Gå til innhold

Barnesikrig i bilen foreldres unfallenhet

Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen  

1. 1. Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen

• Ja
      1
    • Nei
      1

Fremhevede innlegg

Gjest Marianna Panna
Skrevet

hei

det er bedre et barn istter vont men sikkert en at de t er sursikkert, banr får ikke så vont i beina som oss jog jeg vet mange banr som mo krølle beina uten at de klager over det eller har vont de er mye mykere det har ingenting og si og mange barn på to år trasser det er da det begynner jeg vet om mange som har oversett barna da i den aølderen og det har gitt seg

hilsen

Jeg lurer litt på hvor du har din informasjon fra. Et barn på 2 år trasser ikke i 2 MÅNEDER!! Selv om barn er mykere så er da ikke alle barn like, akkurat som vi voksne ikke er like, så er det umulig at dette barnet virkelig har vondt i bena? Nei, det er ikke umulig, og som tidligere nevnt av Gjest her så er det stor forskjell på denne type bil og "vanlige biler". Men, nå har jo Gjest forsåvidt meldt seg ut av denne diskusjonen og det gjør jeg også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer litt på hvor du har din informasjon fra. Et barn på 2 år trasser ikke i 2 MÅNEDER!! Selv om barn er mykere så er da ikke alle barn like, akkurat som vi voksne ikke er like, så er det umulig at dette barnet virkelig har vondt i bena? Nei, det er ikke umulig, og som tidligere nevnt av Gjest her så er det stor forskjell på denne type bil og "vanlige biler". Men, nå har jo Gjest forsåvidt meldt seg ut av denne diskusjonen og det gjør jeg også.

hei

problremtet er vel at det er bedre om banret sitter sikkeret en at oidet sitter got

hilsen

Skrevet

Jeg foretrekker at barnet mitt sitter godt og komfortabelt og ikke minst trygt.

Vi kan ikke ha bilstolen stort lenger bakovervendt i vår bil.Vår tulle sitter ikke godt i det hele tatt,resultatet er at hun hyler bare hun ser bilstolen.Vi lånte en bilstol av ei venninne som skulle monteres rett vei i setet og jenta storkoser seg på biltur.

Jeg har forståelse for at det er tryggest å sitte bakovervendt i bilen,men jeg tenker på at min barn skal ha det bra når vi kjører bil.

Koldbruna

Skrevet
Jeg foretrekker at barnet mitt sitter godt og komfortabelt og ikke minst trygt.

Vi kan ikke ha bilstolen stort lenger bakovervendt i vår bil.Vår tulle sitter ikke godt i det hele tatt,resultatet er at hun hyler bare hun ser bilstolen.Vi lånte en bilstol av ei venninne som skulle monteres rett vei i setet og jenta storkoser seg på biltur.

Jeg har forståelse for at det er tryggest å sitte bakovervendt i bilen,men jeg tenker på at min barn skal ha det bra når vi kjører bil.

Koldbruna

hei

men kunne du lewvd med deg selv vis hun ble varig skadd og ikke hadde blitt det om hun hadde sittet bakovervnet og det er ikke lov og ha barn foroverventfør de er 9 månder og minst 9 kilo tunge, fdu må ha liten bli vis du ikke greier det, når man vet vordan skader banr kan få av og vere siktret feil vei burdetenktende foreldre verefaste nok til og ville at banret deres skal sittetrygt framfdor komfortabelt og hun vil ikke huske noe av detofree ettertiden da gjør de ikke noe om hun sitter vondt, jegwyns det burde bli strengere regler slik at vi ungikk skafder som jeg hører helsearbeidere snakke om som egentlig er unødvendige folk gir opp alt for fort synes jeg og argumentere off det syns jeg er verre banret mit hadde kunne skreket seg blå jeg hadde ikke snud det før det vare sikkert det er jo bare trass de gir seg etterhverto ghar inge n forutsetning fotr og vite at det skalvere bedre og sitte fremovervnet når de ikke har gjort det, når når jeg servideoer med va som ka skje når banr sitter forovervnet får jegh elt vondt, jeg skjønner ikke atforeldre kan risikere det ofr at banret skal sitte godt, jeger glad jeg klarer og vere hard, men va du vil men jeg hadde ikke greid og levd med meg selv om jeg hadde vis jeg kunne forårsaket at banret mit ble alvorlig skadd, men jeg hadde utstått og sett banret mitt ha det ovnt i bilen vis jegviste det var for dets eget beste da får ma nheller begrense bilkjøringen dset mener nå jeg, og jegmener det i beste menging

hilsen

Skrevet

Vær klar over at det på bilmodeller med airbag kan være svært farlig for pasasjeren og sitte i et sete som er skjøvet så langt frem som mulig. Vi har kjørt på denne måten lenge på grunn av bakovervendt barnesete, men fikk beskjed på merkeverksted om at det kunne være farlig. Airbag er designet for å være på tur til å kolapse igjen når man treffer den, men dersom man sitter med setet helt skjøvet frem treffer man den når den holder på å fylles i stede, og man kan i værste fall knekke nakken.

Sikkerhet i bil er viktig både for små og store. Og det er liten tvil om at forovervendte seter ikke er like trygge som bakovervendte. Men det ser ut til at mange glemmer at det finnes flere faktore som påvirker sikkerheten. Det viktigste for å sikkre både små og store er å ha en sikker bil. Det hjelper ikke hvilken vei barnesetet står om man kjører en blikkboks. Om sikkerhetssellen som barnesetet er festet med ikke er i skikkelig stand fordi bilen er gammel. Om barnesetet ikke er riktig festet fordi det er vanskelig å feste riktig (har vært borti flere bakovervendte seter for store barn, og de er kronisk vanskelige å feste i motsetning til de forovervendte jeg har vært borti. Til og med sete i samme merke har vært enklere å feste riktig i forovervendt utgave). Man må klare å se en viss helhet uten å bli en fanatisk dommedagsprofet, det er ingen som blir overbevist av tordentaler og fordømmelse.

Skrevet
Vær klar over at det på bilmodeller med airbag kan være svært farlig for pasasjeren og sitte i et sete som er skjøvet så langt frem som mulig. Vi har kjørt på denne måten lenge på grunn av bakovervendt barnesete, men fikk beskjed på merkeverksted om at det kunne være farlig. Airbag er designet for å være på tur til å kolapse igjen når man treffer den, men dersom man sitter med setet helt skjøvet frem treffer man den når den holder på å fylles i stede, og man kan i værste fall knekke nakken.

Sikkerhet i bil er viktig både for små og store. Og det er liten tvil om at forovervendte seter ikke er like trygge som bakovervendte. Men det ser ut til at mange glemmer at det finnes flere faktore som påvirker sikkerheten. Det viktigste for å sikkre både små og store er å ha en sikker bil. Det hjelper ikke hvilken vei barnesetet står om man kjører en blikkboks. Om sikkerhetssellen som barnesetet er festet med ikke er i skikkelig stand fordi bilen er gammel. Om barnesetet ikke er riktig festet fordi det er vanskelig å feste riktig (har vært borti flere bakovervendte seter for store barn, og de er kronisk vanskelige å feste i motsetning til de forovervendte jeg har vært borti. Til og med sete i samme merke har vært enklere å feste riktig i forovervendt utgave). Man må klare å se en viss helhet uten å bli en fanatisk dommedagsprofet, det er ingen som blir overbevist av tordentaler og fordømmelse.

hei

jeg er enig med deg, men sikerhetne til banret er viktigere ende voksne og vis det blir for liten plass foran for man la ver og sette voksne der, nå kommer også isofix det er nå godkjent et sete bakovervent ofr det da er det bare og smekke setet inn i fester, jeg vet og detmed airbagen faktisk så bør ikke perosner under enfemogfemti kjøre bil det er et paradoks men sån er det på grunn av airbagen man skal nemlig sitte minst 20 centimeter fra rattnavet vis det er airbag det er nemlig sant, det er og ille med folk som sikrer banra sine forovervnet ofran, banr kan og lbi skadd oav airbagen fordi den er ment for voksen og ikee banr banr bør ikke sitte foran før de er en førti lange

hilsen

Skrevet

Jeg synes ikke sikkerheten til en voksen er mindre viktig enn til et barn. Alle mennesker er like verdifulle i mine øyne, uavnhengig av alder.

