Gå til innhold

Tiggermiljøet i Bergen avslørt


Callisto83

Anbefalte innlegg

Gjest Newroz
20 minutter siden, Drizzt skrev:

Kjærester og søstre av bakmennene. Vi kan ikke ''ganske klart si at de fleste ikke gjør det frivillig''. Det er lettjente penger, det frister, det er raske penger som krever mindre anstrengelse enn en hel måned på jobb eller flere år i utdanning. Selv når en del av beløpet går til bakmennene. Du må se dette også med øynene og brillene av deres egen kultur, ikke kun gjennom norske briller.

"Kjærester". Så lenge vi ikke kan garantere at det ikke er frivillig mener jeg at vi absolutt bør holde oss unna det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Newroz skrev:

"Kjærester". Så lenge vi ikke kan garantere at det ikke er frivillig mener jeg at vi absolutt bør holde oss unna det. 

Noen blir nok tvunget av andre, men jeg mener fortsatt at de fleste velger det selv som fristelsen for kjappe penger der hvor de har også valget om å ikke gjøre dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Noen blir nok tvunget av andre, men jeg mener fortsatt at de fleste velger det selv som fristelsen for kjappe penger der hvor de har også valget om å ikke gjøre dette. 

På hvilken bakgrunn mener du det? Jeg syns dokumentaren vitner om det stikk motsatte, når det er snakk om dette miljøet som dokumentaren handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævlig lei av "jeg har ikke sett/opplevd det, så da skjer/har det ikke skjedd" mentaliteten. 

Anonymkode: deadf...5de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Newroz skrev:

Hm... En handling kan jo være en slags yttring. Jeg ser egentlig den når jeg tenker meg om. Enda godt de avgrenset mot aggressiv og organisert tigging, men enig med deg i at det blir svært vanskelig å lage en lov som skiller mellom "stille og snill" tigging og "aggressiv og organisert" tigging. 

Et forbud er den eneste veien å gå. Ta det jeg har opplevd mye selv, de tråler bussholdeplassene. Man kan ikke gå unna, man skal ta bussen. Gå unna, haha, skal dere brukere her som mener at man bare skal gå vekk fra tiggerene, spanderte drosje på meg?

De er frekke som faen, de prøver seg fram. Litt risting med koppen er første steg, når de ser at de ikke blir anmeldt for det, blir de mer og mer aggressive. Kommer rett opp i ansiktet. Jeg bare stirrer hardt tilbake og snur meg bort. Men de stakkars eldre, de vil ikke være uhøflige, og jeg ser godt at de blir skremte og ille berørt. Minstepensjonister skal gi til disse tiggerene bare for å få være i fred?! Så lite de har å leve av, det tilsvarer nok at de mest tiggervennlige "snille godhetsapostlene" i godt betalte jobber skulle stappe en tusenlapp i koppen.

Har man tid til å ringe politiet når en skal hjem og lage middag? Og hvem tror at politiet kommer? Man får sikkert bare en lunken beskjed om å komme og anmelde på politikammeret. Jeg kunne ikke tenke meg å sitte der og vente, for så å levere en anmeldelse på en tigger som plager folk på en bussholdeplass. Spesielt siden han aldri skulle vært her. Han har ikke noe arbeid her, og lever av å tigge, svindle og stjele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Newroz skrev:

På hvilken bakgrunn mener du det? Jeg syns dokumentaren vitner om det stikk motsatte, når det er snakk om dette miljøet som dokumentaren handler om. 

Du baserer synet ditt på 1 dokumentar. Jeg baserer mitt på flere dokumentarer fra flere europeiske land og egne observasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke tiggerforbud er veien å gå. Kunne vi heller ikke hatt en dugnad? En dugnad for å jage bort tiggerne på en human måte? Ved feks sette seg ned ved siden av damene som tigger, følge etter de prostituerte slik at de ikke får være i fred, stå utenfor huset dems med bannere og skilt? Drive dem ut på en human måte. 

Anonymkode: 0e5e9...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke tiggerforbud er veien å gå. Kunne vi heller ikke hatt en dugnad? En dugnad for å jage bort tiggerne på en human måte? Ved feks sette seg ned ved siden av damene som tigger, følge etter de prostituerte slik at de ikke får være i fred, stå utenfor huset dems med bannere og skilt? Drive dem ut på en human måte. 

