Gå til innhold

Tror dere seriøst at dere kan få muslimer til å godta homofili?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at USA var det aller første landet som anerkjente likekjønnede ekteskap. Men det var blant de første. Land som Tyskland, Australia, Sveits, Japan, Italia osv har enda ikke tillatt likekjønnede ekteskap. USA var blant de første. Du forsøker helt seriøst å sammenlikne USA, et land hvor et klart flertall støtter homofiles rett til å gifte seg, med muslimske land hvor ingen homofile tør å stå frem og de blir torturert i årevis og halshugget...

I kristne land som Mexico, Brasil og Colombia er homofile ekteskap tillatt. Muslimske land derimot dreper homofile med loven i hånd. 

Anonymkode: 596e5...03d

Jeg mener å huske at dette ble tillatt for bare noen år siden i USA. Husk at lovverk i USA også kan variere fra stat til stat, det er derfor ikke alle stater har dødsstraff, f eks. 

Og ikke bare i muslimske land. Det har vært ekstremt mange hat- angrep mot homofile i Russland(russisk- ortodoks kristent), og det er også vold begått mot homofile i afrikanske land(kristne såvel som muslimske). La meg i tillegg minne om at hva en lov måtte hevde, endrer ikke nødvendigvis på hva folket i et land måtte mene. Det er mange eksempler på kristne fundamentalister og konservative som hater eller ser ned på homofili i USA 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo nettopp de byzantiske forsvarerne som hindret at Europa ble erobret av de arabiske maktsyke imperialistene. Dersom de hadde klart det de forsøkte på, så hadde du vært muslim. Akkurat som resten av Nord-Afrika og Midt-Østen. Og da hadde du sittet her i 2017 og fanatiske forsvart hvorfor homofile og utro kvinner må drepes. Akkurat slik de gjør i Midt-Østen og Nord-Afrika.

Anonymkode: 596e5...03d

Nei, for muslimene vant jo over disse...

Anonymkode: 1fc33...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, USA var en av de første landene som offisielt anerkjente homofiles rett til å gifte seg. 

Du liker ikke at muslimske holdninger blir kritisert så i stedet forsøker du å vri debatten over på Afrika, selvom ingen har sagt at Afrika er et bra kontinent å være homofil. Masseinnvandring fra Afrika vil også føre til grusomme overgrep mot homofile i Norge selvsagt. 

Anonymkode: 596e5...03d

Eller for å ha det på det rene AB: Jeg liker ikke at dette blir fremstilt som at det bare og kun er muslimer som har disse holdningene, som at det bare er muslimer som er 'bakstreverske og primitive', mens 'resten av verden', og 'de kristne' er mer siviliserte. Så jeg bringer på bane(eller 'vrir om' som du kaller det), at dette også er et stort problem i en rekke ikke- muslimske land. Hadde folk forholdt forholdt seg litt mer til fakta, hadde man sett at dette utelukkende ikke er noe som kommer fra muslimsk hold, men at homofobi er et problem stort sett flere steder i verden både ift lovverk, hatkriminalitet og holdninger. Noen av disse landene er muslimske, noen er også ikke det. Det er rett og slett fakta. Det samme gjelder kjønnsdiskriminering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at USA var det aller første landet som anerkjente likekjønnede ekteskap. Men det var blant de første. Land som Tyskland, Australia, Sveits, Japan, Italia osv har enda ikke tillatt likekjønnede ekteskap. USA var blant de første. Du forsøker helt seriøst å sammenlikne USA, et land hvor et klart flertall støtter homofiles rett til å gifte seg, med muslimske land hvor ingen homofile tør å stå frem og de blir torturert i årevis og halshugget...

I kristne land som Mexico, Brasil og Colombia er homofile ekteskap tillatt. Muslimske land derimot dreper homofile med loven i hånd. 

Anonymkode: 596e5...03d

Ikke blant de første heller. USA som land er rimelig sent ute når det kommer til likekjønnede ekteskap. 

