Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne listen viser jo at kvinnene må uniformeres som i ren militær stil fra land til land slik at de er under kontroll fra landets muslimske menn, mens mennene sprader rundt i vestlige klær. For et kvinnesyn! Og dette applauderes!

Anonymkode: ef65d...7ff

Å ikke tro på forbud mot klesplagg er det samme som å applaudere dette kvinnesynet? Du er klar over at om man begynner å bøtelegge bruk av slike plagg er det de kvinnene som blir tvunget inn i plaggene som blir straffet. Ikke mennene som tvinger dem. 

Det blir som om man skulle bekjempe kjønnslemlestelse ved å straffeforfølge kvinner som var kjønnslemlestet...

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og tallet er ikke stort annerledes i sekulære Norge. Eller Sverige. Eller Tsjekkia, Portugal, Mali, Argentina, Canada, Japan, Sør-Afrika eller på Tonga. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Har hørt at det også skal vøre temmelig ille i land som Japan og India. Men det er altså ikke like ille i de fleste vestlige land. Men det er ikke bare islam det kommer an på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som bryr som om hvem som hijab i seg selv. Problemet med hijab er at dette plagget tillegges betydning som symbol for sømmelighet og moral. 

Det vil si at de som ikke bruker dette plagget per definisjon er usømmelige og umoralske. 

Og kvinner som er usømmelige og umoralske er fritt vilt. 

Det er problemet med hijab. 

Hvis muslimer bare hadde begrunnet hijab-bruken med religion og ingenting annet, hadde ingen brydd seg. Men så lenge virkeligheten ikke er sånn så må hijab-bruk bekjempes, og spredning hindres. For alle vet hva muslimske menn mener om jenter uten hijab. Det er jenter/horer man kan for seg. 

Anonymkode: 4c3da...a95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thyra skrev:

Burkiniforbudet i Frankrike omfattet tydeligvis også langbukse og tunika. 

Menn MÅ ikke gå i bar overkropp om de ikke er bekvemme med det. Enkelte menn bruker t-skjorte på stranda om de har komplekser for overkroppen sin eller om de ikke tåler (mer) sol. Tror ikke t-skjorte på menn omfattes av burkiniforbudet. 

Jeg har da aldri sagt at norske verdier er LIKE ILLE som stammekulturen i midtøsten. Men det er ikke perfekt her heller. Jeg ser forøvrig ikke på det store kroppsfokuset som "norske verdier".

Jeg er ikke forkjemper av hijab eller andre muslimske plagg. Men jeg har ikke tro på forbudslinjen. Og når det gjelder heldekkende badetøy kan det være andre grunner enn religiøse til å bruke det. 

Du hevder klær som viser frem kroppen til spott og spe er kvinnefiendtlig og viser til stranda, men det er da langt mer vanlig for menn å gå i bar overkropp på stranda enn kvinner. Dette er da mannsfiendtlig ifølge din logikk. Og menn har da like lite eller mindre klær på seg når de bader som det kvinner har. 

Forsvaret for hijab blir bare mer og mer desperat når man forsøker å sammenlikne det mest likestilte landet i verden med islamsk stammekultur hvor kvinner eies av mannen fra fødsel til død. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thyra skrev:

Å ikke tro på forbud mot klesplagg er det samme som å applaudere dette kvinnesynet? Du er klar over at om man begynner å bøtelegge bruk av slike plagg er det de kvinnene som blir tvunget inn i plaggene som blir straffet. Ikke mennene som tvinger dem. 

Det blir som om man skulle bekjempe kjønnslemlestelse ved å straffeforfølge kvinner som var kjønnslemlestet...

Nei, et forbud gir kvinner rett med loven i hånd og gå uten hijab. Det er strengt forbudt å nekte sine egne døtre å gå på skole i Norge. Når det ikke er noe forbud har jenter som ikke ønsker å gå med hijab men som tvinges til det ikke noe valg. 

Å normalisere hijab er et kraftig steg tilbake for kvinners frihet i Norge. Kvinner som ikke bruker hijab blir da i stadig større grad sett på som urene, umoralske horer. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thyra skrev:

Har hørt at det også skal vøre temmelig ille i land som Japan og India. Men det er altså ikke like ille i de fleste vestlige land. Men det er ikke bare islam det kommer an på. 

