Gå til innhold

Når legger deres 15-åring seg? Kjenner jeg blir sprø i hodet snart..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo snart slik at hun legger seg etter meg! Jeg får aldri alenetid, og kjenner jeg holder på å kveles! Jeg har sagt hun skal begynne å gjøre seg klar 21.30 og være i seng til 22.00..men hun drøøøøøyer så sinnsykt! Plutselig skal alt snakkes om og diskuteres, som hun kunne ha gjort de timene hun har unngått oss siden hun kom hjem fra skolen. Når jeg i tillegg er hjemme alene med 3 barn (far har reisejobb) så kjenner jeg at jeg har sååååå behov for en liten halvtime HELT alene, uten henne hengende over. Hvordan løser dere med halvstore barn dette??

Anonymkode: e7196...7be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker at det bare er noen før de flytter ut og at du derfor skal nyte den korte tiden du har barnet ditt boende hjemme. Hvis ikke det hjelper kan du tenke på at det ikke var barnet som ba om å bli født, og at hun har like mye rett (!) til å være oppe som deg, og at barn har ulikt sovemønstet som gjør at ikke alle har behov for å legge seg så tidlig. Å tenke litt mindre egosentrisk kan kanskje gjøre underverker for " galskapen" din, som du så fint kaller det når barnet ditt ikke legger seg alt for tidlig!

 

Anonymkode: 0ea29...fc7

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OMG. Er det mulig å være litt mindre moralpreker, og litt mer menneskelig? 

Anonymkode: e7196...7be

15 åring trenger ikke leggetid period og værtfall ikke for du skal få fri en halv time. Så den moral preiken fortjente du.

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OMG. Er det mulig å være litt mindre moralpreker, og litt mer menneskelig? 

Anonymkode: e7196...7be

Oi, der traff jeg et ømt punkt. Er ikke moraliserende jeg, dette praktiserer seg selv med mine tre barn. Er 4 år mellom hver og både jeg og mannen har høye lederstillinger, så mye jobb på oss også. Forskjellen på oss to er at jeg IKKE ser på meg selv som mer viktig for familien, barna har også like mye rett til huset som meg. Hvis dette er moraliserende å høre for deg, er du jammen meg ikke vant til å høre andre meninger enn dine egne, noe som igjen kan forklare din egosentriske holdning.

Anonymkode: 0ea29...fc7

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du i skoletiden eller nå snart på sommerferien?  Våres snart 15 må i seng kl 22 når de har tidlig skole neste dag, og 2300 når de gå seinere neste dag. På helgene har vi sagt kl 0100 er seinest. Tror du må ta deg litt sammen, du har barn, du kan få ditt eget liv når de flytter ut.  Ikke lengre nå når de er mye lengre utenfor husets fire vegger enn de er inne.  

Anonymkode: 467c7...7bc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

15 åring trenger ikke leggetid period og værtfall ikke for du skal få fri en halv time. Så den moral preiken fortjente du.

Anonymkode: 58576...61e

Mitt trenger det - ellers ville han har vært oppe og spilte til fuglene sang på morgenen. 

Anonymkode: 467c7...7bc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstra stue løser det problemet.kjellerstue eller loftstue. 

En 15 åring klarer å legge seg selv, og vet best selv hvor mye søvn som er nødvendig. 

Anonymkode: fc88f...668

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt trenger det - ellers ville han har vært oppe og spilte til fuglene sang på morgenen. 

Anonymkode: 467c7...7bc

Dine sengetider er det minste litt rimelige forhold til ts,og det er gutten skyld og for din skyld. Vesentlig forskjell.

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har dere ikke leggetid på 15 år gamle barn? Ikke rart de kommer halvsovende og ukonsentrerte på ungdomsskolen da. Hos oss er det i hvert fall leggetid for alle barna, til og med den som er konfirmert :P Litt mindre strengt i helgene, men fortsatt en viss orden. 

Ts, har du ikke et soverom du kan gå inn i og ta deg en timeout av og til? Skjønner godt at man trenger en pause, man kommer ofte ut som en mer velfungerende mor/far etter en liten pause 😁

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggetid kl 22.00. når man er 15 synes jeg var veldig tidlig. Når jeg var 15 la jeg meg rundt kl 24 på skoledager og 01.00- 02.00 i helgene.

Anonymkode: 6fa2f...99f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leggetid kl 22.00. når man er 15 synes jeg var veldig tidlig. Når jeg var 15 la jeg meg rundt kl 24 på skoledager og 01.00- 02.00 i helgene.

Anonymkode: 6fa2f...99f

Enig og det gjorde jeg også på den alderen. Det er nok søvn for en 15 åring.

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine sengetider er det minste litt rimelige forhold til ts,og det er gutten skyld og for din skyld. Vesentlig forskjell.

