Honey Dew Skrevet 23. april 2017 #141 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt kontakt med BV etter bekymringsmelding på barna mine fra skole og dps. Jeg kunne virkelig ikke ta meg av egne barn en periode og fikk enestående hjelp fra BV. Jeg er de evig takknemlig for den hjelpen jeg og mine barn fikk. Dette er helt ærlig sagt. Jeg har bare positive ting å si om BV og de jeg snakket med der på flere møter. Anonymkode: d5c7e...52c Så flott at dere også fikk god hjelp. Det er på tide at de positive tingene også blir trukket frem, men det virker som at enkelte vil tie disse ihjel... 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #142 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, slagelse skrev: Og det argumentet beviser at Barnevernet ikke gjør den jobben de skal . De sakkyndige psykologene har i mange av tilfellene vært uenig med Barnevernet, men de har likevel støttet konklusjonen til Barnevernet. Årsaken er at de ikke har råd til å si seg uenig. Og det er sakkyndiges rapport som blir vektlagt i dommen hos Fylkesnemda og Tingretten. Jeg har lagt ut dokumentasjon på dette i flere tråder. Hvordan er det å si at Barnevernet gjør en god jobb og kun gjør noen få feil? Jeg forventer saklig begrunnelse - på forhånd takk. La meg gjette: du er ikke forsker og ei heller studerte du logisk gyldig argumentasjon. Anonymkode: 5c855...9f8 8
slagelse Skrevet 23. april 2017 #143 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, Honey Dew skrev: Så flott at dere også fikk god hjelp. Det er på tide at de positive tingene også blir trukket frem, men det virker som at enkelte vil tie disse ihjel... Akkurat som at dere bv tilhengere skal tie ihjel de overgrepene Barnevernet gjør mot barn og familier . Vi tier ikke ihjel det som er positivt. Vi ønsker å rydde opp i det som er negativt . 1
slagelse Skrevet 23. april 2017 #144 Skrevet 23. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: La meg gjette: du er ikke forsker og ei heller studerte du logisk gyldig argumentasjon. Anonymkode: 5c855...9f8 Dette beviser for meg at du ikke har argumentasjonen i orden eller noe å komme med . Da får du ha god natt . Endret 23. april 2017 av slagelse
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #145 Skrevet 24. april 2017 Jeg jobber i barneverntjenesten og de fleste meldinger vi får inn er fra politiet - at foreldrene er mistenkt / siktet for kriminelle forhold. Så får vi fra skolen og på "tredjeplass" er foreldrene selv som melder inn behov for hjelp og støtte. Får noen meldinger fra barnehage og lite fra privatpersoner (nesten ingen av dem er anonyme). Tannleger, helsesøstertjemesten og NAV melder inn noe. Fra offentlige instanser skal meldingen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke / utsagn om vold og misbruk (det er saker som uansett burde meldes direkte til politiet ettersom det er straffbare forhold). Mange foreldre er også med på å skrive meldingen sammen med den offentlige etaten. Innholdet i meldingene kan være mange ting. I de fleste meldinger, bortsett fra politiet, er det flere områder det er utfordringer på. Det er sjelden kun en hendelse eller ett område. Opplever i min jobbhverdag at de fleste foreldre tar det greit. Klart det er vanskelig og en påkjenning at barnet/barna blir meldt inn til barneverntjenesten, men de fleste er både samarbeidsvillige og greie. De fleste er også fornøyd med den jobben vi gjør (leverer ut skjema som de anonymt kan sende til barnevernleder der de kan skrive positivt og/eller negativt om undersøkelsen eller tiltaket). Hva som er nok for å melde fra? At man er bekymret for et barn. Det er derfor det heter bekymringsmelding. Som privatperson melder du fra når du er bekymret. Det er verre for et barn å kanskje måtte vokse opp med utilstrekkelig og sviktende omsorg enn det er for foreldrene å gå igjennom en undersøkelse og mulige tiltak. Anonymkode: d8983...87b 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #146 Skrevet 24. april 2017 På 