Rosalie Skrevet 11. juni 2017 #141 Skrevet 11. juni 2017 (endret) På 6/11/2017 den 16.11, AnonymBruker skrev: Laget drikke selv???? Solbærsaft? Anonymkode: 67c5f...5f6 Hjemmebrygget øl, type Tomtebrygg er ikke all verdens krevende å lage selv. Endret 13. juni 2017 av Phaedra Ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. Phaedra,adm
Gjest Regn Skrevet 11. juni 2017 #142 Skrevet 11. juni 2017 Vi venter med å gifte oss til vi har råd. Eller så gifter vi oss på tinghuset og har fest senere.
Djungelvrål Skrevet 11. juni 2017 #143 Skrevet 11. juni 2017 På 15.5.2017 den 9.35, Loppa123 skrev: Kirken er gratis. Er ikke vanlig å ha med alkohol. Synes ikke man skal forvente at familie og venner bidrar med noe , men mange gjør det. Samtidig synes jeg ikke det er noe galt om man spørr familie om litt hjelp, dere kan jo ha koldtbord så er det sikkert noen som vil hjelpe dere å ta med noen retter?? Ville du tatt på deg å lage potetsalat til 80 gjester? Han har ikke spleisekoldtbord med så mange gjester invitert.
Djungelvrål Skrevet 11. juni 2017 #144 Skrevet 11. juni 2017 På 6/11/2017 den 17.48, Rosalie skrev: Hjemmebrygget øl, type Tomtebrygg er ikke all verdens krevende å lage selv. Harrytassbrølløp? Jauda, hver sin lyst. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #145 Skrevet 12. juni 2017 Jeg er sikker på at frelsesarmeen vil være behjelpelig med kjole og dress fra Fretex. Kirken dere sogner til er gratis, men de tar kanskje noen hundrelapper for blomster. Har dere ikke penger, er jeg sikker på at de ser bort i fra de pengene for at dere skal få gifte dere. Invitere deres foreldre, forlovere og evt søsken hjem til middag. Lag selv eller bestill. Det blir ikke så dyrt med så få personer. Dere kan jo ønske penger i bryllupsgave, så får dere dekket inn middagen og litt pynt. Kanskje til og med en weekend på hotell. Ta bryllupsfesten i etterkant når dere har fått spart opp penger! Lykke til! Det er kjærligheten som er i fokus, ikke antall gjester! Anonymkode: 0cdf9...727
melatonin Skrevet 12. juni 2017 #146 Skrevet 12. juni 2017 Har ikke lest alt her nå, men jeg ville ha ventet. Nyt tiden med å være forlovet, og spesielt planlegging. Ikke hast med noe. Tenk over hvordan du kunne tenke deg å ha det og så jobb ut i fra det. Og spar penger! Det er ikke riktig at nav skal betale for et bryllup, eller i det hele tatt bidra. Dette er ikke en menneskerett med stort bryllup og da er det ikke noe nav skal bidra med. Om du ønsker å be inn til spleiselag eller ikke så bruk tid på å planlegge. Det er fryktelig dumt om man sier at alle skal ta med noe, så ender du opp med 12 potetsalater, en liten gryte, 5 salater osv. Dette er en dag du skal nyte og huske for resten av livet, selv når du er gammel og dement så husker du denne dagen. Å planlegge bryllup er veldig koselig og ikke frarøv deg selv den delen. Det er og viktig å ikke glemme at det og skal være en fin dag for gjestene. Håper uansett du får drømme bryllupet ditt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #147 Skrevet 12. juni 2017 Siden TS forduftet etter HI, så tipper jeg dette er en trolletråd. Men om det ikke er det, hvor gamle er dere? Jeg tipper 19-20. Jeg tipper også at dere ikke er sammen om 4 år uansett om dere gifter dere nå eller ikke. Anonymkode: 076e3...160 5
Loppa123 Skrevet 12. juni 2017 #148 Skrevet 12. juni 2017 19 timer siden, Mystix skrev: Ville du tatt på deg å lage potetsalat til 80 gjester? Han har ikke spleisekoldtbord med så mange gjester invitert. ja jeg skal det
Loppa123 Skrevet 12. juni 2017 #149 Skrevet 12. juni 2017 Akkurat nå, Loppa123 skrev: ja jeg skal det lage maten selv, altså.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #150 Skrevet 12. juni 2017 På 5/12/2017 den 19.01, AnonymBruker skrev: Mulig, men jeg reagerte i alle fall på det å forlove seg etter kun seks måneder vil gifte seg denne sommeren, si at man misliker å være forlovet et år før bryllupet, ønske å invitere 80 stk når man ikke har økonomiske forutsetninger til det (og ikke ønsker å spare, siden bryllupet skal være denne sommeren), tro at det er realistisk å lage mat til 80 stk selv i eget bryllup, gjestene tar med eget alkohol..., kjæresten er lærling og har barn, TS går på ung ufør, tror støtte fra familie og nav er mulig Ingenting galt med enkelte av punktene, men kombinert minner det om noe TLC kunne funnet på Anonymkode: f665e...1b0 Vet ikke hvem TLC er men tipper også trolletråd. Anonymkode: 33e34...728