Anonymkode: 58576...61e

Hun har akkurat samme leggetider som jeg har på datteren min, så hvordan hennes blir mer rimelige enn mine skjønner jeg ikke. Men, jeg ser du har behov for å fremheve din høye jobb og din fremragende jobb som forelder, så du skal få fortsette med det. 

Anonymkode: e7196...7be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leggetid kl 22.00. når man er 15 synes jeg var veldig tidlig. Når jeg var 15 la jeg meg rundt kl 24 på skoledager og 01.00- 02.00 i helgene.

Anonymkode: 6fa2f...99f

Man går fortsatt på ungdomsskolen som 15 åring? Og skal tidlig opp dagen etterpå. På vår skole har de i hvert fall oppfordret til "normal" leggetid, fordi elevene sliter veldig med konsentrasjonen med så få timer søvn. Jeg hører på lærerne som ser barna gjennom skoledagen.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde tenåringer hjemme og hadde det på helt samme måten som deg, TS, så praktiserte vi det slik at de fikk lov til å velge selv når de ville legge seg, men at de måtte være på rommene sine fra klokka 22. Om de la seg eller ikke la jeg meg ikke borti, så lenge jeg ikke hørte noe bråk og styr. (Jeg hadde gutter da, så det var aldri noe problem, de ville aller helst sitte for seg selv på rommet fra ettermiddagen allikevel)

Jeg syns ikke det er rart om man trenger litt alenetid. Uansett om barnet ikke har valgt å komme til verden eller man må ta absolutt alt av ting som følger med å ha barn og ungdom. Det ER lov å kjenne på litt alenetid selv om man har barn. Man er ikke BARE mamma eller pappa. Man er fortsatt et menneske utenom også. 

Anonymkode: eb5bd...06b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har akkurat samme leggetider som jeg har på datteren min, så hvordan hennes blir mer rimelige enn mine skjønner jeg ikke. Men, jeg ser du har behov for å fremheve din høye jobb og din fremragende jobb som forelder, så du skal få fortsette med det. 

Anonymkode: e7196...7be

Sjekk ab kodene så ser du at det er flere bruker som mener det samme. Jeg synes kl 22 for en 15 åring er altfor tidlig. Når man er så gammel trenger man ikke like mye søvn lengre. Søvn er også selvsagt viktig.

 

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Vera skrev:

Man går fortsatt på ungdomsskolen som 15 åring? Og skal tidlig opp dagen etterpå. På vår skole har de i hvert fall oppfordret til "normal" leggetid, fordi elevene sliter veldig med konsentrasjonen med så få timer søvn. Jeg hører på lærerne som ser barna gjennom skoledagen.

Er 36 fra den alderen la jeg meg ved 23-34 tiden, noe jeg fortsatt gjør når jeg begynner 8. Det er faktisk normal leggetid. 

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Man går fortsatt på ungdomsskolen som 15 åring? Og skal tidlig opp dagen etterpå. På vår skole har de i hvert fall oppfordret til "normal" leggetid, fordi elevene sliter veldig med konsentrasjonen med så få timer søvn. Jeg hører på lærerne som ser barna gjennom skoledagen.

Nå vet jeg ikke når 15 åringer begynner på skolen i dag men jeg begynte kl 08.00 og mener 7 timer søvn burde holde. Jeg sto opp kl 07.00.

Anonymkode: 6fa2f...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke når 15 åringer begynner på skolen i dag men jeg begynte kl 08.00 og mener 7 timer søvn burde holde. Jeg sto opp kl 07.00.

Anonymkode: 6fa2f...99f

Enig og begynner å bli såpass gammel at hn kan ta ansvar selv forhold til søvn. Det er ikke gøy å blitt tvunget til sengs,og ikke få sove på ett par timer.

Anonymkode: 58576...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ab kodene så ser du at det er flere bruker som mener det samme. Jeg synes kl 22 for en 15 åring er altfor tidlig. Når man er så gammel trenger man ikke like mye søvn lengre. Søvn er også selvsagt viktig.

 

Anonymkode: 58576...61e

Jo, de trenger fortsatt mye søvn. Jeg er ungdomsskolelærer og ser mange trøtte ungdommer i løpet av en dag. Ingen av dem har døgnet eller noe slikt, så det er ofte snakk om å "bare" være oppe til ca.kl.01.00. De klarer overhodet ikke å konsentrere seg. Mye klaging blir det også. Det at de virker våkne og opplagt når de kommer hjem, er noe helt annet. Det er først og fremst hjernen, og ikke kroppen, lite søvn går utover. Lite søvn ødelegger derfor mye av skoledagen. 

Anonymkode: 47ce6...ba5

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...