Gå til innhold

Blir nødt til å melde min venninne inn til NAV kontroll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er en fantastisk person TS. Lykke til. :) 

Anonymkode: 7dd0e...795

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, etnavn skrev:

Min personlige mening vedr. dette er at nordmenn generelt er skadefro. Det er ikke "skattepengene våre" og "hun stjeler fra oss" og "vårt samfunnsansvar". Hun stjeler i tilfelle av staten. Og staten stjeler visst jaggu av oss også. Her betaler vi først mer enn en tredjedel av lønna vår til staten, før vi i det hele tatt ser noe til pengene våre. Av de pengene vi har igjen betaler vi skatter og avgifter på alt vi kjøper av mat, alle slags tjenester vi benytter oss av. Altså skatt igjen. Skatt på skatten. Og når vi sitter "hjemme" i "hjemmet vårt", som vi føler at vi eier, så betaler vi for det også i form av eiendomsskatt - ergo eier vi jo egentlig aldri hjemmet vårt. Staten eier det - vi har en slags råderett. Men selv den råderetten er begrenset. For når vi vil bygge på huset vårt, som vi har betalt for og føler at vi eier, og i tillegg betaler eiendomsskatt-leie av, så må vi visst jaggu søke om dette også. Vi må spørre om lov. Det var mye til råderett. Og hvis staten bestemmer seg for å lage motorvei over eiendommen vår, så gjør de det. Hvis staten finner på at det er kulturminner, eller mineraler i jorda på eiendommen vår, vel, så går de inn og overstyrer der også. En slags leie med begrenset råderett, betalt med penger det er trukket skatt av en tre-fire ganger i forskjellige ledd, ja, slik er det å "eie" i norge. Og la meg ikke begynne med bilavgiftene eller nrk-lisensen. Det er slik at hvis du gjør alt etter boka, altså regelboka, finner deg i all skatteleggingen, betaler for deg uten protest, sier ja til alt staten finner på av nye avgiftsforslag og står der med lua i hånda og krummet nakke når staten kommer og sier at de skal ha lysløype over hele eiendommen din, vel da får du være i fred. Og hvis ikke blir du straffet. Hvis du prøver å hevde din rett på noe som helst måte, blir du slått så hardt ned på at du aldri greier å reise deg igjen. Staten spør først, så du skal tro at du har et valg - og hvis du velger feil så blir du straffet. Jeg ser klare likehetstegn mellom hvordan dette systemet er lagt opp, og hvordan en psykopat fungerer.

 

Så jeg vet ikke. Jeg er ikke førstemann til å løpe med anmeldelser, det gir meg ingen ting. Jeg ønsker godt for andre, sånn generelt. 

Ok, så du fikk ikke gratis skolegang i x-antall år? Eller gratis tannlegehjelp fram til du var 18? Reduserte priser på offentlig transport fram til du var 16-18? Hvis du har født barn fikk du en regning i posten på rundt 50 000 kr? Eller betaler du full pris for å besøke fastlegen/legevakta? Osv osv...Kan skjønne at utlendinger som har flyttet hit i voksen alder tenker det som du skriver, men hvis du er født og oppvokst i Norge så bør du tenke deg litt om.

Anonymkode: 4aebe...e9b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, etnavn skrev:

