Gå til innhold

Umulig å få leid noe med nav garanti.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Tutte skrev:

Det er greit nok. Det bare så ut fra hva du skrev at de som går på nav generelt ødelegger mye og ikke har penger til å betale for seg. Slik kan skje uansett hvem man leier ut til. Hvis det er slik med nav garanti at det er vanskeligere å få tilbake da skjønner jeg den, men det betyr ikke at navklienter generelt er dårligere leietakere enn andre. Og det var bare slik det så ut ut i fra innlegget ditt.

Nei, det er mye ok på nav. Noen har mistet jobben. Skilte som står uten jobb og bolig. Det er det,at man aldri vet.

En i familien fikk tlf fra nav. De var i beit fir bolig. Han var blitt uten jobb. Nav skulle betale husleien. Han selv strøm. Ingen rusproblematikk.

Så han sa ja. Herregud.  Det var stadig tlf fra naboer pga bråk. Han ble sagt opp. Nektet å flytte. Tok kontakt med nav, de nektet å si noe pga taushetsplikten. 

Så kom det opp at han fikk sin uførepensjon. Så ble strømmen stengt. Da dro han skjøteledninger opp fra kjeller . Fikk ikke låst kjellerrom for der hadde han vaskemaskin, fryser og bod. Lovverket sier det. Han tok vekk skjøteledninger. Leietaker fikk i nye. Husleie uteble. Så ble han borte i lang tid. Innlagt på psykiatriske. Fortsatt ingen husleie. Når han kom ut var det ny tur til namsmannen. Da tok det 4 mnd før han var ut. Pluss 4 mnd ubetalt husleie. Han vasket seg ikke ut. La igjen masse søppel,møbler og klær. Leilighet måtte pusses opp. Tingene ble lagret,som kostet penger.  Vaskebyrå vasket ned. 

Så den hyggelige gutten. Du vet aldri hva du får. Derfor vil ikke folk leie ut til noen med nav i ryggen. Er ikke verd en drit. 

Alle kan bli avhengi av nav. Må du ha den hjelpen,så har du vært langvarig blakk, du har ikke penger osv. Det skal liten skade til i en leilighet, og det koster penger. Masse penger .og hvem skal betale det,når leietaker ikke har.  Jeg skjønner skepsisen. Desverre er det noen som har ødelagt for mange kjekke folk som trenger bolig

Anonymkode: 6f9d3...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.7.2017 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er utleier og må ærlig innrømme at jeg adri adde turt å leie ut til noen med nav garanti, det er for dårlig garanti for meg som utleier. Utleieboligen min er noe av det dyreste jeg eier og jeg tør rett og slett ikke gamble med den.  

Skjønner det er frustrerende, men skjønner også utleierne.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Er det depositumet det står på? Så hvis man kan betale depositum, men likevel er under nav, så er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det finnes noen rom i kollektiv som ikke tar depositum. Jeg vet om flere som har gjort dette. Du må regne med mye festing og bråk, men husleia er i det minste ganske grei. Lykke til!

Anonymkode: 323ea...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ber du ikke bare om at NAV låner deg penger til depositum? Det har de mulighet til.

Selvsagt vil ikke utleiere ha navere. Det er høyere sannsynlighet for at du er rusmisbruker, psykisk syk eller en dårlig betaler. Man vil jo ikke leie ut til noen som herper leiligheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 03/07/2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids bli ufør, spare penger noen år og ta utdanning senere

Anonymkode: a8b0c...43e

Man kan ikke bare bestemme seg for å bli ufør og få penger utbetalt.

Anonymkode: 1a415...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har ditt nav-kontor en boligfremakaffer? De fleste kontorene i storbyen har dette. De har ofte dialog med flere utleiere som er positive til å leie ut til nav.

2. Nav kan også gi kontantdepositum- ikke bare garanti 

3. Har du god referanse fra tidligere leieforhold? Ta det med på visning.  

4. Ikke hør på alt som blir skrevet her inne. Folk får daglig leilighet på det private leiemarkedet med hjelp fra nav- både garanti for depositum og kontantdepositum.

5. Utleiefirmaer kan være et alternativ. De stiller dog ofte krav om garanti på seks måneder. Men det kan godkjennes av NAV.

Nav kan bli bedre, men Det er også mange utleiere som er dårlig på å dokumentere og kreve inn depositum i form av garanti. De ringer og kjefter i stedet for å sende kravet skriftlig. Er det uenighet så er det et eget tvistevalg for dette. 

Lykke til ts.

Anonymkode: fe40d...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Steffieboy skrev:

Er det depositumet det står på? Så hvis man kan betale depositum, men likevel er under nav, så er det ok?

ja, primært depositum, hadde nok vært skeptisk uansett, men jeg hadde gitt personen en sjanse. Hvis jeg hadde fått et godt inntrykk så kunne det være jeg hadde turt å leie ut til noen som gikk på nav. 

Anonymkode: 2fa81...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Under omskolering har TS rett til studielån, også som AAP mottaker hvis hun ikke har rotet det til på det området. Da vet alle at hun får storstipend to ganger i året på rundt 20 000kr, som er ment å brukes på ting som depositum. 

Anonymkode: 0f6ee...be6

Det er langt ifra alle studier som er godkjent for lånekassen. Kanskje greit å vite det med sikkerhet, før man drar konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er mye ok på nav. Noen har mistet jobben. Skilte som står uten jobb og bolig. Det er det,at man aldri vet.

En i familien fikk tlf fra nav. De var i beit fir bolig. Han var blitt uten jobb. Nav skulle betale husleien. Han selv strøm. Ingen rusproblematikk.

Så han sa ja. Herregud.  Det var stadig tlf fra naboer pga bråk. Han ble sagt opp. Nektet å flytte. Tok kontakt med nav, de nektet å si noe pga taushetsplikten. 

Så kom det opp at han fikk sin uførepensjon. Så ble strømmen stengt. Da dro han skjøteledninger opp fra kjeller . Fikk ikke låst kjellerrom for der hadde han vaskemaskin, fryser og bod. Lovverket sier det. Han tok vekk skjøteledninger. Leietaker fikk i nye. Husleie uteble. Så ble han borte i lang tid. Innlagt på psykiatriske. Fortsatt ingen husleie. Når han kom ut var det ny tur til namsmannen. Da tok det 4 mnd før han var ut. Pluss 4 mnd ubetalt husleie. Han vasket seg ikke ut. La igjen masse søppel,møbler og klær. Leilighet måtte pusses opp. Tingene ble lagret,som kostet penger.  Vaskebyrå vasket ned. 

Så den hyggelige gutten. Du vet aldri hva du får. Derfor vil ikke folk leie ut til noen med nav i ryggen. Er ikke verd en drit. 

Alle kan bli avhengi av nav. Må du ha den hjelpen,så har du vært langvarig blakk, du har ikke penger osv. Det skal liten skade til i en leilighet, og det koster penger. Masse penger .og hvem skal betale det,når leietaker ikke har.  Jeg skjønner skepsisen. Desverre er det noen som har ødelagt for mange kjekke folk som trenger bolig

Anonymkode: 6f9d3...fdb

Det hørtes skikkelig kjedelig ut. Men sett bort ifra nav garantien, så er det dessverre en risiko å leie ut bolig uansett hvem det er til.

Hvis man tenker slik, så er det faktisk ikke mange som har fast jobb med god økonomi som ønsker å leie heller. De fleste velger jo da heller å kjøpe. Kommer det noen som har fast jobb med god lønn, så bør kanskje utleier bli skeptisk da også. Det kan fort bety at de er dårlige betalere med betalingsanmerkninger de også, at de rett og slett ikke får boliglån pga det. En risiko er det uansett. Det finnes flere av de med jobb og bra inntekt som sitter med masse inkassogjeld og dermed ikke har så mye til overs allikevel.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, primært depositum, hadde nok vært skeptisk uansett, men jeg hadde gitt personen en sjanse. Hvis jeg hadde fått et godt inntrykk så kunne det være jeg hadde turt å leie ut til noen som gikk på nav. 

Anonymkode: 2fa81...8cf

Hvis man har gode referanser fra tidligere leieforhold, burde ikke sånt være et problem. Jeg er selv gjennom nav, men leier hos familie og slapp dermed depositum.

Samfunnet er i ferd med å bli skikkelig stygt og kynisk. Vi får stadig flere arbeidsledige, og det er hundrevis av søkere på hver stilling. I tillegg skal de som sliter ikke få innpass i leiemarkedet. Som om ikke det var nok med at det er umulig å komme inn på boligmarkedet eller arbeidsmarkedet.

Men; egoismen råder og slik vil det fortsette å være og trolig også utvikle seg til det verre..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Steffieboy skrev:

Hvis man har gode referanser fra tidligere leieforhold, burde ikke sånt være et problem. Jeg er selv gjennom nav, men leier hos familie og slapp dermed depositum.

Samfunnet er i ferd med å bli skikkelig stygt og kynisk. Vi får stadig flere arbeidsledige, og det er hundrevis av søkere på hver stilling. I tillegg skal de som sliter ikke få innpass i leiemarkedet. Som om ikke det var nok med at det er umulig å komme inn på boligmarkedet eller arbeidsmarkedet.

Men; egoismen råder og slik vil det fortsette å være og trolig også utvikle seg til det verre..