Og undertegnede forsøker ikke å sammenlikne USA med muslimske land. Undertegnede forsøker bare å belyse at det er mange land, spesielt sterkt religiøse steder, hvor homofile ikke har det noe bra. F.eks. deler av USA, deler av Norge, Russland, store deler av Øst-Europa, inkludert disse godt kjente landene hvor homofile risikerer å bli drept. Muslimske land, kristne land som Uganda osv. 

Anonymkode: 1d5a8...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at alle muslimer har disse holdningene eller at det bare er muslimer som har disse holdningene. Det er bare en stråmann du kommer med fordi du ikke har argumenter. 

Homofile i den muslimske verden og blant muslimer i Norge lever i et grusomt fengsel. Det finnes jo knapt åpne homofile muslimer i Norge. Det sier jo det meste. At du ikke ønsker å debattere dette fordi du er redd for å tråkke de religiøse på tærne er bare pinlig og viser hvor lett religion kan få makt over folk.

Anonymkode: 596e5...03d

Må jeg minne om ts argument? 

 

Nåja. Jeg er så redd for å tråkke folk på tærne, jeg vet du, at jeg ville tillatt folk å brenne Koranen, til og med😉. Til og med så lite at da hadde jeg ikke brukt tid på å diskutere med folk her inne, serru :fnise:

Hva jeg mener om religion har jeg uttrykt nokså tydelig i andre men jeg er ikke dummere enn at jeg klarer å skille mellom ideer og grupper. At jeg i tillegg er kritisk til religion betyr ikke at jeg absolutt må misslike alle muslimer, jøder eller kristne, og det igjen betyr heller ikke at jeg forsvarer konservativ tilnærming til religion. Om noen skulle begå hatkriminalitet mot en gruppe mennesker eller nekte dem frihet, så er svaret selvsagt: De bryter norsk lov. Dessuten har jeg også demonstrert mot religiøs undertrykkelse i Pakistan, så ingen trenger å fortelle meg hva jeg mener, for det vet jeg allerede selv😉. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for muslimene vant jo over disse...

Anonymkode: 1fc33...9f4

Nei, det gjorde de ikke. De arabiske muslimske imperialistene klarte aldri å vinne over Europa. De klarte bare å erobre de kristne områdene i Midt-Østen og Nord-Afrika og der insisterer folk i 2017 på at homofile bør drepes og de som forlater islam fortjener dødsstraff. 

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mari Y skrev:

Eller for å ha det på det rene AB: Jeg liker ikke at dette blir fremstilt som at det bare og kun er muslimer som har disse holdningene, som at det bare er muslimer som er 'bakstreverske og primitive', mens 'resten av verden', og 'de kristne' er mer siviliserte. Så jeg bringer på bane(eller 'vrir om' som du kaller det), at dette også er et stort problem i en rekke ikke- muslimske land. Hadde folk forholdt forholdt seg litt mer til fakta, hadde man sett at dette utelukkende ikke er noe som kommer fra muslimsk hold, men at homofobi er et problem stort sett flere steder i verden både ift lovverk, hatkriminalitet og holdninger. Noen av disse landene er muslimske, noen er også ikke det. Det er rett og slett fakta. Det samme gjelder kjønnsdiskriminering. 

Men generelt er muslimske land i en klasse for seg selv. De aller fleste land hvor homofile drepes med loven i hånd er muslimske. Det er heller ikke et eneste muslimsk land som tillater homofile å gifte seg. Det er livsfarlig å være åpent homofil i stort sett alle muslimske land. Også her i Norge finnes det knapt åpent homofile muslimer. 

At du ikke liker at dette snakkes om og føler du må skifte tema er ikke uventet. 

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg vet om mange muslimer som aksepterer homofile selv om de ser på homofili som en synd. Det får bli mellom den homofile og Gud, sier de. Folks legning er jo ikke noe folk flest bryr seg om uansett.

Jeg har også møtt fryktelig homofobiske muslimer som virkelig hater homofile. Om det er religion eller kultur som ligger bak er ikke godt å si. En drittsekk er en drittsekk uansett hva han skylder på for hatet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke blant de første heller. USA som land er rimelig sent ute når det kommer til likekjønnede ekteskap. 

Og undertegnede forsøker ikke å sammenlikne USA med muslimske land. Undertegnede forsøker bare å belyse at det er mange land, spesielt sterkt religiøse steder, hvor homofile ikke har det noe bra. F.eks. deler av USA, deler av Norge, Russland, store deler av Øst-Europa, inkludert disse godt kjente landene hvor homofile risikerer å bli drept. Muslimske land, kristne land som Uganda osv. 

Anonymkode: 1d5a8...c88

Jo, USA var blant de første når det kommer tli likekjønnede ekteskap. Mens dine favoritter i den muslimske verden halshugges homofile. Rimelig stor forskjell!

Du forsøker jo bare å skifte tema. Det er jo det du er ute etter. Muslimske land er verstingen når det gjelder homofiles rettigheter. Samtidig er disse de første til å skrike opp om menneskerettigheter og toleranse når det passer dem selv. For et hykleri. 

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marsvinet skrev:

Jeg vet om mange muslimer som aksepterer homofile selv om de ser på homofili som en synd. Det får bli mellom den homofile og Gud, sier de. Folks legning er jo ikke noe folk flest bryr seg om uansett.

Jeg har også møtt fryktelig homofobiske muslimer som virkelig hater homofile. Om det er religion eller kultur som ligger bak er ikke godt å si. En drittsekk er en drittsekk uansett hva han skylder på for hatet sitt.

Aksepterer homofile? Hva menes med det? Betyr det at de respekterer homofile slektninger? 

Mener du at profeten muhammed selv var en drittsekk fordi han ikke aksepterte homofili? Det er jo tross alt religionens grunnlegger vi snakker om her.

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aksepterer homofile? Hva menes med det? Betyr det at de respekterer homofile slektninger? 

Mener du at profeten muhammed selv var en drittsekk fordi han ikke aksepterte homofili? Det er jo tross alt religionens grunnlegger vi snakker om her.

Anonymkode: 596e5...03d

Ingen vet om Mohammed noen gang sa noe om homofili. Koranen og Hadithene er jo skrevet ned av andre flere år senere, og ingen vet hvor mye dagens dokumenter spriker fra de originale.

Uansett er det Guds oppgave å dømme og straffe, og mennesker skal ikke plage andre. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt fra mine muslimske venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men generelt er muslimske land i en klasse for seg selv. De aller fleste land hvor homofile drepes med loven i hånd er muslimske. Det er heller ikke et eneste muslimsk land som tillater homofile å gifte seg. Det er livsfarlig å være åpent homofil i stort sett alle muslimske land. Også her i Norge finnes det knapt åpent homofile muslimer. 

At du ikke liker at dette snakkes om og føler du må skifte tema er ikke uventet. 

Anonymkode: 596e5...03d

Nei, de færreste muslimske land praktiserer sharia 100%, om det er det du mener. Det er en håndfull land, noen utenomrettslig(Der islamister har tatt kontroll over diverse områder, og skapt egne lover), og noen via staten, der sharia praktiseres 100%, og der inkluderer dette også straffeloven. Det her man tar bruk av steining, amputering, osv. Disse landene er i mindretall, men det er ikke dermed sagt at det er lett å være homofil i de fleste muslimske land. Noe jeg forsåvidt ikke vet, men jeg har en misstanke om at den arabiske verden er ille, selv om jeg ikke vet dette helt sikkert. Tsjetsjenia er det vel så å si ikke noe tvil om. 

