Gå til innhold

Når legger deres 15-åring seg? Kjenner jeg blir sprø i hodet snart..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som lærer på ungdomsskolen som ser utslitte og trøtte ungdommer som aldri føler seg uthvilt mener jeg at de bør i seng rundt kl 22 UTEN mobil og nettbrett. De aller fleste klarer ikke å regulere dette selv....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2130 var tidlig for en 15åring. Jeg hadde innetid jeg kl 2200 på hverdagene fra jeg var 13 til 16 og leggetid ca kl 23. Det hadde de fleste på samme alder.  Stod opp 0730 neste dag. Fre og lør hadde jeg ingen leggetid og fikk lov til å dra til ungdoms diskotek som stengte mellom 00 og 01 men jeg ble alltid hentet etterpå. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud!  Det skulle bare mangle at  tenåringer ikke lærer seg å ta hensyn til andre mennesker og at  mor er ikke en tjenestepike som er kun der for å yte service! 

Anonymkode: 96587...f50

Klart alle skal lære seg å ta hensyn- men bør ikke foreldrene som er den som skal lære, da gå foran som ett godt eksempel? 

Eller skal hensyn kun gå en vei synes du?

 

Datteren vil prate med sin mor, kanskje er det på den tiden hvor mor faktisk har tid og de andre er i seng, så hun ser muligheten for litt alenetid med sin mamma. Ser ikke på det som at mor da er tjenestepike.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15-16 satt jeg oppe til 00-01 på PC-en. Det var en av de beste tidene mine som ungdom, og jeg trengte definitivt den friheten. Selv om det er 15 år siden husker jeg fortsatt den tiden som positiv. Har alltid våknet lett, så var våken og oppvakt tidlig neste morning og utover dagen. Har aldri utviklet meg til å bli et b-menneske.

Det har heller ikke påvirket hvordan jeg behandler eller forventer å bli behandlet av andre mennesker. Om man tenker lære barna sine om "sin rolle i samfunnet", så må man nok ta tak tidligere og på andre steder

Om man har behov for alenetid kan man jo selv gå på soverommet og lese en bok 

Anonymkode: 76567...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Froning skrev:

Herregud..

Er du ikke litt generaliserende mot kvinner når du automatisk antar at rollen til mor er "tjenestepike"..

Det som faktisk er hensynsløst er å kreve stua for seg selv så tidlig på kvelden. Hvis hun absolutt trenger alenetid så har hun sikkert et eget soverom?

Ellers kan hun si i fra om at hun ikke er i pratehumør..

Er det virkelig hensynsløst?
Hvor mange foreldresoverom er innredet med tanke på annet opphold enn soving?
Hvor mange ungdomsværelser er innredet med tanke på annet opphold enn soving?

Jeg har ikke eksakte tall, men jeg vil tippe 95% av ungdomsrommene er inndredet med tanke på annet opphold enn soving, og 5 % har innredet voksensoverommet på samme måte.
Det er også relativt vanlig at foreldrene har det minste soverommet, nettopp fordi de ikke skal oppholde seg der.

Vedrørende trådstarters spørsmål.
De aller fleste 15-åringer begynner på skolen kl 8, og hvis de må gå en halvtime før, skal ha tid til å spise frokost, og kanskje ta en dusj, må de opp senest kl 7.
For å få nok søvn bør de da være i seng innen kl 22.

Mange foreldre må legge seg omtrent samtidig (kl 22 - 22,30) fordi de må opp mellom kl 5.30 og 6 for å komme seg tidsnok på jobb.

Hvorfor skal en tenåring sitte oppe, når resten av husholdningen gjør seg klare til å sove, og det er avklart at en tenåring har større behov for søvn enn voksne?

 

Anonymkode: 4ea7a...b22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor skal en tenåring sitte oppe, når resten av husholdningen gjør seg klare til å sove, og det er avklart at en tenåring har større behov for søvn enn voksne?

 

Anonymkode: 4ea7a...b22

Dette blir for dumt, dette ser helt bort ifra at mennesker er ulike

Anonymkode: 76567...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes en 15-åring burde ha leggetider. Jobbber også på ungdomsskole og ser hvor trøtte de er. De første timene er ofte vanskelig å dra trøtte elever gjennom.

Det er heller ikke egoistisk at mor vil ha alenetid. Nå må snart denne trenden med å ALLTID, hele tiden, hver dag, hele året sette barna først gi seg. Vi skaper faktisk egoistiske barn av det. De blir helt opphengt i sine rettigheter, og ikke hva de selv plikter å bidra med. Det er ikke sunt for et barn å hele tiden føle at det er verdens midtpunkt. 

Anonymkode: 68827...b59

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt, dette ser helt bort ifra at mennesker er ulike

Anonymkode: 76567...965

Mennesker er ulike, men det er ikke så store forskjeller som mange vil ha det til.
Og at tenåringer har behov for mer søvn enn voksne er det ingen tvil om.

Det er stor forskjell på "behov", og "klare seg med".
De fleste klarer seg med mindre søvn enn de har behov for for en kortere periode, men det betyr ikke at de fungerer optimalt når de får mindre søvn enn de har behov for.

Anonymkode: 4ea7a...b22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger seg når de vil, men etter ni får de holde seg på sine rom.

Anonymkode: 39689...f2e

For da skal du ha fred?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes en 15-åring burde ha leggetider. Jobbber også på ungdomsskole og ser hvor trøtte de er. De første timene er ofte vanskelig å dra trøtte elever gjennom.

