Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)
På 16.5.2017 den 1.37, AnonymBruker skrev:

Ikke det at det er noe mer nyttig å prate til deg enn til en vegg, men noen andre kan jo lese det:

Når jeg studerte pleide jeg hver sommer og bare møte opp på adecco og si at jeg vil ha en jobb. Og et par dager senere hadde jeg en sommerjobb. Uten noe som helst kvalifikasjoner altså. Og når jeg var ferdig å studere, og gikk ut midt under finanskrisen i 2008 hvor alle var veldig tilbakeholdene med å ansette nyutdannede ingeniører (mens på kullet året før jeg gikk ut hadde de fleste jobb før de i det hele tatt var ferdig på skolen) så steppet jeg igjen opp på adecco og sa jeg ville ha jobb så jeg kunne arbeide frem til jeg fant en relevant ingeniørstilling. Og det fikk jeg igjen etter noen dager, og byttet noen få ganger i de 6 månedene som gikk før jeg fikk en relevant jobb for min utdanning. Så enkelt er det, så lenge man vil ta til takke med lagerjobber, ol.

Anonymkode: d8349...2a4

Det er du som er en vegg, og som er så lavpanna at du ikke engang forstår at arbeidsmarkedet forandrer seg. Selvfølgelig skal hver og en gjøre en solid innsats for å få seg jobb, men det er ikke lenger like lett å få jobb som det du skisserer. Det du gjorde gjorde jeg også under sommerferiene, men nå kan man ikke lenger bare dukke opp mange steder. Nå skal hver og en liten ukesjobb (eller to uker kanskje) søkes på, og det er flere om beinet enn i 2008, det er tross alt 9 år siden. Vi har mye flott oppegående unge voksne i familien i den situasjonen, som både studerer, er med i organisasjoner, osv. men som fortsatt sliter å få sommerjobb. 

Anonymkode: 18b14...a02

Endret av Raven Emerald
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veeeeeeeeeldig få jobber pr innbyggere.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting om dekning av ekstra penger til jul, strømutgifter el. der. Var det bare en bløff fra din side?

Niks, med skattesatsen man har idag, som er den samme som ordinær inntektsskatt kommer man på like over 17.000 i mnd. Altså godt over de 7-8.000 man kan få i sosialstønad alene. Bostøtte kommer itillegg for begge ytelsene.

Anonymkode: 1437a...8a1

Bløff fra min side? Jeg gir deg kilder som ordrett bekrefter min påstand og du later som om det ikke står der kun for å vinne diskusjonen. Jeg tenker vi kaller det din bløff, jeg. Eller rettere sagt din hersketeknikk. 

Du må forresten gjerne dokumentere at skattesatsen lønns- og trygdemotakere i Norge ligger på under 3%, men la meg gjette, det var nok en faktaopplysning du bare fant på? 

Og nok en gang: jeg har ikke nevnt bostøtte. Jeg snakker om sosialhjelp.  

Anonymkode: 6ee8e...a6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bløff fra min side? Jeg gir deg kilder som ordrett bekrefter min påstand og du later som om det ikke står der kun for å vinne diskusjonen. Jeg tenker vi kaller det din bløff, jeg. Eller rettere sagt din hersketeknikk. 

Du må forresten gjerne dokumentere at skattesatsen lønns- og trygdemotakere i Norge ligger på under 3%, men la meg gjette, det var nok en faktaopplysning du bare fant på? 

Og nok en gang: jeg har ikke nevnt bostøtte. Jeg snakker om sosialhjelp.  

Det står ingenting der om ekstra penger til julegaver eller liknende som du påstå kom itillegg til sosialstønad. Så det må du nesten dokumentere, om du ikke vil at folk skal tru at det bare var en bløff fra din side.

Skattesatsen på inntektsskatt er 24%. 20.000 * 0.20 = 4800 kr. 15.200 kr utbetalt etter skatt med mindre man har flere avdrag som gjør at man betaler enda mindre. Altså en god del mer enn de 6-7.000 man får på sosialstønad. 

Du hevdet tidligere at man får dekket bokostnader itillegg til sosialstønad, altså er det snakk om bostøtte, men dette får man ikke automatisk for det må man søke om ettersom dette er en separat ytelse.