Gjest making.a.mess Skrevet 12. juni 2017 #151 Skrevet 12. juni 2017 På 12.5.2017 den 18.28, AnonymBruker skrev: Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette... 1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv. 3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke. 4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav? På forhånd takk Anonymkode: 5edc2...426 Bryllup MÅ ikke koste. Alt MÅ heller ikke være tradisjonelt. Jeg mener på at kirken dere sogner til er gratis, men velger dere en annen er beløpene forskjellige fra kirke til kirke. Om dere kan leve med nøytralt bryllup så gjør humanistforeningen det gratis om man er medlem der. Det koster ikke noe å være medlem og det kreves ikke noe. Billigste lokale er grendehus som kan fåes ned i 2000 kr. Gjestene kan ta med alkohol selv. Det er viktig at du i invitasjonen skriver litt hvordan bryllupet er lagt opp så ingen får for høye forventninger og blir skuffet. Bryllup kan koste 5000 og de kan koste en mill. Folk forventer full oppvartning, men skriver du hvordan dette blir så er det greit for folk. Det meste er greit så lenge de vet hva de går til. Kanskje gaven kan være å ha med en matrett eller to, å sminke deg, plukke markblomster til å pynte kirken med etc. Kjole kan du få kastet etter deg på finn. Det er vanskelig å få solgt brudekjoler. Du må heller ikke ha tradisjonell kjole. Ringer koster. Mat til 80 mennesker koster også så der har du et problem. Det er altfor mange. Om du så hadde fått med deg noen til å lage maten så vil ingrediensene koste mye når det er så mange mennesker. Enten må nesten alle bidra med mat eller så må du kutte gjesteliste til de aller nærmeste
altflyter Skrevet 12. juni 2017 #152 Skrevet 12. juni 2017 Wow. Dere kan ikke være særlig mye eldre en 18 år med den tankegangen der. Hadde tatt seg ut om man kunne søke penger fra nav for å ha fest Et halvt års forhold er ikke særlig lenge. Hva er det som haster sånn? 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #153 Skrevet 12. juni 2017 Tror gjestene trenger invitasjonen litt tidligere enn 1-2 mnd før bryllupet. Folk legger planer vettu når det er ferietid. Anonymkode: 45151...44b 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #154 Skrevet 12. juni 2017 Send invitasjonene en uke før, sånn at nesten ingen kan. Da kan dere ha det hjemme, og dere kan bestille 2-3 pizzaer på Peppes. Anonymkode: 0cdf9...727 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #155 Skrevet 13. juni 2017 På 6/11/2017 den 17.48, Rosalie skrev: Hjemmebrygget øl, type Tomtebrygg er ikke all verdens krevende å lage selv. Tuller du? Anonymkode: ea0a8...e48
Gjest Chloe Skrevet 13. juni 2017 #156 Skrevet 13. juni 2017 (endret) 80 gjester og ingen penger høres ut som en morsom og fantastisk utfordring. Skal ikke holde noen preken om at du skal vente, spare, redusere gjestelista etc, men tenker at man ikke kan forvente at Nav og foreldre skal stille opp. Ser at bryllupet skal holdes i løpet av sommeren. Jeg ville satset på å bruke ting fra naturen som er helt gratis. Blader til bordkort, markblomster i brudebuketten, markblomster/stener/kvister etc. som borddekorasjon. Lage drikke av bær. Spørre pent om noen kan bake kake. Høre om noen kjenner noen som kjenner noen som vet om et rimelig lokale. (Om du er på FB, er det en ypperlig kanal å bruke.) Kjøpe brukt brudekjole eller kanskje er det noen som har en brudekjole liggende som du kan få lånt rimelig for en dag. Eller man kan kjøpe en helt enkel kjole som ikke er for dyr. Låne smykker, sko, etc fra venninner evt. kjøpe brukt. Musikk kan ordnes med noen høyttalere og mobiltelefon. Bilder kan man ta selv. (Av 80 gjester er det ikke umulig at noen har et bra kamera og kan ta bilder). Invitasjoner kan man lage selv. Maten kan man lage selv. Hår og make-up kan man fikse selv eller få ei venninne til å fikse. Ellers finner du helt sikkert mange gode råd på nett om du googler "bryllup på budsjett". Lykke til! :-) Endret 13. juni 2017 av Chloe
Gjest Chloe Skrevet 13. juni 2017 #157 Skrevet 13. juni 2017 På 12.05.2017 den 19.01, AnonymBruker skrev: Mulig, men jeg reagerte i alle fall på det å forlove seg etter kun seks måneder vil gifte seg denne sommeren, si at man misliker å være forlovet et år før bryllupet, ønske å invitere 80 stk når man ikke har økonomiske forutsetninger til det (og ikke ønsker å spare, siden bryllupet skal være denne sommeren), tro at det er realistisk å lage mat til 80 stk selv i eget bryllup, gjestene tar med eget alkohol..., kjæresten er lærling og har barn, TS går på ung ufør, tror støtte fra familie og nav er mulig Ingenting galt med enkelte av punktene, men kombinert minner det om noe TLC kunne funnet på Anonymkode: f665e...1b0 Hvem er TLC?
Rosalie Skrevet 13. juni 2017 #158 Skrevet 13. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Anonymkode: ea0a8...e48 Skulle kanskje tro det, men nei.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #159 Skrevet 13. juni 2017 6 minutter siden, Chloe skrev: Hvem er TLC? En tv-kanal som sender programmer om rare ting folk finner på. Alt fra brudekjoler til kirurgi. Tviler på at alt er 100% realistisk, men det skal se slik ut. Anonymkode: 1ed76...5bf 2
Gjest Chloe Skrevet 13. juni 2017 #160 Skrevet 13. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En tv-kanal som sender programmer om rare ting folk finner på. Alt fra brudekjoler til kirurgi. Tviler på at alt er 100% realistisk, men det skal se slik ut. Anonymkode: 1ed76...5bf Ok. Haha!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå