Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Thyra skrev:

Ok. Så for deg handler det kun om spesifikke muslimske plagg som burka,  nikab, hijab osv. For noen omfatter det også "vanlige" dekkende klær som tights, langbukse,  langermet genser, skjorte eller tunika,  plagg man kan finne i enhver vestlig kvinnes klesskap,  dersom de blir brukt på "feil" sted eller tidspunkt. Som f. eks. på stranda. En ting er å forby et spesifikt plagg dersom man opplever at det spesifikke plagget sender ut uønskede signaler/budskap, selv om jeg ikke mener forbud er veien å gå. Men å PÅLEGGE noen å vise en viss mengde hud i ulike sammenhenger er ikke greit. Det MÅ være lov å bruke langbukse og langermet skjorte selv om det er sommer og selv om man oppholder seg på stranda. 

Og jeg har da aldri påstått at plagg som nikab og hijab er kvinnefrigjørende. 

Selvsagt kan man gå med en bukse på stranda i Norge uten at man blir drapstruet av sin bror. Mener du at noen etnisk norske kvinner i Norge blir drapstruet av brødrene sine dersom de ikke går med høye hæler eller bikini? Det ER faktisk et problem at muslimske kvinner blir drapstruet av brødrene (som selvsagt selv går i helt vestlige klær) dersom de går i vestlige klær. Og nettopp ønsket om å være "lydig, ren og moralsk" gjør at mange "frivillig" går med disse kvinnediskriminerende plaggene mens brødrene sprader rundt i helt vestlige klær til enhver tid som alle andre i Norge. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Apistogramma skrev:

Man kan jo spørre seg selv hvilke kvinner det egentlig er som påberoper seg å ha reell valgfrihet, og hvilket segment i den muslimske befolkningen disse representerer.

De kvinnene som selv roper høyest at de har det, og som i det hele tatt har mulighet til trygt å uttale seg i det offentlige rom!, representerer på ingen måte den stille majoriteten, de mest sårbare som ikke har noe valg. Hvem skal da tale deres sak, om ikke vi vestlige som faktisk bestemmer selv over eget liv og egen kropp? Det er i utgangspunktet flott at noen muslimske kvinner mener de får bestemme selv. Men skal vi dermed si oss fornøyd med det, og tenke at det ikke er så farlig med resten fordi noen velger å gå med slike plagg av fri vilje?

Hadde jeg vært i en tilsvarende situasjon, med reelt selvstendig valg, hvor eks. å bære jeans var politisk ladet og forventet vestlig kutyme for å ikke bli sett på som seksuelt objekt, hadde jeg valgt å la være å bruke jeans hvis jeg kunne. Nettopp i solidaritet med mine medsøstre som ikke har samme frihet.

Selvstendige muslimske kvinner som velger å distansere seg fra den politiske idologien har en enorm signaleffekt. Da fremstår det for meg trist at mange velger å ikke bruke denne.

Ja, det er jo bare å se på alle kvinnene fra muslimske miljøer som våger å tråkke på tærne til menn med makt i disse miljøene. Disse kvinnene forlater alltid den offentlige debatten etter kort tid. Fordi "belastningen" blir for stor. De gjenværende i debatten er de lydige kvinnene som stolt hevder de er frie. 

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
9 timer siden, Peanut skrev:

Da blir det synd for meg, for jeg går med hatt. Pga UV-strålene fra solen. :cry3:

Ja, så derfor bør vi ikke forby hijab heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldekkende badedrakter er jo ikke problemet. et er ingen som reagerer på bruk av våtdrakt eller tørrdrakt. Og de dekker like mye som en burkini. Badetøy som dekker armer, bein og hode er problemstillingen.

Det er symbolikken. En burkini representerer verdier vi ønsker i samfunnet. Hvis burkini og dens symbolske betydning får fotfeste, vil kvinner som ikke bruker burkini bli utsatt for seksuell trakassering. 

Det er ingen hemmelighet at en del muslimske menn mener at kvinner som ikke er tildekket er fritt vilt det bare er å ta for seg. For de er horer. 

Det er også i et integreringsperspektiv viktig å bekjempe holdninger som kobler tildekking til moral og sømmelighet. Dette er to ting som ikke har noen ting med hverandre å gjøre. Og denne tankegangen er den som muslimer flest vil ha vanskeligst med å forandre.