Anonymkode: 0e5e9...2bf

Det er trakassering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke tiggerforbud er veien å gå. Kunne vi heller ikke hatt en dugnad? En dugnad for å jage bort tiggerne på en human måte? Ved feks sette seg ned ved siden av damene som tigger, følge etter de prostituerte slik at de ikke får være i fred, stå utenfor huset dems med bannere og skilt? Drive dem ut på en human måte. 

Anonymkode: 0e5e9...2bf

Det er iallefall mye mer humant å tilrettelegge for at det ikke er attraktivt å drive med det de driver med i Norge enn å direkte sparke dem ut av landet med enveis billett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Ja, ved å se hva folk gjør andre steder.. haha.. det er ikke noe bevis! 

DØMMING, heter det. Klart det er mange skurker, gir ikke fem flate øre til tiggere (kunne dog gjerne gitt dem en skolebolle liksom), men du VET ikke noe bare fordi du har sett det et annet sted.

 

Du VET ikke at alle jøder er slemme, bare fordi Israel bomber palestina

Anonymkode: 07924...82a

Selv når rumenske og bulgarske myndigheter advarer Norge, bør Norge lytte etter. Selvfølgelig ser man hva de driver med i hjemlandet og kan ha berettiget forventning om hva de kommer til å drive med i utlandet. Og de skuffer ikke.

Anonymkode: d530b...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det har poppet opp flere artikler i avisene alá "dette visste ikke jeg noe om, jeg er sjokkert" fra rumenske tiggere. 

Dette tror jeg ikke på. Det er klart at alle vet hva som foregår - selv om man kanskje ikke er med på det selv. Og hvis man er med på det, så ville man ikke stått frem med bilde i avisen og innrømmet at man er skyldig i kriminalitet. Tror virkelig avisene at disse tiggerne vil innrømme hva som skjer? Er avisene så naive, eller bare later de som? Jeg får helt vondt i kroppen av hvor dumt enkelte saker fremstilles i avsiene.

Anonymkode: 0e5e9...2bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Fantastisk å gå i sentrum i går. Så bare en tigger istedet for 5 stykker

Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg i Oslo. Siste gang jeg var i sentrum tidlig på morgenen, så er jeg sikker på at det satt ca 40-45 stykker bare utenfor Jernbanetorget. 

Anonymkode: 0e5e9...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg i Oslo. Siste gang jeg var i sentrum tidlig på morgenen, så er jeg sikker på at det satt ca 40-45 stykker bare utenfor Jernbanetorget. 

Anonymkode: 0e5e9...2bf

Regner med at de som har reist hjem, fort blir erstattet av andre og gjerne flere siden sommeren står for døren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiggere lider stor nød men velger tigging fremfor kriminalitet for livsopphold. Om vi ilegger dem tiggeforbud, tvinges de inn på en kriminell løpebane. Dette kan ikke være av interesse for samfunnet. Tigging må forbli lovlig, samtidig som det må satses på å skaffe disse menneskene vanlig arbeid!

Salg av sex er lovlig, om enn lite ønskelig. Kjøp av sex, derimot er en kriminell handling, og det er mot sexkundene innsatsen må skjerpes. Politiet må prioritere å avsløre sexkundene, selv om straffenivået nå er latterlig lavt. Det er på tide å anse sexkjøp som parallelt med voldtekt, og strafferammen må være den samme. Om man i tillegg legger straffenivået for voldtekt vesentlig høyere, for eksempel med 10 års fengsel som en absolutt minstestraff, vil sexkundene trolig forsvinne (selv om det er en viss risiko for at trekker utenlands med sitt misbruk av kvinner).

Anonymkode: 845ba...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiggere lider stor nød men velger tigging fremfor kriminalitet for livsopphold. Om vi ilegger dem tiggeforbud, tvinges de inn på en kriminell løpebane. Dette kan ikke være av interesse for samfunnet. Tigging må forbli lovlig, samtidig som det må satses på å skaffe disse menneskene vanlig arbeid!