Og hva er det jeg ikke skulle like? Jeg liker overhodet ikke at noen undertrykker homofile, f eks, men jeg har ikke noen behov for å fremstille den muslimske verden som eksepsjonelt ille, dersom det er ikke- muslimske land som er minst like ille? Det sier jeg ikke fordi at jeg forsøker å fortrenge at muslimske land kan være ille(for det kan de utvilsomt), jeg sier det fordi det er mye negativt fokus på muslimer som gruppe, og også fordi at det reelt ikke bare er et muslimsk fenomen(så langt ifra), om man skal måtte forholde seg fakta slik det er. Litt lenger her oppe skrev jeg også at dersom man i Norge fratar andre mennesker tryggheten så gjør man noe straffbart. Dette betyr at jeg mener at det er galt. Det er galt uavhengig av om du er muslim eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, USA var blant de første når det kommer tli likekjønnede ekteskap. Mens dine favoritter i den muslimske verden halshugges homofile. Rimelig stor forskjell!

Du forsøker jo bare å skifte tema. Det er jo det du er ute etter. Muslimske land er verstingen når det gjelder homofiles rettigheter. Samtidig er disse de første til å skrike opp om menneskerettigheter og toleranse når det passer dem selv. For et hykleri. 

Anonymkode: 596e5...03d

Det er stort sprik fra 2001 og til 2015. Men nok om det. Vi får være uenige om det. 

Jeg har ingen favoritter i den muslimske verden. Som homofil er det fryktelig å måtte oppleve at det finnes mennesker blant meg, f.eks. kollegaer, som nok heller ville sett meg død enn homofil. Likevel synes jeg som homofil at det er skremmende at også kristne land har grusomme holdninger til sånne som meg. Også her i Norge. Likevel er det selvsagt at det er verre med de som halshogger, enn de som fengsler, torturer og fordømmer. Det må påpekes at det ikke bare er muslimer som har negative holdninger til homofile. Også kristne og andre religiøse har negative holdninger. Og mange av de skulle nok ønsket at sånne som meg ikke hadde eksistert. Ta en titt innom debattsidene til avisen Dagen, verdidebatt.no, og andre kristne sider. Der er det ofte kristne som viser til GT og at homofile egentlig burde drepes. De sier at Gud dømmer, men det er likevel ingen hemmelighet hva de henviser til. Man snakker stadig om: Vi hater synden men ikke synderen. Pisspreik selvsagt. De hater oss homofile. De hater tanken på oss homofile, at vi også skal få oppleve det å finne en livsledsager, bli elsket og elske noen. Muslimer, kristne, ikke-troende. Mange hater oss. Slår oss ned på gata. Har et ønske om å drepe oss. Mobber barna våre. Truer oss inn i skapene. 

Undertegnede skulle for alt i verden ha ønsket å kunne gå rundt som den jeg er og ikke være redd for å støte noen med min legning. For det er jeg til tider, også her i Norge, f.eks. på Grønland, hjemme i bygda mi (møter ikke opp i kirken i frykt for å bli utstøtt), men også i utlandet. Det er enkelte land jeg ikke reiser til, i alle fall ikke sammen med partner og barn. Det sier vel sitt om mitt ståsted. Så slapp av. Jeg har ingen tro på at muslimer/islam er noe bedre enn andre. Tvert om. Likevel må det påpekes at andre religiøse ikke alltid er så mye bedre i sine holdninger. Det oppleves i alle fall ikke slik for min del. 

Anonymkode: 1d5a8...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 23.04, ElinX0Xpoliti skrev:

Motbeviser det i kvanta eller kvalitativt mot det jeg viser?

Hvorfor bruker du Serbia som har ca 300 tusen muslimer, der imamene regelmessig sender ut fativa mot div personer som begår haram? Om du ville bruke et godt eksempel på "gode" muslimer så er ikke serbiske muslimer de beste å bruke, det eksister sekter innenfor islam som har utspring mellom Tyrkia og Irak som "tolker" islam pasifistisk.  

