Gå til innhold

Venninne med autistisk sønn - hverdagen er bare mas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan vel gå tilbake til deg å si det samme, jeg stiller meg bak den brukeren, og de 4 andre, barn med adferd/psykisk diagnose er slitsome, det krever mye av deg,så jeg har full forståelse for at andres synes det er sltisomt å være med de,

 hilsen en som er oppvokst med ulike diagnoserte barn, OG har ett barn på spesial skole. 

Anonymkode: 3346a...feb

Enig. I min familie er det en tenåring med psykiske problemer (og tidvis utagerende atferd), barnet har heldigvis vist stor bedring det siste året, men kan fremdeles ha dårlige perioder og er da veldig krevende å omgås. Jeg tror ingen som ikke har opplevd slikt på nært hold, kan forestille seg hvor tungt det er og hvor slitne de nærmeste omsorgspersonene blir.. 

Anonymkode: 884c3...7e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jobbet du med psykisk utviklingshemming med autisme som tillegg diagnose  da. Det er noe helt andet. Autisme er ingen psykisk utviklingshemming som sagt og har du en ren autisme diagnose blir du ikke satt sammen med psykisk utviklingshemmede . Det kan ha hendt og da kan jeg skjønne at barnet blir utagerende.  De er jo iq  like smarte som gjennomsnittet  de bare ikke har lært ennå å få det ut muntlig . Det kan læres. Men du prøv ikke å få oss irriterte ellers stress oss opp. Du klarer det ikke så bra. Og viss du har jobbet med psykisk utviklingshemmede tror jeg det var et kort vikariat eller utplassering gitt.  Ellers blir jeg skremt av hvit uvitende de som jobber der er.

Anonymkode: e2afb...a6f

Vet ikke alle er utviklingshemmede. Men disse er ofte vanskelige å kommunisere med. Skjønner ikke samspillet mellom oss mennesker på en måte. Har ikke empati og synes de virker veldig egoistiske. Vet det er problemet dems, og derfor er disse også noe vanskelig for andre å bli glad i om jeg skal si det sånn. Det er klart vi er profesjonelle vi som jobber med disse, men vi har lov til å mene hva vi vil privat. (Jeg har en annen jobb nå. )

Anonymkode: 7f954...082

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke alle er utviklingshemmede. Men disse er ofte vanskelige å kommunisere med. Skjønner ikke samspillet mellom oss mennesker på en måte. Har ikke empati og synes de virker veldig egoistiske. Vet det er problemet dems, og derfor er disse også noe vanskelig for andre å bli glad i om jeg skal si det sånn. Det er klart vi er profesjonelle vi som jobber med disse, men vi har lov til å mene hva vi vil privat. (Jeg har en annen jobb nå. )

Anonymkode: 7f954...082

Ungen det er snakk om i tråden er høytfungerende autist, og kan overhodet ikke sammenlignes med en utviklingshemmet autist. Jeg har en høytfungerende autistisk sønn, og han gikk nettopp ut av ungdomsskolen med kjempegode karakterer, og kan lett holde det skjult for folk at han har vansker i autismekategorien.

Anonymkode: 95b25...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen det er snakk om i tråden er høytfungerende autist, og kan overhodet ikke sammenlignes med en utviklingshemmet autist. Jeg har en høytfungerende autistisk sønn, og han gikk nettopp ut av ungdomsskolen med kjempegode karakterer, og kan lett holde det skjult for folk at han har vansker i autismekategorien.

Anonymkode: 95b25...b46

Dette jeg skulle fram til . Men ikke helt klarte.

Anonymkode: e2afb...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen det er snakk om i tråden er høytfungerende autist, og kan overhodet ikke sammenlignes med en utviklingshemmet autist. Jeg har en høytfungerende autistisk sønn, og han gikk nettopp ut av ungdomsskolen med kjempegode karakterer, og kan lett holde det skjult for folk at han har vansker i autismekategorien.

