Gå til innhold

Når legger deres 15-åring seg? Kjenner jeg blir sprø i hodet snart..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legger seg når de vil, men etter ni får de holde seg på sine rom.

Anonymkode: 39689...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ab kodene så ser du at det er flere bruker som mener det samme. Jeg synes kl 22 for en 15 åring er altfor tidlig. Når man er så gammel trenger man ikke like mye søvn lengre. Søvn er også selvsagt viktig.

 

Anonymkode: 58576...61e

Nei, hun du siterer og sier er rimeligere med leggetidene enn meg, har akkurat samme leggetider som meg. Tror det er du som må sjekke abkodene.

Anonymkode: e7196...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg hadde tenåringer hjemme og hadde det på helt samme måten som deg, TS, så praktiserte vi det slik at de fikk lov til å velge selv når de ville legge seg, men at de måtte være på rommene sine fra klokka 22. Om de la seg eller ikke la jeg meg ikke borti, så lenge jeg ikke hørte noe bråk og styr. (Jeg hadde gutter da, så det var aldri noe problem, de ville aller helst sitte for seg selv på rommet fra ettermiddagen allikevel)

Jeg syns ikke det er rart om man trenger litt alenetid. Uansett om barnet ikke har valgt å komme til verden eller man må ta absolutt alt av ting som følger med å ha barn og ungdom. Det ER lov å kjenne på litt alenetid selv om man har barn. Man er ikke BARE mamma eller pappa. Man er fortsatt et menneske utenom også. 

Anonymkode: eb5bd...06b

Helt greit at du trenger alenetid- det trenger alle. Poenget er: Det er ikke barnet som skal ta hensyn til dine behov, trenger man alenetid, trekk seg tilbake selv!

Anonymkode: 0ea29...fc7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på et seminar der det ble påpekt at en 15åring trenger like mye søvn som en 10åring! Dette pga ungdommen er i vekst, både hjerne og kropp skal utvikles. Er overrasket, men ikke overrasket, over at så mange mener at 15åringer ikke trenger leggetid, at de vet best selv osv. Svært mange 15åringer vet faktisk ikke sitt beste mht søvn, dvs de mulig vet, men evner ikke å følge det de burde pga fristelsen ved det å være oppe lenge, se fjernsyn, spille, surfe på nett, sende snap, fb osv. Dette har de dessverre gode eksempler på innenfor ungdomsskolene, da det ofte er mange elever som møter svært uopplagte på skolen. Ikke bare møter opp flere altfor trøtte, men skjer også at elever sovner i timene! Jeg tenker at TS er ingen egoistisk trebarnsmor som ønsker litt alenetid på senkvelden! Det er viktig for alle foreldre å få en liten time i det minste, til egentid, senke skuldre og reflektere over dagen og morgendagen!:) TS kunne ha trukket seg tilbake på eget rom, men tenker at det vil likevel ikke bli avslappende for hun, pga man får som regel ikke slappet av slik man trenger, før alle barn er i seng. Er enig i at, som noen påpeker, at kvalitetstid er viktig og 15åringen snart flytter ut osv. Det betyr likevel ikke at kvalitetstiden bør skje etter 21.30/22 ish, for den bør absolutt skje tidligere! TS, kanskje dere kan innføre et fast kveldsmåltid sammen, i god tid før leggetiden, der dere får pratet om alt og ingenting? Info til datter i forkant om at det skal skje, og at tid for stell og legging skal overholdes heretter. Så må det selvsagt være rom for prat etterpå, om det er stort behov og det er noe spesielt. Denne tiden kan også brukes sammen på rommet hennes før hun legger seg. Det tar tid å venne kroppen til nye rutiner, dvs her overholde tid, og hun kan evt lese til hun sovner, dersom det er vanskelig å sove. Anbefaler bok/blad og ikke lese/se på nettet, da dette ofte virker mot sin hensikt mht søvn. Søvn er viktig for hennes utvikling og helse, og litt alenetid for deg på senkvelden er viktig for deg som forelder/menneske!:):hjerte:Vet forresten om en effektiv metode for å få barn i seng til rett tid, i alle fall ungdommer! Etter kl.slett for leggetid har passert, sett ungdommen til å gjøre kjedelige husoppgaver! Det har virket for mange! Er man oppe etter sin leggetid, skal sannelig tiden brukes effektivt!:Nikke:Mange ungdommer som blir svært trøtte sånn plutselig ved dem metoden, som ikke orker, men som må heller gå å legge seg!:fnise:

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Skay skrev:

Jeg la meg frivillig klokken 22. 