For å si det enkelt, islam skal tolkes som direkte ord av gud og fører til bokstavtro islam med mindre imamene ifører en politisk doktrine som tillater dette eller en ny kalif som ifører dette som religiøs doktrine. Så islam og homofili kan ikke leve om hverandre.                        

Bokstavtro Islam er salafisme med utspring i Saudi-Arabia. Det var ikke like utbredt i den muslimske verden før. Midt-østen pleide å være en smeltedigel, men land som Saudi-Arabia setter folk opp mot hverandre og sprer hat for å skaffe mer makt til seg selv.

Anonymkode: 39b6c...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mari Y skrev:

Eller for å ha det på det rene AB: Jeg liker ikke at dette blir fremstilt som at det bare og kun er muslimer som har disse holdningene, som at det bare er muslimer som er 'bakstreverske og primitive', mens 'resten av verden', og 'de kristne' er mer siviliserte. Så jeg bringer på bane(eller 'vrir om' som du kaller det), at dette også er et stort problem i en rekke ikke- muslimske land. Hadde folk forholdt forholdt seg litt mer til fakta, hadde man sett at dette utelukkende ikke er noe som kommer fra muslimsk hold, men at homofobi er et problem stort sett flere steder i verden både ift lovverk, hatkriminalitet og holdninger. Noen av disse landene er muslimske, noen er også ikke det. Det er rett og slett fakta. Det samme gjelder kjønnsdiskriminering. 

Jeg mener du har rett, selv om tekstene i ideologien islam er beinhard mot homofile. Det er ikke bare snakk om omvending, men dødsstraff i skriftene, noe som også blir praktisert den dag i dag. Du er tøff mot Afrika. Hos sine egne skal man få det, er det ikke det man sier? Bør ikke vårt mål være å beholde folket i størst mulig grad, akkurat som for eksempel afrikanere ønsker selv? Jeg vet allerede at du er skeptisk til innvandringen. Det eneste jeg stusser på er hvorfor du forsvarer muslimer så innbitt. Disse er estimert til å bli en majoritet om ikke lenge. Vi nordboere er en ekstremt liten minoritet i verden. Vel verdt å ta vare på, spør du meg. Du er ikke av islamsk tro, og jeg selv ville aldri funnet på å forsvare kristendommen som også er av semittisk tradisjon. Ikke av vår verden. Det eneste jeg kan tenke meg er at du er oppvokst blant muslimer i Norge, som stadig blir flere. De klarer til og med å konvertere en god del nordmenn, spesielt kvinner ved giftemål. Det ville ikke skjedd uten innvandringen. Så hvor går vi nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stort sprik fra 2001 og til 2015. Men nok om det. Vi får være uenige om det. 

Jeg har ingen favoritter i den muslimske verden. Som homofil er det fryktelig å måtte oppleve at det finnes mennesker blant meg, f.eks. kollegaer, som nok heller ville sett meg død enn homofil. Likevel synes jeg som homofil at det er skremmende at også kristne land har grusomme holdninger til sånne som meg. Også her i Norge. Likevel er det selvsagt at det er verre med de som halshogger, enn de som fengsler, torturer og fordømmer. Det må påpekes at det ikke bare er muslimer som har negative holdninger til homofile. Også kristne og andre religiøse har negative holdninger. Og mange av de skulle nok ønsket at sånne som meg ikke hadde eksistert. Ta en titt innom debattsidene til avisen Dagen, verdidebatt.no, og andre kristne sider. Der er det ofte kristne som viser til GT og at homofile egentlig burde drepes. De sier at Gud dømmer, men det er likevel ingen hemmelighet hva de henviser til. Man snakker stadig om: Vi hater synden men ikke synderen. Pisspreik selvsagt. De hater oss homofile. De hater tanken på oss homofile, at vi også skal få oppleve det å finne en livsledsager, bli elsket og elske noen. Muslimer, kristne, ikke-troende. Mange hater oss. Slår oss ned på gata. Har et ønske om å drepe oss. Mobber barna våre. Truer oss inn i skapene. 

