Gå til innhold

Tiggermiljøet i Bergen avslørt


Callisto83

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kan ikke slutte når som helst. De trenger hjelp for å komme seg ut av det og selv om de ikke lenger lever under tvang så må de leve med psykiske og kanskje fysiske skader.

ID tyveri er alvorlig og ikke noe man skal ta lett på, men det bør man heller ikke i forhold til disse jentenes skjebne.

Anonymkode: 44a0d...940

De fleste kan slutte når som helst fordi de gjør det frivillig. Lettjente penger i forhold til å måtte jobbe fra 8 til 16 eller gå på skole og få utdanning. De få som faktisk blir tvunget av andre er en separat gruppe. De fleste gjør det helt frivillig. Her tenker jeg bl.a. på den utenlandske prostituerte som ble drept for ikke så lenge siden i Oslo og som var med i en dokumentar om prostituerte i Oslo. Hun virket ikke akkurat tvunget til det, men hadde planer om å slutte etter et par år.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig kjipt å bli frastjålet eiendeler, men i det store og det hele blir det en parantes i livet. De unge jentene som blir tvunget til å selge seg og stjele slipper aldri unna.

Anonymkode: 44a0d...940

Det er søren meg ikke en liten parentes i livet å ha opplevd tiggere på døren som ikke gir seg og som begynner å true når du forsøker å si nei på en høflig måte. Min mor opplevde at 2 tiggere gikk helt inn i stuen hennes for å få penger og for å bli kvitt dem, så hun seg nødt til å betale dem for å gå. Dagen etter oppdaget hun at rullatoren, som hun hadde stående ute, var forsvunnet.

Det er skammelig at eldre og syke mennesker skal oppleve slike ting.

Det er heller ingen parentes i livet når de putter hendene nedi skuldervesken din og stjeler lommebok, mobil og medisinen du er så avhengig av og må ha med deg.

Jeg er så lei folk som ikke har kjent på kroppen hva disse menneskene gjør og rosemaler alt som tiggerne driver med.

Jeg støtter de narkomane ved å kjøpe Megafon. Det er så langt som jeg strekker meg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for tiggeforbud vil sikkert løse det meste :ironi:

Å feie ting under teppet, slik politikere gjerne ønsker å gjøre, løser ingenting. I likhet med prostitusjon og narkotikahandel vil også tigging da foregå i det skjulte, ikke der man kan ha oversikt som i dag. I verste fall knytter man ennå flere av disse miljøene sammen, slik at de som i dag "bare" tigger vil bli eksponert mot prostitusjon og narkotikahandel også. Man bidrar videre til at flere tiggere også må ty til kriminalitet for å overleve.

Dette er bare ufattelig naivt. 

Anonymkode: 2282b...785

Eh, hvordan mener du at tigging kan foregå i det skjulte???

Anonymkode: f2a6c...663

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
1 time siden, Drizzt skrev:

Det blir verre for de som blir frastjålet lommebok, mobiltelefon og bankkort og tappet penger i minibank. Eller de som må leve i nærheten av forsøpling og tilgrising i leierne. Mye verre enn å måtte forfølge en stakkars eldre dame for å tigge penger, selge henne roser og smykker med tvilsomt opphav eller å måtte lure en fyllik med sex tilbud og stjele fra ham.

Du kødder? Det er ganske mye verre å måtte selge kroppen sin enn å bli frastjålet lommeboka. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Newroz skrev:

Du kødder? Det er ganske mye verre å måtte selge kroppen sin enn å bli frastjålet lommeboka. 

Jeg kødder ikke. Det er mye verre å bli utsatt for kriminalitet enn å gjøre noe frivillig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, Drizzt skrev:

Jeg kødder ikke. Det er mye verre å bli utsatt for kriminalitet enn å gjøre noe frivillig. 

Ja, så spørs det jo hvor frivillig denne prostitusjonen er da. Vi vet med sikkerhet at en del er ren menneskehandel: Kvinner blir solgt, og tvunget til prostitusjon. Vi vet også at en del ikke tør å nekte, fordi de er redde for represalier det kan få. Vi vet også at en del ikke føler de har noe annen utvei. 

Noen gjør det sikkert frivillig, men i dette miljøet som NRK dokumentaren handler om er nok det aller, aller meste langt fra frivillig. 