Haha, det gjorde jeg og. Trodde aldri det skulle bli leggetid! Det har heldigvis snudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Var nettopp på et seminar der det ble påpekt at en 15åring trenger like mye søvn som en 10åring! Dette pga ungdommen er i vekst, både hjerne og kropp skal utvikles. Er overrasket, men ikke overrasket, over at så mange mener at 15åringer ikke trenger leggetid, at de vet best selv osv. Svært mange 15åringer vet faktisk ikke sitt beste mht søvn, dvs de mulig vet, men evner ikke å følge det de burde pga fristelsen ved det å være oppe lenge, se fjernsyn, spille, surfe på nett, sende snap, fb osv. Dette har de dessverre gode eksempler på innenfor ungdomsskolene, da det ofte er mange elever som møter svært uopplagte på skolen. Ikke bare møter opp flere altfor trøtte, men skjer også at elever sovner i timene! Jeg tenker at TS er ingen egoistisk trebarnsmor som ønsker litt alenetid på senkvelden! Det er viktig for alle foreldre å få en liten time i det minste, til egentid, senke skuldre og reflektere over dagen og morgendagen!:) TS kunne ha trukket seg tilbake på eget rom, men tenker at det vil likevel ikke bli avslappende for hun, pga man får som regel ikke slappet av slik man trenger, før alle barn er i seng. Er enig i at, som noen påpeker, at kvalitetstid er viktig og 15åringen snart flytter ut osv. Det betyr likevel ikke at kvalitetstiden bør skje etter 21.30/22 ish, for den bør absolutt skje tidligere! TS, kanskje dere kan innføre et fast kveldsmåltid sammen, i god tid før leggetiden, der dere får pratet om alt og ingenting? Info til datter i forkant om at det skal skje, og at tid for stell og legging skal overholdes heretter. Så må det selvsagt være rom for prat etterpå, om det er stort behov og det er noe spesielt. Denne tiden kan også brukes sammen på rommet hennes før hun legger seg. Det tar tid å venne kroppen til nye rutiner, dvs her overholde tid, og hun kan evt lese til hun sovner, dersom det er vanskelig å sove. Anbefaler bok/blad og ikke lese/se på nettet, da dette ofte virker mot sin hensikt mht søvn. Søvn er viktig for hennes utvikling og helse, og litt alenetid for deg på senkvelden er viktig for deg som forelder/menneske!:):hjerte:Vet forresten om en effektiv metode for å få barn i seng til rett tid, i alle fall ungdommer! Etter kl.slett for leggetid har passert, sett ungdommen til å gjøre kjedelige husoppgaver! Det har virket for mange! Er man oppe etter sin leggetid, skal sannelig tiden brukes effektivt!:Nikke:Mange ungdommer som blir svært trøtte sånn plutselig ved dem metoden, som ikke orker, men som må heller gå å legge seg!:fnise:

🙌🏻 Veldig bra innlegg!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Var nettopp på et seminar der det ble påpekt at en 15åring trenger like mye søvn som en 10åring! Dette pga ungdommen er i vekst, både hjerne og kropp skal utvikles. Er overrasket, men ikke overrasket, over at så mange mener at 15åringer ikke trenger leggetid, at de vet best selv osv. Svært mange 15åringer vet faktisk ikke sitt beste mht søvn, dvs de mulig vet, men evner ikke å følge det de burde pga fristelsen ved det å være oppe lenge, se fjernsyn, spille, surfe på nett, sende snap, fb osv. Dette har de dessverre gode eksempler på innenfor ungdomsskolene, da det ofte er mange elever som møter svært uopplagte på skolen. Ikke bare møter opp flere altfor trøtte, men skjer også at elever sovner i timene! Jeg tenker at TS er ingen egoistisk trebarnsmor som ønsker litt alenetid på senkvelden! Det er viktig for alle foreldre å få en liten time i det minste, til egentid, senke skuldre og reflektere over dagen og morgendagen!:) TS kunne ha trukket seg tilbake på eget rom, men tenker at det vil likevel ikke bli avslappende for hun, pga man får som regel ikke slappet av slik man trenger, før alle barn er i seng. Er enig i at, som noen påpeker, at kvalitetstid er viktig og 15åringen snart flytter ut osv. Det betyr likevel ikke at kvalitetstiden bør skje etter 21.30/22 ish, for den bør absolutt skje tidligere! TS, kanskje dere kan innføre et fast kveldsmåltid sammen, i god tid før leggetiden, der dere får pratet om alt og ingenting? Info til datter i forkant om at det skal skje, og at tid for stell og legging skal overholdes heretter. Så må det selvsagt være rom for prat etterpå, om det er stort behov og det er noe spesielt. Denne tiden kan også brukes sammen på rommet hennes før hun legger seg. Det tar tid å venne kroppen til nye rutiner, dvs her overholde tid, og hun kan evt lese til hun sovner, dersom det er vanskelig å sove. Anbefaler bok/blad og ikke lese/se på nettet, da dette ofte virker mot sin hensikt mht søvn. Søvn er viktig for hennes utvikling og helse, og litt alenetid for deg på senkvelden er viktig for deg som forelder/menneske!:):hjerte:Vet forresten om en effektiv metode for å få barn i seng til rett tid, i alle fall ungdommer! Etter kl.slett for leggetid har passert, sett ungdommen til å gjøre kjedelige husoppgaver! Det har virket for mange! Er man oppe etter sin leggetid, skal sannelig tiden brukes effektivt!:Nikke:Mange ungdommer som blir svært trøtte sånn plutselig ved dem metoden, som ikke orker, men som må heller gå å legge seg!:fnise:

Har veldig lite tro på at du var på et seriøst seminar. Vred forskning viser nemlig at barns/ungdoms sovemønster er VELDIG individuelt- og at barn trenger ulike mengder med søvn. Vis meg seriøs forskning som viser at de fleste barn trenger så mye søvn som du forespeiler her, dette er bare tåkeprat. Syns du skal holde deg for god til å komme med jallameninger og presentere de som " forskning". Hvilket kurs var dette da?

Anonymkode: 0ea29...fc7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15 styrte jeg dette selv, husker jeg pleide å se ulike serier som varte til rundt 23 og så i seng etter det en gang. 

Høres ekstremt rart ut med regler om å holde seg på rommet, være i seng til kl 22 osv. Ungdommen må jo etter hvert ta mer og mer ansvar for søvn og skolegang og dette burde skje gradvis.

Anonymkode: 5f195...ea3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning

Leggetiden var rundt klokka 22:00 når jeg var 8 år.

Hvis du vil ha alenetid så invisterer du i en tv på rommet til "barnet" og lar h*n lide under søvnmangel selv..

La meg til å sove rundt 01-00-02:00 på den tiden og hadde lite fravær på ungdomskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at det bare er noen før de flytter ut og at du derfor skal nyte den korte tiden du har barnet ditt boende hjemme. Hvis ikke det hjelper kan du tenke på at det ikke var barnet som ba om å bli født, og at hun har like mye rett (!) til å være oppe som deg, og at barn har ulikt sovemønstet som gjør at ikke alle har behov for å legge seg så tidlig. Å tenke litt mindre egosentrisk kan kanskje gjøre underverker for " galskapen" din, som du så fint kaller det når barnet ditt ikke legger seg alt for tidlig!

 

Anonymkode: 0ea29...fc7

Typiske marerittet dette; å spørre om råd og hjelp på nett, og så er sånne som du det første man ramler borti. 

 

Ts, en 15-åring tåler å høre at du trenger litt egentid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Froning skrev:

Leggetiden var rundt klokka 22:00 når jeg var 8 år.

