Gå til innhold

Chickenwings´dagbok! (IVF) 🌸


Chickenwings85

Anbefalte innlegg

1 time siden, Chickenwings85 skrev:

10+2: Formen er som sagt like fin. Jeg er heldig som ikke har fått kvalmen, men jeg har virkelig fått sulten. Jeg føler at jeg aldri blir mett og den sulten tar virkelig overhånd. Jeg er jo ikke på jobb, så det gjør vel kanskje at jeg kjenner ekstra på den sultfølelsen. Har heller ikke turt å trene, fordi jeg er livredd for at det skal ødelegge noe. Som jeg har skrevet tidligere, så blir jeg litt forvirret over hva jeg kan trene og hvor mye, jeg trenger tips! Jeg var på sykkeltur her om dagen, og da holdt jeg på å dø før jeg kom halvveis (og det var ikke akkurat særlig langt heller). Så ja, den fysiske formen begynner å bli ganske dårlig, jeg blir andpusten bare jeg ser en trapp og jeg drømmer om mat om natten. Jeg har gått opp 2kg (jeg er ikke særlig høy, ca 1.60), og lurer på om det er mye. 

Tips, anyone? 

Gikk opp ca 4 kg første ti ukene sist, og jeg var skikkelig sulten😅 er ca 4 cm høyere enn deg. Ønske jeg hadde vært enda litt hardere med trening nå i forkant av forsøket, men det orka jeg ikke. 

Maks puls ja.. hva var nå den🤔 her er det også lite trening. I dag sager vi trær og ellers blir det noen gåturer.. nyt solen☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til trening: ikke hver redd for å trene! Å være i aktivitet igjennom svangerskapet har KUN fordeler :) Men, som ei over her sa, du skal være obs på noen få ting: 

-Ikke for høy puls (Rolige sykkelturer er suverent, ta heller noen pauser om det blir for mye.)

-Ikke tren for mye liggende

-Vær obs på stikninger og nummenhet i legg.  (gjelder spesielt. styrketrening)

-Vær litt obs på magetreningen, ikke for tungt og mye, prioriter statiske øvelser (som planken), men her må du være obs på bekkenposisjon :) 

Nå husker jeg ikke så veldig mye mer av detaljene rundt det (utdannet PT, men ikke jobbet som det de siste 5 årene) Men det meste av trening går helt fint. 

Og trening av bekken og stabilitetsmuskultaturen rundt er gull :) 

----

Og hei forresten, snikleser her:ac: Vært veldig gøy å følge ferden din :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tuppelene skrev:

Gikk opp ca 4 kg første ti ukene sist, og jeg var skikkelig sulten😅 er ca 4 cm høyere enn deg. Ønske jeg hadde vært enda litt hardere med trening nå i forkant av forsøket, men det orka jeg ikke. 

Maks puls ja.. hva var nå den🤔 her er det også lite trening. I dag sager vi trær og ellers blir det noen gåturer.. nyt solen☀️

Når jeg er så lav som jeg er, så er det liksom ikke så mye som skal til før jeg ser skikkelig rund ut :fnise: Men selvfølgelig, jeg legger gjerne på meg, men greit å vite hva som er normalt og ikke. Å uansett, så må jeg bli mer bevisst på kostholdet og trening, fort gjort å havne i en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av. 

Nei, det er skikkelig vanskelig å stå på med treningen under forsøkene. Jeg har falt av lasset hver eneste gang, men det er fordi hodet mitt har vært fullt i tanker. Så hjelper det liksom ikke når klinikken/legene har sagt "ta det med ro, ikke tren hardt, gå heller turer". 

Men i dag har jeg vært på sykkeltur igjen, føler jeg fikk brukt kroppen skikkelig. Når det har blitt for slitsomt så har jeg hoppet av og tatt hyppige pauser. Får fortsette med det nå når de er så fint vær ute. Lettere å trene ute enn å gå inn på et senter. Så får vi bare prøve å ikke slite oss helt ut ;) 

3 timer siden, bondekone skrev:

I forhold til trening: ikke hver redd for å trene! Å være i aktivitet igjennom svangerskapet har KUN fordeler :) Men, som ei over her sa, du skal være obs på noen få ting: 

-Ikke for høy puls (Rolige sykkelturer er suverent, ta heller noen pauser om det blir for mye.)