19.4.2017 den 17.09, slagelse skrev: Politiet har større og bedre kompetanse på å avhøre barn og etterforske saker. Det vil ikke være perfekt, men klart bedre enn det inkompetente "barnevernet" vi har nå. Men politiet er ute etter å finne ut om det er straffbart forhold, men bvtj skal se etter om det behov for hjelpetiltak først og fremst. Det er ingen hjelp å få hos politiet, og det er vanskelig å få til et samarbeid mellom foreldre og politi pga at foreldrene kan bli straffet dersom de innrømmer. Hos bvtj kan man få hjelp hvis man innrømmer vansker, i samarbeid med foreldrene. Anonymkode: fc353...43d 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #147 Skrevet 24. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barneverntjenesten og de fleste meldinger vi får inn er fra politiet - at foreldrene er mistenkt / siktet for kriminelle forhold. Så får vi fra skolen og på "tredjeplass" er foreldrene selv som melder inn behov for hjelp og støtte. Får noen meldinger fra barnehage og lite fra privatpersoner (nesten ingen av dem er anonyme). Tannleger, helsesøstertjemesten og NAV melder inn noe. Fra offentlige instanser skal meldingen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke / utsagn om vold og misbruk (det er saker som uansett burde meldes direkte til politiet ettersom det er straffbare forhold). Mange foreldre er også med på å skrive meldingen sammen med den offentlige etaten. Innholdet i meldingene kan være mange ting. I de fleste meldinger, bortsett fra politiet, er det flere områder det er utfordringer på. Det er sjelden kun en hendelse eller ett område. Opplever i min jobbhverdag at de fleste foreldre tar det greit. Klart det er vanskelig og en påkjenning at barnet/barna blir meldt inn til barneverntjenesten, men de fleste er både samarbeidsvillige og greie. De fleste er også fornøyd med den jobben vi gjør (leverer ut skjema som de anonymt kan sende til barnevernleder der de kan skrive positivt og/eller negativt om undersøkelsen eller tiltaket). Hva som er nok for å melde fra? At man er bekymret for et barn. Det er derfor det heter bekymringsmelding. Som privatperson melder du fra når du er bekymret. Det er verre for et barn å kanskje måtte vokse opp med utilstrekkelig og sviktende omsorg enn det er for foreldrene å gå igjennom en undersøkelse og mulige tiltak. Anonymkode: d8983...87b Hva om noen falskt anmelder en forelder til politiet - f.eks etter samlivsbrudd? Har hørt om et par slike eksempler men vet ikke hvordan det gikk. Anonymkode: 5c855...9f8
Honey Dew Skrevet 24. april 2017 #148 Skrevet 24. april 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om noen falskt anmelder en forelder til politiet - f.eks etter samlivsbrudd? Har hørt om et par slike eksempler men vet ikke hvordan det gikk. Anonymkode: 5c855...9f8 Hvis politiet og Barnevernet ikke finner noe, etter å ha foretatt undersøkelser, henlegger de saken. Du skal ikke høre på alle skremselshistoriene her inne 4
frkfrekk Skrevet 24. april 2017 #149 Skrevet 24. april 2017 18 timer siden, Listen skrev: På 19.4.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev: Hva er lite sosial aktivitet da? At barnet er på skolen og får mulighet til å leke med andre der, men har ikke sfo-plass og ikke er med på fritidsaktiviteter (Fotball ble prøvd, men barnet var på to treninger og sluttet å komme etter det). Når helga kommer, drar familien på hytta. Eneste sosiale kontakt utenom skolen er med barn i familien (søskenbarn). Når barnet får spørsmål om å være med klassekamerat hjem fra andre foreldre, blir det alltid svart med "dessverre, vi har andre planer" Det er snakk om et utadvent barn som liker å være sammen med mange og være midtpunkt, men det virker som om han er "vant til" situasjonen hjemme og at man der ikke er sammen med andre enn familien. På skolen og i friminuttene blomstrer barnet. Barnet mistrives ikke, men går jo glipp av viktig sosialisering, men barnet vet jo ikke hva det går glipp av, så det er vanskelig for barnet å