For oss ville ikke en base til å feste setet i løst noen problemer, vi deler bil med min søster og hun er den som har barn. Når barnet ikke er med har vi behov for å bruke plassen til andre pasasjerer eller kunne legge ned baksetet for å frakte varer. Da må både sete og feste ut, og de er ikke uproblematiske å få på plass igjen. Jeg har tatt ut og satt inn bakovervendt sete for stort barn en gang i uka i et år nå, og ble aldri sikker på at jeg hadde fått det rett selv om jeg brukte bruksanvisning hver gang og sjekka at alt tilsynelatende var som det skulle. Setet som brukes nå er derimot så enkelt at det er umulig å sette det inn feil, og det samme var babysetet.

Argumentet om at man ikke kan leve med seg selv dersom det skjer noe med barnet henger ikke på greip. Jeg ville helt sikkert klandre meg selv om det skjedde noe med barnet om det satt i bakovervendt sete også. Eller om det skjedde noe som helst annet med barnet, kjørende i bil, sovende i senga eller hva som helst. De som har ansvaret for barn vil alltid klandre seg om det skjer noe med barnet, men fakta er at man aldri kan helgardere, hverken med sikkerhet i bil eller på andre måter.

Du svarer ikke på siste del av innlegget mitt, men jeg håper du tar til deg at du med din "diskusjonsteknikk" får flere mot deg enn med deg. For å bruke din argumentasjonsmåte... Hva om noen som kunne vært overtalt til å snu barnet mot kjøreretningen ikke blir det fordi du fordømmer i stede for å argumentere saklig, kan du da leve med at du er ansvarlig for at det barnet sitte med kjøreretningen?

Skrevet

Tule...

Datteren min er snart 7 mnd...er rundt 70 cm og veier bortimot 9 kg.

Jeg synes ikke vi har gammel bil selv.

Opel Astra 1.7 TD 1993 modell,men er heller ikke imponert av plassen i denne bilen dessverre.

Det er ikke montert AIRbag på passasjersiden,så hun sitter der.Vi har prøvd både i forsetet og i baksetet om hvor det er best plass til bilstolen.Det er i framsetet,men likevel sitter hun ikke godt der hun sitter bakovervent.

Derfor vil vi sette henne rettveien.

Koldbruna

Skrevet
Jeg synes ikke sikkerheten til en voksen er mindre viktig enn til et barn. Alle mennesker er like verdifulle i mine øyne, uavnhengig av alder.

For oss ville ikke en base til å feste setet i løst noen problemer, vi deler bil med min søster og hun er den som har barn. Når barnet ikke er med har vi behov for å bruke plassen til andre pasasjerer eller kunne legge ned baksetet for å frakte varer. Da må både sete og feste ut, og de er ikke uproblematiske å få på plass igjen. Jeg har tatt ut og satt inn bakovervendt sete for stort barn en gang i uka i et år nå, og ble aldri sikker på at jeg hadde fått det rett selv om jeg brukte bruksanvisning hver gang og sjekka at alt tilsynelatende var som det skulle. Setet som brukes nå er derimot så enkelt at det er umulig å sette det inn feil, og det samme var babysetet.

Argumentet om at man ikke kan leve med seg selv dersom det skjer noe med barnet henger ikke på greip. Jeg ville helt sikkert klandre meg selv om det skjedde noe med barnet om det satt i bakovervendt sete også. Eller om det skjedde noe som helst annet med barnet, kjørende i bil, sovende i senga eller hva som helst. De som har ansvaret for barn vil alltid klandre seg om det skjer noe med barnet, men fakta er at man aldri kan helgardere, hverken med sikkerhet i bil eller på andre måter.

