Gå til innhold

Hvordan finne ei som ikke ligger rundt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Snuppi skrev:

HPV-infeksjon er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig. Det er beregnet at opptil 80% av alle voksne mennesker en eller annen gang har vært smittet av dette viruset. Infeksjonen går over av seg selv i løpet av 2 år hos 90%. Viruset kan føre til celleendringer og senere livmorhalskreft. 

Helsedirektoratet har ikke en fullstendig oversikt over antall undersøkelser for seksuelt overførbare infeksjoner i Norge. I 2014 ble det gjennomført cirka 293 000 undersøkelser for genital klamydiainfeksjon, en økning på 2 % fra 2013. Blant personer smittet med hiv før ankomst til Norge ble 52 % diagnostisert innen seks måneder etter ankomst. Blant msm ble 44,3 % testet etter eget ønske. 25,7 % ble testet på grunn av kliniske symptomer på hiv, hvorav 22,2 % hadde utviklet aids.  

Det er i grunn mange mennesker som får celleforandringer, så hadde det ikke vært for screening hadde mange flere hatt kreft. 

Jeg har også sagt "HIV er ikke eneste varige seksuelt overførbare infeksjonen" så trodde liksom du hadde skjønt det da, men neida. :P 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuppi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i grunn mange mennesker som får celleforandringer, så hadde det ikke vært for screening hadde mange flere hatt kreft. 

Jeg har også sagt "HIV er ikke eneste varige seksuelt overførbare infeksjonen" så trodde liksom du hadde skjønt det da, men neida. :P 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Å komme med tilleggsinformasjon angående hiv er aktuelt da dette smitter som oftest via seksuell kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg. Kjenner til jenter/damer som ikke har hatt sex også. Tror det er flere av dem i dag enn for noen år siden. Også fordi mange idag tar avstand fra den degraderende promiskuøse adferden som skader følelsesliv og menneskeverd. Mange på universitetet er dessuten for opptatt til å ha tid til date og har mer enn nok med å prioritere studiene og jobb ! 

Anonymkode: 7a6c8...e9e

Hvordan skader seksualitet menneskeverd og følelsesliv, egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
6 minutter siden, sol87 skrev:

Hvordan skader seksualitet menneskeverd og følelsesliv, egentlig?

Det er den type uttalelser til bukeren som du siterer som skader menneskeverdet og følelseslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg. Kjenner til jenter/damer som ikke har hatt sex også. Tror det er flere av dem i dag enn for noen år siden. Også fordi mange idag tar avstand fra den degraderende promiskuøse adferden som skader følelsesliv og menneskeverd. Mange på universitetet er dessuten for opptatt til å ha tid til date og har mer enn nok med å prioritere studiene og jobb ! 

Anonymkode: 7a6c8...e9e

Forstår meg ikke på folk som velger å plassere verdien sin i kjønnsorganene. Rart.

Anonymkode: 8b8b7...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang koker det ned til at kvinner skal bære seksualmoralen alene. Det er kvinner som er de løse og som må bevise seg gjennom å ikke ha mange partnere.

Den promiskuøse adferden er et bilde på den tid vi lever i; svært utydelige rammer for ungdommer som de bærer med seg inn i ung voksen alder, samt at det er et fokus på verdi basert på attraktivitet, hvor noen kan bruke sex som bevis på det . I tillegg har dette med samliv og forhold endret seg, det er mer en "fastfood"-verden nå enn før. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg med det første.

 

Anonymkode: c0920...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Muslim (eller personlig kristen). 2. Nonne. 3. Så uattraktiv at ingen vil ligge med henne. 4. Gammel dame. 5. Veldig ung og har ikke rukket å ligge med mange. Et hav av muligheter

Anonymkode: dce4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dere gutter/menn som mener at kvinner som har et høyt antall sexpartnere er løse..... Hva da med mennene? 

Og dere vil jo sikkert ha sex? Men med hvem? For de kvinnene dere har sex med, vel de får jo et høyere tall pga deg?

Dobbelmoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Snuppi skrev:

Å komme med tilleggsinformasjon angående hiv er aktuelt da dette smitter som oftest via seksuell kontakt. 

Men det er ikke aktuelt fordi det motbeviser ikke det faktum at mange har seksuelt overførbare infeksjoner som ikke bare kan kureres med antibiotika. 

