Gå til innhold

Skal gifte oss - har ingen penger!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett bryllup på 2 tusen kroner da har man fått en god del sponsa av familie og venner.

Anonymkode: 1f389...c5f

Går an å gi varer og tjenester i gave istedenfor "normale" gaver.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Flink du er til å lese, men tror du må lese en gan til.

Mitt kostet 15-20k men at jeg har venninner som har fått det ned i 2-3k

Da får du svare på jeg spør om da.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du svare på jeg spør om da.

Og hvilken av dine spørsmål er det mener jeg ikke har svart på?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Og hvilken av dine spørsmål er det mener jeg ikke har svart på?

Jeg mente faktisk det,når jeg sa jeg ville legge diskusjonen død med deg. Jeg er ferdig.

Gjest Margo
Skrevet

Eeeeh..vi bikka nok 150.000,- til ca 40 gjester..Var mange punkter vi kunne spart inn på, men vi gifter oss 1 gang i løpet av livet, og da ville vi ha det skikkelig. 

Så nei, det der virker ikke realistisk. Jeg tror du først av alt må finne ut hvorfor det haster så veldig å få giftet seg..han stikker jo ikke av..?

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente faktisk det,når jeg sa jeg ville legge diskusjonen død med deg. Jeg er ferdig.

Vel du fortsatte å svare osv så naturlig nok var det ikke en EOD fra din side.

Men for all del du får starte opp påhengsen...

Om ikke så si meg gjerne hvilken av dine spørsmål til meg som jeg ikke har svart på, evt ikke har svart utfyllende nok på så skal jeg svare jeg så lenge det ikke gjør at jeg er gjenkjennbar.

Endret av Fru Uperfekt
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vel du fortsatte å svare osv så naturlig nok var det ikke en EOD fra din side.

Men for all del du får starte opp påhengsen...

Om ikke så si meg gjerne hvilken av dine spørsmål til meg som jeg ikke har svart på, evt ikke har svart utfyllende nok på så skal jeg svare jeg så lenge det ikke gjør at jeg er gjenkjennbar.

Herregud... Så slitsom du er.... 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Vera skrev:

Eeeeh..vi bikka nok 150.000,- til ca 40 gjester..Var mange punkter vi kunne spart inn på, men vi gifter oss 1 gang i løpet av livet, og da ville vi ha det skikkelig. 

Så nei, det der virker ikke realistisk. Jeg tror du først av alt må finne ut hvorfor det haster så veldig å få giftet seg..han stikker jo ikke av..?

Enig 

AnonymBruker
Skrevet

He he ...... Kjeder de dem så veldig i dag da nådige frue ?

Her har du tydeligvis truffet innertier    :fnise:

Anonymkode: e9816...678

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud... Så slitsom du er.... 

It takes one to know one...

Bare svarer, om du finner det slitsomt så enten

1) slutt å svar meg

2) blokker meg 

3) Finn noe annet å gjøre på

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

He he ...... Kjeder de dem så veldig i dag da nådige frue ?

Her har du tydeligvis truffet innertier    :fnise:

Anonymkode: e9816...678

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
På 5/12/2017 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette...

1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 

2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv.

3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke.

4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav?

På forhånd takk :)

Anonymkode: 5edc2...426

Selvfølgelig får du ikke penger fra NAV til dette. Makan!

Anonymkode: 9c303...9ea

Skrevet

Hvor er ts blitt av? :lete:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hastverk? Dette høres sinnsykt impuls-preget ut. 

Vi hadde bryllupet vårt hjemme på gården, på låven (gratis), min kokke-svigermor og hennes kollegaer/venner stod for maten (gratis kokkelering), vi laget mye av drikken selv, og kirken var gratis. Likevel kom vi opp i 40.000kr for dress, kjole, pynt, blomster, mat og litt vin, transport, musikk/underholdning osv. Ting er dyrt! Dette må dere bare spare på. Å be gjestene ta med egen alkohol og mat blir utrolig fjortiss og jeg hadde aldri gått i et sånt bryllup. Det er et BRYLLUP, ikke en hjemmefest hvor alle tar med hver sin 6-pack. 