Det er heller ikke egoistisk at mor vil ha alenetid. Nå må snart denne trenden med å ALLTID, hele tiden, hver dag, hele året sette barna først gi seg. Vi skaper faktisk egoistiske barn av det. De blir helt opphengt i sine rettigheter, og ikke hva de selv plikter å bidra med. Det er ikke sunt for et barn å hele tiden føle at det er verdens midtpunkt. 

Anonymkode: 68827...b59

AMEN!!

Anonymkode: 8ccf6...96f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes en 15-åring burde ha leggetider. Jobbber også på ungdomsskole og ser hvor trøtte de er. De første timene er ofte vanskelig å dra trøtte elever gjennom.

Det er heller ikke egoistisk at mor vil ha alenetid. Nå må snart denne trenden med å ALLTID, hele tiden, hver dag, hele året sette barna først gi seg. Vi skaper faktisk egoistiske barn av det. De blir helt opphengt i sine rettigheter, og ikke hva de selv plikter å bidra med. Det er ikke sunt for et barn å hele tiden føle at det er verdens midtpunkt. 

Anonymkode: 68827...b59

Kanskje du bare er en kjedelig lærer. 

Det er egoistisk å lage leggetider for at en selv vil ha en halvtimes fred, ja. Om du vil ha barn som ikke er egoistiske er det en ide å gå foran som et godt eksempel. Om barna ser at du lager regler grunnet egne egoistiske behov, så vil de selv ta etter de egoistiske tendensene. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er ulike, men det er ikke så store forskjeller som mange vil ha det til.
Og at tenåringer har behov for mer søvn enn voksne er det ingen tvil om.

Det er stor forskjell på "behov", og "klare seg med".
De fleste klarer seg med mindre søvn enn de har behov for for en kortere periode, men det betyr ikke at de fungerer optimalt når de får mindre søvn enn de har behov for.

Anonymkode: 4ea7a...b22

Noen mennesker har mindre behov for søvn. Punktum

Anonymkode: 76567...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

15 åring trenger ikke leggetid period og værtfall ikke for du skal få fri en halv time. Så den moral preiken fortjente du.

Anonymkode: 58576...61e

Femtenåringer SKAL ha leggetid! Period.

Anonymkode: c62ad...2dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 15åringene deres leggetid i ukedagene? 😳 Det hadde vi når jeg var på den alderen og jeg kan ikke huske NOEN som så på det som rart!

På en vanlig ukedag måtte jeg gå inn i senga ca 21:30-22:00. Fikk lov til å ligge og lese osv. Husker at Friends gikk en gang i uken, da fikk jeg være oppe til nærmere 23:00 for å se på dette. Husker jeg alltid angret som en hund dagen etter, for jeg var såååå trøtt! Den ene timen med ekstra ro/søvn for meg hadde ekstremt mye å si for meg som 15åring.

I helgene hadde jeg det så klart friere, men vi bodde på den tiden på en plass med dårlig bussforbindelse så innetid var så seint som pappa gadd å hente meg. Som regel rundt 01:00. 

De fleste i min klasse hadde det slik. Noen hadde så klart friere tøyler, men disse var også alltid ekstremt trøtte og ukonsentrerte på skolen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært anerkjent at voksne trenger 8 timer søvn i døgnet.

Det er anerkjent at tenåringer trenger mer søvn enn voksne.

Så da er saken grei. En voksen som skal opp klokka 0700 må i seng 2300. Det er da rimelig å sende tenåringen i seng minst en time før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få alenetid står jeg opp tidlig, ingen tenåringer oppe halv sju 😊

Tenåringer har også leggetid. 21.30 er en fin tid, og så kan man ev lese på senga til 22. Helgene kan diskuteres. 

Anonymkode: 4361b...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mobil/nettbrett etter 21.30. 

Anonymkode: 4361b...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker har mindre behov for søvn. Punktum

Anonymkode: 76567...965

Noen mennesker har mindre behov for søvn, men jeg har kun møtt en håndfull mennesker, i yrkesaktiv alder, som sier at de våkner av seg selv hele uken etter 5-6 timer, og føler seg uthvilte. 
De aller fleste sier at de vekkes av vekkerklokken i ukedagene, og at de sover lenger i helgene (7-8 timer).
Det indikerer at de klarer seg med mindre søvn, men at de har behov for mer.

Hadde de dekket behovet for søvn, hadde de ikke behøvd vekkerklokke, og de hadde ikke sovet lenger i helgene.

Anonymkode: 4ea7a...b22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det selvsagt snakk om en stemor...

Anonymkode: 40300...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre det til hennes ansvar å være i seng 22:00? Og det henger på privilegier at hun får til dette.

Jeg la meg ofte seint på ungdomsskolen, og var drittrøtt dagen etter. Jeg skjønte sammenhengen, men klarte ikke ta eller gjennomføre bedre valg. Det sies også at ungdommer trenger mer søvn enn voksne fordi de er under heftig utvikling.

Som voksen legger jeg meg helst 22:00 senest 22:30 når jeg har jobb dagen etter. Jeg må opp 07 og jeg fungerer dårligere uten hvile. Dagene er selvsagt lengre også med barn. Min jobb krever et klart og opplagt hode så da må jeg prioritere søvn over tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt grenser for mobil/ipad/PC/TV i ukedagene. For eksempel at alt skal legges bort (utenfor soverommet) klokka 21.30. Så kan 15-åringen velge å ligge i senga og lese eller sitte i sofaen og prate med mor, men det er neppe like fristende å være lenge oppe da. Lettere å kjenne at man er trøtt når man ikke sitter foran skjermen og chatter eller bare skal se "én episode til" av en TV-serie.

Anonymkode: 2239f...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...