Min personlige mening vedr. dette er at nordmenn generelt er skadefro. Det er ikke "skattepengene våre" og "hun stjeler fra oss" og "vårt samfunnsansvar". Hun stjeler i tilfelle av staten. Og staten stjeler visst jaggu av oss også. Her betaler vi først mer enn en tredjedel av lønna vår til staten, før vi i det hele tatt ser noe til pengene våre. Av de pengene vi har igjen betaler vi skatter og avgifter på alt vi kjøper av mat, alle slags tjenester vi benytter oss av. Altså skatt igjen. Skatt på skatten. Og når vi sitter "hjemme" i "hjemmet vårt", som vi føler at vi eier, så betaler vi for det også i form av eiendomsskatt - ergo eier vi jo egentlig aldri hjemmet vårt. Staten eier det - vi har en slags råderett. Men selv den råderetten er begrenset. For når vi vil bygge på huset vårt, som vi har betalt for og føler at vi eier, og i tillegg betaler eiendomsskatt-leie av, så må vi visst jaggu søke om dette også. Vi må spørre om lov. Det var mye til råderett. Og hvis staten bestemmer seg for å lage motorvei over eiendommen vår, så gjør de det. Hvis staten finner på at det er kulturminner, eller mineraler i jorda på eiendommen vår, vel, så går de inn og overstyrer der også. En slags leie med begrenset råderett, betalt med penger det er trukket skatt av en tre-fire ganger i forskjellige ledd, ja, slik er det å "eie" i norge. Og la meg ikke begynne med bilavgiftene eller nrk-lisensen. Det er slik at hvis du gjør alt etter boka, altså regelboka, finner deg i all skatteleggingen, betaler for deg uten protest, sier ja til alt staten finner på av nye avgiftsforslag og står der med lua i hånda og krummet nakke når staten kommer og sier at de skal ha lysløype over hele eiendommen din, vel da får du være i fred. Og hvis ikke blir du straffet. Hvis du prøver å hevde din rett på noe som helst måte, blir du slått så hardt ned på at du aldri greier å reise deg igjen. Staten spør først, så du skal tro at du har et valg - og hvis du velger feil så blir du straffet. Jeg ser klare likehetstegn mellom hvordan dette systemet er lagt opp, og hvordan en psykopat fungerer.

 

Så jeg vet ikke. Jeg er ikke førstemann til å løpe med anmeldelser, det gir meg ingen ting. Jeg ønsker godt for andre, sånn generelt. 

Vi får jammen meg goder av dette også

Anonymkode: eab91...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antbug skrev:

Å? Jeg synes det er en ganske dum ting å gjøre. 

Jeg ville ikke meldt en god venninne bare fordi regler er regler, eller for at jeg selv skulle føle meg prektig og høymoralsk. Jeg ville hatt problemer med å leve med meg selv etterpå hvis hun virkelig var en god venninne. Hvis det hadde vært en sak der hun kunne dratt med seg meg eller andre uskyldige i fallet ville jeg ikke nølt, men da ville jeg hatt ryggrad nok til å informere henne om hva jeg kom til å gjøre og hvorfor. Jeg hadde heller ikke nølt hvis det var snakk om for eksempel fyllekjøring og lignende som kunne gått ut over uskyldige, men jeg hadde altså ikke meldt henne for å motta trygdeytelser hun ikke hadde krav på. 

Nei, deg om det. Dumme ting slik jeg ser det er f.eks et tilfelle av fyllekjøring. Eller la oss si ETT tilfelle av svindel. Det ville jeg kunnet akseptert og kanskje støttet henne i ettertid fordi hun ikke så konsekvensen DER og DA. Men trygdesvindel over år!! Nei, det er en veldig bevisst handling og går ikke under min definisjon av "dumme ting" en gjør. Trygdesvindel er en bevisst og kriminell handling. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi sånne som meg som går i arbeidstrening via Nav og får penger for det. Jeg tok et praksiskurs via Nav først og fikk der vite at jeg kunne be om kurspenger. Jeg har penger i fond og tenkte at det ikke gjaldt for meg pga det, så søkte ikke om noe før flere andre kursdeltakere sa jeg hadde krav på det. Spurte så Nav og fikk så kurspenger og senere arbeidstreningspenger.  

 

Anonymkode: a52fa...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Siden trygdesvindel betales delvis utav min lønn er jeg for å melde fra så fort vi får mistanke. Vi skal ikke snu ryggen til lovbrudd fordi vi synes syn på mennesker, hvor skal liksom grensen gå? Hun stjal på butikken, men det er så synd på henne? Hun stjeler fra staten, men det er så synd på henne? Hun banker mannen, men det er så synd på henne? Hun fyllekjører, men det er så synd på henne? Næ.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, antbug skrev:

Å? Jeg synes det er en ganske dum ting å gjøre. 

Jeg ville ikke meldt en god venninne bare fordi regler er regler, eller for at jeg selv skulle føle meg prektig og høymoralsk. Jeg ville hatt problemer med å leve med meg selv etterpå hvis hun virkelig var en god venninne. Hvis det hadde vært en sak der hun kunne dratt med seg meg eller andre uskyldige i fallet ville jeg ikke nølt, men da ville jeg hatt ryggrad nok til å informere henne om hva jeg kom til å gjøre og hvorfor. Jeg hadde heller ikke nølt hvis det var snakk om for eksempel fyllekjøring og lignende som kunne gått ut over uskyldige, men jeg hadde altså ikke meldt henne for å motta trygdeytelser hun ikke hadde krav på. 

Så hvis du melder mens hun "bare" skylder 50 000,- (som hun må betale tilbake uten fengselstraff. Synes du det er bedre at det går så langt at hun skylder flere hundre tusen før hun blir tatt, og må sitte inne å sone i fengsel??

Anonymkode: 33058...cd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvis du melder mens hun "bare" skylder 50 000,- (som hun må betale tilbake uten fengselstraff. Synes du det er bedre at det går så langt at hun skylder flere hundre tusen før hun blir tatt, og må sitte inne å sone i fengsel??

Anonymkode: 33058...cd3

Jeg synes bare ikke det er min sak å være den som melder henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så du fikk ikke gratis skolegang i x-antall år? Eller gratis tannlegehjelp fram til du var 18? Reduserte priser på offentlig transport fram til du var 16-18? Hvis du har født barn fikk du en regning i posten på rundt 50 000 kr? Eller betaler du full pris for å besøke fastlegen/legevakta? Osv osv...Kan skjønne at utlendinger som har flyttet hit i voksen alder tenker det som du skriver, men hvis du er født og oppvokst i Norge så bør du tenke deg litt om.

Anonymkode: 4aebe...e9b

Det er da forunderlig hvordan enkelte andre land klarer å forvalte pengene sine på en slik måte at de ikke trenger å loppe innbyggerne sine, og samtidig opprettholde en god del tjenester likevel. Kan trekke frem irland, for eksempel, med ca 15% skatt.

http://www.dinside.no/okonomi/skatt-i-hele-verden/63632268

 

Sparke regjeringa og ansette en skikkelig god økonom, så hadde det blitt sving på det lille landet her, tenker jeg. Det er jo ikke større enn et middels firma i Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vennskapet åpenbart er over uansett, syns jeg heller du skal si ifra til henne at du kommer til å melde henne for svindel og gi henne en sjanse til å ordne opp selv først. Må da være måte på å være bitter og skadefro ovenfor folk som har vært så dumme å stole på deg. 

Anonymkode: a2004...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Jeg ville tenkt at du slapp unna mye syting i etterkant om du sa ifra først. Det kommer også til å irritere deg grenseløst, så vil du gjøre to fluer i en smekk, så si ifra at du melder henne inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
2 timer siden, Arabella skrev:

Gjort er gjort, men dette måtte du ikke.

Strengt tatt hadde jeg ikke noen forsørgerplikt for han, men siden han er far til mine barn ville jeg ikke kaste han på gata. Det var likevel det jeg endte opp med å gjøre, for ellers hadde vi havna på gata alle sammen...

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, farfalla skrev:

Irriterer deg noe grenseløst? Det er da vel for svarte ikke noe du har noe med eller ditt problem. Skulle alle gått og blandet seg opp i hverandre hele tiden hadde det blitt både 3 og 4 verdenskrig på under ei uke...

Skaff deg en annen hobby mens du kan!

Hvis INGEN hadde sagt fra ved slike lovbrudd, er det neimen ikke sikkert vi hadde hatt dette velferdssystemet. 

Anonymkode: 48116...451

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Etter å ha lest igjennom hele tråden er jeg faktisk litt sjokkert over at det er så mange som fraråder TS fra å anmelde. Venninne eller ikke man har faktisk en plikt ovenfor samfunnet og velferdsstaten. Når venninna svindler nav, er dette penger som tas ifra felleskapet og dette er minst like ille som å stjele. 

Argumenter for at venninna kanskje har dårlig råd eller er i en vanskelig situasjon der hun trenger pengene er helt tullete. Vi lever i en velferdsstat, og hvis hun virkelig befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon, så finnes det stønader som hun kan få og har krav på. Men det er ikke riktig å lyve til seg en stønad man ikke har krav på, slik hun gjør nå. 

Dere som forsøker å gi TS dårlig samvittighet for at hun er en dårlig venninne eller skadefro, bør skjerpe seg. Venninna har satt seg selv i den situasjonen ved å svindle NAV, og hun får tåle konsekvensene av sine egne handlinger. TS er en god samfunnsborger, og bør faktisk ha dårlig samvittighet hvis hun IKKE sier ifra til NAV, for det er feil. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be vennina di melde seg selv til Nav. en venninne av meg fikk arbeidesavklarings penger i en periode da hun var syk, også fikk hun seg jobb men skrev ikke det på meldekortene til nav. det skjedde i 2013, og 2015 fikk hun plutselig brev fra politi, saken gikk til rettsak, januar i år fikk hun 60 dagers ubtinget dom. Hun har søkt om samfunnstraff/hjemme sonig, men har ikke fått god kjent enda. Hun sliter nå, får angst og er deprimert. Jobben hun har er som vikar og har ingen andre fast jobb. Noen der ute som vet om mann kan få godkjent ubetingetdom  fengselstaff  om til fot lenke eller samfunnstraff??? evt hvor lang tid tar det?  

Anonymkode: 824ce...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ber venninnen din melde seg selv til nav, ellers kan hun plutselig få brev fra politie. Og hun vil ikke slippes unna om det er et stort beløp, er det snakk om mindre beløp vil de kanskje  gi henne advarsel. Det er ikke verdt å bli anmeldt og få det på rulleblad for resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Vinglepetra skrev:

Etter å ha lest igjennom hele tråden er jeg faktisk litt sjokkert over at det er så mange som fraråder TS fra å anmelde. Venninne eller ikke man har faktisk en plikt ovenfor samfunnet og velferdsstaten. Når venninna svindler nav, er dette penger som tas ifra felleskapet og dette er minst like ille som å stjele. 

Argumenter for at venninna kanskje har dårlig råd eller er i en vanskelig situasjon der hun trenger pengene er helt tullete. Vi lever i en velferdsstat, og hvis hun virkelig befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon, så finnes det stønader som hun kan få og har krav på. Men det er ikke riktig å lyve til seg en stønad man ikke har krav på, slik hun gjør nå. 

Dere som forsøker å gi TS dårlig samvittighet for at hun er en dårlig venninne eller skadefro, bør skjerpe seg. Venninna har satt seg selv i den situasjonen ved å svindle NAV, og hun får tåle konsekvensene av sine egne handlinger. TS er en god samfunnsborger, og bør faktisk ha dårlig samvittighet hvis hun IKKE sier ifra til NAV, for det er feil. 

 

 

Hva med lojalitet? Er det riktig å bryte opp vennskap bare fordi det er ikke lovlig iht loven? Er det mest moralsk riktig å melde fra og vennskapet ryker eller er det mest riktige moralsk sett å være lojal? Det er egentlig ingen fasit svar på hva som er det mest riktige her. Jeg hadde nok meldt fra om det var snakk om personer jeg ikke kjente godt. Men vennskap og familie for meg og lojalitet til dem er mye mer viktig for meg. Jeg har ingen venner å miste. Så klart jeg vil få venner og miste venner gjennom hele livet, men lojalitet er noe jeg setter pris på hos andre derfor er jeg også lojal selv.

