Gå til innhold

Fullstendig delt økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, O.G. skrev:

Og bare en unge å passe på, fø på og fli etter. TS vil kanskje makte på en annen småjobb for å tjene kroner til sparekontoen også.

Det gjør hun helt klart. I tillegg så klarer hun jo å spare også med det hun tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, jenta7 skrev:

Det gjør hun helt klart. I tillegg så klarer hun jo å spare også med det hun tjener.

Nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du må gjerne skrive når det blir tungt for det blir det. Men til slutt alt roer seg ned og blir bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jenta7 skrev:

Og du må gjerne skrive når det blir tungt for det blir det. Men til slutt alt roer seg ned og blir bra :) 

Tror jeg også. Ingen vits i å ha kjæreste hvis han ikke gjør livet ens enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ragnar89 skrev:

Hvorfor skal hun betale ned på ditt lån om det er ditt hus? Hun burde betalt kun renter og delt på strøm og internett/tv, men burde betalt mye mindre i matutgifter, siden jeg regner med du spiser betraktelig mer enn henne.

Og dessuten om mannen tjener dobbelt så mye er det jo selvsagt en selvfølge at han skal hjelpe til når noe går i stykker, fordi han er glad i jenta si og vil hjelpe henne. Hva om det blir motsatt en dag? Da hjelper den andre deg. 

Hadde jeg vært TS, hadde jeg løpt så langt bena kunne bære meg.

dersom hun skal betale renter, skal hun også ha for rentefradraget på skatten.

Enig med deg ang TS :( 

Anonymkode: bc7fc...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Er hovedforsørger.

Men når man har samboer mister man jo en del penger, sånn som dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn.

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Er hovedforsørger.

Men når man har samboer mister man jo en del penger, sånn som dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn.

Anonymkode: f906a...84d

barnetrygd for ett barn mer en hva man har ja, samt 64% av barnehagen.

 

Du vil helt sikkert klare deg fint uten å være barnevakt for samboers barn.

 

Lykke til :)

Anonymkode: bc7fc...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Ts her 

Jeg spør meg selv om dette hver dag. Det går greit så lenge temaet ikke blir tatt opp. Med en gang jeg nevner det blir det ufred. Han sier han ikke kan ha delt økonomi med ei som krangler om dette.

Det han ikke skjønner er at om vi hadde delt på alt og vært en familie, at han hadde turt å satse på meg og et liv sammen med meg-da ville vi ikke kranglet om dette.

Ja jeg har kontroll på egen økonomi.

Anonymkode: f906a...84d

Du har to muligheter. Lev med det eller  flytt. Ingen av dere kan kreve innsyn I den andres økonomi. Har dere vært gift kunne du krevd ett lettere innsyn etter ekteskapsloven.

Siden han ikke spør deg om din økonomi så trenger du spørre han om hans?  Det er frivillig å bo sammen med mannen for deg regner jeg med. Siden du har lønnsutbetalinger på 23000 I mnd pluss evt. barnetrygd og barnebidrag burde du kunne klare deg greit selv. Få deg heller en knulle venn. Det fungerer bedre for mange som deg. 

Det er mange samboere og gifte som har det som dere. Spesielt med dine og mine barn. Det er noe en må regne med I parforhold. Jeg skjønner at han ikke vil gi deg innsyn I hans sparing og hva han bruker på barna. Hans inntekt får du på ALT INN.Han ser selvfølgelig at du har undersøkt.

Du kan også kontakte Skatteetaten og opplyse om svart arbeid. Det er vanlig hevn fra damer etter samlivsbrudd. Men det er ikke alltid like lett å avsløre. Etterforskning og politi avhør vil bli gjeldene. 

Det rare fra deg er at du ikke vil kjøpe deg inn I felles bolig. Det vil si at du ikke sitter tilbake med null etter et brudd. Den såkalte kvinnefella. Det er også mange menn som havner I denne fella etter at de flytter inn hos ny kvinne etter samlivsbrudd. Det er slik at du nå kan pakke sakene dine og dra på dagen. Det vel en fin følelse?  Du har ingen eierforpliktelser der du bor nå. 

Du har både fordeler og ulemper slik du bor nå. Slik er det for de fleste. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Er hovedforsørger.

Men når man har samboer mister man jo en del penger, sånn som dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn.

