Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Honey Dew skrev:

Lurer på om det finnes en positiv Barnevernsgruppe på Facebook jeg, der folk kan dele positive erfaringer og diskutere på et SAKLIG grunnlag, uten å bli tillagt meninger som en ikke har

Det man merker med dere bv tilhengere er at dere tåler ikke at det finnes mennesker som er uenig med dere eller gir dokumentasjon som beviser at Barnevernet ikke fungerer. Hadde dere hatt mer toleranse for dette ville diskusjonen vært saklig. Kanskje det er derfor dere blir bedt om saklig begrunnelse? Har du og de andre bv tilhengerne tenkt på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som barneverntilhengerne har vært for lenge alene her uten at det har vært personer her som har stilt noen fornuftige og kritiske spørsmål om de holdningene de har overfor ofrene til Barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, slagelse skrev:

Det man merker med dere bv tilhengere er at dere tåler ikke at det finnes mennesker som er uenig med dere eller gir dokumentasjon som beviser at Barnevernet ikke fungerer. Hadde dere hatt mer toleranse for dette ville diskusjonen vært saklig. Kanskje det er derfor dere blir bedt om saklig begrunnelse? Har du og de andre bv tilhengerne tenkt på dette?

Nå skal du høre noe om den konstante gjentagelsen din om saklig begrunnelse. Du bruker den hver gang du nekter å høre andres saklige argumenter

Anonymkode: d4c9a...d08

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal du høre noe om den konstante gjentagelsen din om saklig begrunnelse. Du bruker den hver gang du nekter å høre andres saklige argumenter

Anonymkode: d4c9a...d08

Det er ikke saklig begrunnelse når man ikke svarer, fortsetter å sverte barnevernofre eller fortsetter å forsvare Barnevernet når det er blitt bevist at systemet ikke fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slagelse skrev:

Det er ikke saklig begrunnelse når man ikke svarer, fortsetter å sverte barnevernofre eller fortsetter å forsvare Barnevernet når det er blitt bevist at systemet ikke fungerer :)

Du må lære deg at man ikke alltid får de svarene man ønsker seg i livet, men de svarene som er svar på spørsmålet. 

Anonymkode: d4c9a...d08

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg at man ikke alltid får de svarene man ønsker seg i livet, men de svarene som er svar på spørsmålet. 

Anonymkode: d4c9a...d08

Og du må lære deg at det er høflig å være ydmyk overfor bevis og solid dokumentasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede snakket med mor. Hun svarer høflig tilbake og ser ikke at det er et problem. Hun vil helt klart ikke krangle og skyr konflikter. Prøver man å invitere med, får man alltid et høflig nei takk-svar. Ingenting har endret seg etter at jeg tok det opp med mor.

Anonymkode: f7a22...217

Hva er det som får deg til å tro at denne moren ville blitt en bedre mor av å være sosial med deg? 

Kanskje de har egne omgangsvenner og driter i om du liker de eller ei? Lurer også på hvorfor du tror at man må være sosial for å være en god forelder. Det er da bare tull!

Du virker kunnskapsløs og sneversynt. Med slike skylapper ville jeg vært mer bekymret for DINE barn!

Anonymkode: bd684...57a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn av meg har nettopp gått gjennom et samlivsbrudd. Han har to barn fra før med ei annen dame (som han har omsorgen for) og to med hun siste dama som han var gift med. Mora til de siste to barna har oppført seg veldig merkelig i det siste året av deres forhold og kommet med påstander og diverse for å svartmale barnefar. Men nå fikk hun barnevernet med på å gi besøksforbud til bf da hun flyttet nå nettopp.

Det hele er så uvirkelig da både jeg og samboer har kjent denne mannen i 20 år og vet hvor flink han er med barna. Vi har ofte vært på besøk hos de og de hos oss, men reagert på hvordan mor har behandlet stebarn.

Tidligere har han ikke fått lov tilå være sosial på grunn av at hun ville han skulle ta seg av barna, noe hun ikke maktet selv. Så hvor går grensen? Her er det definitivt ingen tvil at det er mor som driver med psykisk vold, likevel er det far som får svi og besøksforbud. Han har enda ikke blitt hørt i saken, og fikk beskjed om å sende inn tilsvar innen en fastgitt dato. Tre uker senere så har ikke BV tatt dette seriøst og sendt saken videre..

Anonymkode: 1262f...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god venn av meg har nettopp gått gjennom et samlivsbrudd. Han har to barn fra før med ei annen dame (som han har omsorgen for) og to med hun siste dama som han var gift med. Mora til de siste to barna har oppført seg veldig merkelig i det siste året av deres forhold og kommet med påstander og diverse for å svartmale barnefar. Men nå fikk hun barnevernet med på å gi besøksforbud til bf da hun flyttet nå nettopp.

