Gå til innhold

Når legger deres 15-åring seg? Kjenner jeg blir sprø i hodet snart..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da datter var rundt 14 år og konstant "brøt" leggetiden (tror det var 22) ved å feks sitte på PC etter leggetid, lese, prate i tlf osv.... Tok vi til slutt bort leggetiden, og sluttet å mase/minne på at det ble sent.

Varte vel i ca 2 uker at hun var våken til 23:30-01:30 en plass før hun skjønte at det var lurt å legge seg tidlig.

ikke hatt problem med det siden. Rettere sagt gjorde det at vi slapp å krangle om legging, fikk mer ro i familien, og datteren vår lærte seg verdien av å være uthvilt selv. Hvis hun var oppe sent visste hun at det var en konsekvens hun måtte ta selv dagen etterpå.

I retrospekt lurer jeg på hvorfor vi hadde leggetid på henne så lenge. Tenker tilbake på eget liv hvordan jeg har måttet gjøre egne "feil" for å lære hvorfor ting er viktig. Mye bedre at barnet lærer ved å prøve å feile enn at de føler seg "tvunget" av mamma og pappa. I tenårene skal man jo ofte gjøre selv og alt mamma og pappa sier er teit og feil. 

Føler også til en viss grad at ved å ha leggetid for lenge så frarøver man barnet muligheten til å bli selvstendig og ta gode valg basert på erfaring. 

Anonymkode: ac9ba...dd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg hadde tenåringer hjemme og hadde det på helt samme måten som deg, TS, så praktiserte vi det slik at de fikk lov til å velge selv når de ville legge seg, men at de måtte være på rommene sine fra klokka 22. Om de la seg eller ikke la jeg meg ikke borti, så lenge jeg ikke hørte noe bråk og styr. (Jeg hadde gutter da, så det var aldri noe problem, de ville aller helst sitte for seg selv på rommet fra ettermiddagen allikevel)

Jeg syns ikke det er rart om man trenger litt alenetid. Uansett om barnet ikke har valgt å komme til verden eller man må ta absolutt alt av ting som følger med å ha barn og ungdom. Det ER lov å kjenne på litt alenetid selv om man har barn. Man er ikke BARE mamma eller pappa. Man er fortsatt et menneske utenom også. 

Anonymkode: eb5bd...06b

Hvorfor gikk ikke du på rommet etter kl 22?

Seriøst, sender dere virkelig barnet deres på rommet etter kl 22 i helgene? Hadde blitt et helbete om mamma hadde prøvd å innskrenke min frihet i huset på den måten.. Kl 22 på fredag ville jeg gjerne sitte i stua, sammen med bror, å se på TV/kunne ta meg en dusj/brodere ved kjøkkenbordet med god stemning eller kunne bevege meg fritt rundt dersom jeg ønsket etter å måtte kegge meg da i ukedagene. 

Ungen din er snart voksen. Skjerp deg ig ka ungen gå fritt rundt, så kan du selv gå oå rommet ditt om du trenger alenetid, for kjøkken og stue er fellesarealer og skal kunne bli benyttet av alle som ønsker, mens rommet er privat. 

 

Anonymkode: 57177...36f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har " legge tid " kvart på 10. Jeg forventer ikke at hun legger seg å sover .  Hun ligger å ser på laptoppen . Men kveldstell og hu er i seng. Jeg legger meg samtidig pga vi står opp 5 begge to.  Så lenge  hun våknet opplagt så bryr jeg meg ikke noe om når hun sover. Jeg får egen tid på rommet mitt. Med nettbrett eller en god bok  . Vinn vinn. Og hun klager ikke. I helga eller ved fridager er det frivillig  når hun legger seg.

Anonymkode: 01266...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ab kodene så ser du at det er flere bruker som mener det samme. Jeg synes kl 22 for en 15 åring er altfor tidlig. Når man er så gammel trenger man ikke like mye søvn lengre. Søvn er også selvsagt viktig.

 

Anonymkode: 58576...61e

Hm. Hvis jeg ikke husker helt feil har det vel vært mye skriverier om at ungdom fra den alderen trenger spesielt mye søvn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med leggetider når jeg begynte på skolen. Fikk beskjed om at jeg selv måtte lytte til kroppen og lære å forstå dens signaler. Dette er jo langt fra vanlig, men funker for meg :P Lærte kjapt hva som funker og ikke, så la meg 20.00 med unntak av mandager(?) da NRK sendte filmer som sluttet 22.30(star wars, hornblower og slikt som jeg elsket. Vi hadde ikke råd til å kjøpe filmene) Disse fikk jeg lov å se på så lenge jeg kom meg til riktig tid til skolen osv.. 