Hvis du vil ha alenetid så invisterer du i en tv på rommet til "barnet" og lar h*n lide under søvnmangel selv..

La meg til å sove rundt 01-00-02:00 på den tiden og hadde lite fravær på ungdomskolen.

Samme her. Jeg hadde null fravær de to siste årene selv om jeg ofte la meg nærmere 24.

Anonymkode: 5f195...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, chisandra skrev:

Typiske marerittet dette; å spørre om råd og hjelp på nett, og så er sånne som du det første man ramler borti. 

 

Ts, en 15-åring tåler å høre at du trenger litt egentid. :)

?

Anonymkode: 0ea29...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er heldig som ser noe til 15 åringen jeg! Her i huset er han på rommet hele tiden.

Men vi har regler for det, i ukedagene er man ferdig å lage seg mat/bråke osv fra 22. Da må man ta hensyn til at folk er slitne eller skal sove. Hadde 15 åringen min laget sånne greier sent, så hadde jeg forklart at jeg var sliten etter en lang dag, og at vi fikk diskutere det dagen etter. Hab styrer leggetiden selv, men jeg minner han ofte på at han burde legge seg ;) 

I helger gjør han som han vil, så lenge det ikke forstyrrer andre i huset, for det hender jo når de sitter 4 stk på skype. 

Anonymkode: b71c7...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo snart slik at hun legger seg etter meg! Jeg får aldri alenetid, og kjenner jeg holder på å kveles! Jeg har sagt hun skal begynne å gjøre seg klar 21.30 og være i seng til 22.00..men hun drøøøøøyer så sinnsykt! Plutselig skal alt snakkes om og diskuteres, som hun kunne ha gjort de timene hun har unngått oss siden hun kom hjem fra skolen. Når jeg i tillegg er hjemme alene med 3 barn (far har reisejobb) så kjenner jeg at jeg har sååååå behov for en liten halvtime HELT alene, uten henne hengende over. Hvordan løser dere med halvstore barn dette??

Anonymkode: e7196...7be

Jeg var alene med 3 barn og i den alderen der så var det ofte at jeg gikk å la meg før de. Når jeg var trøtt ga jeg de bare beskjed om å skru ned tv'n og rydde etter seg før de la seg. Alenetid fikk jeg ved å ta med meg hundene i skogen, og tidlig om morgen før de sto opp. 

Nå noen år senere har de alle flyttet ut og jeg får all den alenetiden jeg ønsker. 👍

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun du siterer og sier er rimeligere med leggetidene enn meg, har akkurat samme leggetider som meg. Tror det er du som må sjekke abkodene.

Anonymkode: e7196...7be

Sjekk ab koden, du blander! Det var ikke denne personen som sa noe om jobben sin og barn, det var meg!

Anonymkode: 0ea29...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke leggetid da jeg var 15, som resulterte i at jeg satt oppe til 2-3-4-5 hver eneste natt. Ikke bare ble jeg syk, men nå har jeg forsinket søvnfasesyndrom og blir kjempedårlig om jeg prøver å legge meg annerledes. Jeg er altså 25 år nå, og legger meg fortsatt i 4-tiden...

Anonymkode: 56495...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt TS, de aller fleste har behov for litt alenetid, men noen mennesker trives med å ha mennesker rundt seg til enhver tid og det er nok disse som ikke forstår ditt behov.

Anonymkode: 096f9...3d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt TS, de aller fleste har behov for litt alenetid, men noen mennesker trives med å ha mennesker rundt seg til enhver tid og det er nok disse som ikke forstår ditt behov.

Anonymkode: 096f9...3d5

Det burde man jo tenkt på før man fikk barn. Det er jo faktisk slik at mange bor hjemme til de er langt opp i tjueårene. Skal de ha leggetid da også?

Anonymkode: 56495...a4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Kl 22.00, for en 15 åring, det er alt for tidlig. Da jeg var 12-13 la jeg meg på den tiden.

Hadde ikke leggetid når jeg var 15, men la meg frivillig i 23 tiden.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...