Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder dem også om dem ikke kan akseptere yrker hvor en ikke kan vise/yttre sin tro. 

Tom juletrefeiring som har vært norsk tradisjon/kultur på skoler, det har en del skoler sluttet med fordi det ikke passet enkelte pga dems religion. 

Mangfold er greit det, men det som er norskt skal få være norsk uavhengig om noen fra hvilket som helst land med hvilken som helst religion/kultur føler seg støtt av hvordan folk/barn/stat er i selve norge. 

Hvis norge ikke passer seg for din tro, religion, kultur og "lovverk"; så flytt til det landet hvor det du synes er viktig, blir ivaretatt. 

Anonymkode: 4e26c...9c5

Det har vel stort sett vært norske Jehovas vitner som har hatt problem med juletradisjonene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Apistogramma skrev:

Påkledning er jo dels et sidespor i den faktiske, virkelig prekære og grunnleggende verdidebatten. Men den vanskeligste debatten blir gjerne ikke tatt til å begynne med, blant annet fordi vi har et politisk klima som i stor grad vanskeliggjør å snakke åpent og konstruktivt om utfordringer knyttet til innvandring. Debatten sporer gjerne av fordi noen av prinsipp tar seg nær av det som berøres. Og visst kan dette være vanskelig å snakke om; trosretning er svært intimt knyttet til identitetsfølelse. Men problematikken forsvinner jo ikke selv om man synes det er mer behagelig å tie den i hjel. Snarere vil den vokse i det stille for så å virkelig kunne by på utfordringer fordi man aldri turde ta tak i det vanskelige til å begynne med. Jeg tror hverken vestlig kultur eller sekulære muslimske innvandrere er tjent med denne vanskeliggjøringen og fortielsen.

Så for å svare på hvor vidt jeg også støtter et burkiniforbud: selvsagt. Den akkurat samme ideologien ligger bak krav om jenter og kvinners bruk av burkini. Kvinnesyn, eller mangel på sådan, også. Jeg bruker gjerne badekjole over bikini på stranden selv, da imidlertid helt uten politiske og religiøse undertoner. Og friheten min til å gjøre det, uten at det skal være en aksept i enkelte samfunnsgrupperinger om at det gjør meg til en vantro, er nettopp den friheten jeg slår et slag for i denne debatten. Det er den friheten som skal vernes om. Ikke friheten til å undertrykke kvinner og attpåtil med vestlig velsignelse eller stilltiende aksept.

Men hvordan håndheve burkiniforbudet?  Kun forby det spesifikke plagget,  eller et generelt forbud mot "for mye klær" på stranda? Dersom en ukjent person har mer klær enn andre på stranda,  hvordan kan man vite om det er krav til "anstendighet", komplekser, solsensitiv hud eller andre grunner til det? Og hvorfor skal vi bry oss? I Frankrike var det jo ikke bare burkinikledde som fikk burkinibot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Outlander skrev:

 

Ingen ber nonnene å dekke håret for å forhindre voldtekt og å bli kalt horer.  De dekker håret ut av respekt til Gud.  Muslimer dekker håret ut av respekt til andre menn - stor forskjell

Mange muslimer memer de viser respekt for Gud ved å dekke håret. Jødedommen,  kristendommen og islam har samme opphav. Og alle tre religionene har hatt/har påbud/anbefaling om at kvinner skal dekke håret i større eller mindre grad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på youtube og se hvordan det har blitt i England, så får dere en forsmak på hva som venter resten av Europa. Ganske skremmende i grunnen. Horder i svarte niqaber som marsjerer nedover gatene med plakater med budskap om: England go to hell, Sharia the solution for UK

Noe å glede seg til...? Ganske uforståelig at så mange norske jobber for å få dette til vårt land også. 

Søk på Luton 2012 på Youtube. 

Anonymkode: 8cadd...857

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peanut skrev:

Jeg ser dem ikke daglig, men jeg ser dem et par ganger minst. Nå er det jo også sånn at man ikke nødvendigvis legger merke til ting rundt seg fordi man er blitt vant til forskjeller. 

Man legger nok merke til kvinner i burka,  jo. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler dette om mer enn religion. Islam er også en politisk ideologi, og hijab er et politisk symbol.

Dette er noe som er vokst frem i Midtøsten de siste tiårene. Går du tilbake til 70-tallet så du mange muslimske kvinner uten hijab. Hijab er ikke nødvendig for en muslim.

At politiske symboler skal forbys, både på skole og i jobb, er jeg 100% for.

Anonymkode: cccad...62a

Man ser da fortsatt mange muslimske kvinner uten hijab. Jeg ser det ihvertfall daglig. Og langt oftere enn jeg ser kvinner i nikab og burka. Om hijab er "nødvendig" er det svært delte meninger om. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det er helt greit og legitimt å gå med full ss-uniform fra nazi tyskland også da?

Anonymkode: e86f8...2b0

Det blir vel ikke helt det samme. Men man kan nesten ikke nekte folk å gå i naziuniform på gata heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Example skrev:

Forskjell på å dekke hår og ansikt.