Det er fryktelig leit å bli frastjålet lommebok/mobil. Nå til dags har vi fort hele livet vårt samlet på mobilen. Men, det kan ikke sammenlignes med å måtte selge kroppen sin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Newroz skrev:

Ja, så spørs det jo hvor frivillig denne prostitusjonen er da. Vi vet med sikkerhet at en del er ren menneskehandel: Kvinner blir solgt, og tvunget til prostitusjon. Vi vet også at en del ikke tør å nekte, fordi de er redde for represalier det kan få. Vi vet også at en del ikke føler de har noe annen utvei. 

Noen gjør det sikkert frivillig, men i dette miljøet som NRK dokumentaren handler om er nok det aller, aller meste langt fra frivillig. 

Det er fryktelig leit å bli frastjålet lommebok/mobil. Nå til dags har vi fort hele livet vårt samlet på mobilen. Men, det kan ikke sammenlignes med å måtte selge kroppen sin. 

 

Det er ganske vanlig i Norge å hevde at noen blir tvunget til noe bare fordi vi finner handlingen avskyelig. Selvvalgt prostitusjon er fortsatt frivillig så lenge kvinnen velger dette framfor den harde veien gjennom utdanning og jobb. Og de fleste som står på gata er der frivillig. De som ikke er det er storsett gjemt og usynlige. ''Jeg må tjene penger til at barnet mitt går på skole'', ''Jeg må tjene penger for å spare til når jeg kommer tilbake hjem og kjøpe meg hus'', ''Jeg må tjene penger for å betale ned en gjeld jeg tok for å komme til Vesten for å prostituere''. ''Jeg kommer til å slutte om X måneder (eller år) og har ikke tenkt å gjøre dette hele livet''. Slike utsagn hører man stadig i diverse dokumentarer om prostituerte i Europa.

Frivillig.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, Drizzt skrev:

Det er ganske vanlig i Norge å hevde at noen blir tvunget til noe bare fordi vi finner handlingen avskyelig. Selvvalgt prostitusjon er fortsatt frivillig så lenge kvinnen velger dette framfor den harde veien gjennom utdanning og jobb. Og de fleste som står på gata er der frivillig. De som ikke er det er storsett gjemt og usynlige. ''Jeg må tjene penger til at barnet mitt går på skole'', ''Jeg må tjene penger for å spare til når jeg kommer tilbake hjem og kjøpe meg hus'', ''Jeg må tjene penger for å betale ned en gjeld jeg tok for å komme til Vesten for å prostituere''. ''Jeg kommer til å slutte om X måneder (eller år) og har ikke tenkt å gjøre dette hele livet''. Slike utsagn hører man stadig i diverse dokumentarer om prostituerte i Europa. 

Nå er vel dette om det nevnte miljøet som NRK dokumentaren viste, og der tror jeg vi ganske klart kan si at de fleste ikke gjør dette frivillig. 

Løsningen på hele dette problemet ville vært at menn rett og slett sluttet å kjøpe sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil et forbud mot tigging være et brudd på ytringsfriheten? Enkelte hevder dette. Kom over en kronikk i Aftenposten fra 2014 der det hevdes at et tiggeforbud kan bryte med ytringsfriheten. Det vises bl.a. til 2012 da den østerrikske konstitusjonsdomstolen opphevet et regionalt tiggeforbud fordi det angivelig stred mot ytringsfriheten. 

Det å tigge er altså en "ytring" som ikke kan krenkes ved å innføre et tiggeforbud? Dette strider imot enhver fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
11 minutter siden, NordicViking skrev:

Vil et forbud mot tigging være et brudd på ytringsfriheten? Enkelte hevder dette. Kom over en kronikk i Aftenposten fra 2014 der det hevdes at et tiggeforbud kan bryte med ytringsfriheten. Det vises bl.a. til 2012 da den østerrikske konstitusjonsdomstolen opphevet et regionalt tiggeforbud fordi det angivelig stred mot ytringsfriheten. 

Det å tigge er altså en "ytring" som ikke kan krenkes ved å innføre et tiggeforbud? Dette strider imot enhver fornuft. 

Nei, jeg syns ikke det. Hva ytrer du egentlig ved tigging? Din fattigdom? Ditt behov for penger? 

Når det er sagt tror jeg ikke et tiggerforbud vil hjelpe noe mot det vi har sett i denne dokumentaren: Organisert kriminalitet. De skjuler seg bak tigging på dagtid, og for å få noen til å følge med de prostituerte. Har de ikke tiggingen, så vil de finne et annet skalkeskjul, kanskje kan de "gjemme seg" bak bladsalg eller andre bedrifter, eller kun gå for prostitusjon og tyveri. Jeg mener at ved å forby tigging kun vil være å pynte på bildet: Det vil ikke løse det egentlige problemet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norxit og kun gi visum til folk med kvalifikasjoner vi trenger. De har det slik i f.eks. Australia. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 19.58, funginger skrev:

Norxit og kun gi visum til folk med kvalifikasjoner vi trenger. De har det slik i f.eks. Australia. 

