Gå til innhold

Barnesikrig i bilen foreldres unfallenhet

Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen  

1. 1. Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen

• Ja
      1
    • Nei
      1

Fremhevede innlegg

Gjest Mamma'n
Skrevet

I og med at vi har forovervendt bilstoler legger vi løpet deretter og kjører veldig forsiktig og defansivt. Og i vårt tilfelle ville bakovervendte bilstoler bety null turer hjemmefra (helgeturer) pga barneskrik fra start til stopp pluss x-antall spyvask da reisesykemedisinen nesten ikke "virker"...

Kunne tenkt meg biler der man kunne ta ut seteputene for å feste barnestolene direkte i fastmontert konsoll, og med god blass til alle bein... Vet det finnes (tror det var volvo...)

Forøvrig har vi Subaru Forrester og fikk beskjed da vi kjøpte ny stol (som var bakovervendt første tiden) av selger at det faktisk var en av de bedre bilene å montere stol i! Og i denne bilen gikk det faktisk an å dra bilbeltet rundt (spedbarns-)stolen, noe vi hadde svære problem med med stol til barn nr 1!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enig med siste taler - det er like viktig med sikring på de korte turene som på de lange.

Setet jeg har kjøpt er det bare så vidt plass til i bilen min (Focus stasjonsvogn), og det syns jeg er litt dumt. Det er ikke behagelig å være passasjer i forsetet hos meg for å si det mildt. Men det er behagelig å være barn i bakovervendt stol, og det er trygt, og det er jo det viktigste. Ille at man skal måtte kjøpe stor bil for å få trygge løsninger da...

hei

det er ikke sikkert du trenger og kjøpesåstor bil nå de nye focusen har mer plass inni

hilsen

Skrevet
Mener at forskjellen i bilsikting mellom Norge og Sverige forklares med at vi har en eldre bilpark i Norge. Noen som vet om dette stemmer

hei

det kan nok v3ere noe i det siden gamle biler er trangere en nye men nå er jo bilparken i norge ikke så ille jeg tror gjennomsnitts alderen er litt over ti år

hilsen

Skrevet
I og med at vi har forovervendt bilstoler legger vi løpet deretter og kjører veldig forsiktig og defansivt. Og i vårt tilfelle ville bakovervendte bilstoler bety null turer hjemmefra (helgeturer) pga barneskrik fra start til stopp pluss x-antall spyvask da reisesykemedisinen nesten ikke "virker"...

Kunne tenkt meg biler der man kunne ta ut seteputene for å feste barnestolene direkte i fastmontert konsoll, og med god blass til alle bein... Vet det finnes (tror det var volvo...)

Forøvrig har vi Subaru Forrester og fikk beskjed da vi kjøpte ny stol (som var bakovervendt første tiden) av selger at det faktisk var en av de bedre bilene å montere stol i! Og i denne bilen gikk det faktisk an å dra bilbeltet rundt (spedbarns-)stolen, noe vi hadde svære problem med med stol til barn nr 1!

hei

for de6t første når det gjelder den skrikingen så er det bare tull som foreldre skyver foran seg for og ha en unskyldning til og snu, har barnet bare sittet bakovervent så har ikke banret noen forutsetning for og vite vordan det er og sitte forovervent alle barn har en periode med trass denne skrikingen har ikke noe stort problem den gir seg når banret skjønner at ddet ikke kommer noe nvei, det er og viktigere at barnet sitter sikkert en at det spyr, vis det er et problem hadde jeg heller kuttet ut helgeutfluktene eller funnet et annet transportmiddel, dette med seteputene høres jo fornuftig ut det burde kanskje vert slik det har og kommet noe som heter isofix men jeg vet ikke helt vordan det brukes, vis det er trangt bak i bilen kan man og koble iut airbagne og sette barnet der men det er best og ha det bak

en annen ting vordan ville du lrvd med deg selv vis barnet dit ble alvoirlig skadd i en ulyke forovervent og ikke hadde blit det bakovervent det er og godt og tenke på før man er mer opptatt av og ha det stille i bilen en at barnet sitter sikkert jeg syns felre skulle tenke på det jeg syns det

hislen

Skrevet

Helt veldig enig i det Tule og flere av dere andre sier.