I tillegg er du ufattelig sent ute. Bryllupsinvitasjoner skal ut 3-6 mnd før festen. Vi er nå i midten av mai og du har ikke begynt å planlegge enda en gang. Nei, dette må du slå fra deg med en gang.

og dette er uten å kommentere at dere har vært sammen kun et halvt år!!

Anonymkode: 2cb0f...906

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! Det er mulig å gifte seg på budsjett, men dere er sørgelig seint ute for å gifte dere i sommer. Normen jeg er vant til er at invitasjoner sendes ut minst 4-5 måneder før bryllupet og gjerne enda litt tidligere dersom det er snakk om høytid (som nyttårsaften) eller fellesferien. Å sende ut invitasjoner til sommerbryllup i slutten av mai vil få to tredjedeler av gjestene til å riste oppgitt på hodet og trolig halvparten til å melde avbud. 

At gjester tar med medbrakt alkohol er ikke vanlig. Men dere har mulighet til alkoholfritt. 

Å lage maten selv kan gå, så sant dere slipper å lage noe på selve dagen og har andre til å anrette, servere og rydde/vaske opp etterhvert. Jeg hadde 85 gjester, bestilt koldtbord via catering og hadde 5 servitører som fylte på bordene, sjenket vin, kokte senere kaffe, og to stykker stod nesten permanent med oppvask og opprydding. Det er mye jobb. 

Vil dere klare å få et lokale å leie så seint? 

Lokale kan gjøres veldig billig, vi leide et grendahus en helg for bare 1500 men måtte da pynte selv kvelden før (går utover matlagingstid) og rydde og vaske første dagen som gift. Men selv om man velger rimelige duker, selvplukkede markblomster og billig pynt, så koster selv billige bordkort endel når man skal lage over 80 stk. Servietter trenger man mange av, lys trenger man mye av osv.

For å best få til et rimelig, stort bryllup trengs det tid til å planlegge og tid til å handle på salg og lage ting selv. Dere må huske at dere også vil være avhengige av å verve endel frivillige til å hjelpe dere med alt, og det er vanskelig på kort tid. Vanskelig nok på lang tid. 

Jeg vil råde dere til å velge neste år, og bruk det kommende året på å spare og på å kjøpe inn ting dere trenger (kjole, bordpynt, invitasjoner) for å spre utgiftene litt. 

Vi betalte 16000 for mat, 7000 for drikke til middagen, 8000 for drikke til resten av festen, aner ikke pynt og dill for det kjøpte jeg litt og litt og masse på ebay. Kjolen kostet 3500 og vi brukte forlovelsesringer i seremonien og har ikke egne gifteringer.

Ting i tillegg; toastmaster, band, bryllupssuite, brudepikekjoler, fotograf.. 

Og hver av servitørene mine fikk 1000 kroner, vin, sjokolade og løfte om gjentjenester til fremtidige konfirmasjoner og bryllup. Selv om de ikke hadde bedt om betaling. 

Mitt grendahusbryllup kom på ca 85000. Omtrent nøyaktig 1000 kr per gjest. Og jeg hadde det i fellesferien og invitasjonene ble sendt ut i mars samme år. Jeg fikk kjeft av min mor fordi hun synes jeg var seint ute. 

Grattis med forlovelse! 

Anonymkode: 2acfc...ddd

Skrevet

Jeg tror kanskje TS har fått med seg hva som er vanlig rundt bryllupsplanlegging nå, og jeg må si at jeg godt kan forstå at hun har skygget helt unna tråden. Men jeg regner med at du leser alt, og føler deg sikkert både misforstått, skuffet og såret.