Anonymkode: 95b25...b46

Min og, de kan "lure" et utrent øye, her er en stolt mamma:hjerte:

Anonymkode: 2c58e...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser desverre mange som prøver altfor hardt å framstå "normal", til tross for barn som trenger ekstra oppfølging. Nei, det beste for et barn med diagnoser eller ymse problemer er ikke alltid å bli behandlet som alle andre og gå i vanlige klasser. Barnets beste burde alltid være i hovedfokus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, miramis skrev:

Ser desverre mange som prøver altfor hardt å framstå "normal", til tross for barn som trenger ekstra oppfølging. Nei, det beste for et barn med diagnoser eller ymse problemer er ikke alltid å bli behandlet som alle andre og gå i vanlige klasser. Barnets beste burde alltid være i hovedfokus. 

Enig, barnets beste skal alltid være i hovedfokus diagnose eller ikke. Nå kommer det an på fungering, som en nevnte over her så er det et spekter og en del er veldig fungerende og kan ha stort utbytte av vanlig klasse, min gikk nettopp ut av u skole med gode karakterer og venner attpåtil.

Anonymkode: 2c58e...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høytfungerende autist heter vel Asperger. Disse er mer "normale", men også vanskelig for andre å omgås med. Mangler empati og fremstår ofte som store egoister. 

Anonymkode: 7f954...082

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En høytfungerende autist heter vel Asperger. Disse er mer "normale", men også vanskelig for andre å omgås med. Mangler empati og fremstår ofte som store egoister. 

Anonymkode: 7f954...082

Nei nei nei nei. De har masse empati har bare ikke automatisk lært seg  hvordan den skal vises   . Seldon Cooper er er dårlig eksempel.  Egoist så langt det i fra. Men viss de ikke har fått lært hvordan de skal visse følelser kan de virke litt kalde . De er kanskje litt gode på å trekke seg inn i sitt eget skal men det en overlevelse taktikk. Asberger diagnosen brukes ikke så mye nå. Alt er innenfor autisme spekteret. 

Anonymkode: e2afb...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei nei. De har masse empati har bare ikke automatisk lært seg  hvordan den skal vises   . Seldon Cooper er er dårlig eksempel.  Egoist så langt det i fra. Men viss de ikke har fått lært hvordan de skal visse følelser kan de virke litt kalde . De er kanskje litt gode på å trekke seg inn i sitt eget skal men det en overlevelse taktikk. Asberger diagnosen brukes ikke så mye nå. Alt er innenfor autisme spekteret. 

Anonymkode: e2afb...a6f

Spilller det noe rolle?

Så lenge personen er slitsom som å være sammen med.

Og det er det f0lok ser?

Anonymkode: 3346a...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spilller det noe rolle?

Så lenge personen er slitsom som å være sammen med.

Og det er det f0lok ser?

Anonymkode: 3346a...feb

Nå krangler du og er jævlig med vilje. God sommer . Håper du ikke kjeder deg alt for mye da. Husk å kom deg ut i sola  litt det hjelper for det meste. 😁

Anonymkode: e2afb...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå krangler du og er jævlig med vilje. God sommer . Håper du ikke kjeder deg alt for mye da. Husk å kom deg ut i sola  litt det hjelper for det meste. 😁

Anonymkode: e2afb...a6f

Jeg mener det, en person kan være så herlig som bare det for de som kjenner h"n godt og er glad i h"n, 

Men for andre uforstående kan du ikke forvente den hensynen, At de forstår.

De ser en persom som oppfører seg rart og slitsomt-og det er viktig å respektere at uforstående kanskje ikke vil være tilstede da. Og  ikke heller for hva den personen skjulte personlighet kan være.

Anonymkode: 3346a...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spilller det noe rolle?

Så lenge personen er slitsom som å være sammen med.

Og det er det f0lok ser?

Anonymkode: 3346a...feb

Det er ikke alle med autisme som er slitsom å være med. Ingen autister er like. Akkurat som alle som har skrivevansker (som deg) ikke er like.

Anonymkode: 95b25...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle med autisme som er slitsom å være med. Ingen autister er like. Akkurat som alle som har skrivevansker (som deg) ikke er like.

Anonymkode: 95b25...b46

Du trenger ikke å komme inn med slike moraliserende forklaringer verken til meg eller andre :)

 

Anonymkode: 3346a...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å komme inn med slike moraliserende forklaringer verken til meg eller andre :)

 

Anonymkode: 3346a...feb

:link:

Anonymkode: 2c58e...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En høytfungerende autist heter vel Asperger. Disse er mer "normale", men også vanskelig for andre å omgås med. Mangler empati og fremstår ofte som store egoister. 