Du fortsetter bare å dumme deg ut med disse påstandene dine, det er jo så enkelt å motbevise:fnise:

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en fallitterklæring.

Anonymkode: ddd49...b7c

Det er bare å forholde seg til realitetene. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting der om ekstra penger til julegaver eller liknende som du påstå kom itillegg til sosialstønad. Så det må du nesten dokumentere, om du ikke vil at folk skal tru at det bare var en bløff fra din side.

Skattesatsen på inntektsskatt er 24%. 20.000 * 0.20 = 4800 kr. 15.200 kr utbetalt etter skatt med mindre man har flere avdrag som gjør at man betaler enda mindre. Altså en god del mer enn de 6-7.000 man får på sosialstønad. 

Du hevdet tidligere at man får dekket bokostnader itillegg til sosialstønad, altså er det snakk om bostøtte, men dette får man ikke automatisk for det må man søke om ettersom dette er en separat ytelse.

Du fortsetter bare å dumme deg ut med disse påstandene dine, det er jo så enkelt å motbevise:fnise:

Kanskje du greier å regne ut et mer riktig tall hvis du tar hensyn til det faktum (Som betyr at det ikke er noe å diskutere) at brutto minstesats for uføretrygd er ca. 17.500 kroner?

Og hadde det ikke vært en tanke å sette seg litt inn i hvordan trygdesystemet og arbeidslivet fungerer før du kommer med en lang rekke merkelige påstander? Jeg håper og tror du gjør det kun for å provosere. Hvis ikke er det skremmende at du også hevder å ha høyere utdanning.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Mystix skrev:

Hva har man utbetalt  i 100% uføretrygd?   Er det basert på hva en tidligere har tjent, eller er det egne satser som er like for alle i hele landet?  Hva med de som har mye lån?  Må de selge huset og leie leilighet i stedet?

Dette varierer. Men det er 66 prosent av den beste gjennom snittsinntekten din de siste 5 årene de regner ut fra. Uføre trygd har derimot en maks sats. Maks sats er ca 365000 ca i året brutto. Så om du har tjent 1 Mill før så får du ikke noe mer enn det. De fleste uføre har derimot langt mindre i brutto inntekt Per mnd. Det finnes også en minste sats om du ikke har tjent særlig. Den er på 13 til 14000 i mnd netto. Får du ung ufør får du en tillegg sats på et par tusen i mnd men det skal strenge kriterier for å få det. Det er ikke lukrativt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/nav-antallet-unge-ufoere-oeker/a/23997765/

Det er altså ikke 50+ som blir mest uføre som de stadig hevdes fra de som forsvarer de vanvittige veksten, men de unge. På tide å stramme kraftig inn: kutt sykelønna og null uføretrygd til de unge. Norge har ikke råd til å ha masse ungdom gående på trygd.

Jeg har tenkt litt på dette og undret meg litt over forskjellige ting.

Nå så er det trangt om jobbene, i tillegg så ligger det en forventning til om at du har fullført både videregående og har en eller annen form for høyere utdanning. Det er ikke å se bort i fra at det er mange som faller av fra videregående, kanskje på grunn av sykdom, plage eller at evnene ikke er der. Hvor har disse menneskene plass i dagens jobbmarked. Ufaglærte jobber er det vanskelig å få tak i, det stilles høye krav der og minimum fullført videregående. Når det kommer til videregående, så har jeg undret meg over hvilken påvirkning fraværgrensen vil ha på de som er syke og som til vanlig kanskje har klart å klore seg fast til en karakterer i en del fag. Så igjen, så kan en undre seg over noen andre faktorer som om hvilke krav som stilles til fagene på videregående. Det sies at en skal lære litt av alt, også på videregående. Men er det sånn at alle har evner alt? Putter vi dem inn i en boks med forventning om at alle er like?

Endret av SesameStreet
  • Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at generasjonen før (foreldregenerasjonen) har ødelagt dem. Her er det behov for en revolusjon i barneoppdragelsen så vi ikke opplever det samme med neste generasjons unge ;) . 