vite hva som kan være annerledes. (Barnet er 8 år) Nok til å melde til barnevernet? Anonymkode: f7a22...217 Aldeles ikke! Det er jo ingenting her som tilsier at barnet lider noen overlast! Man må huske at livet løses ulikt for alle, og alle familier har sine arenaer! Dersom barnets utvikling er aldersadekvat og man ikke mistenker vold eller nekelekt, hva i allverdens navn skulle det være som var bekymringsfullt her? Hva er nekelekt? Jeg er redd for at det over tid kan føre til skjevutvikling. En 8-åring trenger vel andre 8-åringer å leke med? Og et barn som er utadvendt og tydelig ikke sjenert, har vel egentlig ikke en grunn til å være alene hjemme når alle andre barn i gata er ute å leker? Psykisk vold er også vold. Type: Hvis du spiller fotball så får vi ikke tid til å besøke bestemor, og da kan bestemor dø. Jeg syns ikke det er greit å si slike ting til en 8-åring. Og: Jeg mener ikke at barnevernet skal ta ungen fra familien. Jeg tenker at mor trenger litt veiledning
Listen Skrevet 24. april 2017 #150 Skrevet 24. april 2017 21 minutter siden, frkfrekk skrev: Hva er nekelekt? Jeg er redd for at det over tid kan føre til skjevutvikling. En 8-åring trenger vel andre 8-åringer å leke med? Og et barn som er utadvendt og tydelig ikke sjenert, har vel egentlig ikke en grunn til å være alene hjemme når alle andre barn i gata er ute å leker? Psykisk vold er også vold. Type: Hvis du spiller fotball så får vi ikke tid til å besøke bestemor, og da kan bestemor dø. Jeg syns ikke det er greit å si slike ting til en 8-åring. Og: Jeg mener ikke at barnevernet skal ta ungen fra familien. Jeg tenker at mor trenger litt veiledning Nekelekt er forsømmelse. Dersom du har hørt henne si dette om bestemor - er det en form for emosjonell utpressing. Det du KAN gjøre er å skrive deg ei punktliste, der du noterer alle punktene som bidrar til bekymring og så ringer du barnevernet anonymt og drøfter om det er grunn til melding, uten å gi opp barnets navn. Men husk - kun de punktene som du selv har observert, kan adresseres. Ting du har hørt av andre er sladder og skal ikke tas med.
slagelse Skrevet 24. april 2017 #151 Skrevet 24. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barneverntjenesten og de fleste meldinger vi får inn er fra politiet - at foreldrene er mistenkt / siktet for kriminelle forhold. Så får vi fra skolen og på "tredjeplass" er foreldrene selv som melder inn behov for hjelp og støtte. Får noen meldinger fra barnehage og lite fra privatpersoner (nesten ingen av dem er anonyme). Tannleger, helsesøstertjemesten og NAV melder inn noe. Fra offentlige instanser skal meldingen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke / utsagn om vold og misbruk (det er saker som uansett burde meldes direkte til politiet ettersom det er straffbare forhold). Mange foreldre er også med på å skrive meldingen sammen med den offentlige etaten. Innholdet i meldingene kan være mange ting. I de fleste meldinger, bortsett fra politiet, er det flere områder det er utfordringer på. Det er sjelden kun en hendelse eller ett område. Opplever i min jobbhverdag at de fleste foreldre tar det greit. Klart det er vanskelig og en påkjenning at barnet/barna blir meldt inn til barneverntjenesten, men de fleste er både samarbeidsvillige og greie. De fleste er også fornøyd med den jobben vi gjør (leverer ut skjema som de anonymt kan sende til barnevernleder der de kan skrive positivt og/eller negativt om undersøkelsen eller tiltaket). Hva som er nok for å melde fra? At man er bekymret for et barn. Det er derfor det heter bekymringsmelding. Som privatperson melder du fra når du er bekymret. Det er verre for et barn å kanskje måtte vokse opp med utilstrekkelig og sviktende omsorg enn det er for foreldrene å gå igjennom en undersøkelse og mulige tiltak. Anonymkode: d8983...87b Hvorfor vil dere da ikke ta barna alvorlig og høre på dem? Minner deg om at det er lovpålagt at barna skal bli hørt. Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette.