Absolutt. Å dekke ansiktet umuliggjør normal kommunikasjon med andre mennesker. Det blir litt som å diskutere på nett. Man vet ikke hvem som sitter der,  om vedkommende er den han/hun utgir seg for å være,  man ser ikke ansiktsuttrykket. Man møter i mange sammenhenger folk som dekker til håret sitt. Med caps,  lue, hjelm osv. Å ikke kunne se en persons hår er uproblemstisk. 

Anonymkode: 2cb1d...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er du så skråsikker på?

Anonymkode: 8cadd...857

Når skolene selv går ut og bekrefter det, så ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Apistogramma skrev:

Jeg er i grunn ikke så problemfokusert når det kommer til et slikt forbud og å håndheve det. Først og fremst må et ganske omfattende forbud på plass, uavhengig av mindre viktige og i stor grad hypotetiske problemstillinger og innvendinger som "men hva hvis..." osv. Disse vil uansett gjelde et absolutt mindretall, og eventuelle konsekvenser for disse vil uansett være langt, langt mindre alvorlige enn sakens kjerne. Her har vi ikke råd til å skulle tekkes alle. Det vil være ekstremt kortsiktig. Det er nettopp den tankegangen som har ført oss hit. Et forbud vil ha signaleffekt. Det vil virke avskrekkende. Det vil oppmuntre til integrering.

Samtidig må man jobbe med bevisstgjøring omkring hvorfor dette forbudet, og andre tiltak, er nødvendig. For det skulle ikke ha vært det. Store deler av ideologien som ligger til grunn for at kvinner skal bære slike plagg har stått stille siden veiskillet i Medina. Den vestlige verden har, heldigvis, gått videre sammenlignet med hvor man var på den tid, men i takt med at dette har skjedd har forskjellene mellom vesten og midtøsten også vokst seg store. Kontrastene øker stadig, og de kommer også nærmere.

Samtidig ser vi at "moderne" islam har blitt kraftig radikalisert igjen i senere tiår, heller enn å vise en liberal utvikling slik kristendommen jevnt over har hatt. Den velferden som kommer oss til gode i dag, ble bygget opp mens Norge var et kristent land. Det kan være greit å huske på. Historisk sett er vi fremdeles det, selv om statsskirken i senere tid ble avviklet.

Burkinier, burkaer, niqaber og hijaber er svært karakteristiske plagg. Jeg tør påstå man skal legge godviljen til for å ikke se forskjell på disse og vestlig bekledning.

Jeg vil påpeke at det er den enkelte innvandrers ansvar å integrere seg selv. Det ansvaret hviler ikke på det vestlige samfunnets skuldre. Vi forfekter en veldig raus aksept for annen religionsutøvelse, og dette er paradoksalt nok med på å senke kravene til integrering. Resultatet er at en innvandrer som ikke ønsker å ta del i det norske samfunnet, per dags dato ikke trenger å gjøre dette. Det bør være rimelig enkelt å se hvor dette vil føre oss over tid.

Jeg tar det som en selvfølge at de som velger å komme hit også bør komme med et ønske om å aktivt integrere seg. Samtidig viser erfaring at dette ikke gjelder alle. Et eventuelt forbud vil stille krav til disse. De som derimot genuint ønsker å dele vestlige verdier har absolutt ingenting å tape på et forbud, men heller alt å vinne. Det har samfunnet forøvrig, også.

Det er ikke hypotetiske problemstillinger. Det er da mange som oppholder seg på stranda i mer klær enn bikini/badedrakt. Uten at det ligger verken politiske eller religiøse motiver bak. Skal det ikke være lov å oppholde seg på stranda påkledd? Skal man forby saronger, strandkjoler,  sommerbukser,  UV-drakter o.l. på norske strender? Skal man forby badehette? 

I gamle dager ble kvinner bøtelagt for å ha for lite klær på stranda. I dag skal de bøtelegges for å ha for mye klær...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Silfen skrev:

Når skolene selv går ut og bekrefter det, så ja. 

Bekrefter hva da? Forklar gjerne. 

Anonymkode: 8cadd...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg er for at kvinner skal kunne gå med hijab, eller andre hodeplagg. Det grunnleggende må være at mennesker skal få gå kledd slik de ønsker. Om det er noen tvinges til en bestemt klesstil, mener jeg man heller bør jobbe for at disse ikke opplever denne tvangen enn å forby mennesker å kle seg på en bestemt måte. 