Anonymkode: f906a...84d

 Det var det jeg ville fram. Til og med staten regner med at når man er samboere så hjelper man hverandre slik at man ikke har behov for en del stønader. Jeg skjønner faktisk ikke helt det tullet med samboerskap og helt delt økonomi.  Det skal være billigere å bo sammen for begge, ikke for den ene. Og man skal ikke tjene penger pga at man har en  kjæreste. Jeg forstår at man bør fordele utgifter og alt det der, men kjæresteforhold er ikke leieforhold. Hvis man vil få betalt en liten sum for at den andre skal bo sammen er greit men man må kjenne grenser. Og begge to skal ha det bedre.

Det finnes gjerne kriser i livet og da må man gjerne stå på da, men det er ikke det her.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Du har to muligheter. Lev med det eller  flytt. Ingen av dere kan kreve innsyn I den andres økonomi. Har dere vært gift kunne du krevd ett lettere innsyn etter ekteskapsloven.

Siden han ikke spør deg om din økonomi så trenger du spørre han om hans?  Det er frivillig å bo sammen med mannen for deg regner jeg med. Siden du har lønnsutbetalinger på 23000 I mnd pluss evt. barnetrygd og barnebidrag burde du kunne klare deg greit selv. Få deg heller en knulle venn. Det fungerer bedre for mange som deg. 

Det er mange samboere og gifte som har det som dere. Spesielt med dine og mine barn. Det er noe en må regne med I parforhold. Jeg skjønner at han ikke vil gi deg innsyn I hans sparing og hva han bruker på barna. 

Det rare fra deg er at du ikke vil kjøpe deg inn I felles bolig. Det vil si at du ikke sitter tilbake med null etter et brudd. Den såkalte kvinnefella. Det er også mange menn som havner I denne fella etter at de flytter inn hos ny kvinne etter samlivsbrudd. Det er slik at du nå kan pakke sakene dine og dra på dagen. Det vel en fin følelse?  Du har ingen eierforpliktelser der du bor nå. 

Du har både fordeler og ulemper slik du bor nå. Slik er det for de fleste. 

Jeg er ikke helt enig. Hva slags forhold har man hvis man ikke kan snakke økonomi og finne løsninger som er gode for begge to, spesielt i dette tilfellet? Hun tar jo ansvar for egen økonomi og derfor ønsker å diskutere dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jenta7 skrev:

Jeg er ikke helt enig. Hva slags forhold har man hvis man ikke kan snakke økonomi og finne løsninger som er gode for begge to, spesielt i dette tilfellet? Hun tar jo ansvar for egen økonomi og derfor ønsker å diskutere dette.

Det er ikke noe forhold for TS. Hun kan evt.flytte. Jeg vet godt at mange par ikke vet den andres økonomi I detskjer.  Det betales inn på regningskonto. En sparekonto for felles uforutsette utgifter. Resten er privat. I tillegg eier en I boligen begge parter. 

Siden TS.ikke eier noen ting av boligen er det bare en felles regningskonto jeg tenker kan være aktuell.

Det er selvfølgelig dumt av TS.og ikke eie noe. Men på en annen side bor hun kanskje utrolig billig. Hva vet vi om det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er ikke noe forhold for TS. Hun kan evt.flytte. Jeg vet godt at mange par ikke vet den andres økonomi I detskjer.  Det betales inn på regningskonto. En sparekonto for felles uforutsette utgifter. Resten er privat. I tillegg eier en I boligen begge parter. 

Siden TS.ikke eier noen ting av boligen er det bare en felles regningskonto jeg tenker kan være aktuell.

Det er selvfølgelig dumt av TS.og ikke eie noe. Men på en annen side bor hun kanskje utrolig billig. Hva vet vi om det .

Ja, de mangler en regningskonto og felles sparekonto. O kanskje at hun hadde betalt en leie, på 4-5 tusen kroner istedenfor alle utgifter. Utgifter burde de delt på en annen måte enn nå.... Da får begge to forhold til daglige utgifter. Og samboeravtale som regulerer barnepass og vedlikehold av huset (hun må få noe hvis hun maler eller gjør noe lignende). Men det går jo ikke her, det virker ikke som typen er villig til å diskutere det en gang...

Jeg hadde aldri bodd med en mann som jeg ikke er gift med uten leieavtale hvis jeg hadde hatt et barn. Man kan bli kastet ut på dagen...

