Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Bravia skrev:

Rapporten forteller både om hva som fungerer og hva som ikke fungerer hos det norske barnevernet. Siden det ble etterspurt dokumentasjon for hva som ikke fungerer er man nødt til å vise til nøyaktig HVA som står i rapporten om dette.

Så ja, jeg gidder å lese lange rapporter, noe åpenbart andre her ikke gjør. 

Sorry. Du er tiet. Ihjel. :edie:

Anonymkode: d4c9a...d08

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Du er tiet. Ihjel. :edie:

Anonymkode: d4c9a...d08

Jeg regner med at du vil at folk skal tie om dette også:

Fra psykologitidsskriftet:

http://www.psykologtidsskriftet.no/pdf/2015/801-803.pdf

Her gikk det fram at 20 psykologer skrev under et opprop om bekymring av dagens praksis av Barnevernet. En av initiativtakerne  var menneskerettighetsrådgiver Gro Hillestad.

I skrivende stund hadde da 160 fagfolk, inkludert fastleger, barnevernspedagoger, lærere o.a. støttet opp under denne bekymringen.

Nøkkeluttalelser:

" En lang rekke barn blir utsatt for grov uforstand og overgrep i dagens barnevern."

" Det handler om manglende respekt for barns menneskerettigheter."

" Når myndighetene henter et barn ut fra familien, selv for svært kort tid, er dette et inngrep i barnets rett til familieliv. Ethvert slikt inngrep må være tvingende nødvendig og tilfredsstille kravet til proporsjonalitet som er nedfelt i Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 8."

" Psykologer som fungerer som rådgivere i barnevernssaker, må ha klart for seg at når barnevernet henter ut et barn på grunnlag av en dårlig fundert bekymringsmelding, slik vi ser i mange saker, vil dette høyst sannsynlig være brudd på barnets menneskerettigheter."

Psykologiforeningen ønsket ikke å uttale seg på daværende tidspunkt og det ønsket heller ikke leder i Barnesakkyndig kommisjon, annet enn å ro seg litt unna. Jeg kjenner ikke til at de har gjort det senere heller. Om noen vet om uttalelser fra dem, gi gjerne beskjed. Hadde vært interessant å lese. 

• Liker 1
Skrevet

Man melder ifra til barnevernet dersom man er bekymret for at barnet ikke får en normal utvikling og omsorg. Med det menes omsorg som på sikt kan føre til skjevutvikling hos barnet både nå og senere i livet. Det handler om helheten i den daglige omsorge i tillegg til grove ting som overgrep/vold. Det er vanskelig for mannen i gata å oppdage omsorgssvikt. Men er det slik at man stusser, ser ting som er bekymringsverdig og går med en dårlig magefølelse bør man melde. Det er videre barnevernets oppgave å se om det du så var et engangstilfelle eller noe som barnet lever kronisk med.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Bravia skrev:

Jeg regner med at du vil at folk skal tie om dette også:

Fra psykologitidsskriftet:

http://www.psykologtidsskriftet.no/pdf/2015/801-803.pdf

Her gikk det fram at 20 psykologer skrev under et opprop om bekymring av dagens praksis av Barnevernet. En av initiativtakerne  var menneskerettighetsrådgiver Gro Hillestad.

I skrivende stund hadde da 160 fagfolk, inkludert fastleger, barnevernspedagoger, lærere o.a. støttet opp under denne bekymringen.

Nøkkeluttalelser:

" En lang rekke barn blir utsatt for grov uforstand og overgrep i dagens barnevern."

" Det handler om manglende respekt for barns menneskerettigheter."

" Når myndighetene henter et barn ut fra familien, selv for svært kort tid, er dette et inngrep i barnets rett til familieliv. Ethvert slikt inngrep må være tvingende nødvendig og tilfredsstille kravet til proporsjonalitet som er nedfelt i Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 8."

" Psykologer som fungerer som rådgivere i barnevernssaker, må ha klart for seg at når barnevernet henter ut et barn på grunnlag av en dårlig fundert bekymringsmelding, slik vi ser i mange saker, vil dette høyst sannsynlig være brudd på barnets menneskerettigheter."

