Gå til innhold

Umulig å få leid noe med nav garanti.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Tutte skrev:

Hvis du hadde visst litt mer selv så hadde du skjønt at uten jobb og under omskolering slik som TS er, så er det ikke bare å få lån. Det er faktisk ikke mulig. Selv er jeg under omskolering, har ikke en eneste betalningsanmerkning heller aldri hatt og økonomien går da rundt, får betalt husleie og andre regninger når jeg skal hver eneste måned. Men lån det får jeg IKKE uten jobb.

Nei det kan være vanskelig å få lån, men kredittkort bør du få, og det kan du bruke til depositum hvis nøden er stor.

49 minutter siden, Tutte skrev:

Selvfølgelig er man redd for utleieboligen sin, men at enkelte påstår at navklienter ødelegger mer og generelt er dårlige betalere med betalingsanmerkninger, er stigmatiserende tankegang man bør legge fra seg. Kan jo ta en titt på luksusfellen, mange der f.eks som ikke går på nav.

Luksusfellen avviser deltakere som går på nav permanent uten mulighet for å øke egen inntekt gjennom arbeid, men de har flere om søker. Jeg har sett alle sesongene fra norge og sverige og det er MANGE som får store deler av inntekten fra nav, eller har gjort det tidligere og brukt fullstendig over evne. 

Anonymkode: bad1f...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Steffieboy skrev:

Siktet ikke til deg, men generelt.

Bortsett fra de to første setningene, så var resten av innlegget generelt ment.

Så ikke siter meg da.

Anonymkode: 2fa81...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tutte skrev:

Selvfølgelig er man redd for utleieboligen sin, men at enkelte påstår at navklienter ødelegger mer og generelt er dårlige betalere med betalingsanmerkninger, er stigmatiserende tankegang man bør legge fra seg. Kan jo ta en titt på luksusfellen, mange der f.eks som ikke går på nav.

Men nå var det jo nav garantien jeg var skeptisk til, ikke nødvendigvis nav klienter i seg selv.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan være vanskelig å få lån, men kredittkort bør du få, og det kan du bruke til depositum hvis nøden er stor.

Luksusfellen avviser deltakere som går på nav permanent uten mulighet for å øke egen inntekt gjennom arbeid, men de har flere om søker. Jeg har sett alle sesongene fra norge og sverige og det er MANGE som får store deler av inntekten fra nav, eller har gjort det tidligere og brukt fullstendig over evne. 

Anonymkode: bad1f...945

Skaffe seg kredittkort på 20, 30 000 kr uten jobb og med lav inntekt for å betale depositum? Det høres smart ut. Kredittkort er jo billig og absolutt å anbefale til de som ikke har mulighet til å tilbakebetale innen kort tid. Man får være litt realistisk også da.

Hvis man tenker på Oslo området så er jo depositumsbeløpet som regel langt høyere enn 30 000 også. Tror nok ikke kredittkort er en god løsning nei.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå var det jo nav garantien jeg var skeptisk til, ikke nødvendigvis nav klienter i seg selv.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Ja det var egentlig feil å sitere deg. Siktet mer til de som har skrevet her at navklienter generelt ødelegger mer og er dårlige betalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke siter meg da.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.  

Her har det skjedd mye. 

Jeg synes det er vondt å tenke på at jeg blir sett på som en som ikke kommer til å betale leie,  at jeg kommer til å ha søppel overalt og generelt ødelegger.  For det er absolutt ikke meg.  Ikke er jeg hjemme hele dagen heller, vil bare ha ett sted å sove,  lage middag og koble av når jeg har fri. 

Jeg får ikke stipend.  Og må regne på hvor fort jeg kan betale ned om jeg bruker kredittkort. Må skaffe meg ett først også, siden jeg ikke er for å utsette ting.liker å vite at alt er betalt og i orden.  Har alltid spart opp å kjøpt mobiltelefoner "kontant" uten delbetaling. Men må man så må man.. 

Jeg kan spørre foreldrene mine om ett lån, men siden begge er uføre så de har ikke så mye ekstra å rutte med. Og desverre har jeg ikke så mange venner jeg kan spørre om lån heller.

Skulle aller helst ønske at jeg kunne bli boende her jeg bor men det lar seg virkelig ikke gjøre. Leier rom av broren min for øyeblikket, og det begynner å tære på søskenforholdet. for han har ikke store plassen, pluss at han får samboer etter sommeren. 