-Ikke tren for mye liggende

-Vær obs på stikninger og nummenhet i legg.  (gjelder spesielt. styrketrening)

-Vær litt obs på magetreningen, ikke for tungt og mye, prioriter statiske øvelser (som planken), men her må du være obs på bekkenposisjon :) 

Nå husker jeg ikke så veldig mye mer av detaljene rundt det (utdannet PT, men ikke jobbet som det de siste 5 årene) Men det meste av trening går helt fint. 

Og trening av bekken og stabilitetsmuskultaturen rundt er gull :) 

----

Og hei forresten, snikleser her:ac: Vært veldig gøy å følge ferden din :)

 

Men hei du :) Så hyggelig med en snikleser da. Ekstra hyggelig at du tar deg til tid til å gi meg spesifikke råd ang. trening. Ang. pulsen så har jeg alltid synes det har vært vanskelig å vite hva som et høy nok puls (altså før jeg ble gravid). Jeg har bare trent jeg, og aldri vært noe opptatt av makspuls :roll: Ja, det er jo derfor jeg synes det er ekstra vanskelig med den pulsen etter jeg ble gravid. Men, jeg tror kanskje jeg må slutte å gjøre det så vanskelig for meg selv. Sykkelturen i dag gikk fint, tok pauser underveis. Det viktigste er at jeg har fått brukt kroppen, og det kjenner jeg er helt fantastisk etterpå.

Men veldig gode råd du kom med. De bekkenøvelsene må jeg vel også ta fatt i snart. Jeg vil jo at både jeg og babyen i magen skal ha det bra, og da gjelder det å være litt mer aktiv enn hva jeg har turt å være frem til nå. Skal ikke det hjelpe på fødselen og da? Har iallefall hørt det. 

Tommel opp for en PT her inne, da har jeg enda noen å spørre dersom det er noe jeg lurer på. Kvinneguiden altsååå ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bekkentrening (og generelt fysisk aktivitet) skal kunne hjelpe på lettere fødsel, samt at opptrening etter graviditet skal bli lettere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 11.38, Chickenwings85 skrev:

Hei :) 

Her går det bra. Formen er fortsatt like fin, skal det fortsette slik så må jeg si at jeg er heldig med svangerskapet. Har kjent det noen ganger i bekkenet, men det er gjerne etter mye husarbeid. Så ja, skal ikke klage :) Ang. jobb så har de fortsatt ikke funnet tilrettelegging eller omplassering til meg, noe jeg i og for seg synes er litt rart. Så, nå er søknaden om svangerskapspenger levert inn og jeg bruker dagene på å lese bok, google meg halvt ihjel og spise masse mat. Hehe. Så får vi se da om arbeidsplassen finner noe jobb til meg etterhvert. 

Fint å høre fra deg :) 

Så bra det går fint med deg og du ikkje har for sterke symptom!! Greit å kunna leva mest mogeleg normalt ;) sjølv om ein etterkvart ikkje kan det ;) hehehe.

Ja, det er veldig rart at dei ikkje har klart å verken tilrettelegga eller funne omplassering til deg på jobben! Men du får nytta tida til å gjera alt det du vanlegvis savnar tid til i kvardagen. ;) Håper det ordnar seg for deg!

Mange gode klemmer til deg og bamsemumsen!! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+4: I dag er det time for å ta blodprøve (nipt-test) pluss ultralyd. Veldig spent på dagen i dag! Håper det fortsatt er liv inni der 🤞🏼❤️ 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, LillyBe skrev:

Lykke til 😄❤☀️

Takk! ❤️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med alt i dag🤞 Håper det står kjempe fint til med lille bamsemums😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk jenter! Enda en fin ultralyd gjennomført. Ble lettere sjokkert når jeg skjønte det var utvendig og ikke innvendig, så mye mer behagelig kan man si ☺️ En liten og livlig krabat inni der, som sprelte med både armer og bein. Den har gått fra å være en bamsemums til å bli en miniatyrbaby på 4cm. Helt fantastisk! Godt med bekreftelser på at alt ser bra ut 😍❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Takk jenter! Enda en fin ultralyd gjennomført. Ble lettere sjokkert når jeg skjønte det var utvendig og ikke innvendig, så mye mer behagelig kan man si ☺️ En liten og livlig krabat inni der, som sprelte med både armer og bein. Den har gått fra å være en bamsemums til å bli en miniatyrbaby på 4cm. Helt fantastisk! Godt med bekreftelser på at alt ser bra ut 😍❤️

Åh så godt å høyra!! 💜 blir så glad når det står bra til med dekan begge to!!! 