Bilsikring er noe jeg er veldig opptatt av, og mener at barnet kan "vennes " til å sitte bakovervendt, de vet jo ikke om noe annet.

Hadde besøk av en venninne nå, hun synes det var rart jeg fremdeles hadde datteren min ( snart 11 mnd) bakovervendt :o Og enda mere sjokket over at jeg helst ville ha henne slik til minst fylte 3 år :o

Hun snudde sine barn ved 1 årsalderen pga det alle sier, trangt for de foran, trangt for barnets bein.

Jeg er heldigvis kort i beina og jeg sitter alltid på hvis jeg og mannen er ute og kjører. Om andre får det trangt driter jeg i. Da får de sitte bake, evt la vær og sitte på.

Hadde aldri tilgitt meg selv dersom noe hadde skjedd barnet mitt fordi jeg overhørte alle anbefalinger og satte barnet mitt forovervendt pga klaging.

Skrevet

Jag tror att det är en vana också.

Denna diskussion om att vända eller inte vända barnen tidigt har jag inte hört i Sverige. Våra barn får väl sitta trångt och bakåtvänt.

Barnen vill gärna se de vuxna i bilen. Sitter barnet bakåtvänt i baksätet och båda vuxna fram är det klart att barnet protesterar.

Barn som blir bilsjuka blir det lätt ändå. Röker ni i bilen? Det bör många barn bilsjuka.

I Sverige har det dock blivit ett "problem" med nyare bilmodeller som levereras med airbag på passagerarsidan fram. Inte alla billeverantörer vill eller kan montera ur den - och en urkoppling ÄR inte lika säker. Det finns fortfarande en sprängladdning under instrumentbrädan.

Jag tror inte att åldern på bilarna spelar någon större roll. De svenska stolarna har i många år varit bakåtvända. Det beror mer på modellval.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min sønn fylte tre i desember, og sitter bakovervendt. Han må bøye bena litt, men han er vant til det, så det er ikke noe problem. Kommer til å ha han bakovervendt til han er fire.

Skrevet
I og med at vi har forovervendt bilstoler legger vi løpet deretter og kjører veldig forsiktig og defansivt.

Ikke for å være slem, men med mindre samtlige andre trafikanter i nærheten av dere gjør nøyaktig det samme, hjelper det ikke stort.

Må si jeg har stor forståelse for at det er ubehagelig med bilsyke og hyling. Vet heller ikke hvor nærme 4-årsalder barna dine er.

Men å risikere barnas helse.... Nei, det tror jeg ikke jeg ville gjort. Da fikk heller helgeturene vente, eller tas med tog (noe mange barn syns er VELDIG moro).

Skrevet

Enig med Sissan - du har sällan kontroll på hur andra kör.

Jag har blivit påkörd en gång (utan barn i bilen). Då stod jag stilla vid ett rödljus. Bilen bakom mig var en polisbil som körde in till kanten för att ta hand om en lastbil i diket. Bilen bakom honom körde in i mig så passageraren i vår bil fick whiplashskada i nacken, bagageutrymmet blev intryckt 15 cm och vi tog ett skutt ut i korsningen.... Jag vet inte hur jag hade kunnat undvika den krocken annat än att inte ha kört alls...

Gjest Mamma'n
Skrevet

Dere er alle velkomne til å lære barna mine å sitte bakovervendt, samt få de inn i stolene uten hyl og skrik. Eller å tørke spy hvert kvarter. Dessuten er vi ute på "landsbygda" der offentlig transport er lik null! Vi har faktisk diskutert enhver mulig løsning, og kommet frem til at dette er faktisk det som passer best for oss. Og det synes jeg dere bør kunne respektere! Det er vel ikke så mange foreldre som ikke ønsker det beste for barna sine??? Føler at mange her inne på diskusjonssidene sitter vel høyt oppe på sin høye hest og kritiserer alle andre som gjør ting på sin egen måte. Vi er alle forskjellige og har hver våre utfordringer i hverdagen som vi takler på hver vår måte. Dere kan ikke vite hvordan alle andre har det i hverdagen og hva en har å stri med. Og jeg for min del er komt dit hen at jeg er begymt å luke ut hva jeg kan se mellom fingrene med, og ikke.

Skrevet

Alle må jo gjøre som de selv mener er best, så lenge de holder seg innenfor norsk lov.

Så lenge det er påvist at det er tryggest for barn å sitte bakovervendt, må vi også få lov til å si at vi ønsker å følge det rådet, uten at noen tar det som personlig kritikk.

Du har ansvaret for dine egne barn, jeg for mine. Jeg er sikker på at alle gjør som best de kan.

Men jeg kjøper ikke argumentene dine om at det er ok å sitte forovervendt FORDI du kjører forsiktig, bor på landet eller bare kjører noen få ganger i måneden. Like lite som jeg kjøper argumentet fra de som kjører uten bilbelte av samme grunner som du har.

Og jeg mener ikke å sammenligne forovervendte bilseter med å kjøre uten bilbelte, forovervendte bilseter er MYE sikrere, og jeg er overbevist om at dersom de var "farlige" ville de vært forbudt. De som velger forovervendte seter velger derfor noe som er "bra nok" men ikke "det beste",og det er jo lov.

Skulle vi kritisert det, måtte vi også kritisert alle som kjører eldre biler uten det nyeste innen sikkerhet, alle som kjører mindre biler, motorsykler mv.

MEN - jeg mener det burde være forbudt med forovervendte seter til barn under 1-2 år.

~Sissan

(trygt og godt i høyden på sin flotte skinnende hest :wink: )

Skrevet
Dere er alle velkomne til å lære barna mine å sitte bakovervendt' date=' samt få de inn i stolene uten hyl og skrik. Eller å tørke spy hvert kvarter. Dessuten er vi ute på "landsbygda" der offentlig transport er lik null! Vi har faktisk diskutert enhver mulig løsning, og kommet frem til at dette er faktisk det som passer best for oss. Og det synes jeg dere bør kunne respektere! Det er vel ikke så mange foreldre som ikke ønsker det beste for barna sine??? Føler at mange her inne på diskusjonssidene sitter vel høyt oppe på sin høye hest og kritiserer alle andre som gjør ting på sin egen måte. Vi er alle forskjellige og har hver våre utfordringer i hverdagen som vi takler på hver vår måte. Dere kan ikke vite hvordan alle andre har det i hverdagen og hva en har å stri med. Og jeg for min del er komt dit hen at jeg er begymt å luke ut hva jeg kan se mellom fingrene med, og ikke.[/quote']

hei

for det frøste å se i gjennom fingeren med sikerheten til barna sine er ille

ja det er bedre og ttørke litt oppkast og ha litt ksriking i bilen og droppe litt helgeturer en og måtte leve med at barna blir varig skadd

man skal leve med det og etterpå

og tro at det er en smamenheng mellom det og snu banra og mindre skriking er dumt, barna har ikke noe forjhold til det og sitte ofrovervent vis det ikke har gjort det de ville slutte og skrike uansett vordan kan du tro det

det beste for barna er uansett og sitte sikrest

vis man vilo det beste for barna sine gjør man det da vil man ikke at de skal bli skadd det er naivt og tro at en eli minerer risikoen ved og kkjøre forsiktigere

det er heller ikke verre for deg og ha barna bakovervent en for svenske foeldre ddet blir dumt

so noe her over sier så vender de seg til det og det er ingen sammenheng mellom bakovervent og bilsyke

jeg syn du også er ganske frekk so mforsvarer slik men vi andre har vel litt mer følelse for barna våre

hilsen

Skrevet
Alle må jo gjøre som de selv mener er best, så lenge de holder seg innenfor norsk lov.

Så lenge det er påvist at det er tryggest for barn å sitte bakovervendt, må vi også få lov til å si at vi ønsker å følge det rådet, uten at noen tar det som personlig kritikk.

Du har ansvaret for dine egne barn, jeg for mine. Jeg er sikker på at alle gjør som best de kan.

Men jeg kjøper ikke argumentene dine om at det er ok å sitte forovervendt FORDI du kjører forsiktig, bor på landet eller bare kjører noen få ganger i måneden. Like lite som jeg kjøper argumentet fra de som kjører uten bilbelte av samme grunner som du har.

Og jeg mener ikke å sammenligne forovervendte bilseter med å kjøre uten bilbelte, forovervendte bilseter er MYE sikrere, og jeg er overbevist om at dersom de var "farlige" ville de vært forbudt. De som velger forovervendte seter velger derfor noe som er "bra nok" men ikke "det beste",og det er jo lov.