Det hele er så uvirkelig da både jeg og samboer har kjent denne mannen i 20 år og vet hvor flink han er med barna. Vi har ofte vært på besøk hos de og de hos oss, men reagert på hvordan mor har behandlet stebarn.

Tidligere har han ikke fått lov tilå være sosial på grunn av at hun ville han skulle ta seg av barna, noe hun ikke maktet selv. Så hvor går grensen? Her er det definitivt ingen tvil at det er mor som driver med psykisk vold, likevel er det far som får svi og besøksforbud. Han har enda ikke blitt hørt i saken, og fikk beskjed om å sende inn tilsvar innen en fastgitt dato. Tre uker senere så har ikke BV tatt dette seriøst og sendt saken videre..

Anonymkode: 1262f...19c

Så fortvilende for denne faren, han må selvfølgelig ikke gi seg! Det skal veldig mye til for at barna mister rett til samvær med far, er han sånn som du sier vil ikke mor få gjennom dette. 

Såvidt jeg vet har ikke BV myndighet til å gi besøksforbud, her tror jeg du har misforstått? Det er det politiet som gjør. Men kanskje du mener samværsnekt? Det er i så fall noe man gir gjennom rettssystemet. Altså gjennom advokat. Regner med at far også har advokat? Det vil antagelig bli rettssak, og der vil BV være et vitne sammen med flere andre instanser. 

Anonymkode: 415bf...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god venn av meg har nettopp gått gjennom et samlivsbrudd. Han har to barn fra før med ei annen dame (som han har omsorgen for) og to med hun siste dama som han var gift med. Mora til de siste to barna har oppført seg veldig merkelig i det siste året av deres forhold og kommet med påstander og diverse for å svartmale barnefar. Men nå fikk hun barnevernet med på å gi besøksforbud til bf da hun flyttet nå nettopp.

Det hele er så uvirkelig da både jeg og samboer har kjent denne mannen i 20 år og vet hvor flink han er med barna. Vi har ofte vært på besøk hos de og de hos oss, men reagert på hvordan mor har behandlet stebarn.

Tidligere har han ikke fått lov tilå være sosial på grunn av at hun ville han skulle ta seg av barna, noe hun ikke maktet selv. Så hvor går grensen? Her er det definitivt ingen tvil at det er mor som driver med psykisk vold, likevel er det far som får svi og besøksforbud. Han har enda ikke blitt hørt i saken, og fikk beskjed om å sende inn tilsvar innen en fastgitt dato. Tre uker senere så har ikke BV tatt dette seriøst og sendt saken videre..

Anonymkode: 1262f...19c

Hvis denne faren er sånn som du sier så bør han ta kontakt med en advokat. På Elden sitt firma er det fantastiske advokater som er spesialister på alle felt innenfor Barnevernet. Elden har flere avdelinger rundt omkring i Norge. Råder til å ta kontakt med dem! Ettersom Barnevernet ikke har snakket med han og allerede har fått igjennom samværsnekt ser ikke dette bra ut. Jeg håper virkelig at han slipper å kjempe i årevis for å få ha kontakt med sine barn, hvis det er slik du sier. Har Barnevernet snakket med barna? Barna har rett til å uttale seg og deretter bli hørt fra de er 7 år gamle. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, vet ikke om jeg forstod riktig, men. Er det sant at dersom noen sender en alvorlig bekymringsmelding (la oss si foreldre slår barna) så kan de komme på døren og hente ungen til det motsatte er bevist? At hvis jeg er skikkelig slem mot naboen så kan jeg bare si at han slår barna så kommer de på døren og henter uten at vedkommende får mulighet til å forklare seg på noen måter? Skummelt... tenk om noen hadde gjort det .... 

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre, vet ikke om jeg forstod riktig, men. Er det sant at dersom noen sender en alvorlig bekymringsmelding (la oss si foreldre slår barna) så kan de komme på døren og hente ungen til det motsatte er bevist? At hvis jeg er skikkelig slem mot naboen så kan jeg bare si at han slår barna så kommer de på døren og henter uten at vedkommende får mulighet til å forklare seg på noen måter? Skummelt... tenk om noen hadde gjort det .... 

Anonymkode: 33d52...535

Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: 634f5...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble meldt til bv som hevn fra en lærer som ikke tålte at vi var enig i hennes avgjørelse. Ga beskjed om at vi ikke fant oss i at barnet ble holdt igjen på skolen i 25 min etter skoletid uten at vi fikk beskjed om det. Bor like ved skolen, så normalt er barnet hjemme 5 min etter skoleslutt, og det ble en diskusjon først på tlf og deretter da vi hentet barnet siden hun ikke lot barnet gå. Vi var ferdig med saken når vi gikk derfra, men 3 mnd senere fikk vi brev fra bv om at de hadde mottatt bekymringsmelding. Da hadde hun løyet og sa at barnet ble mishandlet hjemme, sendt dagen etter episoden. Hadde en helsikkes tørn med bv med møter, undersøkelse og hjemmebesøk, som selvfølgelig endte med henleggelse og gjennomskuelse av læreren. 