Norge er ikke med i EU, da,,,

Anonymkode: dc1c1...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2017 den 20.52, NordicViking skrev:

Det stemmer, men det er Romania. Og alle statsborgere i Romania (innbyggere i EU/EØS-land) kan reise til Norge uten visum.

Nettopp. Derfor er det vel heller Romexit som ønskes av bruker her.

Anonymkode: dc1c1...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Newroz skrev:

Nei, jeg syns ikke det. Hva ytrer du egentlig ved tigging? Din fattigdom? Ditt behov for penger? 

 

Det var det jeg lurte på også. Så lenge man sitter i ro og ber om "hjelp" eller holder opp et skilt der man ber om "hjelp", så er dette tydeligvis en "ytring" som beskyttes av ytringsfriheten. Jeg klarer ikke å se hvorfor.

I den østerrikske dommen kom konstitusjonsdomstolen til at det å be om økonomisk støtte fra forbipasserende var en ytring etter artikkel 10 i den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Domstolen uttalte at den ikke hadde innvendinger mot et forbud mot aggressiv eller organisert tigging. Det problematiske var at den relevante lovgivningen ikke skilte mellom slik tigging og stilltiende tigging, som å sitte i ro og holde opp et skilt. Domstolen fremholdt at å forhindre uorden og å beskytte andres rettigheter, ikke kunne rettferdiggjøre forbudet mot stilltiende tigging. Tilstedeværelsen til folk som uten å være aggressive eller invaderende ba andre om hjelp, var ikke en ordensforstyrrelse, og et generelt forbud var derfor ikke nødvendig i et demokratisk samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
20 minutter siden, NordicViking skrev:

 

Det var det jeg lurte på også. Så lenge man sitter i ro og ber om "hjelp" eller holder opp et skilt der man ber om "hjelp", så er dette tydeligvis en "ytring" som beskyttes av ytringsfriheten. Jeg klarer ikke å se hvorfor.

I den østerrikske dommen kom konstitusjonsdomstolen til at det å be om økonomisk støtte fra forbipasserende var en ytring etter artikkel 10 i den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Domstolen uttalte at den ikke hadde innvendinger mot et forbud mot aggressiv eller organisert tigging. Det problematiske var at den relevante lovgivningen ikke skilte mellom slik tigging og stilltiende tigging, som å sitte i ro og holde opp et skilt. Domstolen fremholdt at å forhindre uorden og å beskytte andres rettigheter, ikke kunne rettferdiggjøre forbudet mot stilltiende tigging. Tilstedeværelsen til folk som uten å være aggressive eller invaderende ba andre om hjelp, var ikke en ordensforstyrrelse, og et generelt forbud var derfor ikke nødvendig i et demokratisk samfunn.

Hm... En handling kan jo være en slags yttring. Jeg ser egentlig den når jeg tenker meg om. Enda godt de avgrenset mot aggressiv og organisert tigging, men enig med deg i at det blir svært vanskelig å lage en lov som skiller mellom "stille og snill" tigging og "aggressiv og organisert" tigging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge er ikke med i EU, da,,,

Anonymkode: dc1c1...7c6

Sorry da. Hva med NorgEØSxit? Vi er ikke med i EU, men vi er med på mye av moroa, blant annet fri flyt av mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Derfor er det vel heller Romexit som ønskes av bruker her.

Anonymkode: dc1c1...7c6

Det er nok litt vanskeligere for oss som ikke er medlem av EU å få kastet Romania ut av EU enn at vi trekker oss ut selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Newroz skrev:

Nå er vel dette om det nevnte miljøet som NRK dokumentaren viste, og der tror jeg vi ganske klart kan si at de fleste ikke gjør dette frivillig. 

Løsningen på hele dette problemet ville vært at menn rett og slett sluttet å kjøpe sex. 

Kjærester og søstre av bakmennene. Vi kan ikke ''ganske klart si at de fleste ikke gjør det frivillig''. Det er lettjente penger, det frister, det er raske penger som krever mindre anstrengelse enn en hel måned på jobb eller flere år i utdanning. Selv når en del av beløpet går til bakmennene. Du må se dette også med øynene og brillene av deres egen kultur, ikke kun gjennom norske briller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...