Skulle vi kritisert det, måtte vi også kritisert alle som kjører eldre biler uten det nyeste innen sikkerhet, alle som kjører mindre biler, motorsykler mv.

MEN - jeg mener det burde være forbudt med forovervendte seter til barn under 1-2 år.

~Sissan

(trygt og godt i høyden på sin flotte skinnende hest :wink: )

hei

vbis du mener at det burde vere forbudt med forovervente seter for banr under 2 år så kan du vel kritisere de som velger det det er ikke bra nok når det er så stor risiko som det er jeg har sett krastestvideoer og jeg syns det er felt en selger i bladet som så det viste ikke vordan hun skulle selge forovervente seter til foreldrene etter dette og for opplysning det er forbudt og ha barn under ni måneder forovervent men det er noe og som gjør det :-( en mor mente også at det ikke var noe nsjanse for at de ville veie banret vis det var kontroll og slike har barn

hilsen

Skrevet
vbis du mener at det burde vere forbudt med forovervente seter for banr under 2 år så kan du vel kritisere de som velger det det er ikke bra nok når det er så stor risiko som det er jeg har sett krastestvideoer og jeg syns det er felt en selger i bladet som så det viste ikke vordan hun skulle selge forovervente seter til foreldrene etter dette og for opplysning det er forbudt og ha barn under ni måneder forovervent men det er noe og som gjør det :-( en mor mente også at det ikke var noe nsjanse for at de ville veie banret vis det var kontroll og slike har barn

hilsen

Jeg mener det burde være forbudt dersom det er påvist å være så skadelig/farlig som du her sier. Og det regner jeg med at det blir også. Men jeg kritiserer ikke folk som kjøper ting norske myndigheter sier er bra nok, det får være personlige valg om man velger det beste eller noe annet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en sønn på 2 år og han sitter forovervendt. Jeg må si at jeg føler meg ikke som en dårlig mor av den grunn. Vi har kjøpt et sete som var veldig bra da han satt bakovervendt, men også det setet som er mest sikkert når man snur det.

Vi har ikke plass i vår bil til at han sitter bakovervendt uten å krølle beina - han klager over vondt i beina og jeg vil derfor ikke la han sitte sånn.

Alternativet er å bytte til en bil med bedre plass (har en stor bil Chrysler Grand Voyager) men vi har ikke råd til det.

Jeg bekymrer meg ikke for at han ikke sitter sikkert i bilen, for det mener jeg bestemt at han gjør, har også vært og fått sjekket at han sitter greit.

Skrevet

Jag tror det är en vana på hur barnen sitter. Bilens storlek och barnens ben är en bortförklaring.

Efter denna tråden startade har jag tittat efter i svenska bilar för att se hur stolarna sitter. Jag har inte sett en enda framåtvänd barnstol!

Jag har sett de bakåtvända i:

Stora volvos,

I vår Chevrolet Caprice,

I Audi A4 och A3

I en Skoda, i en VW Golf, I en Toyota Corolla,

I en Ford Focus,

i en BMV 320

SÄTET kan vara säkert, det tvivlar jag inte på - det är ditt barns nacke och kropp som inte klarar av att kastas framåt och bakåt vid en krock...

Det blir också ett större tryck av axelbanden mot den lilla kroppen som kastas framåt än vad det blir bakåtvänt när kroppen trycks framåt ner i stolen.

Vid en sidokollision spelar det ingen roll - de flesta krockar och avåkningar sker dock med en framåtkraft. De som sitter i bilen kastas i bilens färdriktning - framåt.

Att fördela trycket över en större yta (hela kroppen mot stolen) för att skadan blir mindre (än om kroppen ska fångas av bältena).

Det är era val - det är era barn. Att välja att låta barnet åka framåtvänt gör er inte till sämre föräldrar, bara till föräldrar som tar/accepterar större risk. Jag tycker att man ska vara medveten om skaderiskerna och skillnaderna, inte bara gå på bekvämlighet.

Skrevet

Vår datter på 19 mnd sitter bakovervendt og skal sitte slik leeeenge! Det hender innimellom at hun klager litt, antakelig mest fordi hun er selskapssyk. Vi har derfor montert et skråstilt speil i seteryggen i baksetet slik at hun kan få øyekontakt med oss som sitter foran. Speilet er av den myke typen - en av disse babybøkene fra Go'boken....