Salg av sex er lovlig, om enn lite ønskelig. Kjøp av sex, derimot er en kriminell handling, og det er mot sexkundene innsatsen må skjerpes. Politiet må prioritere å avsløre sexkundene, selv om straffenivået nå er latterlig lavt. Det er på tide å anse sexkjøp som parallelt med voldtekt, og strafferammen må være den samme. Om man i tillegg legger straffenivået for voldtekt vesentlig høyere, for eksempel med 10 års fengsel som en absolutt minstestraff, vil sexkundene trolig forsvinne (selv om det er en viss risiko for at trekker utenlands med sitt misbruk av kvinner).

Anonymkode: 845ba...f28

De er allerede kriminelle, da de aller fleste av dem ikke klarer å følge lover og regler

Anonymkode: 757a4...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiggere lider stor nød men velger tigging fremfor kriminalitet for livsopphold. Om vi ilegger dem tiggeforbud, tvinges de inn på en kriminell løpebane. Dette kan ikke være av interesse for samfunnet. Tigging må forbli lovlig, samtidig som det må satses på å skaffe disse menneskene vanlig arbeid!

Salg av sex er lovlig, om enn lite ønskelig. Kjøp av sex, derimot er en kriminell handling, og det er mot sexkundene innsatsen må skjerpes. Politiet må prioritere å avsløre sexkundene, selv om straffenivået nå er latterlig lavt. Det er på tide å anse sexkjøp som parallelt med voldtekt, og strafferammen må være den samme. Om man i tillegg legger straffenivået for voldtekt vesentlig høyere, for eksempel med 10 års fengsel som en absolutt minstestraff, vil sexkundene trolig forsvinne (selv om det er en viss risiko for at trekker utenlands med sitt misbruk av kvinner).

Anonymkode: 845ba...f28

Hvordan reduseres kriminalitet utført av denne gruppen ved å la dem beholde sin liksom-virksomhet tigging? Med eller uten forbud så blir det like mye kriminalitet. Tiggeforbud derimot vil gjøre kriminaliteten deres mer synlig.

 

Du skjønner vel at tigging alene ikke er nok å tjene tilstrekkelig, så veien fra tigging til kriminalitet er meget kort. En lommebok her, en iPhone der, en sykkel her og en ryggsekk med datamaskin i der ... Dessuten så hvordan forklarer du at så ufattelig mange ''fattige'' tiggere har smarttelefoner? Tigging må forbys iallefall for utenlandske statsborgere. Vanlig arbeid kan de skaffe seg selv i hjemlandet, Norge er ikke forpliktet til å skaffe arbeid til utlendinger som er her på turistvisum. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 den 11.19, Honey Dew skrev:

Fantastisk å gå i sentrum i går. Så bare en tigger istedet for 5 stykker

Bare å glede seg til nyinnrykket...

 

– Fordi det har vært påske er det mange som har vært hjemme i Romania.

Forøvrig er det artig å se at tiggerne tar seg påskeferie :P 

Anonymkode: dc1c1...7c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same old story.

Dere er naive som synes så synd på sigøynere og romfolk, at de ikke har samme muligheter som andre mennesker i Romania og Bulgaria. Brodern er gift med ei fra Romania som sier de har akkurat lik tilgang til skole og høyere utdanning som andre mennesker der nede. Men kulturen deres tillater det ikke. Eneste "arbeid" som passer til livsstilen deres er tigging, stjeling og et liv på loffen. Jenter og kvinner vokter mennene som vekten av gull. De skal giftes bort eller enda verre ting. 

Er kun under Ceausescu man så et større antall av disse integrere seg i befolkningen hvor de gikk skole og arbeidet i fabrikker. Men da måtte de også i kommunismens ånd oppgi sin etnisitet. Mange av dem ble altså da vanlige rumenere og integrerte seg, mens de vi nå ser her bedrive tigging, tjuveri og horeri er de som beholdt sin kultur. Endel av de gikk også tilbake til sin gamle kultur og livsstil når regimet falt og fabrikkene ble nedlagt. 

Eneste nøkkelen til at dette folket skal forandre seg er at de oppgir sin nomade- og fredløs-kultur, og er streng med at barna går på skole hele året og at de må fokusere på fullført utdanning. 

Anonymkode: 5ba29...cbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse menneskene har like muligheter som alle andre, men de vil hverken ha jobb eller skolegang

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...