Men skal nå til nav i slutten av uken, så skal høre om muligheten til å låne til depositum av dem, hvis ikke blir det å ordne seg ettt kredittkort eller prøve å skrape sammen til garanti fra husleie.no ☺

Vet ikke om en referanse fra broren min er bra nok da det kanskje blir sett på som partisk.. 

Ble egentlig mye preik i det innlegget her, uten å kanskje ha svart noen av dere. 

Takk til dere som ønsker meg lykke til,  det trenger jeg ☺

 

Anonymkode: ec8b6...0d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tutte skrev:

Skaffe seg kredittkort på 20, 30 000 kr uten jobb og med lav inntekt for å betale depositum? Det høres smart ut. Kredittkort er jo billig og absolutt å anbefale til de som ikke har mulighet til å tilbakebetale innen kort tid. Man får være litt realistisk også da.

Det er slik jeg tenker også, at det er idiotisk av meg å skulle skaffe meg kredittkort om jeg ikke kan betale ned gjelden så fort som mulig.  Men så begynner jeg å føle at det er den letteste muligheten her og nå,  uansett hvor idiotisk det måtte være.  Men kommer til å prøve mye annet først. Siden det vil føre til en dårligere økonomisk situasjon pr mnd enn det jeg allerede har. 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg hadde ingen fordommer mot personer med nav-garanti før foreldrene mine leide ut til noen med det. To ganger på få år har de fått rasert leiligheten sin, og summene garantien dekker er minimal. Så jeg hadde aldri leid ut selv-uansett hvor grei du måtte virke. Unnskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik jeg tenker også, at det er idiotisk av meg å skulle skaffe meg kredittkort om jeg ikke kan betale ned gjelden så fort som mulig.  Men så begynner jeg å føle at det er den letteste muligheten her og nå,  uansett hvor idiotisk det måtte være.  Men kommer til å prøve mye annet først. Siden det vil føre til en dårligere økonomisk situasjon pr mnd enn det jeg allerede har. 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Kanskje du kan høre med nav om å få et lån av dem? Kanskje de er behjelpelige med det istedenfor siden ingen godtar nav garanti. Du må jo ha et sted å bo.

Ønsker deg masse lykke til, er sikker på at det ordner seg for deg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Cocosa skrev:

Jeg hadde ingen fordommer mot personer med nav-garanti før foreldrene mine leide ut til noen med det. To ganger på få år har de fått rasert leiligheten sin, og summene garantien dekker er minimal. Så jeg hadde aldri leid ut selv-uansett hvor grei du måtte virke. Unnskyld

Men garantien skal jo dekke like mye som ett vanlig depositum? Og gjelder ikke lenger bare husleie, men også skader. Så om depositumet er på 20k så vil jo ikke det dekke mer uansett? 

Tviler ikke på det du sier altså, er det da nav som nekter? 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt om depositumslån i banken du bruker til vanlig? Burde ikke være noe problem å få innvilget, med mindre du har betalingsanmerkninger. 

Utleiemegleren leier ut uten depositum, men de krever også at man ikke har betalingsanmerkninger. 

Anonymkode: 6501b...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.  

Her har det skjedd mye. 

Jeg synes det er vondt å tenke på at jeg blir sett på som en som ikke kommer til å betale leie,  at jeg kommer til å ha søppel overalt og generelt ødelegger.  For det er absolutt ikke meg.  Ikke er jeg hjemme hele dagen heller, vil bare ha ett sted å sove,  lage middag og koble av når jeg har fri. 

Jeg får ikke stipend.  Og må regne på hvor fort jeg kan betale ned om jeg bruker kredittkort. Må skaffe meg ett først også, siden jeg ikke er for å utsette ting.liker å vite at alt er betalt og i orden.  Har alltid spart opp å kjøpt mobiltelefoner "kontant" uten delbetaling. Men må man så må man.. 

Jeg kan spørre foreldrene mine om ett lån, men siden begge er uføre så de har ikke så mye ekstra å rutte med. Og desverre har jeg ikke så mange venner jeg kan spørre om lån heller.

Skulle aller helst ønske at jeg kunne bli boende her jeg bor men det lar seg virkelig ikke gjøre. Leier rom av broren min for øyeblikket, og det begynner å tære på søskenforholdet. for han har ikke store plassen, pluss at han får samboer etter sommeren. 

Men skal nå til nav i slutten av uken, så skal høre om muligheten til å låne til depositum av dem, hvis ikke blir det å ordne seg ettt kredittkort eller prøve å skrape sammen til garanti fra husleie.no ☺

Vet ikke om en referanse fra broren min er bra nok da det kanskje blir sett på som partisk.. 

Ble egentlig mye preik i det innlegget her, uten å kanskje ha svart noen av dere. 

Takk til dere som ønsker meg lykke til,  det trenger jeg ☺

 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Mange gir depositum i disse tider ettersom de vet at utleiere ikke tar garanti. Lykke til😊

Anonymkode: eef72...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men garantien skal jo dekke like mye som ett vanlig depositum? Og gjelder ikke lenger bare husleie, men også skader. Så om depositumet er på 20k så vil jo ikke det dekke mer uansett? 

Tviler ikke på det du sier altså, er det da nav som nekter? 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Problemet er at det er skader for laaaaangt mer enn det. Noe som -vanligvis- ikke skjer når "vanlige" personer leier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er ts? Du kunne jo ymte frempå å betale in natura. En kompis av meg fikk tilbudet av en leietaker. Litt kos mot bytte av lavere depositum. 

Anonymkode: 7517a...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Tutte skrev:

Ja det var egentlig feil å sitere deg. Siktet mer til de som har skrevet her at navklienter generelt ødelegger mer og er dårlige betalere.

Om man hadde hatt tilgjengelig et datasett over alle leieforhold i Norge de siste par årene.

Tror du hyppigheten av tilfeller hvor det gikk "galt" for utleier er større, mindre eller identisk for leietakere med NAV-garanti kontra leietakere uten NAV-garanti?

Ikke vanskelig å tenke seg svaret, og hvorfor utleiere er skeptiske, selv det naturlegvis er mange leietakere med NAV-garanti som ikke skaper problemer, samt flere uten garanti som skaper problemer. 

Unntak vil alltid finnes, de fleste vil si seg enige i påstanden "menn er sterkere enn kvinner", likevel er de sterkeste kvinnene i verden sterkere enn 99,9 % av alle menn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.  

Her har det skjedd mye. 

Jeg synes det er vondt å tenke på at jeg blir sett på som en som ikke kommer til å betale leie,  at jeg kommer til å ha søppel overalt og generelt ødelegger.  For det er absolutt ikke meg.  Ikke er jeg hjemme hele dagen heller, vil bare ha ett sted å sove,  lage middag og koble av når jeg har fri. 

Jeg får ikke stipend.  Og må regne på hvor fort jeg kan betale ned om jeg bruker kredittkort. Må skaffe meg ett først også, siden jeg ikke er for å utsette ting.liker å vite at alt er betalt og i orden.  Har alltid spart opp å kjøpt mobiltelefoner "kontant" uten delbetaling. Men må man så må man.. 

Jeg kan spørre foreldrene mine om ett lån, men siden begge er uføre så de har ikke så mye ekstra å rutte med. Og desverre har jeg ikke så mange venner jeg kan spørre om lån heller.

Skulle aller helst ønske at jeg kunne bli boende her jeg bor men det lar seg virkelig ikke gjøre. Leier rom av broren min for øyeblikket, og det begynner å tære på søskenforholdet. for han har ikke store plassen, pluss at han får samboer etter sommeren. 

Men skal nå til nav i slutten av uken, så skal høre om muligheten til å låne til depositum av dem, hvis ikke blir det å ordne seg ettt kredittkort eller prøve å skrape sammen til garanti fra husleie.no ☺

Vet ikke om en referanse fra broren min er bra nok da det kanskje blir sett på som partisk.. 

Ble egentlig mye preik i det innlegget her, uten å kanskje ha svart noen av dere. 

Takk til dere som ønsker meg lykke til,  det trenger jeg ☺

 

Anonymkode: ec8b6...0d6

En referanse fra broren din er dessverre lite verdt da familie sier alt for å hjelpe til uansett. Jeg ville heller (eller i tillegg til?) oppgitt et karaktervitne som kan fortelle hvordan du er som person slik at de får det fra en litt mer upartisk person.

Anonymkode: 683a1...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tutte skrev:

Da håper jeg virkelig at du aldri finner på å leie ut til noen med barn. Eller hva med de som har hjemmekontor?

Jeg leier ikke ut til folk med barn nei,  det stemmer

Anonymkode: 63fe0...042

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier ikke ut til folk med barn nei,  det stemmer

Anonymkode: 63fe0...042

Tror nok folk bør være like skeptiske til å leie av deg som du er skeptisk til å leie ut. Hvis man ikke en gang kan være mye hjemme uten å være redd for at det skal bli slitasje i leiligheten da går det for langt. Tror nok du gjør best i og ikke leie ut til noen egentlig for din egen del. Da er du sikker på at ingenting går galt og sparer både deg selv og evt leietakere for mye bekymring.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...