Du svarer ikke på siste del av innlegget mitt, men jeg håper du tar til deg at du med din "diskusjonsteknikk" får flere mot deg enn med deg. For å bruke din argumentasjonsmåte... Hva om noen som kunne vært overtalt til å snu barnet mot kjøreretningen ikke blir det fordi du fordømmer i stede for å argumentere saklig, kan du da leve med at du er ansvarlig for at det barnet sitte med kjøreretningen?

hei

jeg tror du har misforstått litt, jeg snakker om isofix det er fester som sitter i setet slik som sikkerhetseleboksene du bare smekker setet i det og tar det ut enkelt og greit men det er ikke til alle biler enda men det kommer og da er det ingen fare medfeilmontering

jeg mener at tig gitr seg litt selv, ved bakovervnet montering så tar du vekk 90 prosent av alle mulige skader banrent kan få ved en ulykke og ved framovervnet sikring så er det bare seksti % sjanse for at banret ovelver og jeg har svart på det med airbagne vha er det du meneer jeg ikke har svart på jeg har ikke gjort noe annet her en og argumentere ofr at deter sikrere og sikre banrent sitt bkaovervnet og at foreldre i norge er for dårlige til det

hilsen

Skrevet
Tule...

Datteren min er snart 7 mnd...er rundt 70 cm og veier bortimot 9 kg.

Jeg synes ikke vi har gammel bil selv.

Opel Astra 1.7 TD 1993 modell,men er heller ikke imponert av plassen i denne bilen dessverre.

Det er ikke montert AIRbag på passasjersiden,så hun sitter der.Vi har prøvd både i forsetet og i baksetet om hvor det er best plass til bilstolen.Det er i framsetet,men likevel sitter hun ikke godt der hun sitter bakovervent.

Derfor vil vi sette henne rettveien.

Koldbruna

hei

astra hørtesl ite ut på barnevpognstadiet da, dere skulle jo hat en større boil men det er kanskje stasjosnvogn? uansett så er det risikabelt og ha så små banr forovervnet hodet er altfor stort til kroppen og det kan bli brudd og skader i nakken av enbbråstopp eller kollisjon og søtti centimeter er ikke mye da kan ikke skjønne at hun har så liten plass da, banr ple9ier fint og kunne sitte bskovervnet itl de er 100 - 105 centimeter det gjør ikke noe om beina er litt krøllete de er så myek at det ikke gjør noe og som noen sier banr har en periode der de skriker litt men det gir seg når de skjønner at de ikke kommer noe vei

hilsen

Skrevet

Tule vi har stasjonsvogn.Jeg synes det er liten plass.

Og jeg liker heller ikke å høre datteren min skriker fordi det er tydelig at hun ikke sitter godt ...

Det er hjerteskjærende for en mor å høre på det skal jeg si deg.

Fakse :enig_animasjon:

koldbruna

Skrevet
Tule vi har stasjonsvogn.Jeg synes det er liten plass.

Og jeg liker heller ikke å høre datteren min skriker fordi det er tydelig at hun ikke sitter godt ...

Det er hjerteskjærende for en mor å høre på det skal jeg si deg.

Fakse  :enig_animasjon:  

koldbruna

hei

jeg og syns sli er hjerteskjærende men av to onder velger jeg det jegsyns er det minste og det er det som ikke gir banret varige mne, jeg vet vilke skader et banr kan få av en bråstopp forovervnet jnår deter så lite og jeg tror ikke en seksmåneder sot baby har så liten plass til bena sine og jeg tror skrikingen gir sweg etter en stund når de ser de ikke kommer noe nvei, og nå forsvinner snart mye av de setene som er godkjent for forovervent montering for banr under fire år blandt annet hts skalslsutte med sitt på grunn av risikoen og en bilsetesleger sa også etter den artikkelemn jeg ivser her at hun ikke var sikker på om hun greide og selge forovervente seter til foreldrene etter dette, når nesten alle banr i sverige undre tre år sitter bakovervnet burde vi og klare og bli minst like gode jeg tor at foeldre generelt gir lit for lett etter for banras trass visser det og på at banra har mindre grnesr og er mindre mulige og kontrolere i dag

