chouette Skrevet 14. mai 2017 #61 Skrevet 14. mai 2017 Støtte fra nav til bryllup? You kidding me? Kan ikke tenke meg at selve vielsen koster mange kronene. Kjøp billige blomster og brukt kjole, samle familien i et grendahus eller lei en idrettshall ol.. bak kakene selv og server noe enkelt. Kjøp musserende istedenfor champagne. 4
Jolene Skrevet 14. mai 2017 #62 Skrevet 14. mai 2017 På 12.5.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev: 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? 1. Hvordan man gjør det? Man sparer penger til bryllup. Det er ikke om å gjøre å vente lengst mulig med å gifte seg for de aller fleste, men som regel må man faktisk spare en del penger for å kunne holde et stort bryllup med alt som hører til. Stort sett er kirken gratis, dersom det er den man sokner til. Dersom man ikke sokner til kirken, koster det fort noen kroner. 2. Det varierer. Ville sjekket litt opp med forskjellige lokaler hva de faktisk har kapasitet til. 3. Nei, det er definitivt ikke vanlig at gjester tar med egen alkohol. 4. Heldigvis støtter ikke NAV en bryllupsfest med 80 personer og alt annet som du skriver om. Den tanken ville jeg lagt vekk med en gang. Derimot kan man fint finne en fin kjole å gifte seg i på feks. finn.no, ulike salgsgrupper og bryllupsgrupper på facebook. Og nei, men kan ikke forvente at noen andre betaler for bryllupet deres. Selvsagt er det hyggelig dersom noen vil, men ikke forvent det. Det er mulig at dere kan gifte dere i løpet av sommeren, men da tror jeg neppe det blir den type bryllup som du skisserer over. Sånn jeg ser det, har dere to alternativer: 1. Vente med å gifte dere. Dere har kun vært sammen i 6 måneder, og det er ikke spesielt lenge. Ved å vente med å gifte dere, kan dere sette av penger til å kunne få råd til akkurat det bryllupet dere måtte ønske. 2. Gifte dere på tinghuset og ha en samling med de nærmeste etterpå. Da vil dere få giftet dere i løpet av sommeren, men det vil ikke være det bryllupet du skisserer. Samtidig, er det faktisk det bryllupet dere har råd til per i dag. Når økonomien ikke strekker til et bryllup med rundt 80 gjester, er det tæring etter næring som gjelder. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #63 Skrevet 14. mai 2017 Når dere er så på bær tur når gjelder økonomi. Anonymkode: 1f389...c5f 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #64 Skrevet 14. mai 2017 Hva burde man å velge ett tak over hodet eller bryllup? Anonymkode: 1f389...c5f 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #65 Skrevet 14. mai 2017 La oss se...ung ufør og lærling med forsørgeransvar for et barn...ingen sparepenger...bryllup hvor 80 mennesker skal bevertes i sommer... Dere virker rett og slett ikke særlig realitetsorientert. Å beverte 80 stykker koster mye penger selv om dere lager alt selv (og hvem vil vel være kokk og servitør i eget bryllup?) Dere har bare vært sammen i 6 måneder. Start å spare nå og ta bryllupet neste sommer. Evt. kan dere ha en gratis vielse på tinghuset og invitere foreldre og søsken på hjemmelaget middag etterpå. Anonymkode: 58e80...e76 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #66 Skrevet 14. mai 2017 Og gifte seg midt i den største forelskelsesrusen er ikke lurt. Man kan ikke si etter 6 mnd at man elsker personen sååå høyt. Kom ned på landjorden og ta et steg av gangen. Man gifter seg ikke når man ikke har råd. Og nei som andre skriver her selvfølgelig hjelper ikke Nav til støtte for sånne ting. Får håpe dere ikke tar opp stort lån for og ha et bryllup dere i utgangspunktet ikke har råd til. Anonymkode: 38bf3...1a9 2
Gjest Aktivdame Skrevet 14. mai 2017 #67 Skrevet 14. mai 2017 (endret) På 12.5.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev: Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette... 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? På forhånd takk Anonymkode: 5edc2...426 Dere får be inn til et korgbrulypp ( dvs alle tar med litt mat og drikke, som settes på et bord. Slik at alle kan forskyne seg som man lyster?). Og ha en fest telt i hagen. Om mulig hilse vielsen ute .med en person som kan vie dere. Bak kaker selv og spør om flere kan bake. Man kan tenke litt utradisjonellt. Endret 14. mai 2017 av Aktivdame 2
Gjest Aktivdame Skrevet 14. mai 2017 #68 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, toothfairy skrev: Støtte fra nav til bryllup? You kidding me? Kan ikke tenke meg at selve vielsen koster mange kronene. Kjøp billige blomster og brukt kjole, samle familien i et grendahus eller lei en idrettshall ol.. bak kakene selv og server noe enkelt. Kjøp musserende istedenfor champagne. Det sto en notis i ei avis at det er folk som har søkt p. Støtte til konfirmasjon til nav. Så hvorfor ikke til bryllup?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #69 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, Aktivdame skrev: Det sto en notis i ei avis at det er folk som har søkt p. Støtte til konfirmasjon til nav. Så hvorfor ikke til bryllup? Ser du virkelig ikke forskjellen? Barn av fattige foreldre faller svært ofte utenfor mye, og for dem er det ekstra viktig å kunne ha selskap ifm konfirmasjon. For øvrig er støtten NAV gir til konfirmasjon maks 5000 kr. Anonymkode: 944d3...d95 12