Endret av jenta7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, jenta7 skrev:

Ja, de mangler en regningskonto og felles sparekonto. O kanskje at hun hadde betalt en leie, på 4-5 tusen kroner istedenfor alle utgifter. Utgifter burde de delt på en annen måte enn nå.... Da får begge to forhold til daglige utgifter. Og samboeravtale som regulerer barnepass og vedlikehold av huset (hun må få noe hvis hun maler eller gjør noe lignende). Men det går jo ikke her, det virker ikke som typen er villig til å diskutere det en gang...

Jeg hadde aldri bodd med en mann som jeg ikke er gift med uten leieavtale hvis jeg hadde hatt et barn. Man kan bli kastet ut på dagen...

Jeg har heller ikke bodd med en slik dame der jeg bodde på nåde. Samboer avtale erten fordel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg og samboer ikke blir enig om penger. Han har 2 barn, jeg har 1. 

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener, men tror det ligger på ca 35000 utbetalt+leieinntekt av et hus på 8000.

Jeg tjener 23000.

Han eier 2 hus. 

Han betaler utgiftene med huset, jeg betaler mesteparten av maten og husholdning.

Han sparer veldig mye, har flere hundretusen på sparekonto. Han har aldri brukt penger på meg, annet enn julegave/bursdagsgave. 

Problemet hos oss er at hans økonomi er "hemmelig", dvs at jeg får ikke se hva han tjener, ei hva som går ut. Jeg får bare et flyktig beløp dersom jeg spør. Han har løyet om penger før, sagt at han har brukt de men det viste seg at han hadde spart de istedet. Jeg er åpen om min økonomi.

Han jobber også en del svart, og de pengene går kun til han selv. Da har jeg vært hjemme og gjort husarbeid og sett etter barna..

Han sparer vanvittig mye, jeg får ikke spart så mye siden jeg har lavere inntekt.  Han har budsjett på alt, dvs egen huskonto, egen utleiehuskonto, sparing til barna sine, regningskonto, you name it. 

Vi har ingen felles sparekonto, og han blir sint dersom jeg foreslår at vi kan være åpne med hverandre om økonomi. Jeg kan ikke leve med en som holder alt som har med penger hemmelig..

Han skal ha kontroll på absolutt alt. Alt er på stell i dette huset, vedlikehold, renhold, økonomi. Barna hans får gaver til 2-3000kr, jeg har ikke råd til å gi mitt barn så dyre gaver. Her går det i brukt fra finn.no. 

Hva kan jeg gjøre?

 

Anonymkode: f906a...84d

Jeg forstår ikke helt hva du mener blir så feil her. Jeg og samboer har det på samme måte, han tjener mye mer enn meg, faktisk dobbelt så mye. Mener du at han skal gi meg penger så jeg kan spare dem? Du snakker om felles sparekonto?
Hvorfor mener du at det er rettferdig?
Vi har felles konto for utgifter, og han betaler allerede mer enn meg inn på den. Og jeg får en sum hver mnd til mat. Men uansett hvordan vi vrir og vrenger på det, sitter han jo igjen med mye penger hver mnd som jeg ikke ser snurten av og som han setter inn på sparekontoen sin.

Jeg klarer knapt å spare noen få hundrelapper. Men jeg forventer virkelig ikke at han skal gi meg penger så jeg kan spare dem.
Han har barn fra før, Hvis han skulle gi meg penger på den måten, hadde jeg følt at han ga meg ungene hans sine penger og gitt dem til meg. 
Hva hvis forholdet ryker, og han har gitt meg penger han selv kunne ha spart til seg og sine unger. 

Jeg synes det er merkelig at så mange synes det er så ille at du og andre i lignende situasjoner ikke får ta del i den andres overskudd. Har til og med lest at folk blir snurt hvis samboeren arver en god slump penger og de ikke får noe.

 

Anonymkode: dafe8...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Har funnet meg ei leilighet, 6000 pr mnd.

Har forsøkt å snakke med mannen for 1000de gang, prøver forskjellige måter å ta opp det med økonomi på. Nå vet jeg ikke flere måter å gjøre det på. Kjenner jeg har blitt veldig likegyldig og bryr meg ikke så mye lenger.  Sikkert fordi jeg føler at det ikke nytter.