Honey Dew Skrevet 24. april 2017 #152 Skrevet 24. april 2017 27 minutter siden, Listen skrev: Nekelekt er forsømmelse. Dersom du har hørt henne si dette om bestemor - er det en form for emosjonell utpressing. Det du KAN gjøre er å skrive deg ei punktliste, der du noterer alle punktene som bidrar til bekymring og så ringer du barnevernet anonymt og drøfter om det er grunn til melding, uten å gi opp barnets navn. Men husk - kun de punktene som du selv har observert, kan adresseres. Ting du har hørt av andre er sladder og skal ikke tas med. Feil. Det skrives neglect 4
slagelse Skrevet 24. april 2017 #153 Skrevet 24. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men politiet er ute etter å finne ut om det er straffbart forhold, men bvtj skal se etter om det behov for hjelpetiltak først og fremst. Det er ingen hjelp å få hos politiet, og det er vanskelig å få til et samarbeid mellom foreldre og politi pga at foreldrene kan bli straffet dersom de innrømmer. Hos bvtj kan man få hjelp hvis man innrømmer vansker, i samarbeid med foreldrene. Anonymkode: fc353...43d Vi trenger ikke et barnevern som pålegger foreldre å samarbeide når de ikke trengs. Når Barnevernet truer med å ta barn fordi at foreldre sier at de ikke trenger dem, så er det noe riv ruskende galt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #154 Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, slagelse skrev: Hvorfor vil dere da ikke ta barna alvorlig og høre på dem? Minner deg om at det er lovpålagt at barna skal bli hørt. Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. Hva mener du? Vi plikter å gi barna tilbud om samtale og det gjør vi. Vi snakker med alle barn som ønsker det. Anonymkode: d8983...87b 5
slagelse Skrevet 24. april 2017 #155 Skrevet 24. april 2017 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Vi plikter å gi barna tilbud om samtale og det gjør vi. Vi snakker med alle barn som ønsker det. Anonymkode: d8983...87b Det er riktig at det er lovpålagt at barna skal bli hørt. Men i halvparten av sakene som kommer til Fylkesnemda så viser det seg at Barnevernet ikke har snakket med barna. En begrunnelse er at de ansatte mener at det er for belastende for barna. Hva da med de barna som er utsatt for vold og seksuelle overgrep? Er ikke det mer belastende å bli utsatt for dette enn å fortelle det til de som skal redde de ut? Her er en studie som underbygger det jeg sier om at barna ikke blir hørt. https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=414224 Hvorfor sier du da at Barnevernet hører på barna? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette - på forhånd takk. Endret 24. april 2017 av slagelse
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #156 Skrevet 24. april 2017 40 minutter siden, slagelse skrev: Det er riktig at det er lovpålagt at barna skal bli hørt. Men i halvparten av sakene som kommer til Fylkesnemda så viser det seg at Barnevernet ikke har snakket med barna. En begrunnelse er at de ansatte mener at det er for belastende for barna. Hva da med de barna som er utsatt for vold og seksuelle overgrep? Er ikke det mer belastende å bli utsatt for dette enn å fortelle det til de som skal redde de ut? Her er en studie som underbygger det jeg sier om at barna ikke blir hørt. https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=414224 Hvorfor sier du da at Barnevernet hører på barna? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette - på forhånd takk. Om barna har vært utsatt for overgrep eller vold er det politi og barnehuset som skal snakke med barna. Det er straffbare forhold. Da er det politiet. Barnevernet trenger ikke alltid samtale når andre instanser gjør det. Anonymkode: d8983...87b 8
Listen Skrevet 24. april 2017 #157 Skrevet 24. april 2017 4 timer siden, Honey Dew skrev: Feil. Det skrives neglect Det er også feil! På norsk (sjekket ordboka) skrives det neglekt 😉 Alltid like morsomt å rette på de som retter på meg - helt off topic, også klarer de ikke få det riktig selv. Ha en finfin ettermiddag @Honey Dew 😊😊😊 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #158 Skrevet 24. april 2017 7 timer siden, Honey Dew skrev: Hvis politiet og Barnevernet ikke finner noe, etter å ha foretatt undersøkelser, henlegger de saken. Du skal ikke høre på alle skremselshistoriene her inne Men om noen har falskt fått sitt navn på slikt som ble henlagt hos politi og Barnevern, det høres jo ut som et traume..? Anonymkode: 5c855...9f8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #159 Skrevet 24. april 2017 Det er heller ikke ment at vi skal fungere som terapi. Eller som punching bag for folk som føler seg urettferdig behandlet av bv. Vis litt respekt Anonymkode: d4c9a...d08 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #160 Skrevet 24. april 2017 Vel, det er hvertfall grobunn for mye krangling, det er sikkert og visst. Anonymkode: d2747...5ec
Fremhevede innlegg