Du kan jo prøve å dra til et muslimsk land som Jordan, Pakistan, Bangladesh osv alene som kvinne og gå gatelangs slik du gjør i Norge? Du vil fort merke at du er den eneste kvinnen på gata i et stort hav av menn. Blir du redd? Dette er en helt fremmed situasjon i alle land i verden bortsett fra muslimske land. India er ille også men bedre. Kvinnene GJEMMES bort i disse kulturene. Det er dette som disse kvinneplaggene symboliserer også. Kvinnene skal kontrolleres og gjemmes bort. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Snuppi skrev:

Hvorfor velger du å bruke hijab?  Hva er årsaken til det? 

Vet du hva det gidder jeg rett ikke å svare på. At jeg går med det JEG VIL burde være svar nok. Og ikke gidder jeg å bruke energien på hvorfor andre folk går med  med det de går med.  Det finnes masse annet i verden å bruke energien på synes jeg. 

Anonymkode: 76648...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å dra til et muslimsk land som Jordan, Pakistan, Bangladesh osv alene som kvinne og gå gatelangs slik du gjør i Norge? Du vil fort merke at du er den eneste kvinnen på gata i et stort hav av menn. Blir du redd? Dette er en helt fremmed situasjon i alle land i verden bortsett fra muslimske land. India er ille også men bedre. Kvinnene GJEMMES bort i disse kulturene. Det er dette som disse kvinneplaggene symboliserer også. Kvinnene skal kontrolleres og gjemmes bort. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Hahaha da har du ikke vært i Pakistan😂 Sikkert bare sett landet gjennom media🙊🙈🙉

Anonymkode: 76648...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen her er vel at BÅDE ultraortodokse kvinner OG menn har strenge kleskoder. Vanlige ortodokse jøder, har ikke samme forhold til bekledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det gidder jeg rett ikke å svare på. At jeg går med det JEG VIL burde være svar nok. Og ikke gidder jeg å bruke energien på hvorfor andre folk går med  med det de går med.  Det finnes masse annet i verden å bruke energien på synes jeg. 

Anonymkode: 76648...d51

Når du ikke gidder, kan vi andre bare anta at du blir tvunget til å gå med hijab, og derfor støtte forbudet mot religiøse plagg. 

Anonymkode: 023d8...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha da har du ikke vært i Pakistan😂 Sikkert bare sett landet gjennom media🙊🙈🙉

Anonymkode: 76648...d51

Gatebildet er det samme i alle disse landene. Mennene dominerer totalt mens kvinnene glimrer med sitt fravær. De gjemmes bort. Å skylde på "media" er bare desperat. Hvem som helst kan filme gatebildet i hvilket som helst land. Du trenger ikke "media" til dette. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hevder klær som viser frem kroppen til spott og spe er kvinnefiendtlig og viser til stranda, men det er da langt mer vanlig for menn å gå i bar overkropp på stranda enn kvinner. Dette er da mannsfiendtlig ifølge din logikk. Og menn har da like lite eller mindre klær på seg når de bader som det kvinner har. 

Forsvaret for hijab blir bare mer og mer desperat når man forsøker å sammenlikne det mest likestilte landet i verden med islamsk stammekultur hvor kvinner eies av mannen fra fødsel til død. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Med til "spott og spe", mener jeg om man tvinger mennesker som ikke er bekvemme med kroppene sine til å kle av seg og ha skavankene sine på "utstilling". Ikke avkledde/lettkledde kropper generelt. Jeg skrev "som sikleobjekt ELLER til spott og spe". I dagens kroppsfikserte samfunn og hvor alle har mobilkamera er det ikke alle som føler seg vel med å kle av seg foran andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å dra til et muslimsk land som Jordan, Pakistan, Bangladesh osv alene som kvinne og gå gatelangs slik du gjør i Norge? Du vil fort merke at du er den eneste kvinnen på gata i et stort hav av menn. Blir du redd? Dette er en helt fremmed situasjon i alle land i verden bortsett fra muslimske land. India er ille også men bedre. Kvinnene GJEMMES bort i disse kulturene. Det er dette som disse kvinneplaggene symboliserer også. Kvinnene skal kontrolleres og gjemmes bort. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Det er nok ikke særlig bedre i India enn i Pakistan nei. Ganske likt. 

Anonymkode: 2cb1d...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Thyra skrev:

Med til "spott og spe", mener jeg om man tvinger mennesker som ikke er bekvemme med kroppene sine til å kle av seg og ha skavankene sine på "utstilling". Ikke avkledde/lettkledde kropper generelt. Jeg skrev "som sikleobjekt ELLER til spott og spe". I dagens kroppsfikserte samfunn og hvor alle har mobilkamera er det ikke alle som føler seg vel med å kle av seg foran andre. 

Ja, det er da mange menn som går lettkledd som sikleobjekt ELLER til spott og spe. Du mener dette altså er mannsdiskriminerende? Menn bader da alltid lettkledd. Noen er feite, noen er muskuløse. Slik er det. Men lettkledd er man. 

Vær glad du ikke bor i Midt-Østen. Hvem er det som bruker stranda der? Menn. Kvinnene gjemmes bort nok engang. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke særlig bedre i India enn i Pakistan nei. Ganske likt. 

Anonymkode: 2cb1d...e9a

I det sørlige India er det definitivt mye bedre enn i Pakistan. Men generelt så er det de muslimske landene pluss India hvor det offentlige rom er totalt dominert av menn (i helt vestlige og lettkledde klær selvsagt!). Kvinnene gjemmes bort.

Anonymkode: ef65d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det gidder jeg rett ikke å svare på. At jeg går med det JEG VIL burde være svar nok. Og ikke gidder jeg å bruke energien på hvorfor andre folk går med  med det de går med.  Det finnes masse annet i verden å bruke energien på synes jeg. 

Anonymkode: 76648...d51

Det var bare et spørsmål da jeg ønsker å forstå hvorfor du velger å bruke hodeplagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er da mange menn som går lettkledd som sikleobjekt ELLER til spott og spe. Du mener dette altså er mannsdiskriminerende? Menn bader da alltid lettkledd. Noen er feite, noen er muskuløse. Slik er det. Men lettkledd er man. 

Vær glad du ikke bor i Midt-Østen. Hvem er det som bruker stranda der? Menn. Kvinnene gjemmes bort nok engang. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Det er ikke diskrimminerende mot noen så lenge det er frivillig. For min del må folk gjerne gå nakne, om de vil. Men å tvinge folk til å kle av eller på seg er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne listen viser jo at kvinnene må uniformeres som i ren militær stil fra land til land slik at de er under kontroll fra landets muslimske menn, mens mennene sprader rundt i vestlige klær. For et kvinnesyn! Og dette applauderes!

Anonymkode: ef65d...7ff

Hvem sikter du til? Jeg har aldri sett noen med burka i Norge, så tror ikke det er så mange som applauderer det her altså. Det er ikke ulovlig å bruke det i Norge, så strengt talt kunne man, om man ønsket det, brukt det i Norge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenden er tvertimot at det går bakover. Det var laaaangt mindre vanlig med disse plaggene for kvinner i muslimske land tidligere. Det er de siste årene at det har blitt veldig vanlig og nordmenn tror disse plaggene er synonymt med islam og hvordan muslimske kvinner må kle seg. 

Anonymkode: ef65d...7ff

I Afghanistan er det en bedring når det gjelder burkabruk de siste årene. Med bedring mener jeg at det er færre som bruker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva det gidder jeg rett ikke å svare på. At jeg går med det JEG VIL burde være svar nok. Og ikke gidder jeg å bruke energien på hvorfor andre folk går med  med det de går med.  Det finnes masse annet i verden å bruke energien på synes jeg. 

Anonymkode: 76648...d51

Jeg mener alle må få kle seg som de vil og at alle skal møtes med respekt. Men når man deltar i en debatt om emnet må det være lov å spørre hvorfor vedkommende velger å bruke hijab. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...