Undertegnede skulle for alt i verden ha ønsket å kunne gå rundt som den jeg er og ikke være redd for å støte noen med min legning. For det er jeg til tider, også her i Norge, f.eks. på Grønland, hjemme i bygda mi (møter ikke opp i kirken i frykt for å bli utstøtt), men også i utlandet. Det er enkelte land jeg ikke reiser til, i alle fall ikke sammen med partner og barn. Det sier vel sitt om mitt ståsted. Så slapp av. Jeg har ingen tro på at muslimer/islam er noe bedre enn andre. Tvert om. Likevel må det påpekes at andre religiøse ikke alltid er så mye bedre i sine holdninger. Det oppleves i alle fall ikke slik for min del. 

Anonymkode: 1d5a8...c88

USA er blant de 5% første landene i verden til å godta homofilt ekteskap. Før land som Tyskland, Australia og Østerrike. Dersom det var et muslimsk land som hadde gjort dette hadde du hatt en helt annen holdning, det er jeg sikker på. Du har tydeligvis veldig lave forventninger til muslimske land og muslimer. Hvorfor det egentlig? 

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at muslimske land er i en særstilling som de verste landene å være homofil? Du hevder at du ikke opplever noen særlig forskjell, men dersom du hadde levd i et muslimsk land så hadde du blitt halshugget. Føler du deg "slem" når du kritiserer ekstrem homofobi blant muslimer? Ser du på muslimer som så svake og lite utdannede at de ikke forstår hva de gjør? Er det derfor du har så vanskelig for å kritisere det ekstreme hatet mot homofile blant muslimer? Jeg prøver å forstå hva som får deg til å ha så ulike holdninger avhengig av folks religion i stedet for å behandle alle likt. 

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marsvinet skrev:

Ingen vet om Mohammed noen gang sa noe om homofili. Koranen og Hadithene er jo skrevet ned av andre flere år senere, og ingen vet hvor mye dagens dokumenter spriker fra de originale.

Uansett er det Guds oppgave å dømme og straffe, og mennesker skal ikke plage andre. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt fra mine muslimske venner.

Du svarer jo ikke på spørsmålet da. Du påstår det er "aksept", men du nevner ingenting om hva det innebærer og om de respekterer homofile slektninger og deres valg. 

Anonymkode: 596e5...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre religionene som tar utgangspunkt i GT er like avlegs nå, som tidligere religioner var da kristendommen ble innført. Det snodige er jo at norrøn mytologi, gresk mytologi osv. tilot homofile samliv.

Anonymkode: 30e2e...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Z.Z skrev:

Jeg mener du har rett, selv om tekstene i ideologien islam er beinhard mot homofile. Det er ikke bare snakk om omvending, men dødsstraff i skriftene, noe som også blir praktisert den dag i dag. Du er tøff mot Afrika. Hos sine egne skal man få det, er det ikke det man sier? Bør ikke vårt mål være å beholde folket i størst mulig grad, akkurat som for eksempel afrikanere ønsker selv? Jeg vet allerede at du er skeptisk til innvandringen. Det eneste jeg stusser på er hvorfor du forsvarer muslimer så innbitt. Disse er estimert til å bli en majoritet om ikke lenge. Vi nordboere er en ekstremt liten minoritet i verden. Vel verdt å ta vare på, spør du meg. Du er ikke av islamsk tro, og jeg selv ville aldri funnet på å forsvare kristendommen som også er av semittisk tradisjon. Ikke av vår verden. Det eneste jeg kan tenke meg er at du er oppvokst blant muslimer i Norge, som stadig blir flere. De klarer til og med å konvertere en god del nordmenn, spesielt kvinner ved giftemål. Det ville ikke skjedd uten innvandringen. Så hvor går vi nå?

Fordi at å være kritisk til noe betyr ikke at man setter folk i samme bås😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...