til barnet er fire, fem år gammelt. Frem til den alderen utgjør hodets tyngde en uforholdsmessig stor del av den totale kroppsvekten, og derfor vil nakke og hode bli svært utsatt hvis barnet sitter forovervendt i en kollisjon. Sannsynligheten for at barnet dør eller blir skadet i en slik posisjon er fem ganger større enn om barnet sitter bakovervendt. " (link)

"barnas nakkemuskulatur ikke er fullt utviklet for å takle

belastninger når barna er under tre år." (link)

"Barnets hode er i denne alderen stort i forhold til resten av kroppen, og dette sammen med svake muskler i nakken, kan føre til at hodet sliter i stykker nakkevirvelen i en kollisjon. " (link)

Om barns utvikling, kan du lese her. Som du kanskje ser, er hodet ferdig utvokst når barnet er ca 5 år. Om du ikke mener kroppen er det samme, skjønner du kanskje at hodet fremdeles på det tidspunktet er forholdsmessig stort?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jag säger det igen (utan att anklaga någon av er som vänder barnen tidigt)...

varför är det så att norska barn har svårare att sitta bakåtvänt än svenska barn?

Ja visst, norska bilar är dyrare än svenska... och många svenskar har en förkärlek för stora stationsvagnar á la Volvo MEN - det förklarar ändå inte varför norska barn hylskriker och föräldrarna vänder dem tidigt.

Kanske är vi elakare, eller mer tålmodigare, eller bara inte för diskussionen om framåtvändning här och det sker i skymundan - men jag har fortfarande inte sett något framåtvänt säte för en 1-4 åring! Jag letar fortfarande.

Akta Graco har feks. seter som kan monteres fremovervendt...

Skrevet
Akta Graco har feks. seter som kan monteres fremovervendt...

Jodå - jag tror till och med att mitt säte är ett sånt.

Att det KAN monteras framvänt betyder inte att jag eller andra gör det för det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jodå - jag tror till och med att mitt säte är ett sånt.

Att det KAN monteras framvänt betyder inte att jag eller andra gör det för det.

Å, beklager så mye frøken! Jeg misforstod deg, jeg trodde du ikke fant et sete som KUNNE snus. Men, tenk å antyde at du eller noen andre ville snu det...fysj.... :roll:

Skrevet

Ikke så fornærmet da :ler:

Hadde du lest hele innlegget du selv siterte, kjære Gjest, var ikke utsagnet til å misforstå. For ikke å snakke om du hadde lest 1/4 del av denne tråden.

Forøvrig er Fürstina frue, ikke frøken :wink: Å omtale noen som "frøken" må dessuten regnes som dårlig nettikette her på KG, og er en hersketeknikk som sannsynligvis fungerer dårlig her :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...