Ja, den utvendige ultralyden var mykje greiere, einaste eg hadde litt problem med var klisset på magen etter undersøkelsen 😊for her var det ein del att som klissa til klena mine etterpå 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så herlig! ❤️Nå er det utvendig som gjelder framover, definitivt mer behagelig! Hvor lenge må du vente på svar på blodprøve? Og vil dere vite kjønn også?

Når det gjelder det der med trening og vekt, så har jeg tro på at kroppen ordner mye selv. Jeg gikk ned i første trimester siden jeg ikke fikk i meg mat, og var bekymret for det. I slutten av 2. og begynnelsen av 3. trimester gikk jeg plutselig opp kjempefort,  sånn flere kg. i uka, og da ble jeg stresset av det også. Jeg er 6 cm lavere enn deg. Endte vel på ca. 12 i pluss på slutten, og det kom over en kort periode, sammen med det jeg mistet. Det er mye muskelmasse som har blitt borte, kan jeg se nå 😅 Når det er mulig med litt vektoppgang i 1. trimester, tenker jeg at man ikke får noen slik vektspurt senere om man spiser noenlunde sunt (selv om det blir mye). Med mindre man trenger det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, så herlig altså 😄😍❤ tenk at du har kommet så langt allerede!!!

Jeg la også på meg "mye" de første ukene. Jeg er like høy som deg og la på meg 4-5 kg raskt. Nå har jeg visst kun økt 1 kg siste 2 mnd 😅 Så tror ofte det jevner seg ut ja. Om man klarer å spise forholdsvis sunt også er det jo bare å spise tenker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høyra at alt fortsatt står bra til med den lille i magen! :strix:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ysera skrev:

Åh så godt å høyra!! 💜 blir så glad når det står bra til med dekan begge to!!! 

Ja, den utvendige ultralyden var mykje greiere, einaste eg hadde litt problem med var klisset på magen etter undersøkelsen 😊for her var det ein del att som klissa til klena mine etterpå 😉

Tusentakk, veldig god bekreftelse. Hehe, heldigvis slapp jeg unna kliss fra ultralydvæsken 

 

14 timer siden, tuppelene skrev:

Aww😍 Helt fantastisk💛

 Ja, ikke sant? :hjerte: Åh, du må glede deg, om ikke mange ukene så er det du som ligger å ser en dansende minibaby inni der! :) 

 

11 timer siden, Illy skrev:

Så herlig! ❤️Nå er det utvendig som gjelder framover, definitivt mer behagelig! Hvor lenge må du vente på svar på blodprøve? Og vil dere vite kjønn også?

Når det gjelder det der med trening og vekt, så har jeg tro på at kroppen ordner mye selv. Jeg gikk ned i første trimester siden jeg ikke fikk i meg mat, og var bekymret for det. I slutten av 2. og begynnelsen av 3. trimester gikk jeg plutselig opp kjempefort,  sånn flere kg. i uka, og da ble jeg stresset av det også. Jeg er 6 cm lavere enn deg. Endte vel på ca. 12 i pluss på slutten, og det kom over en kort periode, sammen med det jeg mistet. Det er mye muskelmasse som har blitt borte, kan jeg se nå 😅 Når det er mulig med litt vektoppgang i 1. trimester, tenker jeg at man ikke får noen slik vektspurt senere om man spiser noenlunde sunt (selv om det blir mye). Med mindre man trenger det da.

Ja, virkelig en god følelse med utvendig istedefor innvendig ul. Man føler jo at man har kommet et par steg lengre! Blodprøven tar 7-10 dager, så jeg jeg håper vi får svar ila neste uke. Nå må den se bra ut da. Det er jo ingenting som tilsir at det det skal være noe feil med den, men man vet jo aldri. Håper virkelig at alt står bra til :) 

Fint at du og andre deler erfaringer med vekt og trening. Jeg følte at det var litt tidlig å gå opp i vekt, men er vel ingenting som er unormalt så lenge man for det meste prøver å spise sunt.

Forresten herlig å følge med både deg og lillejenta om dagen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...