Gjest Anonymous
Skrevet
Jag tror det är en vana på hur barnen sitter. Bilens storlek och barnens ben är en bortförklaring.

Efter denna tråden startade har jag tittat efter i svenska bilar för att se hur stolarna sitter. Jag har inte sett en enda framåtvänd barnstol!

Jag har sett de bakåtvända i:

Stora volvos,

I vår Chevrolet Caprice,

I Audi A4 och A3

I en Skoda, i en VW Golf, I en Toyota Corolla,

I en Ford Focus,

i en BMV 320

SÄTET kan vara säkert, det tvivlar jag inte på - det är ditt barns nacke och kropp som inte klarar av att kastas framåt och bakåt vid en krock...

Det blir också ett större tryck av axelbanden mot den lilla kroppen som kastas framåt än vad det blir bakåtvänt när kroppen trycks framåt ner i stolen.

Vid en sidokollision spelar det ingen roll - de flesta krockar och avåkningar sker dock med en framåtkraft. De som sitter i bilen kastas i bilens färdriktning - framåt.

Att fördela trycket över en större yta (hela kroppen mot stolen) för att skadan blir mindre (än om kroppen ska fångas av bältena).

Det är era val - det är era barn. Att välja att låta barnet åka framåtvänt gör er inte till sämre föräldrar, bara till föräldrar som tar/accepterar större risk. Jag tycker att man ska vara medveten om skaderiskerna och skillnaderna, inte bara gå på bekvämlighet.

Jeg er da fullt klar over hva som kan skje ved en kollisjon! Men, jeg mener likevel at setet vi har er sikkert, selv for nakken hans! Det er ikke en lettvint sak for oss å snu setet fordi han klager over vondt i bena! Han ble 2 år i oktober og har klaget over vondt i bena HVER eneste gang vi har kjørt bil siden den gang helt til vi snudde setet etter jul. Er det noe han skal bli vant til, er dette noe han finner på? Det tror jeg virkelig ikke. Vi går ikke bare på at det skal være behagelig for sønnen å sitte i setet sitt, men at han skal ha vondt når han sitter i bilen, det er jeg ikke med på.

Alternativet kunne jo vært å ikke kjøre bil da, men så flinke er vi dessverre ikke.

Skrevet

:-) Jeg har også installert goboken-speil til Vesla. Det fungerer veldig fint, men jeg ønsker meg et speil til foran, så jeg kan se henne også...

Skrevet

Det här intresserar mig så jag har frågat vidare lite... det handlar INTE om att slå någon på fingrarna utan att presentera den fakta och information jag kan få tag på

Jag har fått information genom indirekta kontakter på NTF (trafiksäkerhetsföreningen i sverige).

Anledningen till att rekommenderationerna för att sitta bakåtvänd skiljer sig mellan sve 4 år och norge 1,5 år är att sverige kommit mycket längre i forskning (världsledande på bilsäkerhet). Norrmännen försöker dock att få ut denna information (vi jobbar tydligen mycket med norrmän...)

Det har med barnets fysik att göra -- ju längre barnet är bakåtvänd desto bättre -- (hon säger att helst ännu längre än fyra år men det finns inga bra stolar för det....)

Statistiken för bakåtvända stolar i en kollision är god 90-95% av barnen klarar en krock - rätt fastspända

I det närmsta "finns" ingen olycksstatistik på rätt fastspända barn d.v.s. de barn som förolyckas är de barn där fordonet krockar ex med ett brofästefundament eller frontar med en lastbil etc.

Norrmännen jobbar hårt med att få ut denna viktiga information -- medan sverige redan kommit en bit på väg

Lite fakta och information från VTI -- institution för väg o trafiksäkerhetesforskning

Varför bakåtvänt?

Barn 1-3 till 4 år - bilbarnstolar

Att din son har ont i benen om han sitter åt ena eller andra hållet är jag faktiskt tveksam till. Jag tror att han vill se er om han är van till att sitta framåtvänd. HAR han verkligen ont borde han ha ont även när han sitter framåtvänt eller när han sitter i soffan eller på andra ställen. Visst ska han sitta behagligt men det är ju samma stol han sitter i....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...