når det gjelder dne blien, vil td si at det er en turbo dielsel, vordan er den da med drivstofforbruk og vordan er den og bruke når det er kalt om vinteren, litt nysgjerrig fordi jeg kanskje har tnekt og kjøpe diesel neste gang,

når det gjelder det med palssen skjønner jeg det, du har antakleig av den første typen astra som kom jeg tror ikke den neste kom før et par år senere og da ble det litt forandringer og det ble mer plass du vill ha noe og hente på og bytte til det vis du hadde råd men jeg vet ikke om mye, den som er nå er jo større men det er ikke altid anm har råd ti ldet man skulle hat og deter dumt

hilsen

Skrevet

Återigen (utan att hoppa på och anklaga någon av er som skrivit här):

Jag tycker det är konstigt hur mycket trängre det är för norska barn bakåtvänt i norska bilar än i svenska.

Jag pratade med ytterligare en kompis och han sa att han faktiskt hade sett EN bil med framåtvända barnsäten.

EN bil. Han hade reagerat men inte tänkt varför.

Jag tror starkt på att det mesta beror på en vana både hos föräldrar och barn. Visst klagar våra barn när vi sätter dem i bilsätet emellanåt.

MIN syn på klagan är att barnet tycker det är trist att bli fastspänd när det precis haft så kul.

Eller att de skriker för att de inte ser mamma och/eller pappa som sitter i framsätet.

Eller som min son som skriker och gråter rejält i baksätet när det är mörkt ute - det är INTE kul att åka bil när det är mörkt.

Han klagar också lite om han är för trött - för då vill han inte sitta still och somna.

Skrevet

Vesla hjemme gråter hver gang vi kjører i tunnell - hun hater tunneller :-? . Om et barn gråter hele bilturen, skjønner jeg at det er plagsomt, men må være enig i at det ikke er en grunn til å bytte barnesete.

Vesla er nå 75 cm og sitter bakovervendt med fin plass til bena etter at vi byttet sete. Det gamle setet var lavt, og med merkelig plassering tett på seteryggen. Det nye er høyt, hun ser fint ut og har (foreløpig) god benplass. Her er setet vi bruker nå, det får plass i baksetet på min Ford Focus, og da får det nok plass i de fleste stasjonsvogner vil jeg tro...

Forøvrig en liten artikkel om sikring og skader og snuing av barn i ettårs alder... Trist lesing syns jeg, undrer meg over at folk snur barna SÅ tidlig...

Skal forøvrig hjem og montere bilsetet i midten, vi har det på siden nå, trodde det var best jeg faktisk, pga skadestatistikk, men det er jo logisk at det er best i midten da...

Gjest Mamma'n
Skrevet

Ser debatten går videre... :wink: Hadde igrunn tenkt å melde meg ut av den, men jeg hadde et spm som jeg kunne tenke meg å få svar på. Og det ser ut som om alle spesialistene er samlet her... Det er blitt skrevet at barnet har 90% større sjanse for å komme uskadet ut av en kollisjon ved å sitte bakovervendt, spesielt pga at hodet er så mye tyngre enn resten osv osv. Men hvis man blir påkjørt bakfra??? :o Det ville vel være det samme som å kollidere når man sitter forovervendt, eller??? Jeg bare spør! Har fundert litt på det der... :klø:

Skrevet
Ser debatten går videre...  :wink:  Hadde igrunn tenkt å melde meg ut av den, men jeg hadde et spm som jeg kunne tenke meg å få svar på. Og det ser ut som om alle spesialistene er samlet her... Det er blitt skrevet at barnet har 90% større sjanse for å komme uskadet ut av en kollisjon ved å sitte bakovervendt, spesielt pga at hodet er så mye tyngre enn resten osv osv. Men hvis man blir påkjørt bakfra???  :o Det ville vel være det samme som å kollidere når man sitter forovervendt, eller??? Jeg bare spør! Har fundert litt på det der...  :klø:

hei

det blir litt forksjell ved påkjørlsel bakfra står enten bilen din stille eller går framove og de for bare kollisjonsenergien til bilen som kjører på ved frontkolisjon går bilene mot vernadre og du for kollisjonsenergien fra begge biler da blir det logisk

hilsen

Skrevet
Vesla hjemme gråter hver gang vi kjører i tunnell - hun hater tunneller  :-? . Om et barn gråter hele bilturen, skjønner jeg at det er plagsomt, men må være enig i at det ikke er en grunn til å bytte barnesete.

Vesla er nå 75 cm og sitter bakovervendt med fin plass til bena etter at vi byttet sete. Det gamle setet var lavt, og med merkelig plassering tett på seteryggen. Det nye er høyt, hun ser fint ut og har (foreløpig) god benplass. Her er setet vi bruker nå, det får plass i baksetet på min Ford Focus, og da får det nok plass i de fleste stasjonsvogner vil jeg tro...

Forøvrig en liten artikkel om sikring og skader og snuing av barn i ettårs alder... Trist lesing syns jeg, undrer meg over at folk snur barna SÅ tidlig...

Skal forøvrig hjem og montere bilsetet i midten, vi har det på siden nå, trodde det var best jeg faktisk, pga skadestatistikk, men det er jo logisk at det er best i midten da...

hei

vilken skadestatistikk sier at det er best på siden, påkjørelser skjer faktisk ofte fra siden den vanligste årsken til at det skjer ulykker er og ikkre over holt vikeplikt

det var interesantr med den artikkelen det er ille med de skadnee, jeg tror vi fnt kunne ha strengere regler, jeg tror fdet ville vert fint med at det var fordbudt og ha banra forovervent før de var fmeten kilo, vi må vite at det er vekten og størrelsen på banret som er viktig alderen kommer der etter, jeg tror en el av de banra som snus tidlig og er sotre for aplderen det hører vi også fra koldbruna jeg torr det vil vere lurt og gå etter alderen og jeg tror det hadde vert greit med strengere regler

deter og ivktigere at banrna slipper og leve med varifge skader en atfoerldrene haar det så stille som mulig i bilen

hilsen

Skrevet
hei

vilken skadestatistikk sier at det er best på siden, påkjørelser skjer faktisk ofte fra siden den vanligste årsken til at det skjer ulykker er og ikkre over holt vikeplikt

Ja, nettopp derfor er det tryggere bak på venstre side. Det er det stedet i bilen der det er størst sjanse for å overleve statistisk sett. Den farligste plassen er fremme på pasasjersiden, mens det er mye tryggere på førersiden. Det er derfor vi hører om så mange ulykker der fører overlever og pasasjer dør.

Skrevet

Alder er vel så viktig som vekt så vidt jeg forstår. For når barna er under 4 år, veier hodet mer i forhold til resten av kroppen en senere, og nakke/hals får derfor en stor belastning ved skade. Om barnet veier 10 eller 15 kilo betyr vel mindre, så lenge 25% av vekten er hodet?

Påkjørsel bakfra skjer, som Tule sier, ofte i lavere fart enn frontkollisjoner. Tenk deg en frontkollisjon der begge bilene ligger i 90 km/t. Det vil aldri skje når du blir påkjørt bakfra. Men det er selvsagt ikke ufarlig det heller.

Skrevet

Ja, nettopp derfor er det tryggere bak på venstre side. Det er det stedet i bilen der det er størst sjanse for å overleve statistisk sett. Den farligste plassen er fremme på pasasjersiden, mens det er mye tryggere på førersiden. Det er derfor vi hører om så mange ulykker der fører overlever og pasasjer dør.

hei

feil det sikreste er i midten bak og nå har de fleste ibler trepunktbelter der og jeg er enig med det du sier om foran det ero g derfor jeg syns det ikke er riktig at svneskene anbefaler og plasere banret foran bakovervnet men bilen kan treffes og på fører siden vis den ofr eksempel kjører ut i en vei derden har vikeplikt og den blir påkjørt fra venstre

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...