Anonymkode: 9bead...771

Symbolikken? Dvs at det er greit om en muslimsk kvinne kler seg "sømmelig" på stranden i vanlige norske heldekkende klær,  så lenge hun ikke bruker burkini? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg kjenner faktisk flere som vurderer å kjøpe seg en burkini. En av dem av religiøse grunner (nei, hun er ikke muslim)og en på grunn av solsensitivitet. To vurderer det på grunn av gamle selvskadingsarr og folks blikk og kommentarer, ei fordi hun har relativt ferske operasjonsarr som ikke skal ha sollys enda. Den siste vurderer det fordi hun har lyst til å beskytte kroppen sin mot menns blikk, tanker og kommentarer etter å ha blitt brukt som seksuell underholdning for faren og hans kamerater siden hun lærte å gå.

Hvordan folk her inne kan mene at norske myndigheter skal ha rett til å nekte disse eller andre burkinikledde kvinner å bade annet enn på sitt eget bad når det ellers er fullt lovlig å bade ikledd absolutt hva som helst (eller ingenting i det hele tatt) med unntak av naziuniformer, er meg en gåte. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Mange mener tydeligvis at disse kvinnene må ofres i kampen mot "islamiseringen". For å beskytte de norske verdiene er det viktig at kvinner bruker minst mulig klær på stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at kvinnefiendtlige plagg er et problem? Du never ting som er helt kjønnsnøytralt som allergi mot sol. RELIGIØSE plagg er laget av MENN. Fordi religionen er skapt av menn. Hele poenget med religionen er jo å kontrollere seksualiteten til kvinnene. Og skremme vettet av folk dersom de ikke lystrer de "religiøse påbud". 

Snakk om "kle seg slik de ønsker" er bare helt meningsløs retorikk i samfunnene som muslimer kommer fra. Individuell frihet er nærmest ikke-eksisterende i disse miljøene og disse gruppene strømmer til Norge og andre vestlige land hvor disse holdningene ikke legges igjen ved grensa. Gruppetilhørighet betyr alt i disse miljøene. En eneste uren og ulydig kvinne er den TOTALE skam for hele storfamilien og slekta ut i femte ledd. Det er i denne sammenheng disse plaggene for muslimske kvinner må sees i. Grav litt dypere i kvinners "ønske" om å dekke til håret og du finner fort ut at det er disse holdningene som er grunnlaget.

Anonymkode: ef65d...7ff

Det er mange plagg som er kvinnefiendtlige. Alle plagg beregnet på kvinner som er mindre praktiske eller behagelige enn menns klær,  og som blir tvunget på kvinner er kvinnefiendtlige. Plagg som er lagd for å vise fram kvinnekroppen mest mulig,  så de framstår som sikleobjekter eller til spott og spe,  alt etter som,  er også kvinnefiendtlige. Menn kan velge mellom speedo og lang shorts på stranden,  kvinner "må" bruke en liten truse. Det er også kvinnefiendtlig. 

At det finnes badedraktalternativer som dekker mer enn de vanlige, synes jeg er helt greit. Så får det være opp til hver enkelt HVOR MYE og HVORFOR de vil dekke seg til. Burkini er ikke et politisk plagg. Det er ikke kun muslimer som bruker det, og det er ikke kun religiøse grunner til å bruke det. Burka og nikab brukes til sammenligning KUN av ekstreme muslimer. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man gå med en bukse på stranda i Norge uten at man blir drapstruet av sin bror. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Men i følge enkelte burde kvinner bli BØTELAGT for å gå med langbukse på stranda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for oppfordring til vold, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
5 timer siden, Newroz skrev:

Ja, så derfor bør vi ikke forby hijab heller ;)

Jeg har ikke noe imot de fleste av hodeplaggene her IMG_8492.JPG.89e423629d82c623a0bff36281e55c3c.JPG

unntatt den ene i lyseblått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
14 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg har ikke noe imot de fleste av hodeplaggene her IMG_8492.JPG.89e423629d82c623a0bff36281e55c3c.JPG

unntatt den ene i lyseblått. 

Det i lyseblått er ikke bare et hodeplagg. Det er en heldekkende burka med netting foran øynene. Nå skal det sies at det også enkelte steder går fremover i Afghanistan, og at den blå burkaen ikke er å se på alle kvinner. Det varierer mye fra distrikt til distrikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Newroz skrev:

Det i lyseblått er ikke bare et hodeplagg. Det er en heldekkende burka med netting foran øynene. Nå skal det sies at det også enkelte steder går fremover i Afghanistan, og at den blå burkaen ikke er å se på alle kvinner. Det varierer mye fra distrikt til distrikt. 