Psykologiforeningen ønsket ikke å uttale seg på daværende tidspunkt og det ønsket heller ikke leder i Barnesakkyndig kommisjon, annet enn å ro seg litt unna. Jeg kjenner ikke til at de har gjort det senere heller. Om noen vet om uttalelser fra dem, gi gjerne beskjed. Hadde vært interessant å lese. 

Det er jo for så vidt i terrasser å lese at Gro Hillestad Thune mener at barnets rett til et/sitt familieliv må veie tyngst.

I de tilfellene der forhold ikke er bevist men barn fjernes fra sin familie - så er det statens overgrep mot barns rett til sitt familieliv - og at et overtramp her er brudd på menneskerettighetene.

En slik sak har vel ikke vært prøvet for domstolene? 

Anonymkode: 5c855...9f8

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er straks utdannet lærer. Vi er, i løpet av utdannelsen, blitt godt kurset i dette med overgrep/tegn på overgrep, hvordan vi skal snakke med barna om dette, hvordan vi skal få barn til å evt. fortelle om overgrep osv.. Fra høsten av blir dette obligatorisk for alle på lærerutdanningen. Det blir altså gjort noe med dette :) 

Anonymkode: d5e65...8bc

Dere skal ikke snakke med barn om overgrep, dere skal kontakte bv og la de ta seg av det. Lærere har virkelig ikke kompetanse til å snakke om ovegrep på den måten, dere videreformidler.

Anonymkode: d2747...5ec

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, mortilen skrev:

Man melder ifra til barnevernet dersom man er bekymret for at barnet ikke får en normal utvikling og omsorg. Med det menes omsorg som på sikt kan føre til skjevutvikling hos barnet både nå og senere i livet. Det handler om helheten i den daglige omsorge i tillegg til grove ting som overgrep/vold. Det er vanskelig for mannen i gata å oppdage omsorgssvikt. Men er det slik at man stusser, ser ting som er bekymringsverdig og går med en dårlig magefølelse bør man melde. Det er videre barnevernets oppgave å se om det du så var et engangstilfelle eller noe som barnet lever kronisk med.  

Jeg har en dårlig magefølelse med kompetansen til Barnevernet. Synes du man bør melde da?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal ikke snakke med barn om overgrep, dere skal kontakte bv og la de ta seg av det. Lærere har virkelig ikke kompetanse til å snakke om ovegrep på den måten, dere videreformidler.

For noe forbannet tøv! Lærere jobber med barn hver dag og har lang erfaring. Barnevernet sitter alt for mye på kontorene sine og lirer av seg pedagogisk vrøvl. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for så vidt i terrasser å lese at Gro Hillestad Thune mener at barnets rett til et/sitt familieliv må veie tyngst.

I de tilfellene der forhold ikke er bevist men barn fjernes fra sin familie - så er det statens overgrep mot barns rett til sitt familieliv - og at et overtramp her er brudd på menneskerettighetene.

En slik sak har vel ikke vært prøvet for domstolene? 

Det har vært oppe hos Europarådet og så vidt jeg vet er flere saker der til behandling. Det er ikke første gangen det norske barnevernet har fått kritikk fra andre land.

Skrevet
14 timer siden, mortilen skrev:

Nei, man bør heller ta barnet med til en lege og en barnepsykolog. Barnevernet har ikke kompetanse til å avgjøre hva som er "skjevutvikling" eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du misforsto. Vi bør, i likhet med bl.a. foreldre, snakke med barna om hva som er greit og ikke. Altså snakke om vold og overgrep med barna. Dersom vi mistenker vold/overgrep skal vi naturligvis kontakte rette instans. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du misforsto. Vi bør, i likhet med bl.a. foreldre, snakke med barna om hva som er greit og ikke. Altså snakke om vold og overgrep med barna. Dersom vi mistenker vold/overgrep skal vi naturligvis kontakte rette instans. 

Jupp, jeg misforstod. "Vanskelige samtaler bør virkelig tas av rette instans, men så klart alle som arbeider med barn skal ta ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Bravia skrev:

For noe forbannet tøv! Lærere jobber med barn hver dag og har lang erfaring. Barnevernet sitter alt for mye på kontorene sine og lirer av seg pedagogisk vrøvl. 