Du er ung, forelsket og sprudlende, og alle vi som er gifte har da kjent på den utålmodigheten? Men i tillegg kjenner du ikke alt som må gjøres en viss tid på forhånd om man skal gjøre det stort, og heller ikke hvordan det foregår eller hva det koster. Selvsagt ikke, du skriver jo at du aldri har vært i et bryllup selv.

Du kommer med forslag om finansieringsmuligheter, og der var du uheldig nok til å nevne NAV. Jeg leser deg på ingen måte slik at du mener at du har rett på et skattefinansiert bryllup, men heller at du nevner det du kan komme på som muligheter for å få drømmebryllupet.

Du skrinla sikkert den tanken den første gangen du fikk svar om at NAV ikke støtter bryllup, og nå har det vært skrevet på knappe hundre - mer eller mindre fine/ufine - måter, JA, hun har fått det med seg nå.  Medbragt alkohol falt heller ikke i god jord, men igjen - du spurte jo bare!

Jeg tenker at det hadde vært fint om du kom inn igjen i tråden og fortalte oss hvordan du har opplevd den, og hvilke tanker du sitter med nå, for jeg tror på ingen måte du er den eneste ungjenten som har brennende lyst til å gifte deg mens du fremdeles er forelsket, men aldri i verden om noen av dem vil tørre å skrive det i denne tråden her. Men prøv! Så skal vi heller komme inn og forsvare deg om noen er kjipe;-)

Jeg merker jo at tråden har engasjert meg, og håper dere venter, som jeg har skrevet før, men jeg håper også virkelig at ikke dette har tatt fra deg alle illusjoner heller. Kjærligheten er fantastisk pg det der til syvende og sist du og din kjære som bestemmer. Ingen andre.

• Liker 6
Skrevet

Dette kan ikke være sant. Det er for mye agn i HI til nettroll at det er for "godt" til å være sant. Forlovet etter 6mnd? Bryllup så raskt? Ung ufør? En liten unge på kjøpet? Støtte fra NAV? Hver for seg er du unnskyldt, men alt dette tilsammen er for stor ei suppe til at jeg klarer å ta det seriøst. Easy come, easy go. Bare ikke ta det på kreditt sier jeg bare....

• Liker 5
Skrevet

NAV gir ingen støtte. Tror desverre ikke familie bidrar med penger heler mtp at dere kun har vært sammen i et halv år.

Sjekk brudekjoler på finn.no, går alltids an å prute litt.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 5/15/2017 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hastverk? Dette høres sinnsykt impuls-preget ut. 

Vi hadde bryllupet vårt hjemme på gården, på låven (gratis), min kokke-svigermor og hennes kollegaer/venner stod for maten (gratis kokkelering), vi laget mye av drikken selv, og kirken var gratis. Likevel kom vi opp i 40.000kr for dress, kjole, pynt, blomster, mat og litt vin, transport, musikk/underholdning osv. Ting er dyrt! Dette må dere bare spare på. Å be gjestene ta med egen alkohol og mat blir utrolig fjortiss og jeg hadde aldri gått i et sånt bryllup. Det er et BRYLLUP, ikke en hjemmefest hvor alle tar med hver sin 6-pack. 

I tillegg er du ufattelig sent ute. Bryllupsinvitasjoner skal ut 3-6 mnd før festen. Vi er nå i midten av mai og du har ikke begynt å planlegge enda en gang. Nei, dette må du slå fra deg med en gang.

og dette er uten å kommentere at dere har vært sammen kun et halvt år!!

Anonymkode: 2cb0f...906

Laget drikke selv???? Solbærsaft?

Anonymkode: 67c5f...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5/12/2017 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette...

1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 

2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv.

3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke.

4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav?

På forhånd takk :)

Anonymkode: 5edc2...426

Overskriften skulle vel vært:vi har ingen penger, så vi kan ikke gifte oss.

Et råd....dere har vært sammen i 6 mnd, vent litt.

Bruk det neste året til å spare 

Anonymkode: 87e7f...29b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...