I helgene hadde jeg "pappakveld" hver 3 lørdag. Da var jeg oppe til 03.00(men måtte opp kl 09.30 for å hjelpe til med fastsatt rengjøringsdag), ellers la jeg meg kl 22.00 frivillig da jeg var syv når jeg kunne sove lenge og tidligere om jeg skulle tidlig opp. 

Slik fortsatte jeg.. Da jeg var 15, la jeg meg mellom 22-24. Aldri slitt med trøtthet eller konsentrasjonsvansker. Men så er ungdommer ekstremt forskjellig når det kommer til søvnbehov og jeg har alltid hatt god kontroll og vært god på å lytte etter kroppens behov siden jeg måtte lære meg det fra jeg var liten. Kommer nok ann på modenhetsnivå og ansvarsfølelse også.. Jeg visste at godene mine fort kunne bli inndratt og tedde meg deretter. 

Ang alenetid: fellesarealer er for alle, mens soverom er privat rom hvor man kan trekke seg tilbake. Å forvise 15 åringen til rommet etter kl 22 syns jeg er rart. Du har jo ditt rom? Hjemme hos oss skulle det være husfred etter kl 22.30 eller etter behov men vi ble aldri forvist til rommet vårt fordi mamma ville være alene. Stua er tross alt ikke plassen å være alene på når man er fler enn 1(etter mitt syn og hvordan jeg er vokst opp, selv om dette sikkert ikke er rett for alle). Dersom mamma ville ha alenetid ble vi bedt til mormor og morfar(hvor vi elsket å være) eller fikk beskjed om at vi gjerne kunne finne venner å være hos. Men vi fikk alltid valget selv, om vi ville være med venner, hos besteforeldre elker hjemme og det ble aldri lagt feerem som at mamma ville være alene. For vi var gamle nok til å bestemme slik selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du i skoletiden eller nå snart på sommerferien?  Våres snart 15 må i seng kl 22 når de har tidlig skole neste dag, og 2300 når de gå seinere neste dag. På helgene har vi sagt kl 0100 er seinest. Tror du må ta deg litt sammen, du har barn, du kan få ditt eget liv når de flytter ut.  Ikke lengre nå når de er mye lengre utenfor husets fire vegger enn de er inne.  

Anonymkode: 467c7...7bc

Eem..leste du innlegget i det hele tatt..? Du kritiserer noe som du praktiserer selv :frkk: Tror rett og slett du må ta deg sammen litt :fnise:

Anonymkode: e7196...7be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, palamina skrev:

Hm. Hvis jeg ikke husker helt feil har det vel vært mye skriverier om at ungdom fra den alderen trenger spesielt mye søvn?

Riktig. Ungdommer mellom 14 og 18 trenger i gjennomsnitt 9 timer søvn :)

Er vel anbefalt alt 8 åringer legger seg kl 20, barn mellom 14 og 18 kl 21.30 og voksne rundt kl 22.30 om jeg ikke husker feil.

Men så er jo folk ulike igjen.også da. Selv sov jeg for mye om jeg sov i 9 timer og ble en vandrende zombie, mens var var energifull og våken om jeg fikk mellom 6-8 timer søvn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de trenger fortsatt mye søvn. Jeg er ungdomsskolelærer og ser mange trøtte ungdommer i løpet av en dag. Ingen av dem har døgnet eller noe slikt, så det er ofte snakk om å "bare" være oppe til ca.kl.01.00. De klarer overhodet ikke å konsentrere seg. Mye klaging blir det også. Det at de virker våkne og opplagt når de kommer hjem, er noe helt annet. Det er først og fremst hjernen, og ikke kroppen, lite søvn går utover. Lite søvn ødelegger derfor mye av skoledagen. 

Anonymkode: 47ce6...ba5

Føler med dere lærere! Virker som det er mange foreldre som lar barna styre selv..for å gjøre seg til venns/poppis eller rett og slett er redde for å bli upopulære for barna sine ved å sette grenser for dem? Kjenner også mange lærere som som syns det er helt tragisk å se hvor uopplagte og lite tilstede mange ungdommer er på skolen, fordi "de kjenner kroppen sin best selv" i følge foreldrene. Det gjør lærerjobben ekstremt vanskelig. Så blir det syting og klaging når karakterene blir der etter - helst fra foreldrene som har gitt fritt spillerom :P  

De gjør ikke det..kjenner kroppen sin selv altså - det er en grunn til at man ikke er myndig før man er 18..det er opplest og vedtatt at man er foreldre for barna til de er myndige. 

