Gå til innhold

Tiggermiljøet i Bergen avslørt


Callisto83

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Drizzt skrev:

Et tiggeforbud er det eneste rette her. Fullstendig tiggeforbud i hele landet med harde straffer. Salg av narkotika og hallikvirksomhet er allerede straffbart. Det gjenstår å innføre grensekontroll og ikke slippe inn utlendinger på turistvisum som ikke er ekte turister. 

Jeg er enig i at man bør få tilbake forbudet mot tigging, men da tror jeg hylekoret kommer raskt på banen. Oppholder du deg lovlig her i landet, så finnes det ikke noe behov for noen å tigge. Kan man ikke tjene penger til livets opphold, så får man hjelp på sosialkontoret. Og er du her på turistvisum og ikke har penger til mat, så går du til ditt lands ambassade (eller konsulat) for å be om hjelp til å reise hjem igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Drizzt skrev:

Fengselstraff, ja. Helst i hjemlandet. Eventuelt saftig bot som vedkommende må jobbe for å tjene penger til å betale. De utenlandske tiggerne som har invadert Norge tigger ''til livets opphold'' som vi så på tv i kveld. Særlig ;) Det finnes måter til å få slutt på denne ''virksomheten'', men jeg er redd godhetstyrannene kommer til å beskytte de kriminelle en gang til.

Skal norske tiggere også få fengselsstraff for å tigge? Og støtter du lovforslaget som ville ha gjort det straffbart å f eks spørre naboen om en kopp sukker, å kjøre en syk tigger til legevakten, å la sin narkomane sønn bo hjemme på gutterommet dersom han kunne finne på å sette seg ned å tigge innimellom osv? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, NordicViking skrev:

Det jeg reagerte på var store stabler med 500-lapper og tusenlapper. Gir folk virkelig så mye til tiggere? 1000 kroner????? Jeg tror jeg har feil yrke. LOL!!! 

For noen par år siden når jeg jobbet, så gikk mange av tiggerne inn å vekslet i lapper. Før tenkte jeg ikke noe over det, synes det var greit, for det koster jo litt å veksle til mynt i bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Skal norske tiggere også få fengselsstraff for å tigge? Og støtter du lovforslaget som ville ha gjort det straffbart å f eks spørre naboen om en kopp sukker, å kjøre en syk tigger til legevakten, å la sin narkomane sønn bo hjemme på gutterommet dersom han kunne finne på å sette seg ned å tigge innimellom isv? 

Det er det aldri snakk om, det er de som opererer proft, slik som dette :

http://www.nettavisen.no/nyheter/-her-gjr-tiggerne-seg-klare-til-a-loppe-snille-nordmenn-for-penger/8559251.html

Som burde straffes.

Anonymkode: a556e...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sommermorgen skrev:

For noen par år siden når jeg jobbet, så gikk mange av tiggerne inn å vekslet i lapper. Før tenkte jeg ikke noe over det, synes det var greit, for det koster jo litt å veksle til mynt i bank.

HVA??? De får vekslet mynt og småpenger i større lapper? Uten å ha konto i banken? Det får ikke jeg i min bank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NordicViking skrev:

HVA??? De får vekslet mynt og småpenger i større lapper? Uten å ha konto i banken? Det får ikke jeg i min bank!

Nei mente på butikken der jeg jobbet før. Det kostet mye for oss å veksle i banken, så vi satt jo pris på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Thyra skrev:

Skal norske tiggere også få fengselsstraff for å tigge? Og støtter du lovforslaget som ville ha gjort det straffbart å f eks spørre naboen om en kopp sukker, å kjøre en syk tigger til legevakten, å la sin narkomane sønn bo hjemme på gutterommet dersom han kunne finne på å sette seg ned å tigge innimellom osv? 

Norske tiggere behøver ikke å sitte på gata og tigge. NAV, sosialkontor, en haug frivillige NGO-er som tilbyr både tak over hodet og mat. Å spørre naboen om en kopp sukker er ikke tigging, skjerp deg, men å sitte ute med en kopp og et skilt ''trenger sukker'' er nærmere begrepet tigging som omtales her. Den narkomane sønnen bør få hjelp og ikke sitte ute og tigge (for narkotika). Å kjøre en syk person til legevakta skjønner jeg ikke hvorfor du tenker på noe som kan være straffbart?

12 minutter siden, NordicViking skrev:

Jeg er enig i at man bør få tilbake forbudet mot tigging, men da tror jeg hylekoret kommer raskt på banen. Oppholder du deg lovlig her i landet, så finnes det ikke noe behov for noen å tigge. Kan man ikke tjene penger til livets opphold, så får man hjelp på sosialkontoret. Og er du her på turistvisum og ikke har penger til mat, så går du til ditt lands ambassade (eller konsulat) for å be om hjelp til å reise hjem igjen.

Selvfølgelig kommer hylekoret raskt på banen. Og resten av innlegget ditt gjenspeiler min tankegang ganske så nøyaktig. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de må tigge for å tjene penger til å betale bota da,  eller...? 

Anonymkode: 4e26c...623

Nei, de må jobbe for å tjene penger til å betale boten. Det er stort behov for rengjøring av tilgrisete offentlige rom i de store byene for eksempel. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgarsk TV lagde for et år siden en reportasje om forholdene i Sverige, minner litt om NRK programmet.

Det er kanskje ingen trøst, men det er faktisk mye verre i Sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Norske tiggere behøver ikke å sitte på gata og tigge. NAV, sosialkontor, en haug frivillige NGO-er som tilbyr både tak over hodet og mat. Å spørre naboen om en kopp sukker er ikke tigging, skjerp deg, men å sitte ute med en kopp og et skilt ''trenger sukker'' er nærmere begrepet tigging som omtales her. Den narkomane sønnen bør få hjelp og ikke sitte ute og tigge (for narkotika). Å kjøre en syk person til legevakta skjønner jeg ikke hvorfor du tenker på noe som kan være straffbart?

Jeg vet ikke om du husker diskusjonen rundt lovforslaget om tiggerforbud? Jurister uttalte i media at slik lovforslaget var utformet ville det være forbudt å be naboen om en kopp sukker. Å hjelpe sin narkomane sønn som også var tigger eller kjøre en tigger til legen kunne komme under "medvirkning til tigging".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Jeg vet ikke om du husker diskusjonen rundt lovforslaget om tiggerforbud? Jurister uttalte i media at slik lovforslaget var utformet ville det være forbudt å be naboen om en kopp sukker. Å hjelpe sin narkomane sønn som også var tigger eller kjøre en tigger til legen kunne komme under "medvirkning til tigging".

Det var bare en bløff som TV2 og AP hevdet en uke før valget.

 

 

 

Anonymkode: a556e...f56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan han norske mannen som åpnet opp hjemmet sitt for noen av de dokumentaren tok for seg føler seg nå, når de poserer med sedler på facebook og lever i luksus i hjemlandet. Det er fristende å si "I told you so", men det er også kjipt at enkeltes godhet skal utnyttes. 

Det er vel egentlig sakens kjerne. Vårt iboende ønske om å hjelpe blir misbrukt, og politikerne tør ikke innse at enkelte kulturer lett utnytter dette og anser oss som dumme.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg vet ikke om du husker diskusjonen rundt lovforslaget om tiggerforbud? Jurister uttalte i media at slik lovforslaget var utformet ville det være forbudt å be naboen om en kopp sukker. Å hjelpe sin narkomane sønn som også var tigger eller kjøre en tigger til legen kunne komme under "medvirkning til tigging".

TV2 lagde et program som hevdet en bestemor som gav vafler til tiggere kunne komme i fengsel, hvordan noen kan tro dette er helt ubegriplig. Det blir på samme nivå med de som hevdet at de som gikk til fysioterapeuter kunne bli rammet av den nye sex-kjøp loven.

Anonymkode: a556e...f56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kat-e skrev:

Ja, men i romfolk kulturen skjer dette ved at disse barna blir voldtatt, første gangen jeg hørte det trodde jeg ikke det var sant.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/derfor-unnlot-nrk-aa-fortelle-om-barnevoldtekt/a/10113292/

Mødrene bidrar.

Det er ikke bare i romkulturen det skjer på den måten. Tvangsekteskap ER voldtekt. Ektemannen som krever sine "ekteskapelige rettigheter" dvs begår voldtekt og jentas familie medvirker til voldtekt ved å gifte henne bort mot hennes vilje. Dette er den grusomme virkeligheten til store deler av verdens jenter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Callisto83 skrev:

Jeg lurer litt på hvordan han norske mannen som åpnet opp hjemmet sitt for noen av de dokumentaren tok for seg føler seg nå, når de poserer med sedler på facebook og lever i luksus i hjemlandet. Det er fristende å si "I told you so", men det er også kjipt at enkeltes godhet skal utnyttes. 

Det er vel egentlig sakens kjerne. Vårt iboende ønske om å hjelpe blir misbrukt, og politikerne tør ikke innse at enkelte kulturer lett utnytter dette og anser oss som dumme.

Norge er gjennomsyret av prinsippet at vi skal prøve å hjelpe alle. Alle kulturer er velkommen, alle relgioner er like bra selv hodejegere fra Borneo må ikke utsette for kritikk. Det er feil å sette egen kultur foran andre kulturer.

Jeg har reist en del gjennom Øst-Europa og Syd-Europa, jeg har blitt lurt for penger flere ganger spesielt i drosjer. Så snakket jeg med noen fra Slovakia som sa at vi ikke måtte si hvor vi var fra. Og det stemte, de hadde alle spurt hvor vi var fra.

Etter det svarte jeg bare at jeg var fra Serbia eller Belarus noe som førte til at drosjesjåføren og andre ikke ville snakke så mye med oss, men vi ble aldri lurt for penger og høflig behandlet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TV2 lagde et program som hevdet en bestemor som gav vafler til tiggere kunne komme i fengsel, hvordan noen kan tro dette er helt ubegriplig. Det blir på samme nivå med de som hevdet at de som gikk til fysioterapeuter kunne bli rammet av den nye sex-kjøp loven.

Anonymkode: a556e...f56

Slik loven var utformet var det reellt. Det hadde nok ikke blitt praktisert slik,  men da burde de utformet loven på en annen måte. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg vet ikke om du husker diskusjonen rundt lovforslaget om tiggerforbud? Jurister uttalte i media at slik lovforslaget var utformet ville det være forbudt å be naboen om en kopp sukker. Å hjelpe sin narkomane sønn som også var tigger eller kjøre en tigger til legen kunne komme under "medvirkning til tigging".

Det burde ikke være vanskelig å utforme en ny lov slik at de punktene du nevner ikke er straffbare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er reultatet av ekstrem fattigdom, jeg vil ikke sitte på "min høye hest"og dømme. 

Anonymkode: b65c4...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er reultatet av ekstrem fattigdom, jeg vil ikke sitte på "min høye hest"og dømme. 

Anonymkode: b65c4...47f

Så da er løsningen at................................... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Callisto83 skrev:

Så da er løsningen at................................... ?

Hvis det finnes en løsning på ekstrem fattigdom så hadde jeg blitt glad, SKOLE og utdannelse er en god start. Jeg vet det er veldig vanskelig med et slikt land og kultur, men det er resultat av fattigdom. Det blir snakk om og overleve.

Anonymkode: b65c4...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det finnes en løsning på ekstrem fattigdom så hadde jeg blitt glad, SKOLE og utdannelse er en god start. Jeg vet det er veldig vanskelig med et slikt land og kultur, men det er resultat av fattigdom. Det blir snakk om og overleve.

Anonymkode: b65c4...47f

Hvem vil egentlig ha et slikt liv..

Anonymkode: b65c4...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...