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #70 Skrevet 14. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og gifte seg midt i den største forelskelsesrusen er ikke lurt. Man kan ikke si etter 6 mnd at man elsker personen sååå høyt. Kom ned på landjorden og ta et steg av gangen. Man gifter seg ikke når man ikke har råd. Og nei som andre skriver her selvfølgelig hjelper ikke Nav til støtte for sånne ting. Får håpe dere ikke tar opp stort lån for og ha et bryllup dere i utgangspunktet ikke har råd til. Anonymkode: 38bf3...1a9 Enig. Anonymkode: 1f389...c5f
Gjest Aktivdame Skrevet 14. mai 2017 #71 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du virkelig ikke forskjellen? Barn av fattige foreldre faller svært ofte utenfor mye, og for dem er det ekstra viktig å kunne ha selskap ifm konfirmasjon. For øvrig er støtten NAV gir til konfirmasjon maks 5000 kr. Anonymkode: 944d3...d95 Ser stor forskjell. Det skader vel ikke å søke . Dømmer ikke uansett hva de gjør.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #72 Skrevet 14. mai 2017 2 timer siden, Aktivdame skrev: Ser stor forskjell. Det skader vel ikke å søke . Dømmer ikke uansett hva de gjør. Bortkastet tid. Sitat - Sosialhjelp er til livsnødvendige utgifter, og derfor vil vi for eksempel ikke dekke utgifter til et bryllup. Men det er litt spesielt med konfirmasjon siden det handler om ungdom og at det kan være stigmatiserende å ikke ha en ordentlig feiring. http://www.aftenposten.no/okonomi/-Flere-soker-Nav-om-stotte-til-konfirmasjonsfesten-620307b.html?spid_rel=2 Anonymkode: 944d3...d95 1
Gjest Aktivdame Skrevet 14. mai 2017 #73 Skrevet 14. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bortkastet tid. http://www.aftenposten.no/okonomi/-Flere-soker-Nav-om-stotte-til-konfirmasjonsfesten-620307b.html?spid_rel=2 Anonymkode: 944d3...d95 Ok. Kjenner jeg er glad jeg er 50 pluss. Barnløs og singel. Slipper det evige pengemaset fra alle kanter. Endret 14. mai 2017 av Aktivdame
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #74 Skrevet 14. mai 2017 Dette her er bare starten av en jente som til slutt har 4 barn fra 3 forskjellige fedre. Jeg blir helt utmattet av sånne tråder lol. Anonymkode: 71927...401 7
Gjest Coolaid Skrevet 14. mai 2017 #75 Skrevet 14. mai 2017 På 12.5.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev: Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette... 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? På forhånd takk Anonymkode: 5edc2...426 Jeg har ikke lest hele tråden så tipper at noen har foreslått det samme: Gift dere hos byfogden eller i kirken, det koster ikke noe særlig. Spør foreldre om de vil bli med på sermonien og etterpå ut å spise middag med dere for å feire, de kan fint betale for seg selv. Dere trenger ikke 80 gjester, stort bryllup eller dyre kjoler for å feire kjærligheten mellom dere. Gjør det enkelt. Det er ikke kjolen som gjør deg pen. Kjærligheten koster ikke penger
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #76 Skrevet 14. mai 2017 Hvor er TS? Har hun dratt til Las Vegas? Anonymkode: 0cdf9...727 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #77 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er TS? Har hun dratt til Las Vegas? Anonymkode: 0cdf9...727 Filmer Luksusfellen... Anonymkode: ade37...da5 12
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2017 #78 Skrevet 14. mai 2017 På 12.5.2017 den 18.57, Pysa skrev: Vent! Sammen et halvt år er ingenting. Vær nyforelsket, vær gjerne forlovet, men vent med giftermålet. Hilsen gammel og vis (?) dame :-) Jeg datet gubben kortere tid enn det, vi giftet oss 2 mnd etter første daten så det fungerer for noen.
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2017 #79 Skrevet 14. mai 2017 (endret) På 12.5.2017 den 22.53, Mousj skrev: Diskuter det med familiene deres. Jeg hadde gått i bakken om datteren min ville gifte seg med en hun hadde kjent i et halvt år, om han var aldri så kjekk og grei. Jeg tenker at det er veldig tidlig i forhold til barnet hans og. Et slikt bryllup som du ønsker vil komme på ca 1000 kroner kuverten, selv om dere gjør det enkelt. En del penger får dere jo i gaver, men det er ikke vanlig å gå i pluss. Så enten venter dere og sparer penger hver måned mens dere blir skikkelig kjent med hverande, eller dere gifter dere i all enkelhet med nærmeste til stede og dropper festen, ev. tar den senere. Forelskelse er herlig, men det virker litt heseblesende å gå for bryllup så tidlig. Dessuten er vi i mai, sommeren er like om hjørnet, og bryllupsinvitasjoner må ut i god tid før vielse. Jeg er skikkelig uromantisk her nå, beklager det, men... 1000 kr kuverten? Jeg har selskapslokale og driver bla. med catering og har aldri vært oppe i de prisene. Alkohol er ikke ett must, men kjekt å ha og en trenger ikke å servere hummer o.l bare pga at det er bryllup Endret 14. mai 2017 av Fru Uperfekt
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2017 #80 Skrevet 14. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette her er bare starten av en jente som til slutt har 4 barn fra 3 forskjellige fedre. Jeg blir helt utmattet av sånne tråder lol. Anonymkode: 71927...401 Eller det er starten på noen som holder sammen til døden skiller dem ad. Noen får det faktisk til å funke selv om de gifter seg raskt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå