Gå til innhold

Fullstendig delt økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her

Og ja, det er meningen at bidraget (2000kr) skal dekke det meste barnet trenger. Men det er jo ikke meningen at jeg skal bruke så mye av bidragrt til gaver og lignende, det skal jo brukes mest til det som barnet trenger daglig!

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Hva tenkte du på i forhold til eksen til samboeren min?😊

Har jo vært slik at jeg har dekt alle mine utgifter selv i et år nå. 

Får bidrag fra barnefar, men det er inkl i de 23000😊

Anonymkode: f906a...84d

Det ser ut at eksen til samboeren har ordnet alt på en veldig fin måte slik at hun ikke trenger å krangle med noen.

Men hva sier samboeren din når du sier at du mister støtte fra staten når du bor sammen med ham?

Har du mulighet til å få ekstrajobb og kan samboeren passe også på ditt barn mens du jobber ekstra? Hvor ofte er barnet hos barnefaren? Du og barnet må få noe positivt ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Ja eksen til samboer er vant til å ha det slik, det var aldri annerlwdes mellom dem enn hva det er mellom oss nå. Hun hadde sin økonomi, han hadde sin økonomi. Men hun gikk også i kvinnefella om jeg kan si det slik. Samboere i 10 år, han eide husene, hun hadde ingenting når de fikk fra hverandre. Men forskjellen her er at hun syntes det var greit. Vi er veldig forskjellige vi to.

Min samboer sier ikke noe på at jeg mister penger. Eneste han sier er at "du slipper jo å betale husleie her så detburde ikke ha noe å si". Og nei, jeg tror nok ikke han passer mitt barn. Mitt barn er noe yngre enn hans, og krever nok litt mer enn hans pga alder.

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Ja eksen til samboer er vant til å ha det slik, det var aldri annerlwdes mellom dem enn hva det er mellom oss nå. Hun hadde sin økonomi, han hadde sin økonomi. Men hun gikk også i kvinnefella om jeg kan si det slik. Samboere i 10 år, han eide husene, hun hadde ingenting når de fikk fra hverandre. Men forskjellen her er at hun syntes det var greit. Vi er veldig forskjellige vi to.

Min samboer sier ikke noe på at jeg mister penger. Eneste han sier er at "du slipper jo å betale husleie her så detburde ikke ha noe å si". Og nei, jeg tror nok ikke han passer mitt barn. Mitt barn er noe yngre enn hans, og krever nok litt mer enn hans pga alder.

Anonymkode: f906a...84d

Løp så fort så mulig fra ham, kjære meg. :) Han er bare slik og ingen skal endre ham. Du kan nok finne en bedre mann.

Det blir ikke noe bedre uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar bara; man kan gott ha delad ekonomi utan attdet betyder att bägge parter lägger alla pengar i en gemensam hög för att dela på. Delat räkningskonto, en översikt av gemensamma kostnader, en plan för gemensam ferie - och inte minst; en överenskommelse på hur stor del var och en ska bidra med för att leva tillsammans.

Skulle jag och min man ha betalat 50/50 hade vi bott sämre än idag. Jag hade haft mycket sparpengar och han inte råd med ferie. Till exempel. (Nu år vi gifta och han bara gemensamma barn men ändå).

TS; se till att få en avtale om hur ni ska betala gemensamma kostnader, och hur hushållsarbete ska fördelas. Blanda inte in hans sparande, se bara till era gemensamma kostnader. Fundera sedan på om du vill vara samboern med honom utifrån hur diskussionen går, och vad upplägget blir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Furstina skrev:

En liten kommentar bara; man kan gott ha delad ekonomi utan attdet betyder att bägge parter lägger alla pengar i en gemensam hög för att dela på. Delat räkningskonto, en översikt av gemensamma kostnader, en plan för gemensam ferie - och inte minst; en överenskommelse på hur stor del var och en ska bidra med för att leva tillsammans.

Skulle jag och min man ha betalat 50/50 hade vi bott sämre än idag. Jag hade haft mycket sparpengar och han inte råd med ferie. Till exempel. (Nu år vi gifta och han bara gemensamma barn men ändå).

TS; se till att få en avtale om hur ni ska betala gemensamma kostnader, och hur hushållsarbete ska fördelas. Blanda inte in hans sparande, se bara till era gemensamma kostnader. Fundera sedan på om du vill vara samboern med honom utifrån hur diskussionen går, och vad upplägget blir. 

