Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at generasjonen før (foreldregenerasjonen) har ødelagt dem. Her er det behov for en revolusjon i barneoppdragelsen så vi ikke opplever det samme med neste generasjons unge ;) . 

Anonymkode: dcda9...10d

• Liker 6
Skrevet

Du kan takke denne generasjon av foreldre som syr putene under armene til barna og oppdrar de ikke til å må jobbe eller konkurrerer for noen ting...og i tillegg, takk janteloven.  

• Liker 2
Skrevet

Bedre at ungdommene blir uteliggere. Når man er ufør er man så syk at man ikke er i stand til å jobbe. Dette er ikke noe en vanlig person ønsker. Ingen vil vel gå hjemme hele dagen og gjøre ingenting. Hva slags liv er det? 

Jeg synes det er kjempeflott at vi kan hjelpe de som er avhengige av vår hjelp som et samfunn. Hvem vet, en dag er det kanskje du eller noen av de nærmeste som befinner seg i en lignende situasjon. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

For det har ingenting med det voldsomme presset de møter overalt, og hvor vanskelig det er å få seg jobb? Har selv vært i lignende situasjon, og når man først havner i nav-systemet er det vanskelig å komme seg ut. Man føler seg ikke mye verdig, og selvtilliten blir bare dårligere og dårligere. Til slutt er man helt ødelagt psykisk, og jeg skjønner godt at mange ender som ufør. Tror det er veldig vanskelig å forstå med mindre man har kjent det på kroppen selv!

Anonymkode: 2e8e6...057

• Liker 16
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at generasjonen før (foreldregenerasjonen) har ødelagt dem. Her er det behov for en revolusjon i barneoppdragelsen så vi ikke opplever det samme med neste generasjons unge ;) . 

Uten å gå inn på detaljer om uføre, så er det interessant å merke seg at nymotens "korrekt" barneoppdragelse er så ulik slik den var på 50-60-70-tallet. Men det ble da folk av de som vokste opp den gangen likevel :)

Skrevet

På 80-tallet var lønnsnivået relativt høyt i mange sliteyrker fordi landet ikke var fylt opp av billig utenlandsk arbeidskraft og vi pent måtte tilby nordmenn det som skulle til for å få jobbene gjort. Etter flere tiår med arbeidsinnvandring og sosial dumping har vi fått bransjer der det nesten ikke finnes nordmenn igjen. Det er ikke fordi alle nordmenn skapt for et skrivebordyrke, det er fordi sosial dumping har satt press på lønningene i disse yrkene, noe som også har hatt negativ betydning for yrkenes status.

Gjennom tiår med masseinnvandring har vi laget oss et samfunn der det er lite eller ingenting å tape økonomisk eller statusmessig på å leve som trygdet sammenliknet med å jobbe i et lavstatusyrke. Det er dette som har ødelagt både det norske arbeidsmarkedet og den norske arbeidsmoralen og skjøvet store grupper over i de trygdedes rekker. Mens stadig flere innvandrere kommer inn og får livslange rettigheter i forhold til den norske velferdsstat, noe som heller ikke er særlig god samfunnsøkonomi. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, JackIost skrev:

Uten å gå inn på detaljer om uføre, så er det interessant å merke seg at nymotens "korrekt" barneoppdragelse er så ulik slik den var på 50-60-70-tallet. Men det ble da folk av de som vokste opp den gangen likevel :)

Det blir folk av alle som overlever. Vi er jo tross alt av rasen menneske. Folk, homo sapiens og idioter er andre synonymer.

Rareste og dårligste argumentet jeg hører. "Mamma slo meg, men det ble da folk av meg og". 

Dessuten er det har jeg ikke sagt noe om at dagens oppdragelse er mer korrekt, derav min kommentar "det er behov for en revolusjon i barneoppdragelsen". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel også en god del flere med psykiske lidelser som får hjelp nå, som før havnet på sosialen eller på rus, eller begge deler. 

Men om den hjelpen de får er så veldig effektiv, kan vel stilles spørsmålstegn ved. Her bør man først og fremst styrke tilbudet i helsevesenet, samt arbeidstrening. 

Anonymkode: df356...21f

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir folk av alle som overlever. Vi er jo tross alt av rasen menneske. Folk, homo sapiens og idioter er andre synonymer.

Rareste og dårligste argumentet jeg hører. "Mamma slo meg, men det ble da folk av meg og". 

Dessuten er det har jeg ikke sagt noe om at dagens oppdragelse er mer korrekt, derav min kommentar "det er behov for en revolusjon i barneoppdragelsen". 

Hadde vært underlig om man hadde endret art pga sin oppvekst i grunn. Mamma slo meg, så jeg ble ikke folk men rødrev. 

Dessuten, "ble folk av" er ikke noe målbar størrelse i betydningen "fungerende voksen samfunnsborger". Man kan m.a.o. være både alkis, konebanker, upålitelig arbeidskraft osv osv og fortsatt med rette hevde man er blitt "folk" av.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ViljaH skrev:

Hadde vært underlig om man hadde endret art pga sin oppvekst i grunn. Mamma slo meg, så jeg ble ikke folk men rødrev. 