Anonymkode: 7f954...082

Vet du i det hele noe om Asperger, da, siden du snakker som om alle skulle være like. Du skriver som om absolutt alle med diagnosen er som det du beskriver her. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 2b16d...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele noe om Asperger, da, siden du snakker som om alle skulle være like. Du skriver som om absolutt alle med diagnosen er som det du beskriver her. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 2b16d...918

Ja, jeg vet mye om både Asperger og autisme. 

Anonymkode: 7f954...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Ikke personlig, for mange foreldre med barn som har sp behov får ikke den hjelpen de skal ha, slike historier må frem.

Anonymkode: 2c58e...41b

Ikke på den måten nei. Du råder jo andre til å ikke oppsøke hjelp, sånn som du angrep meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En høytfungerende autist heter vel Asperger. Disse er mer "normale", men også vanskelig for andre å omgås med. Mangler empati og fremstår ofte som store egoister. 

Anonymkode: 7f954...082

Det er sant at de med diagnosen har problemer med empati, men det betyr bare at de ikke klarer å forestille seg situasjoner og følelser de selv ikke har vært borti. Jeg har en jente med asperger og hun har mye empati og medfølelse når hun skjønner situasjonen, men det er så klart vanskelig når de blir komplekse situasjoner og følelser. Og det er ikke snakk om å mangle empati, men å ha problemer med det. De fleste jeg kjenner med asperger blir svært lei seg når de oppdager at de har gjort noe som har såret noe uten at de forsto det selv. Og jeg vil påstå at det er mye mye vanskeligere for dem å være sosiale og hele tiden måtte tenke på alle disse tingene som vi andre bare automatisk forstår enn det er vanskelig for oss å være sammen med dem. For oss går det lynraskt å tolke toneleie, ansiktsuttrykk og kroppsspråk, mens de må bruke mye hjernekraft på samme jobben. 

Det går helt fint an å ha høytfungerende autisme uten å ha asperger syndrom. Et av kriteriene for asperger syndrom er at man har normal språkutvikling før man er 3 år gammel. Enkelte med barneautisme kan ha en unormal språkutvikling som barn, men få godt språk senere, ha normal eller høy inntellingens og fungere bra. Da er de høytfungerende, men kvalifiserer ikke til diagnosen asperger. Det er vel også derfor asperger som diagnose nå skal bort fra diagnosemanualen og man i stedet for skal få samlediagnosen autisme med ulike funksjonsnivåer. 

Anonymkode: 784c0...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn trenger ro og rutine i hverdagen, og særlig barn med ekstra utfordringer slik som autisme, asperger, ADHD, etc. Når det er sagt så syns jeg ikke dette er ditt bord, som venninne, å skulle uttale deg. Det fins en rekke etater som ivaretar barns rettigheter på dette området - BUP og PPT er nevnt i tråden f.eks. Her kan man søke veiledning og hjelp i forbindelse med barnets utvikling og sosiale tilpasning i barnehage og skole, og utover det så er det opp til henne selv å planlegge familielivet slik hun ønsker. 

Hadde jeg hatt et barn med autisme hadde jeg nok vært ekstra påpasselig på de daglige rutinene, og unngått aktiviteter som skapte ekstra kaos og stress i hverdagen. Når det er sagt så går det an å få til hyggelig utflukter og aktiviteter med et barn med autisme, uten at det blir et ekstra stressmoment i hverdagen... Det er viktig for barn med autisme å vokse opp "sånn som alle andre", samtidig som man innser at de trenger ekstra veiledning, tilrettelegging og tilpasning. Det er en begrensning som må ivaretas når man planlegger hverdagen.

Du som venninne må også ha forståelse for at det er svært vanskelig for din venninne som mor, å være i denne situasjonen. Å ha et barn med ekstra utfordringer, være seg autisme eller andre diagnoser, skaper svært mange praktiske og følelsesmessige utfordrende situasjoner. Da kan det være godt å ha gode venner rundt seg som stiller opp og støtter, ikke stiller kritiske spørsmål og kommer med sitt "syn" på oppdragelse, men som heller tilbyr en hjelpende hånd.

Anonymkode: db08d...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...