Læreren turte heller ikke møte bv ansikt til ansikt for å fortelle sin versjon av saken og sluttet like etterpå....

Når bv mottar melding fra skole er de pliktig til å sjekke ut, så vi fikk jo sånn sett en bekreftelse på at vi er gode foreldre, men fy faen for en tørn! Den jævligste perioden i mitt liv!!

Anonymkode: 6abdb...226

Opplevd det samme!!  Og med likt utfall. Likevel den verste perioden jeg har opplevd. 

Anonymkode: 4c507...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevd det samme!!  Og med likt utfall. Likevel den verste perioden jeg har opplevd. 

Anonymkode: 4c507...6b7

Samme skjedde med en kollega, men det var ped leder i Bhg som sendte bekymringsmelding. Saken ble henlagt med rette. 

Anonymkode: 634f5...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, førstedamen skrev:

Ja men hvor grundig kan du undersøke folk som ikke har gjort noe feil da, og falske meldinger? Om noen skriver du var på fest når du egentlig var hjemme med barna,  hvordan kan du motbevise dette? Og hvorfor brukes det så mange møter på å avklare småting som det? Noe er feil med systemet og ressurser blir brukt på tull, det må gjøres forandringer innen bv. Om naboen hater deg igjen sender en skikkelig alvorlig melding, må de jo hente barnet til saken er oppklart. Det kan ta tid. Tror du det er bra for barn i sunne hjem å bli fratatt familien sin i ukesvis når de er små for så å bli puttet tilbake i hjemmet? Jeg tror ikke det. Og å gå på restaurant er ikke grunn nok for å få så mye møter og hvorfor stoppet bare saken opp med en gang de ordnet egen pedagog? (Saken om restaurant jeg nevnte over) bv hadde jo ikke fått de svarene de ville ha, og henla a likevel saken.

Mener du at dersom jeg melder naboen til bv og sier han slår kidsa sine så henter de unger fra foreldrene pga det? Tenk om det er falsk melding da? Nei det tror jeg ikke noe på. De kan ikke ta barna fra foreldre før det er bevis på at de har slått de. 

Anonymkode: 33d52...535

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at dersom jeg melder naboen til bv og sier han slår kidsa sine så henter de unger fra foreldrene pga det? Tenk om det er falsk melding da? Nei det tror jeg ikke noe på. De kan ikke ta barna fra foreldre før det er bevis på at de har slått de. 

Anonymkode: 33d52...535

Dette skjer. Tro meg. Det kan også skje at Barnevernet tror på et barn som sier at de blir slått hjemme, men at de lar være å ta barnet ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fortvilende for denne faren, han må selvfølgelig ikke gi seg! Det skal veldig mye til for at barna mister rett til samvær med far, er han sånn som du sier vil ikke mor få gjennom dette. 

Såvidt jeg vet har ikke BV myndighet til å gi besøksforbud, her tror jeg du har misforstått? Det er det politiet som gjør. Men kanskje du mener samværsnekt? Det er i så fall noe man gir gjennom rettssystemet. Altså gjennom advokat. Regner med at far også har advokat? Det vil antagelig bli rettssak, og der vil BV være et vitne sammen med flere andre instanser. 

Anonymkode: 415bf...af4

Hun gikk til politiet med falske anklagelser for vold. Litt usikker hva dette dreier seg om, men jeg og min samboer har aldri sett kompisen vår sint i det hele tatt, han er en rettferdig mann slik vi kjenner han. Vi stoler helt og holdent på han og vet at dette er falske anklagelser og har sett terroriserende meldinger sendt fra moren til disse barna til bf. Det rant inn med masse meldinger flere ganger i timen mens de enda bodde sammen. Disse meldingene har han selvfølgelig enda. Dermed så flyttet hun på dagen til en annen kommune med barna og han fikk telefon fra bv om besøksforbud. Barna får ikke lov å kontakte sin far og stebarna får ikke lov til å ha kontakt med de heller. Det vi minstenker er at dette dreier seg om et sjalusidrama mellom foreldrene, men som nå går ut over barna. 

Bv vil jo samtidig la hans tidligere barn bo hos bf, men kan ikke ordne samvær med de andre barna uten morens samtykke. 

Rene sikrkuset, men utrolig frustrerende å ikke bli trodd eller i det minste hørt før noe slikt skjer. I tillegg er det flere rundt denne familien som har sendt inn bekymringsmelding på denne moren tidligere på måten hun har behandlet stebarna.

Anonymkode: 1262f...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevn noen årsaker du er kjent med/opplevd selv eller mener er grunnlag for å sende ut bekymringsmeldinger til barnevernet. Er det mye som skal til for å kunne sende en bekymringsmelding? Hvor går grensen ved å snakke til foreldrene eller melde fra til BV. 

Lite sosial aktivitet, er det en god unnskyldning for å melde fra for eksempel? Takk for svar. 

Anonymkode: 33d52...535

Har en venninne som har jobbet som barnevernskonsulent i 5 år og hun har fortalt om følgende, ut fra sin erfaring, storby:

  • Systemrutinemeldinger (fra sykehus, leger, tannleger, politi, helsestasjon, barnehage, skole): mange av disse henlegges etter en samtale/undersøkelse fordi de kan være basert på store misforståelser, etc.som bliroppklart når Barnevernet tar kontakt
  • Nabo/omgivelser som er bekymret pga fest/nattebråk
  • Barn med dårlige klær, hull, mye møkk og lukt, dårlige sko etc.
  • Barn som ikke vaskes, ikke får kammet håret
  • Barn uten familienettverk, og aldri på ferie
  • Tykke, sterkt overvektige barn
  • Tynne, sterkt undervektige barn
  • Barn som har et ekstremt dårlig språk og som viser tegn til ADHD og har motoriske problemer
  • Barn med masse hull i tennene
  • Barn av foreldre som er arbeidsløse og som bare er hjemme

Anonymkode: 5c855...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun gikk til politiet med falske anklagelser for vold. Litt usikker hva dette dreier seg om, men jeg og min samboer har aldri sett kompisen vår sint i det hele tatt, han er en rettferdig mann slik vi kjenner han. Vi stoler helt og holdent på han og vet at dette er falske anklagelser og har sett terroriserende meldinger sendt fra moren til disse barna til bf. Det rant inn med masse meldinger flere ganger i timen mens de enda bodde sammen. Disse meldingene har han selvfølgelig enda. Dermed så flyttet hun på dagen til en annen kommune med barna og han fikk telefon fra bv om besøksforbud. Barna får ikke lov å kontakte sin far og stebarna får ikke lov til å ha kontakt med de heller. Det vi minstenker er at dette dreier seg om et sjalusidrama mellom foreldrene, men som nå går ut over barna. 

Bv vil jo samtidig la hans tidligere barn bo hos bf, men kan ikke ordne samvær med de andre barna uten morens samtykke. 

Rene sikrkuset, men utrolig frustrerende å ikke bli trodd eller i det minste hørt før noe slikt skjer. I tillegg er det flere rundt denne familien som har sendt inn bekymringsmelding på denne moren tidligere på måten hun har behandlet stebarna.

Anonymkode: 1262f...19c

Kameraten deres må skaffe seg advokat. Nå! Jeg nevnte advokat firmaet Elden i mitt forrige innlegg :). Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun gikk til politiet med falske anklagelser for vold. Litt usikker hva dette dreier seg om, men jeg og min samboer har aldri sett kompisen vår sint i det hele tatt, han er en rettferdig mann slik vi kjenner han. Vi stoler helt og holdent på han og vet at dette er falske anklagelser og har sett terroriserende meldinger sendt fra moren til disse barna til bf. Det rant inn med masse meldinger flere ganger i timen mens de enda bodde sammen. Disse meldingene har han selvfølgelig enda. Dermed så flyttet hun på dagen til en annen kommune med barna og han fikk telefon fra bv om besøksforbud. Barna får ikke lov å kontakte sin far og stebarna får ikke lov til å ha kontakt med de heller. Det vi minstenker er at dette dreier seg om et sjalusidrama mellom foreldrene, men som nå går ut over barna. 

Bv vil jo samtidig la hans tidligere barn bo hos bf, men kan ikke ordne samvær med de andre barna uten morens samtykke. 

Rene sikrkuset, men utrolig frustrerende å ikke bli trodd eller i det minste hørt før noe slikt skjer. I tillegg er det flere rundt denne familien som har sendt inn bekymringsmelding på denne moren tidligere på måten hun har behandlet stebarna.

Anonymkode: 1262f...19c

Han må skaffe seg advokat, hvis han ikke alt har gjort det?, og gå rettens vei. Iom at han har omsorg for andre barn stiller han nok enda sterkere! Barna har rett på samvær med far, stakkars barn. Forstår at dette er veldig vanskelig for han nå, men dette kommer til å ordne seg! Har en venninne som jeg har støttet gjennom noe lignende, det har vært skikkelig tøft, men ordnet seg til slutt! Så bra at han har dere som vet at han er en god omsorgsperson, dere blir en viktig støtte for han nå! Krysser fingrene for at det ordner seg raskt👍

Anonymkode: 415bf...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...