Ja forferdelig kynisk begynner samfunnet å bli. Medmenneskelighet finnes snart ikke lenger. Her ber TS om råd da hun er i en frustrerende og vanskelig situasjon, og enkelte av svarene hun har fått er rett og slett hårreisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier og går selv på nav. Godtar ikke navgaranti, men hvis leier har depositum og gode referanser så bryr det meg midt i skogen om h*n er naver eller ikke. 

Anonymkode: ab213...da8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Steffieboy skrev:

Hvis man har gode referanser fra tidligere leieforhold, burde ikke sånt være et problem. Jeg er selv gjennom nav, men leier hos familie og slapp dermed depositum.

Samfunnet er i ferd med å bli skikkelig stygt og kynisk. Vi får stadig flere arbeidsledige, og det er hundrevis av søkere på hver stilling. I tillegg skal de som sliter ikke få innpass i leiemarkedet. Som om ikke det var nok med at det er umulig å komme inn på boligmarkedet eller arbeidsmarkedet.

Men; egoismen råder og slik vil det fortsette å være og trolig også utvikle seg til det verre..

Altså, jeg sa jeg var villig til å gi personen en sjanse, hvordan er det stygt og kynisk? Jeg MÅ faktisk passe på meg selv også. Denne utleieboligen er noe av det dyreste og mest verdifulle jeg har, jeg har ikke råd til å ikke være forsiktig.

Anonymkode: 2fa81...8cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Amaha skrev:

Jobber du i NAV bør du holde deg profesjonell og ikke være nedlatende overfor brukere av NAV.

 

Jeg er ikke nedlatende. Jeg bare leier ikke ut til dem ;)

Anonymkode: 63fe0...042

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg sa jeg var villig til å gi personen en sjanse, hvordan er det stygt og kynisk? Jeg MÅ faktisk passe på meg selv også. Denne utleieboligen er noe av det dyreste og mest verdifulle jeg har, jeg har ikke råd til å ikke være forsiktig.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Siktet ikke til deg, men generelt.

Bortsett fra de to første setningene, så var resten av innlegget generelt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg sa jeg var villig til å gi personen en sjanse, hvordan er det stygt og kynisk? Jeg MÅ faktisk passe på meg selv også. Denne utleieboligen er noe av det dyreste og mest verdifulle jeg har, jeg har ikke råd til å ikke være forsiktig.

Anonymkode: 2fa81...8cf

Selvfølgelig er man redd for utleieboligen sin, men at enkelte påstår at navklienter ødelegger mer og generelt er dårlige betalere med betalingsanmerkninger, er stigmatiserende tankegang man bør legge fra seg. Kan jo ta en titt på luksusfellen, mange der f.eks som ikke går på nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Tutte skrev:

Selvfølgelig er man redd for utleieboligen sin, men at enkelte påstår at navklienter ødelegger mer og generelt er dårlige betalere med betalingsanmerkninger, er stigmatiserende tankegang man bør legge fra seg. Kan jo ta en titt på luksusfellen, mange der f.eks som ikke går på nav.

Men jeg er bare ikke interessert i å ta den sjansen. 

En som går på nav er også hjemme mye av dagen,  noe som fører til mer slitasje

Anonymkode: 63fe0...042

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg er bare ikke interessert i å ta den sjansen. 

En som går på nav er også hjemme mye av dagen,  noe som fører til mer slitasje

Anonymkode: 63fe0...042

Da håper jeg virkelig at du aldri finner på å leie ut til noen med barn. Eller hva med de som har hjemmekontor?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Amaha skrev:

Jobber du i NAV bør du holde deg profesjonell og ikke være nedlatende overfor brukere av NAV.

 

Det er vel ikke noe nytt at det er mye rart som lever på NAV. 

Jeg kjenner en slakter som spiser mye og mangt, men IKKE kjøttdeig eller pølser. Han vet hvor godt hvordan det lages.

Anonymkode: d21a4...49c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2017 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Har jegentlig i henhold andre muligheter? Må jeg kjøpe meg ett telt å bo i... 

Anonymkode: ec8b6...0d6

Du kan takke Høyre og Fremskrittspartiet for at ordningen med kommunale leiligheter mer eller mindre har blitt avskaffet i store kommuner, slik som Oslo. De mente, som alltid, at markedet og private ordner dette bedre enn det offentlige. Resultatet ser vi i dag, de som virkelig trenger hjelp for å få bolig får det ikke fordi markedet og de private avviser dem.

En annen ting er det i Oslo er gigantisk skandale med at Høyre/Frp-byrådet solgte den store kommunale boligmassen til private spekulanter for en slikk og ingenting. De tjente enorme summer på prisstigningen og å presse ut de kommunale leietagerne ved å skru husleieprisen til værs.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...