Jeg har ei venninne med barn som for et par år siden røyket hasj og tok kokain en sjelden gang men da vAr ikke barna hjemme. Valgte jeg å melde fra til barnevernet.. nei. Jeg sa derimot til henne det at jeg ikke likte det men at så lenge det ikke går utover barna så er det hennes valg. Hadde det derimot gått utover ungene hadde jeg jo meldt i fra så klart. 

Mange kjører ulovlig i trafikken. Kjører på rødt følger ikke vikeplikt,. Kjører for fort, snakker i mobiltelefon telefon. Alt dette er også ulovlig og kan gå utover andre mennesker. Det er det sjeldent folk melder i fra om. I trafikken kan det gå tapt liv. At hun får mer penger enn hun skal går ikke utover mennesker på samme måte. Det er ikke hennes venninne sitt ansvar å leke moral politi. Står fortsatt ved at jeg synes ts er en dårlig venninne. 

Det er mye som ikke er riktig her i verden. Ingenting er svart hvitt i mange tilfeller hvor man bryter loven. De fleste av oss har brutt loven på en eller flere ganger i løpet av livet. Da snakker jeg ikke om voldtekt, drap og ran men mer lover i trafikken, kanskje du stjal en sjokolade som liten,. Kanskje du slo til noen,. Kanskje du jobbet svart for naboen da han trengte hjelp til å pusse opp. Etc etc. Vi er alle mennesker.. og menneskelige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tussi84 skrev:

Mange kjører ulovlig i trafikken. Kjører på rødt følger ikke vikeplikt,. Kjører for fort, snakker i mobiltelefon telefon. Alt dette er også ulovlig og kan gå utover andre mennesker. Det er det sjeldent folk melder i fra om. I trafikken kan det gå tapt liv. At hun får mer penger enn hun skal går ikke utover mennesker på samme måte. Det er ikke hennes venninne sitt ansvar å leke moral politi. Står fortsatt ved at jeg synes ts er en dårlig venninne. 

Det er mye som ikke er riktig her i verden. Ingenting er svart hvitt i mange tilfeller hvor man bryter loven. De fleste av oss har brutt loven på en eller flere ganger i løpet av livet. Da snakker jeg ikke om voldtekt, drap og ran men mer lover i trafikken, kanskje du stjal en sjokolade som liten,. Kanskje du slo til noen,. Kanskje du jobbet svart for naboen da han trengte hjelp til å pusse opp. Etc etc. Vi er alle mennesker.. og menneskelige. 

Ok så om man stjeler en sjokkis som liten en gang eller kjører for fort så er det menneskelig. Men det er ikke snakk om en gang dette skjer også blir man kanskje litt sånn oops hva har jeg gjort i ettertid. Vet ikke om TS har nevt hvor lenge hun har holdt på med dette men det er jo noe hun gjør feil hver eneste måned så man kan ikke helt skylde på at man er menneskelig og "gjør feil i livet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Mange kjører ulovlig i trafikken. Kjører på rødt følger ikke vikeplikt,. Kjører for fort, snakker i mobiltelefon telefon. Alt dette er også ulovlig og kan gå utover andre mennesker. Det er det sjeldent folk melder i fra om. I trafikken kan det gå tapt liv. At hun får mer penger enn hun skal går ikke utover mennesker på samme måte. Det er ikke hennes venninne sitt ansvar å leke moral politi. Står fortsatt ved at jeg synes ts er en dårlig venninne. 

Ja ikke sant? Mistenker at ts er misunnelig på at hun får penger og at det er derfor hun vil anmelde venninna si....

Anonymkode: 8efd0...623

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant? Mistenker at ts er misunnelig på at hun får penger og at det er derfor hun vil anmelde venninna si....

Anonymkode: 8efd0...623

Hvordan ville det gått om alle jukset og snultet?

Anonymkode: 6a7e2...f23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...