Jeg tenker at sannsynligvis kommer disse utsagnene om at det ikke er så farlig i denne tråden for å forsvare det å ligge rundt og ikke fordi det er så lite kunnskap om seksuelt overførbare sykdommer. Men om det er en slik holdning blandt unge mennesker at "jaja, kan bare ta en antibiotikakur om jeg blir smitta, for det er nesten ingen som får herpes og andre infeksjoner som ikke kan behandles med antibiotika" så er dette veldig skummelt, for det første fordi det er mange som har sykdommer som ikke kan kureres med antibiotika i tillegg til at de som får f.eks klamydia ikke alltid vet om det fordi de ikke tester seg mellom hver partner og kan bli sterile og for det andre fordi vi har et overforbruk av antibiotika som fører til resistensutvikling hos bakterier som gjør at man i verste fall dør av infeksjoner som tidligere har vært ufarlige. En slik seksuell atferd som da fører til økt antibiotikabruk fører altså til økt resistensutvikling og fare for samfunnet. 

Jeg tenker etter å ha lest disse svarene om at det ikke er farlig fordi det er vaksine mot HPV og antibiotika mot klamydia gjør at vi må ha mye større folkeopplysning om dette temaet.

Hvis man velger å ha mange sexpartnere bør man i alle fall være opplyst om konsekvensene, og jeg trodde i dag med Google og mye fokus på seksuelt overførbare sykdommer i seksualundervisningen at vi hadde kommet litt lenger. 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke aktuelt fordi det motbeviser ikke det faktum at mange har seksuelt overførbare infeksjoner som ikke bare kan kureres med antibiotika. 

Jeg tenker at sannsynligvis kommer disse utsagnene om at det ikke er så farlig i denne tråden for å forsvare det å ligge rundt og ikke fordi det er så lite kunnskap om seksuelt overførbare sykdommer. Men om det er en slik holdning blandt unge mennesker at "jaja, kan bare ta en antibiotikakur om jeg blir smitta, for det er nesten ingen som får herpes og andre infeksjoner som ikke kan behandles med antibiotika" så er dette veldig skummelt, for det første fordi det er mange som har sykdommer som ikke kan kureres med antibiotika i tillegg til at de som får f.eks klamydia ikke alltid vet om det fordi de ikke tester seg mellom hver partner og kan bli sterile og for det andre fordi vi har et overforbruk av antibiotika som fører til resistensutvikling hos bakterier som gjør at man i verste fall dør av infeksjoner som tidligere har vært ufarlige. En slik seksuell atferd som da fører til økt antibiotikabruk fører altså til økt resistensutvikling og fare for samfunnet. 

Jeg tenker etter å ha lest disse svarene om at det ikke er farlig fordi det er vaksine mot HPV og antibiotika mot klamydia gjør at vi må ha mye større folkeopplysning om dette temaet.

Hvis man velger å ha mange sexpartnere bør man i alle fall være opplyst om konsekvensene, og jeg trodde i dag med Google og mye fokus på seksuelt overførbare sykdommer i seksualundervisningen at vi hadde kommet litt lenger. 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Kan skjønne at det er aktuelt! 

Vi må lære barn og unge om farene med å ha ubeskyttet sex. Vi skal ikke lære dem at sex og seksuelle følelser  er synd og en  skam. Det er naturlig. Å omtale jenter som løse horer er så forbanna forkastelig og vitner om lite vett og manglende sunn fornuft! Fordømmende mennesker er virkelig en uting og kan gjøre store skader i et ungt sinn. Her snakker vi om å ødelegge menneskeverdet!

Barn og unge må opplyses om sikker sex så tidlig som mulig. Økt kunnskap  fører til smarte valg. Det er ingen her som bagatelliserer seksuelle overførbare sykdommer. Prevensjon blir nevnt i mange innlegge. Det er vel heller denne påstanden om alle som lever med alle de kronisk seksuelle overførbare sykdommene som trigger folk da dette ikke stemmer. De fleste sykdommene kan kureres! 

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen har hittil klart å svare på hoved spm her.. Hvor mange er "For mange"? Og dere syntes vel det er like forferdelig at menn har like mange sexpartnere da? (eller skal vi bare gå noen 100 år tilbake i tid og shame kvinner pga sexlyst)

Anonymkode: 76661...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme tenker jeg. Har også sett argumentet om at man ikke føler seg spesiell, noe som heller ikke gir mening. Om en har hatt flere sexpartnere og velger nettopp deg er man da veldig spesiell.

Anonymkode: 8b8b7...9e3

Kan hende man er spesiell, men ikke som sexpartner, bare som partner. Hvem er det som velger kjæreste bare fordi personen tenner deg?

Jeg synes det er skummelt, fordi følelser og sex er så langt fra hverandre hos mennesker som synes det er lett å ligge rundt. Og da tenker jeg at disse også kan elske noen, men ligge med andre, fordi sex og kjærlighet ikke er forbundet. Det er ikke snakk om å se ned på noen, jeg hadde rett og slett ikke turt.