Endret av Vera
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du i skoletiden eller nå snart på sommerferien?  Våres snart 15 må i seng kl 22 når de har tidlig skole neste dag, og 2300 når de gå seinere neste dag. På helgene har vi sagt kl 0100 er seinest. Tror du må ta deg litt sammen, du har barn, du kan få ditt eget liv når de flytter ut.  Ikke lengre nå når de er mye lengre utenfor husets fire vegger enn de er inne.  

Anonymkode: 467c7...7bc

..kan få ditt eget liv når de flytter ut. ?!? Skal ALT dreie seg om "barnets" behov/ønsker/lyster til det flytter ut? I Jesu Kristi navn - hva slags mennesker lager dere til samfunnet vårt?!!

Anonymkode: 8ccf6...96f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å si at etter et visst klokkeslett så er det eget rom som gjelder. 

Anonymkode: a07d0...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n er 15 år og går på ungdomsskolen!!! Ungdommen er voksen nok til å forstå konsekvensene av å legge seg forseint og ikke komme seg opp om morgenen. Synes du er altfor streng som krever at barnet ditt skal legge seg klokken 22 fordi du skal ha alenetid. Egoistisk tankegang. La ungdommen ta ansvar for egen søvn, men krev at det er stille etter et visst klokkeslett.

Anonymkode: 5f584...8eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 17-åring som har hatt leggetid kl 22:30 i noen år nå. Vi legger oss samtidig på hverdagene. I ukedagene står jeg opp samtidig med han om morgenen, gir frokost og får han til skolen. Jeg er uføretrygdet, så jeg skal ikke noe etter at han er gått til skolen, men jeg legger meg likevel samtidig som han på kveldene fordi jeg trenger mye søvn. Jeg klarer aldri å sovne igjen på morgenen etter at han er gått hjemmefra. Ikke gidder jeg heller, da det ødelegger døgnrytmen. Liker å ha normal døgnrytme, sove om natten, ikke om dagen.

Hvis han enkelte dager begynner senere, som f.eks. klokka 09:30 eller noe sånt på skolen, så får han være oppe en halvtime lenger kvelden før. Men aldri lenger oppe på hverdagskvelder enn til kl 23:00. Jeg er ingen streng mor, ganske løse regler på mye, men akkurat dette er jeg streng på, da jeg vet av erfaring at han fungerer best om han får nok søvn. Han har ADD (diagnose ADHD som liten, men han har vokst av seg "H"'), og allerede som baby merket vi at han ble helt rebelsk om han ikke fikk nok søvn. Ble mer og mer hyperaktiv og ukontrollerbar en dag om han hadde sovet dårlig eller for lite natten før. Heldigvis virker det som om han har vokst av seg dette, men jeg liker fremdeles at han får nok søvn, for sikkerhets skyld...

Han får være oppe så lenge han vil når han har fri dagen etter, dvs helger og ferier. Det har han fått lov til å styre selv i årevis. Men han må være stille etter at jeg har lagt meg, for jeg blir direkte mannevond om noen vekker meg når jeg har sovnet...! :-)

Jeg har en venninne med tre barn, hvorav en av dem faktisk er myndig, men alle må i seng til et gitt tidspunkt, hver dag. Uansett. I helgene er det ingen som får lov å ligge og dra seg om morgenene, de jages opp av sengene om morgenen, mellom 8 og 9. Venninnen min er selv en morgenfugl, er kanskje oppe kl 7 på en søndag eller tidligere, og mener bestemt at da skal barna hennes også være tidlig oppe.... Jeg  hadde blitt sprø, om noen skulle detaljstyre mitt søvnmønster så til de grader.

 

 

Anonymkode: 4b646...0ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med datteren din og fortell henne at du trenger litt alenetid på kvelden. Det er bedre enn at du stever med å være "god mor". Hun plukker det jo opp at du er litt irritert/utålmodig/fraværende mot henne og det kan hun tolke dårlig. Ideen om et hyggelig kveldsmåltid med prat er ellers en god ide.

Forøvrig bør alle dere som ikke har leggetid på ungdommen i alle fall sjekke med skolen om de opplever at din ungdom er uthvilt. Dette er et stort problem. Mange sier at de ikke får sove, men forskning viser at skjermlys forstyrrer det hormonet som styrer søvn, så det å stenge Wi-Fi er da en god ide.

Anonymkode: 7e79b...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Installer en flott tv på rommet hennes. Så holder hun seg mer der.

Anonymkode: 19b27...d7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15 åring er i seng ca kl 23, går på badet ca 22.30. 

I helgene er det innetid kl 01.00, men når h*n sovner aner jeg ikke. 

H*n har ingen problemer med å stå opp i ukedagene og er en supergrei ungdom. Heldige er vi 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å sette et tidspunkt hvor ungdommen skal oppholde seg inne på rommet så du får fred. Kl 22 f.eks. Høres merkelig ut med 15-åring som henger på foreldrene på kveldstid. Jeg var alltid på rommet mitt etter skole, lekser og fritidstilbud. Orket ikke tanken på å tilbringe tid med foreldrene mine. Be ungen lese en bok eller noe. 

Anonymkode: e0dd8...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å ordne litt til på soverommet ditt, så kan du ha egentid der? Det må vel ikke være i stuen. Få tak i en god stol, et lite bord og en god bok, eller en tv på veggen, eller noen gode puter til å ha i ryggen og et laptopbord så du kan sitte i sengen og skrive på kg? :-)

Anonymkode: 9e4c5...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på snart 16, han er nesten trøtt hele tiden.

Vi har sjekket at alle næringstoffer er der ( alt er som det skal ) han har sunne fritidsinteresser og er en flott gutt, han kan nesten sovne på aktivitetene sine, han trives alene på rommet foran i paden ( selv om han blir tatt  med på ting/ har aktiviteter i hverdagen ) han trenger helgen til å få hvile/sove.

Synes dette var litt "tungt" og savnet den "lille gutten" som ville være med mammaen sin hele tiden, ikke minst er den evinnelige trøttheten kjedelig, men men.

Er vel dette som er "normalt" for ten åringer, slik jeg leser det her.

Anonymkode: 4c494...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at det bare er noen før de flytter ut og at du derfor skal nyte den korte tiden du har barnet ditt boende hjemme. Hvis ikke det hjelper kan du tenke på at det ikke var barnet som ba om å bli født, og at hun har like mye rett (!) til å være oppe som deg, og at barn har ulikt sovemønstet som gjør at ikke alle har behov for å legge seg så tidlig. Å tenke litt mindre egosentrisk kan kanskje gjøre underverker for " galskapen" din, som du så fint kaller det når barnet ditt ikke legger seg alt for tidlig!

 

Anonymkode: 0ea29...fc7

 

Gud trøste meg. En ting jeg ikke skjønner, når noen skal være så inni ovenpå og frem med pekefinger. Hvorfor er man da også så feig, at man ikke en gang tørr å vise sin profil på ett forum?

Nå tipper jeg bare, men du er ikke gammel nok selv til å ha 3-4 barn?

Selvfølgelig trenger voksne alene tid, noen mer en andre. Det eneste jeg er enig med deg i, er at man ikke kan tvinge en 15 åring til å legge seg 2130. Men man kan ha regler for at dette er være på rommet tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vera skrev:

Man går fortsatt på ungdomsskolen som 15 åring? Og skal tidlig opp dagen etterpå. På vår skole har de i hvert fall oppfordret til "normal" leggetid, fordi elevene sliter veldig med konsentrasjonen med så få timer søvn. Jeg hører på lærerne som ser barna gjennom skoledagen.

Søvneksperter holder nå fast på at for tidlig legging(for både voksne og barn) kan skape og opprettholde søvnproblemer.

Når jeg var 15 - og fortsatt nå som voksen, så sovnet/sovner jeg aldri før 23. I tenårene la jeg meg likevel 22.30, og ble liggende og vri meg uansett. Det økte også "faren" for at jeg ble liggende å vri meg lengre fordi jeg la meg litt for tidlig.

Om man legger seg 1 time før behovet, så risikerer man å ødelegge muligheten for å sovne normalt raskt, noe som igjen fører til mindre søvn totalt og negative assosiasjoner til leggesituasjonen. 

Jeg er enig i at ungdom som faktisk sovner på et gitt tidspunkt og soevr godt natta gjennom skal ha leggetid på X gjennomsnittlige tidspunkt. Men det er altså ikke for sent å legge seg 22.30-23.00 om dette gjør at man sovner greit og bidrar til at søvnkvaliteten er så god som den kan bli.

Men det er flott at din familie har funnet deres optimale leggetid og sover godt, dog gjelder ikke deres søvnmønster for alle. Faktisk sliter 1 av 3 med søvnen, og tidligere legging er sjeldent svaret sånn helt umiddelbart.

Og ja, TS får holde ut at hun har en helt normal tenåring. Det er ikke hyggelig å føle seg uvelkommen hjemme, og TS må jo bare finne seg i at dette faktisk er det som heter å ha større barn. 

Selv om jeg selvsagt har forståelse for behovet for egentid. Den kommer når barna er flyttet ut hjemmefra.

Anonymkode: 3a9b8...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...