Anonymkode: dcda9...10d

Jeg tror hovedproblemet er at det finnes færre og færre "enkle idiotjobber" enn før. Det var mye lettere for en ungdom på 60-70-tallet å få seg en jobb uten erfaring og utdannelse enn det er i dag. Og verre skal det bli.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Gullik skrev:

Jeg tror hovedproblemet er at det finnes færre og færre "enkle idiotjobber" enn før. Det var mye lettere for en ungdom på 60-70-tallet å få seg en jobb uten erfaring og utdannelse enn det er i dag. Og verre skal det bli.

:tommelopp:

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har hevdet at det skal erstatte uføretrygd, uføretrygd skal fortsatt eksistere som ordning. Derimot vil mange som idag kan uføretrygd for småtterier som angst eller depresjon gå på sosialstønad midlertidig mens de behandles før de skal ut i jobb.

Joda, minste uføretrygd er idag 17.000 i mnd. Sosialstønad er 5-6.000 i mnd. Litt forskjell det gitt.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks, man får ikke dekt strømutgifter, ekstrapenger til jul eller noe av det du hevder nei. Det finnes ikke noe på NAV sine sider som underbygger en slik påstand. Sosialstønad i seg selv er ment til å dekke boutgifter, mat og det man trenger for å overleve, møter man kravene kan man også få bostøtte på 1-2.000  kr mnd, ut i fra hvor man bor og visse andre kriterier, men det er ikke automatisk som sagt. Da faller påstanden din om at sosialstønad er like mye som uføretrygd totalt i grus.

Saken er vel at de fleste unge som får uføretrygd er ikke kronisk syke, de har småtterier som angst eller depresjon som kan og skal behandles. De skal ikke få uføretrygd. Kun de med faktiske kroniske sykdommer som ikke kan arbeide skal få uføretrygd.

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du virkelig ingenting om!

Når man får sosialstøtte beregner Nav hvor mye man trenger. Dvs boutgifter, spesielle utgifter (feks høye helseutgifter, bil etc) og livsopphold. Livsoppholdet man skal ha er en minstesats for dette. Hvis man som i min situasjon har 1940 i barnetrygd, 3000 i bidrag og 2000 i bostøtte regnes det ut slik: 

Inntekter (rundet opp) 7000 

Husleie: 8000

Ekstra bilutgifter: 2000

Barnehage: 2000

Livsopphold som skal dekke strøm, etc: 7000 (hvis jeg husker rett på hva det er på en voksen og et barn)

Totalt 19000.  Minus inntekt 7000 = 12000 i måneden fra sosialen. Bostøtte dekker aldri alle boutgifter. Du må lese deg opp på lovverket, og hva som dekkes og ikke. Jeg fikk i mine år på sosialstønad dekket bil grunnet helse og dårlig kollektivtilbud. Jeg har også fått en engangssum til reperasjon av bil to ganger (totalt 12000), jeg har også fått ca 600 ekstra hver jul, samt kunne søkt om ekstra penger til ferie (ofte 1000 kr). Jeg har i tillegg fått rentefritt depositumslån. 

Lovverket har to tilfeller som gjelder slike ting, det ene er vanlige løpende utgifter, hvor det er nedfelt i loven at etter boutgifter skal man sitte igjen med nok til forsvarlig livsopphold. Forsvarlig livsopphold går etter skjønn etter hva brukeren trenger, i mitt tilfelle må jeg ha bil for å ha et forsvarlig livsopphold. 

Den andre delen handler om spesielle utgifter, og brukes ved jul, konfirmasjon, feks. avregning av strøm hvor man har betalt for lite over lang periode slik at man får en stor regning, tannlege, bilreperasjon etc. 

Du må lese i loven, ikke på Nav sine sider. Nav sosial er en del av Nav hvor man ikke kan søke på nett, og det går av kommunens budsjett. 

Anonymkode: 42138...412

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Gullik skrev:

Dette kommer jo i tillegg til at de jobbene gjerne går til arbeidsinnvandrere. Forøvrig er vel heller ikke alle de jobbene drittjobber? Er vel heller den mest utpregede "drittjobben", renhold, som har overlevd mens det heller blir færre av de ufaglærte jobbene som var helt greie å ha.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, Steffieboy skrev:

Eventuelt blir de pushet så hardt av samfunnet og forventningene om å lykkes, at de bryter sammen.

Hvordan?  De er lært fra tidlig av at de må ikke kjempe for ting.  Man kan takke janteloven for dette.  Kan ikke være smart, eller god på fotball, eller flinkere en andre barn på ting ellers blir de sett som problematisk.  Alt er tilrettelagt for de som har problemer men med engang du har et barn som er super flink enten på skolen eller sport, nei UFF, du kan ikke presistere foran de andre, ellers gjør du dem lei seg .  Sant! 

Endret av Outlander
  • Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, PeeWee skrev:

Dette kommer jo i tillegg til at de jobbene gjerne går til arbeidsinnvandrere. Forøvrig er vel heller ikke alle de jobbene drittjobber? Er vel heller den mest utpregede "drittjobben", renhold, som har overlevd mens det heller blir færre av de ufaglærte jobbene som var helt greie å ha.

Ikke bare arb.innvandringens feil.

LO har fått herje fritt. På den ene siden er det jo bra at lønninger og arbeidstakeres rettigheter har blitt bedre år for år.  Nedsiden er at det blir dyrere og dyrere å ansette folk. Da blir det færre jobber. Og det blir mer og mer risikabelt å ansette noen som ikke har erfaring fra før.

Skrevet
6 minutter siden, Gullik skrev:

Ikke bare arb.innvandringens feil.

LO har fått herje fritt. På den ene siden er det jo bra at lønninger og arbeidstakeres rettigheter har blitt bedre år for år.  Nedsiden er at det blir dyrere og dyrere å ansette folk. Da blir det færre jobber. Og det blir mer og mer risikabelt å ansette noen som ikke har erfaring fra før.

På den annen side er ikke yrkesdeltakelsen noe høyere i de landene hvor det faktisk er billigere å ansette folk. Ungdomsledigheten er også enda verre andre steder enn Norge. Relativt sett, så har vel heller ikke de laveste lønningene økt så mye de siste årene. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man får sosialstøtte beregner Nav hvor mye man trenger.

Niks, kommunene har faste satser som de bruker, bostøtte kan man eventuelt søke om itillegg, men dette er altså en egen ytelse og ikke det samme som sosialstønad. Det samme gjelder barnetillegg etc. Sosialstønaden alene er på mellom 6-8.000 og varierer fra kommune til kommune. Minstesats for uføretrygd er altså vesentlig høyere etter skatt. Så vet du det.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre at man går hjemme og hører stemmer i hodet og er en byrde for samfunnet, enn at man bidrar til samfunnet og er på arbeid med stemmer i hodet?

Anonymkode: d8349...2a4

Slike mennesker som deg, som det finnes maaange av i dette langstrakte landet provoserer meg med deres fabelaktige idioti når det kommer til uføre. En byrde for samfunnet? Skam deg. Jeg kjenner til ambisiøse, smarte og høyt arbeidsomme mennesker som har blitt rammet av diverse veldig alvorlige psykiske sykdommer i både ung og voksen alder. Jeg vet om flere som hatt sitt eget liv pga. det er for jævlig å leve med disse sykdommene (medisin og behandling er ikke en mirakelkur for de fleste). Og ikke minst følelsen av å ikke fungere i jobb som veldig mange prøver i mange, mange år før de i det hele tatt kan bli, og vil bli vurdert for uføretrygd. Slike som deg hjelper ikke på selvfølelsen til svært sårbare personer. Og jeg tror hvis du bare tenker deg om bitte litt, kanskje faktisk undersøker litt om alvorlige psykiske lidelser så skjønner du fort hva en diagnose innebærer. Depresjon kan for eksempel være såpass alvorlig at personen mister talen osv osv. Listen er lang på de fleste sykdommer hvor en diagnose står som overskrift.  - Men, jeg er selvfølgelig ikke for at hvem som helst skal få uføretrygd. Det finnes også mennesker med/eller som tidligere har hatt store rusproblemer for eksempel, som havner på uføre for mange grunner. Hva med å ta tak i roten til problemene der det er mulig. Rusproblematikken, mobbing i skolen, mishandling i hjemmet osv.

Anonymkode: 0c9fb...760

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)
På 16.5.2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Niks, kommunene har faste satser som de bruker, bostøtte kan man eventuelt søke om itillegg, men dette er altså en egen ytelse og ikke det samme som sosialstønad. Det samme gjelder barnetillegg etc. Sosialstønaden alene er på mellom 6-8.000 og varierer fra kommune til kommune. Minstesats for uføretrygd er altså vesentlig høyere etter skatt. Så vet du det.

Du tar feil. De har faste satser for hvor mye man skal ha igjen til livsopphold. Bostøtte er en annen ordning som ikke har noe med sosialstønad å gjøre. 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med teskje til folk som påstår ting de ikke har peiling på: 

Bergen sine satser (legg merke til stønader til klær, husleie, jul, etablering etc) 

Mer info fra regjeringen (les spesielt punkt 5.1.4.2 om spesielle utgifter, samt 5.1.5.1 om veiledende retningslinjer) Sitat: 

Boutgifter, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i kjerneområdet i livsoppholdet, jf. punkt 5.1.4.1, men er ikke inkludert i beregningsgrunnlaget for de veiledende retningslinjene. Spørsmålet om stønad til dekning av denne typen utgifter må vurderes særskilt i hvert enkelt tilfelle. Dette gjelder også dersom stønad utmåles på grunnlag av de veiledende retningslinjene. (min utheving)

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 16.5.2017 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. De har faste satser for hvor mye man skal ha igjen til livsopphold. Bostøtte er en annen ordning som ikke har noe med sosialstønad å gjøre. 

nettopp - ikke alle som mottar uføretrygd eller andre ordninger har krav på bostøtte. Det får man igjennom husbanken og har ingenting med før eller ufør å gjøre.

På 16.5.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Slike mennesker som deg, som det finnes maaange av i dette langstrakte landet provoserer meg med deres fabelaktige idioti når det kommer til uføre. En byrde for samfunnet? Skam deg. Jeg kjenner til ambisiøse, smarte og høyt arbeidsomme mennesker som har blitt rammet av diverse veldig alvorlige psykiske sykdommer i både ung og voksen alder. Jeg vet om flere som hatt sitt eget liv pga. det er for jævlig å leve med disse sykdommene (medisin og behandling er ikke en mirakelkur for de fleste). Og ikke minst følelsen av å ikke fungere i jobb som veldig mange prøver i mange, mange år før de i det hele tatt kan bli, og vil bli vurdert for uføretrygd. Slike som deg hjelper ikke på selvfølelsen til svært sårbare personer. Og jeg tror hvis du bare tenker deg om bitte litt, kanskje faktisk undersøker litt om alvorlige psykiske lidelser så skjønner du fort hva en diagnose innebærer. Depresjon kan for eksempel være såpass alvorlig at personen mister talen osv osv. Listen er lang på de fleste sykdommer hvor en diagnose står som overskrift.  - Men, jeg er selvfølgelig ikke for at hvem som helst skal få uføretrygd. Det finnes også mennesker med/eller som tidligere har hatt store rusproblemer for eksempel, som havner på uføre for mange grunner. Hva med å ta tak i roten til problemene der det er mulig. Rusproblematikken, mobbing i skolen, mishandling i hjemmet osv.

Anonymkode: 0c9fb...760

Dette 💕

Ikke alle som mottar uføretrygd er rusmisbrukere. Ikke alle som er trygdet sitter på ræva hele dagen. Man blir ikke veldig rik av det heller - uføretrygd er en stabilitet i hverdagen til sårbare mennesker. Jeg blir så provosert av folk som kaller psykiske lidelser som angst og depresjon "småtterier". Angst kan ta over og dominere et helt liv. Samme med depresjon, som er påvist å være like skadelig for kroppen som diabetes. Jeg lider av tilbakevendende depresjon selv og når det pågår over tid kan jeg glemme å spise og hvilken dag det er. En gang glemte jeg fullstendig hvor gammel jeg var, og jeg har vært psykotisk og suicidal mange ganger. Det kan bli et problem i arbeidslivet.

Bare fordi vi hører mer om det i 2017 betyr ikke at det ikke fantes for hundre år siden. For hundre år siden hadde vi store sinnssykeasyl. Nå har vi andre lokale ordninger hvis overlegenhet kan diskuteres. Jeg mener at alle mennesker fortjener en trygg hverdag uten skam. Samtidig vet jeg at stigmaet rundt psykiske lidelser ikke har tenkt seg noe sted med det første, fordi det er umulig for de som ikke har det, altså 3/4 av Norges befolkning, å sette seg helt inn i hvordan det er.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...