Dessuten, "ble folk av" er ikke noe målbar størrelse i betydningen "fungerende voksen samfunnsborger". Man kan m.a.o. være både alkis, konebanker, upålitelig arbeidskraft osv osv og fortsatt med rette hevde man er blitt "folk" av.

Nettopp! :fnise: Du har skjønt det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel også en god del flere med psykiske lidelser som får hjelp nå, som før havnet på sosialen eller på rus, eller begge deler. 

Men om den hjelpen de får er så veldig effektiv, kan vel stilles spørsmålstegn ved. Her bør man først og fremst styrke tilbudet i helsevesenet, samt arbeidstrening. 

Interessant. Det er så mye snakk om arbeidstrening som saliggjørende. Samtidig så outsources jobber som kun krever enkel opplæring mer og mer til utlendinger, som annen skrev om over. Skal man da begynne med arbeidstrening i 5-årsløp i fremtiden, dvs praksisbasert utdannelse til lavtlønnsyrker?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, JackIost skrev:

Dessuten, slik de oppdro på den tiden, ga kanskje utslag på andre områder i de som er i 50 åra nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er 100% statens feil. Når man legger opp til at folk får gratis penger, med stadig utvidede rammer for hvem som kan få det så griper selvsagt folk muligheten.

Anonymkode: d8349...2a4

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Blod skrev:

Bedre at ungdommene blir uteliggere. Når man er ufør er man så syk at man ikke er i stand til å jobbe. Dette er ikke noe en vanlig person ønsker. Ingen vil vel gå hjemme hele dagen og gjøre ingenting. Hva slags liv er det? 

Og du tror unge plutselig er blitt mye mer syke enn før? Er legevitenskapen gått baklengs?

Her er et tips til deg:

large.png?_encoded=2f66666666666678302f3

Tror du virkelig at alle med disse psykiske diagnosene ikke er i stand til å arbeide?

Eller hva med de med vondt i skuldre, nakke, hodet, og ledd? Er ikke disse i stand til å jobbe i f.eks en kontorjobb? Ville de bare lagt seg ned for å dø hvis de ikke hadde fått trygd?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller i arbeid...

Jeg har jobbet med flere folk som jeg er sikker på at hadde fått noen ganske alvorlige diagnoser hvis de bare hadde gått til en psykolog for en utredning. Og de hadde da sikkert fått trygd. Men her arbeider dem altså likevel... Hvorfor skal vi få flere av disse folkene over på trygd? Å bruke mer skattepenger, og få mindre skattepenger inn? Det blir stadig færre som betaler for stadig flere her i landet, og det går ikke i lengden.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror unge plutselig er blitt mye mer syke enn før? Er legevitenskapen gått baklengs?

Her er et tips til deg:

large.png?_encoded=2f66666666666678302f3

Tror du virkelig at alle med disse psykiske diagnosene ikke er i stand til å arbeide?

Eller hva med de med vondt i skuldre, nakke, hodet, og ledd? Er ikke disse i stand til å jobbe i f.eks en kontorjobb? Ville de bare lagt seg ned for å dø hvis de ikke hadde fått trygd?

Nei, sikkert ikke. Noen ville jobbet det de kunne... hvis det finnes arbeidsplasser og arbeidsoppgaver som passer. En del kan sikkert jobbe litt, og ønsker det, men da må de jo ha noe å gjøre og et sted å gjøre det.

Anonymkode: 6a900...139

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ingen anelse om hva dere snakker om. Morsomt å lese hva Ola nordmann har å si om unge uføre. Høres nesten ut som veldig mange har lyst å gå rundt hjemme dagen lang og være syk 24/7, enn å være en del av samfunnet. 😂 Frister det for eksempel å høre på høye stemmer i hodet døgnet rundt? Bedre det enn å jobbe ikke sant? For hva er vel høye inntekter og det sosiale osv., når man kan ligge i sengen døgnet rundt. Mye bedre det har jeg skjønt. 😅 

Anonymkode: 0c9fb...760

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ingen anelse om hva dere snakker om. Morsomt å lese hva Ola nordmann har å si om unge uføre. Høres nesten ut som veldig mange har lyst å gå rundt hjemme dagen lang og være syk 24/7, enn å være en del av samfunnet. 😂 Frister det for eksempel å høre på høye stemmer i hodet døgnet rundt? Bedre det enn å jobbe ikke sant? For hva er vel høye inntekter og det sosiale osv., når man kan ligge i sengen døgnet rundt. Mye bedre det har jeg skjønt. 😅 

Saken er vel at de fleste av disse kan arbeide, men dyttes på trygd likevel. De fleste trenger behandling og kan arbeide om de får det, og derfor må det strammes inn slik at disse ikke fortsetter å gå og dasse på trygd

Anonymkode: 1437a...8a1

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er vel at de fleste av disse kan arbeide, men dyttes på trygd likevel. De fleste trenger behandling og kan arbeide om de får det, og derfor må det strammes inn slik at disse ikke fortsetter å gå og dasse på trygd

Anonymkode: 1437a...8a1

Så hvilke jobber skal de ha? Er jo ikke så lett å få alle i jobb med så mye arbeidsinnvandring, frihandel og ikke minst automatisering. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...