Han blåser det bare bort dersom jeg forteller at jeg føler det blir feil at barna får ting til veldig ulik pris.  Han skylder det på meg, og det virker som han prøver å få meg til å få dårlig samvittighet. Sier slikt som " da må jeg si til eksen at jeg ikke kan kjøpe det og det fordi Kari ikke har råd til å kjøpe slikt til sitt barn". Greit at mitt barn er mindre enn hans, men en dag vil han også merke det.

Han sier han bla sparer til pensjon. Flere hundretusener på konto, eiendeler for 5 millioner.  Mulig jeg er et snev av sjalu? Samtidig som jeg føler at han har fått blod på tann etter at han for flere år siden fikk mer penger mellom fingrene.  Han lever jo ikke, men sparer alt av pengene sine. 

 

 

Anonymkode: f906a...84d

Tror absolutt jeg ville vært litt sjalu hvis jeg var i din situasjon, men syns heller ikke man kan kreve å tjene ekstra på å bo sammen med en person bare fordi han/hun tilfeldigvis har mer penger. Hvis samboeren din levde i luksus med dyre ting, reiser, restaurantbesøk osv. som du ikke ble inkludert i hadde situasjonen stilt seg annerledes, men når han bare sparer og invisterer overskuddet har jeg vanskelig for å se urettferdigheten.

Syns det er pussig og litt smålig at han ikke er villig til å spleise på gaver til ungen din, siden det er en såpass liten greie som virker å bety veldig mye for deg. Samtidig har han jo to barn selv og sånn sett mye større gaveutgifter enn deg allerede, så her kan man vel argumentere for begge sider av saken. Men syns som sagt han virker litt gnien og småling som ikke bare kan komme til et kompromiss her.

Anonymkode: 9417f...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her

Dersom jeg spør om han kan være med å spleise på gave til mitt barn, sier han bare at jeg og far til barnet burde spleise istedet. Jo det kan vi jo selvfølgelig, men far til barnet har heller ikke kjempegod råd da han nettopp har kjøpt seg hus.

Det som blir så sårt er at mannen jeg bor med ikke er villig til å jenke seg i forhold til gavene som gis. Han kjører fullt ut med sine penger og meninger, og bryr seg lite om mine følelser oppi dette..

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Dersom jeg spør om han kan være med å spleise på gave til mitt barn, sier han bare at jeg og far til barnet burde spleise istedet. Jo det kan vi jo selvfølgelig, men far til barnet har heller ikke kjempegod råd da han nettopp har kjøpt seg hus.

Det som blir så sårt er at mannen jeg bor med ikke er villig til å jenke seg i forhold til gavene som gis. Han kjører fullt ut med sine penger og meninger, og bryr seg lite om mine følelser oppi dette..

Anonymkode: f906a...84d

Hvorfor er du så opptatt av at din samboer skal betale når barnet ditt har både mor og far? Kan ikke dere to kjøpe den gaven dere har råd til da? Må barn ha gaver til flere tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Dersom jeg spør om han kan være med å spleise på gave til mitt barn, sier han bare at jeg og far til barnet burde spleise istedet. Jo det kan vi jo selvfølgelig, men far til barnet har heller ikke kjempegod råd da han nettopp har kjøpt seg hus.

Det som blir så sårt er at mannen jeg bor med ikke er villig til å jenke seg i forhold til gavene som gis. Han kjører fullt ut med sine penger og meninger, og bryr seg lite om mine følelser oppi dette..

Anonymkode: f906a...84d

Det ser ut som alle rundt deg kjøper hus, bare ikke du... Det synes er veldig urettferdig. Kan ikke de mennene dine ta seg sammen og bli med å kjøpe skikkelige gaver til ungen din?  :D :D De begge to klarer det nok fint. Eller send begge to langt bort, finn deg bolig og flytt ( eller reis på ferie eller til foreldrene dine i påsken slik at du får hvile litt. De egoistene skal jo slite deg helt ut).

Og for være helt ærlig så hadde jeg bare spart skikkelig og kjøpt alt jeg trenger selv og sagt at jeg ikke trenger noenting fra de. Begge to er nok like gode og bare kaster ansvar på hverandre.

Men hun eksen til samboeren din virker ganske fornuftig. Kan du ikke følge henne litt å lære om ting.

Får du bidrag fra barnefaren?

Endret av jenta7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Hva tenkte du på i forhold til eksen til samboeren min?😊

Har jo vært slik at jeg har dekt alle mine utgifter selv i et år nå. 

Får bidrag fra barnefar, men det er inkl i de 23000😊

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...