Man skal virkelig gå tjenestevei i slike saker, klart lærere skal gjøre sin del men terapautiske/avdekkende samtaler skal de ikke ha, det skal videre. 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal virkelig gå tjenestevei i slike saker, klart lærere skal gjøre sin del men terapautiske/avdekkende samtaler skal de ikke ha, det skal videre. 

Barnevernet har ikke kompetanse for dette for å drive terapi og oppdage "skjevutvikling". Det er derfor det skjer så mange fatale omsorgsovertakelser. De rette instanser er lege, evt. helsesøster og barnepsykologer. Det er rart at de senere generasjoner ikke har lært noe av hvordan 50-tallets barnevern var. Selv om det ikke er like ille i dag, er dagens barnevernspedagogikk fortsatt bygget på moralfilosofi, ideologi, prestisje og svært lite vitenskap.

Endret av Bravia
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Bravia skrev:

Det har vært oppe hos Europarådet og så vidt jeg vet er flere saker der til behandling. Det er ikke første gangen det norske barnevernet har fått kritikk fra andre land.

Det å få kritikk er nå så.Men det får jo ingen ingen konsekvenser. Da er det vel til ingen nytte? 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Bravia skrev:

Det er rart at de senere generasjoner ikke har lært noe av hvordan 50-tallets barnevern var. Selv om det ikke er like ille i dag, er dagens barnevernspedagogikk fortsatt bygget på moralfilosofi, ideologi, prestisje og svært lite vitenskap.

Hva er grunnen til at det ikke er noe nevneverdig forskning / vitenskap i dette feltet? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Bravia skrev:

Barnevernet har ikke kompetanse for dette for å drive terapi og oppdage "skjevutvikling". Det er derfor det skjer så mange fatale omsorgsovertakelser. De rette instanser er lege, evt. helsesøster og barnepsykologer. Det er rart at de senere generasjoner ikke har lært noe av hvordan 50-tallets barnevern var. Selv om det ikke er like ille i dag, er dagens barnevernspedagogikk fortsatt bygget på moralfilosofi, ideologi, prestisje og svært lite vitenskap.

Jo, det har de virkelig.

• Liker 2
Gjest New Girl
Skrevet
7 timer siden, Bravia skrev:

Nei, man bør heller ta barnet med til en lege og en barnepsykolog. Barnevernet har ikke kompetanse til å avgjøre hva som er "skjevutvikling" eller ikke. 

Man kan vel ikke ta med seg et barn som ikke er sitt eget til lege/psykolog? 

Dessuten syns jeg det er en dårlig ide å involvere barnet på et så tidlig tidspunkt, når man "bare" er bekymret, men ikke har belegg for å vite. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å få kritikk er nå så.Men det får jo ingen ingen konsekvenser. Da er det vel til ingen nytte? 

Det må nok en folkeopplysning til først, dessverre. Det kan ta tid. Folk tar Barnevernet for gitt pga av navnet og omsorgsovertakelser er ikke noe som interesserer den "folk flest".

Skrevet (endret)
3 timer siden, New Girl skrev:

Man kan vel ikke ta med seg et barn som ikke er sitt eget til lege/psykolog? 

Dessuten syns jeg det er en dårlig ide å involvere barnet på et så tidlig tidspunkt, når man "bare" er bekymret, men ikke har belegg for å vite. 

Nei, det ville jo vært kidnapping, dersom det var uten foreldres (evt. andre omsorgspersoner) samtykke. Det må selvsagt skje via helsesøster, skolelege etc.

Som du sier er det veldig dumt å involvere en etat pga bare bekymring. Hvis jeg skulle meldt i fra til en etat hver gang jeg så en person som virket litt "utenom det vanlige" ville jeg fått en travel hverdag. 

Man må videre huske på at et barn som går i en barnehage eller en skole vil det alltid ha et stort nettverk rundt seg av lærere, helsesøstre og ofte andre foreldre og medelever rundt seg. Man bør heller jobbe for at dette nettverket fungerer som det skal og hjelper foreldrene i stedet for å gjøre barn om til instituttisjonsbarn.

Jeg begynner å bli møkk lei av å høre "vi har prøvd alt". Dersom en lege har "prøvd alt" men ingenting fungerer sender han/hun pasienten til spesialist. Barnevernet må slutte å tro at de sitter inne med all verdens kunnskaper og ressurser. 

Endret av Bravia
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...