Jeg er 45, og har hatt over fem og under ti partnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trude.lutt skrev:

Ok. Dere gutter/menn som mener at kvinner som har et høyt antall sexpartnere er løse..... Hva da med mennene? 

Og dere vil jo sikkert ha sex? Men med hvem? For de kvinnene dere har sex med, vel de får jo et høyere tall pga deg?

Dobbelmoral?

Jeg har villet ha sex med kjærestene mine. Masse og god, men antallet kan fremdeles telles på mindre enn to hender. Er det dobbeltmoral?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du skal dømme folk som har hatt mange sex-partnere. For noen så er sex en deilig opplevelse og vil derfor gjøre det ofte. Pluss jenter i 20-års alderen har som oftest hatt noen partnere. Blir jo mer partnere jo lengre opp i årene du kommer. Skal man være jomfru til man er 30 og finner mannen i sitt liv? Kjære deg, vi lever i 2017 og ingen har rett til å kalle noen løs, Med mindre du går på ungdomsskolen og nettopp har blitt dumpa av hun du var sammen med i 2 uker, da liker gutter å si "hore" 

Men håper du finner deg noen da, som ser over dømmingen din:)

Anonymkode: 48819...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snuppi skrev:

Kan skjønne at det er aktuelt! 

Vi må lære barn og unge om farene med å ha ubeskyttet sex. Vi skal ikke lære dem at sex og seksuelle følelser  er synd og en  skam. Det er naturlig. Å omtale jenter som løse horer er så forbanna forkastelig og vitner om lite vett og manglende sunn fornuft! Fordømmende mennesker er virkelig en uting og kan gjøre store skader i et ungt sinn. Her snakker vi om å ødelegge menneskeverdet!

Barn og unge må opplyses om sikker sex så tidlig som mulig. Økt kunnskap  fører til smarte valg. Det er ingen her som bagatelliserer seksuelle overførbare sykdommer. Prevensjon blir nevnt i mange innlegge. Det er vel heller denne påstanden om alle som lever med alle de kronisk seksuelle overførbare sykdommene som trigger folk da dette ikke stemmer. De fleste sykdommene kan kureres! 

Men det finnes ingen prevensjon som beskytter helt mot seksuelt overførbare sykdommer og spesielt når det kommer til herpes, så det er viktig å opplyse unge mennesker om at de øker faktisk sannsynligheten for å få slike sykdommer for hver nye person de ligger med. Merkelig hvordan du klarer å vri det over til å handle om at sex er en skam, for det er det da ingen her som mener. 

Da jeg tok celleprøve for første gang da jeg var 20 år snakket legen om at det er lurt å ikke ha mange sexpartnere på grunn av smitterisiko for HPV. Det er viktig at helsepersonell opplyser om dette, og hvis mennesker likevel velger å ligge rundt er det opp til dem. Men å tro at man opplyser om slikt fordi man mener folk ikke skal ha sex med hverandre viser at man har misforstått ganske kraftig. 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ingen har hittil klart å svare på hoved spm her.. Hvor mange er "For mange"? Og dere syntes vel det er like forferdelig at menn har like mange sexpartnere da? (eller skal vi bare gå noen 100 år tilbake i tid og shame kvinner pga sexlyst)

Anonymkode: 76661...2e5

Jeg har sagt jeg ikke vil ha en partner med mange sexpartnere (altså en mann) fordi jeg ønsker hverken å få kreft eller at han skal ha større sjanse for å være utro. Jeg mener 10 er for mange for noen i midten av 20-årene, og helst bør han ikke hatt mer enn et par ONS. Min eks som var 23 da vi ble sammen hadde bare hatt 1 før meg f.eks. 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snuppi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes ingen prevensjon som beskytter helt mot seksuelt overførbare sykdommer og spesielt når det kommer til herpes, så det er viktig å opplyse unge mennesker om at de øker faktisk sannsynligheten for å få slike sykdommer for hver nye person de ligger med. Merkelig hvordan du klarer å vri det over til å handle om at sex er en skam, for det er det da ingen her som mener. 

Da jeg tok celleprøve for første gang da jeg var 20 år snakket legen om at det er lurt å ikke ha mange sexpartnere på grunn av smitterisiko for HPV. Det er viktig at helsepersonell opplyser om dette, og hvis mennesker likevel velger å ligge rundt er det opp til dem. Men å tro at man opplyser om slikt fordi man mener folk ikke skal ha sex med hverandre viser at man har misforstått ganske kraftig. 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Ja, det er her opplysninger så tidlig som mulig kommer inn. Både angående herpes og HPV -viruset. 

Kondom er det eneste som beskytter mot seksuelle overførbare sykdommer. 

Herpes smitter når vedkommende har åpne sår. 

Du skal ikke legge deg opp i hvordan andre mennesker velger å leve livet sitt. Om de har mange partnere eller ei er ikke relevant for deg eller meg. Å drive med å pålegge mennesker skam er rett og slett forkastetelig! Så lenge de tar vare på egen helse, beskytter seg og tester seg jevnlig slik at de ikke smitter andre viser at de tar ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Snuppi skrev:

Ja, det er her opplysninger så tidlig som mulig kommer inn. Både angående herpes og HPV -viruset. 

Kondom er det eneste som beskytter mot seksuelle overførbare sykdommer. 

Herpes smitter når vedkommende har åpne sår. 

Du skal ikke legge deg opp i hvordan andre mennesker velger å leve livet sitt. Om de har mange partnere eller ei er ikke relevant for deg eller meg. Å drive med å pålegge mennesker skam er rett og slett forkastetelig! Så lenge de tar vare på egen helse, beskytter seg og tester seg jevnlig slik at de ikke smitter andre viser at de tar ansvar. 

Kondom er dessverre ikke beskyttelse 100% mot seksuelt overførbare sykdommer og herpes smitter også mellom utbrudd. Anbefaler deg å lese deg opp om alt dette, for du har vist du har veldig dårlige kunnskaper her. 

Det er vel gang nr 100 jeg prøver å forklare deg at dette ikke handler om å pålegge andre skam om å ha sex, men det er tydeligvis vanskelig å få inn. 

Du sier også at jeg har sagt at alle lever med alle kronisk seksuelt overførbare sykdommer. Jeg vet ikke om det er stråmann fra din sin side eller om du faktisk ikke har fått med deg noe som helst av det jeg har skrevet til deg. Kanskje du bør lese innleggene om igjen, for det er ganske artig at du blir provosert av noe som ingen har skrevet :fnise: 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kondom er dessverre ikke beskyttelse 100% mot seksuelt overførbare sykdommer og herpes smitter også mellom utbrudd. Anbefaler deg å lese deg opp om alt dette, for du har vist du har veldig dårlige kunnskaper her. 

Det er vel gang nr 100 jeg prøver å forklare deg at dette ikke handler om å pålegge andre skam om å ha sex, men det er tydeligvis vanskelig å få inn. 

Du sier også at jeg har sagt at alle lever med alle kronisk seksuelt overførbare sykdommer. Jeg vet ikke om det er stråmann fra din sin side eller om du faktisk ikke har fått med deg noe som helst av det jeg har skrevet til deg. Kanskje du bør lese innleggene om igjen, for det er ganske artig at du blir provosert av noe som ingen har skrevet :fnise: 

Anonymkode: b7d0f...1d4

Kunnskapene mine angående prevensjon og seksuelle overførbare sykdommer er mer en gode nok!  Herpes smitter når vedkommende har åpne sår og smitter ikke når vedkommende ikke har utbrudd! Det blir litt for dumt å klage på mine kunnskap når du ikke innehar kunnskap selv om herpes og smitte. 

Du og en annen bruker har vært med i diskusjonenen og dere fordømmer og snakker nedsettende om "løse" kvinner. Det ble også presentert en statistikk for å "bevise" at vedkommende hadde rett. Noe som ikke er tilfelle. 

Det er ganske vanlig å bli provosert når en møter sneversynte mennesker som deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snuppi skrev:

Kunnskapene mine angående prevensjon og seksuelle overførbare sykdommer er mer en gode nok!  Herpes smitter når vedkommende har åpne sår og smitter ikke når vedkommende ikke har utbrudd! Det blir litt for dumt å klage på mine kunnskap når du ikke innehar kunnskap selv om herpes og smitte. 

Du og en annen bruker har vært med i diskusjonenen og dere fordømmer og snakker nedsettende om "løse" kvinner. Det ble også presentert en statistikk for å "bevise" at vedkommende hadde rett. Noe som ikke er tilfelle. 

Det er ganske vanlig å bli provosert når en møter sneversynte mennesker som deg selv. 

Nei, herpes smitter mellom utbrudd også. 

Jeg har ikke fordømt eller snakket nedsettende om løse kvinner. Jeg har sagt jeg ikke vil være sammen med en mann som er løs. Det blir veldig vanskelig å diskutere med deg når du ikke klarer å huske hva jeg har sagt. 

Det er fortsatt veldig morsomt at du blir provosert av alle de tingene jeg IKKE har sagt. Finn noe jeg faktisk har sagt du blir provosert av i stedet

Anonymkode: b7d0f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...