Et godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Dersom jeg spør om han kan være med å spleise på gave til mitt barn, sier han bare at jeg og far til barnet burde spleise istedet. Jo det kan vi jo selvfølgelig, men far til barnet har heller ikke kjempegod råd da han nettopp har kjøpt seg hus.

Det som blir så sårt er at mannen jeg bor med ikke er villig til å jenke seg i forhold til gavene som gis. Han kjører fullt ut med sine penger og meninger, og bryr seg lite om mine følelser oppi dette..

Anonymkode: f906a...84d

Det er ikke lett få det likt i familier med dine og mine barn, Hos oss er det min datter som fikk dyrere gaver og ikke nok med det, hun får mange flere gaver enn det barnet jeg og mannen har felles.
Jeg hadde henne fra før jeg giftet meg. Altså datter får i fra 4 familier, min, min mann sin og sin far og hans kone sin familie.
Det barnet jeg og mannen har felles får fra 2 familier. 

Hvordan synes du jeg skal løse det? På juleaften drukner datteren min i mange og dyre gaver, mens minsten ikke får i nærheten. Jo visst er det sårt, men jeg kan jo ikke nekte andre å gi min datter gaver. Og far til datter og familien hans har mye bedre råd, så da blir gavene deretter.
Jo det kan nok gjør litt vondt, men det minste barnet mitt må jo bare lære at det er slik og at ikke alle kan få likt hele tiden.

Anonymkode: dafe8...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Og ja, det er meningen at bidraget (2000kr) skal dekke det meste barnet trenger. Men det er jo ikke meningen at jeg skal bruke så mye av bidragrt til gaver og lignende, det skal jo brukes mest til det som barnet trenger daglig!

Anonymkode: f906a...84d

Synes det blir noe snodig å argumentere for at du ikke skal bruke av bidraget til gaver, men at du skal bruke av kjærestens penger til gaver isteden. 

Uansett: Etter å ha sett tråden her så synes jeg både du er vel opptatt av å få brukt kjærestens penger på det ene og at han virker lite opptatt av felleskapet, uten at noen av dere nødvendgvis tar feil - dere har ulike holdninger til dette med økonomi. Uten å mene noe om hvem av dere som burde jenke seg så er det ikke forenelig sånn som dere har det akkurat nå. Om det er sånn at du føler deg bortprioritert ellers også så er det jo ikke noe å lure på, men jeg synes det er helt logisk at en mann i et ultimatum heller vil beholde jobben enn dama, fordi den faktisk er garantien for økonomisk sikkerhet, og det gjelder i alle forhold.

En liten tanke til slutt er jo at man utdanner seg ulikt av en grunn, det blir litt snodig om den med best økonomi skal bruke pengene sine på den andre (her mener jeg ikke fellesskapet, men tingene som bilreparasjon på verksted istedenfor hjemme) fordi den har valgt å utdanne seg til eller skaffet seg en bedre jobb. Jeg er for likeverd i forhold, men er den økonomiske fordelingen veldig skjev så er det logisk at det også gir noen utslag i et par (uten at det betyr at de som velger å dele likt gjør feil). Hvis ikke kan man jo fortsette med den gammeldagse tankegangen om at en partner er noe man skaffer seg for økonomisk sikring, i dag er det først og fremst en selv som er ansvarlig for egen økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Ja eksen til samboer er vant til å ha det slik, det var aldri annerlwdes mellom dem enn hva det er mellom oss nå. Hun hadde sin økonomi, han hadde sin økonomi. Men hun gikk også i kvinnefella om jeg kan si det slik. Samboere i 10 år, han eide husene, hun hadde ingenting når de fikk fra hverandre. Men forskjellen her er at hun syntes det var greit. Vi er veldig forskjellige vi to.

Min samboer sier ikke noe på at jeg mister penger. Eneste han sier er at "du slipper jo å betale husleie her så detburde ikke ha noe å si". Og nei, jeg tror nok ikke han passer mitt barn. Mitt barn er noe yngre enn hans, og krever nok litt mer enn hans pga alder.

Anonymkode: f906a...84d

Ja, ja, den her fyren er egoistisk og det her spillet om penger kjører han bevist for å bruke kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...