Hvis man hypotetisk sett skal forby hijab (det tror jeg aldri kommer til å skje) mener jeg man bør forby alle hodeplagg. Hvis ikke kan man (hypotetisk igjen) få kvinner som mener at de bare går med hijab fordi de syns det er fint/kult/tøft, og derfor mener at de ikke faller inn under forbudet - forutsatt at forbudet gjelder religiøse hodeplagg. Og hvordan skal man bevise at kvinnene bruker det av religiøse årsaker eller av rene mote-årsaker? :vetikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Apistogramma skrev:

Debatten handler ikke om saronger, strandkjoler, og sommerbukser. Den handler om plagg med politiske undertoner og kvinneundertrykkende konnotasjoner. Og da blir svaret mitt fremdeles som jeg skrev over. Dette har ingenting å gjøre med om hvorvidt det skal være lov å bruke strandsonen iført sarong og stråhatt. Ingen har i denne debatten meg bekjent sagt at dét ikke skal være lov. Det handler om det kvinnesynet som brer om seg i takt med innvandring, og om hvilke rettigheter kvinner skal ha i dagens og fremtidens samfunn. Det standpunktet må vi ta nå mens vi, for å sette det litt på spissen, selv kan velge. Jeg ønsker at mine etterkommere skal nyte de rettighetene jeg selv er så heldig å ha. Og da er ikke aksept for moderne kvinneundertrykkelse veien å gå for å bevare disse.

En av kvinnene som var i media som ble bøtelagt i Frankrike i fjor oppholdt seg på stranda i langbukse og tunika. Politimennene i uniform som kom og bøtela henne var like tildekket som henne...

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg er for at kvinner skal kunne gå med hijab, eller andre hodeplagg. Det grunnleggende må være at mennesker skal få gå kledd slik de ønsker. Om det er noen tvinges til en bestemt klesstil, mener jeg man heller bør jobbe for at disse ikke opplever denne tvangen enn å forby mennesker å kle seg på en bestemt måte. 

Hvis man hypotetisk sett skal forby hijab (det tror jeg aldri kommer til å skje) mener jeg man bør forby alle hodeplagg. Hvis ikke kan man (hypotetisk igjen) få kvinner som mener at de bare går med hijab fordi de syns det er fint/kult/tøft, og derfor mener at de ikke faller inn under forbudet - forutsatt at forbudet gjelder religiøse hodeplagg. Og hvordan skal man bevise at kvinnene bruker det av religiøse årsaker eller av rene mote-årsaker? :vetikke:

 

Forby alle hodeplagg?!? Hva når det er skikkelig kaldt? Hva med hjelm? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Silfen skrev:

Når skolene selv går ut og bekrefter det, så ja. 

Utrolig det ikke ble noen flaggdebatt før 17 mai i år, men det er noe med at vis frepperne sier en ting som beviselig er feil mange nok ganger så blir det en sannhet til slutt, såvidt meg bekjent så har de fleste muslimske barn og familier ikke noen problemer med den norske julefeiringen, kritikken har kommet fra marginale kristne miljøer som ikke feirer jul og velmenende lærere, foreldre og sykehus ledelse som fjernet bilder av en gris på et sykehus, uten at det hadde kommet noen henvendelser om det fra de muslimske miljøene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Thyra skrev:

Forby alle hodeplagg?!? Hva når det er skikkelig kaldt? Hva med hjelm? 

Det er ikke lov å ha på seg hjelm unntatt når man bruker den for beskyttelse. Som f.eks kjøre motorsykkel, scooter eller sykle. Det står forbudtskilt på bl.a bensinstasjoner.

Anonymkode: 023d8...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å ha på seg hjelm unntatt når man bruker den for beskyttelse. Som f.eks kjøre motorsykkel, scooter eller sykle. Det står forbudtskilt på bl.a bensinstasjoner.

Anonymkode: 023d8...1fd

Det er vel ingen som bruker hjelm konstant. Særlig behsgelig er det heller ikke. Men tviler på om noen blir bøtelagt for å gå inn på bensinstasjonen med hjelmen på. 

Hva med lue på vinteren,  skal det også forbys? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da diskutert en haug av ganger før her inne på KG.

Jeg støtter denne konklusjonen:

- Det er ikke graden av tildekning som er problemstillingen. Hvor mange kubikkcentimeter hud et tøystykke dekker er fullstendig irrelevant. 

- Det avgjørende er hvilke verdier plagget representerer.

Om man skal forby et plagg eller ikke, må avgjøres ut fra om plagget representerer verdier som er uønsket i samfunnet. 

Niqab og burka representerer verdier som helt klart er uønsket i samfunnet. Hijab er det større uenighet om, men jeg har falt ned på at de ikke representerer uønskede verdier, og bør derfor tillates. 

Eksempler på andre plagg vi forbyr på grunn av verdiene (ikke på grunn av hvor mye hud de dekker) er masken til KKK og armbindet til nazistene. 

Anonymkode: 4c3da...a95

Verken nazi uniform med eller uten hakekors og armbind eller KKK uniformer er forbudt i Norge, det er bare ikke sosialt akseptert å bruke det, det håper jeg også skjer med klesplagg som representerer et dårlig menneskesyn som feks at kvinner som ikke bærer det har en dårlig moral

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
24 minutter siden, Thyra skrev:

Forby alle hodeplagg?!? Hva når det er skikkelig kaldt? 

Det er jo nettopp det jeg mener :P Jeg er FOR hijab, men jeg mener at om man skal forby hijab så må man forby alle hodeplagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...