Trenden er tvertimot at det går bakover. Det var laaaangt mindre vanlig med disse plaggene for kvinner i muslimske land tidligere. Det er de siste årene at det har blitt veldig vanlig og nordmenn tror disse plaggene er synonymt med islam og hvordan muslimske kvinner må kle seg. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Det er mange plagg som er kvinnefiendtlige. Alle plagg beregnet på kvinner som er mindre praktiske eller behagelige enn menns klær,  og som blir tvunget på kvinner er kvinnefiendtlige. Plagg som er lagd for å vise fram kvinnekroppen mest mulig,  så de framstår som sikleobjekter eller til spott og spe,  alt etter som,  er også kvinnefiendtlige. Menn kan velge mellom speedo og lang shorts på stranden,  kvinner "må" bruke en liten truse. Det er også kvinnefiendtlig. 

At det finnes badedraktalternativer som dekker mer enn de vanlige, synes jeg er helt greit. Så får det være opp til hver enkelt HVOR MYE og HVORFOR de vil dekke seg til. Burkini er ikke et politisk plagg. Det er ikke kun muslimer som bruker det, og det er ikke kun religiøse grunner til å bruke det. Burka og nikab brukes til sammenligning KUN av ekstreme muslimer. 

Men i følge enkelte burde kvinner bli BØTELAGT for å gå med langbukse på stranda. 

Har aldri hørt om noen som mener at kvinner og menn bør få bot for å gå med bukse på stranda. 

Du mener at menn i bar overkropp er mannsfiendtlige fordi de viser frem kroppen til spott og spe?

Kvinner må da slett ikke bruke en liten truse på stranda. Tverimot så er det da langt flere alternativer for kvinner til å dekke seg til litt mer på stranda enn det alternativet menn har. 

Dette desperate fokuset ditt på å forsøke å få norske verdier til å være like ille som islamsk stammekultur fra midt-østen er så latterlig. Nei, du blir ikke drapstruet av din bror dersom du får deg utenlandsk kjæreste eller velger å ikke gå med utfordrende plagg. 

Dra til Midt-Østen og se hvor mye frihet du har der hvor du ikke lenger kan "vise frem kvinnekroppen som sikleobjekt til spott og spe" som du forsøker å fremstille Norge som. Du blir garantert sjikanert og trakassert på det groveste. 99% av egyptiske kvinner rapporterer om at de jevnlig blir utsatt for seksuell sjikane og klåing på offentlige plasser. Hvorfor tror du gatebildet domineres TOTALT av menn i disse landene? Kvinnene har jo så mye frihet visstnok siden de ikke lenger er "sikleobjekter" skal vi tro hijabforkjemperne!!

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Newroz skrev:

Det i lyseblått er ikke bare et hodeplagg. Det er en heldekkende burka med netting foran øynene. Nå skal det sies at det også enkelte steder går fremover i Afghanistan, og at den blå burkaen ikke er å se på alle kvinner. Det varierer mye fra distrikt til distrikt. 

Denne listen viser jo at kvinnene må uniformeres som i ren militær stil fra land til land slik at de er under kontroll fra landets muslimske menn, mens mennene sprader rundt i vestlige klær. For et kvinnesyn! Og dette applauderes!

Anonymkode: ef65d...7ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99% av egyptiske kvinner rapporterer om at de jevnlig blir utsatt for seksuell sjikane og klåing på offentlige plasser. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Og tallet er ikke stort annerledes i sekulære Norge. Eller Sverige. Eller Tsjekkia, Portugal, Mali, Argentina, Canada, Japan, Sør-Afrika eller på Tonga. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og tallet er ikke stort annerledes i sekulære Norge. Eller Sverige. Eller Tsjekkia, Portugal, Mali, Argentina, Canada, Japan, Sør-Afrika eller på Tonga. 

Anonymkode: 5212a...c9e

jo det er det. Det er stor forskjell på kulturer for hva som er sosialt akseptabelt å gjøre med kvinner i det offentlige. I mange land blir kvinner klådd på og sjikanert som horer bare de går ut døra. 95% av personene som er ute i det offentlige rom er menn. Dette er helt ekstreme tall sammenliknet med Norge hvor de fleste kvinner fremdeles tør å gå ut døra og ikke må låses inne slik som i Midt-Østen. 

Anonymkode: ef65d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tallet er ikke stort annerledes i sekulære Norge. Eller Sverige. Eller Tsjekkia, Portugal, Mali, Argentina, Canada, Japan, Sør-Afrika eller på Tonga. 

Anonymkode: 5212a...c9e

I Egypt mener også over 80% at utro kvinner bør steines. Svært mange kvinner i muslimske land mener også at mannen har rett til å slå kona. 

At du forsøker å sammenlikne sekulære Norge med holdningene til kvinner i land som Egypt viser bare at vi har en lang vei å gå også i Norge for å opplyse folk om at nordmenns hardt tilkjempede rettigheter ikke kom av seg selv men ble kjempet fram med blod og tårer.

Anonymkode: ef65d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir tilfeldigvis født som kvinne og tilfeldigvis født inn i en muslimsk familie. Dette er ikke noe folk har valgt. Hadde du vært mann hadde du valgt å ikke gå med hijab. Da hadde du høyst sannsynlig gått med vestlige klær og spradet rundt og ikke brydd deg om islamske lover og regler samtidig som du hadde hevdet at du var stolt over å være muslim. 

 

Anonymkode: ef65d...7ff

Igjen.... kan JEG som person få velge hva jeg vil og ville gjort hvis jeg var mann??? Det er det som irriterere meg så mye er at folk tror de vet mer om meg enn meg selv. Jeg bruker hijab fordi jeg vil. Dette må bare enkelte svelge. 

Anonymkode: 76648...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen.... kan JEG som person få velge hva jeg vil og ville gjort hvis jeg var mann??? Det er det som irriterere meg så mye er at folk tror de vet mer om meg enn meg selv. Jeg bruker hijab fordi jeg vil. Dette må bare enkelte svelge. 

Anonymkode: 76648...d51

Hvorfor velger du å bruke hijab?  Hva er årsaken til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenden er tvertimot at det går bakover. Det var laaaangt mindre vanlig med disse plaggene for kvinner i muslimske land tidligere. Det er de siste årene at det har blitt veldig vanlig og nordmenn tror disse plaggene er synonymt med islam og hvordan muslimske kvinner må kle seg. 

Anonymkode: ef65d...7ff

I Afghanistan under Taliban var det jo påbudt med burka. Det er vel blitt noe bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen som mener at kvinner og menn bør få bot for å gå med bukse på stranda. 

Du mener at menn i bar overkropp er mannsfiendtlige fordi de viser frem kroppen til spott og spe?

Kvinner må da slett ikke bruke en liten truse på stranda. Tverimot så er det da langt flere alternativer for kvinner til å dekke seg til litt mer på stranda enn det alternativet menn har. 

Dette desperate fokuset ditt på å forsøke å få norske verdier til å være like ille som islamsk stammekultur fra midt-østen er så latterlig. Nei, du blir ikke drapstruet av din bror dersom du får deg utenlandsk kjæreste eller velger å ikke gå med utfordrende plagg. 

Dra til Midt-Østen og se hvor mye frihet du har der hvor du ikke lenger kan "vise frem kvinnekroppen som sikleobjekt til spott og spe" som du forsøker å fremstille Norge som. Du blir garantert sjikanert og trakassert på det groveste. 99% av egyptiske kvinner rapporterer om at de jevnlig blir utsatt for seksuell sjikane og klåing på offentlige plasser. Hvorfor tror du gatebildet domineres TOTALT av menn i disse landene? Kvinnene har jo så mye frihet visstnok siden de ikke lenger er "sikleobjekter" skal vi tro hijabforkjemperne!!

Anonymkode: ef65d...7ff

Burkiniforbudet i Frankrike omfattet tydeligvis også langbukse og tunika. 

Menn MÅ ikke gå i bar overkropp om de ikke er bekvemme med det. Enkelte menn bruker t-skjorte på stranda om de har komplekser for overkroppen sin eller om de ikke tåler (mer) sol. Tror ikke t-skjorte på menn omfattes av burkiniforbudet. 

Jeg har da aldri sagt at norske verdier er LIKE ILLE som stammekulturen i midtøsten. Men det er ikke perfekt her heller. Jeg ser forøvrig ikke på det store kroppsfokuset som "norske verdier".

Jeg er ikke forkjemper av hijab eller andre muslimske plagg. Men jeg har ikke tro på forbudslinjen. Og når det gjelder heldekkende badetøy kan det være andre grunner enn religiøse til å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...