Beltedyr Skrevet 23. mars 2017 #81 Del Skrevet 23. mars 2017 Anmeld henne, dette er tyveri. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #82 Del Skrevet 23. mars 2017 Selvfølgelig melder du ifra! Om alle hadde vært som deg, TS, så hadde velferdssystemet fungert plettfritt. Anonymkode: 960ac...5b2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 23. mars 2017 #83 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig melder du ifra! Om alle hadde vært som deg, TS, så hadde velferdssystemet fungert plettfritt. Anonymkode: 960ac...5b2 De hadde mest sannsynlig også brukt en mengde tid og ressurser på innrapportert svindel, som viste seg å ikke være svindel. Endret 23. mars 2017 av Betty Blue 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theano Skrevet 23. mars 2017 #84 Del Skrevet 23. mars 2017 20 minutter siden, Betty Blue skrev: Regelen er for OS er endret ser jeg. Men dobbel barnetrygd som kun enslige forsørgere får videreføres i inntil ett år tross ny samboer. Og det er mulig å søke om særfritak, f.eks om å likevel motta stønad til barnetilsyn. Enkelte andre ytelser stadfester også at en ny samboer ikke har forsørgeransvar for barn, og beregnes derfor som om TS er enslig tross sin samboer. Uten å kjenne regelverket godt eller vite konkret hva slags ytelse venninnen mottar, så er det litt skremmende at så mange hyler svindel. Ja, den er endret Og at man får utvidet barnetrygd(er jo ikke dobbel om man har flere barn) ett år etter inngått samboerskap er riktig Har lett etter slike særfritak, men ikke funnet. Send meg gjerne en link om du orker? Og hvilke andre ytelser er det man kan få ved at ny samboer strengt tatt ikke har forsørgeransvar? Ikke TS som har svindlet her, venninna til TS som har samboer men ikke har meldt ifra. Jo, sant det, men kan jo melde, er det ikke svindel så blir ikke venninna straffet heller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #85 Del Skrevet 23. mars 2017 33 minutter siden, Betty Blue skrev: Regelen er for OS er endret ser jeg. Men dobbel barnetrygd som kun enslige forsørgere får videreføres i inntil ett år tross ny samboer. Og det er mulig å søke om særfritak, f.eks om å likevel motta stønad til barnetilsyn. Enkelte andre ytelser stadfester også at en ny samboer ikke har forsørgeransvar for barn, og beregnes derfor som om TS er enslig tross sin samboer. Uten å kjenne regelverket godt eller vite konkret hva slags ytelse venninnen mottar, så er det litt skremmende at så mange hyler svindel. Det er ikke noe som heter dobbel barnetrygd. Man får som enslig forsørger barnetrygd for ett barn enn hva man faktisk har. Har du 1 barn = barnetrygd x2 Har du 2 barn = barnetrygd x3 Har du 3 barn = barnetrygd x4 Anonymkode: b2faa...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #86 Del Skrevet 23. mars 2017 1 time siden, etnavn skrev: Også du, du må være klar over at disse sakene ofte ender med fengselsstraff. Så hvis du bare tenker at hun får en økonomisk smell, så tar du feil. Her er en lignende sak: http://www.dagsavisen.no/roganytt/tobarnsmor-ma-i-fengsel-for-nav-svindel-1.816878 Og dette er noe venninnen til TS burde tenkt på før hun valgte å svindle NAV. Anonymkode: 103a1...7b5 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #87 Del Skrevet 23. mars 2017 15 minutter siden, Betty Blue skrev: De hadde mest sannsynlig også brukt en mengde tid og ressurser på innrapportert svindel, som viste seg å ikke være svindel. Hadde nok tjent inn de ekstra ressursene på sikt, samt færre som drev med svindel. Så hadde nok spart samfunnet for penger som hadde kommet andre tilgode. Anonymkode: 33058...cd3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 23. mars 2017 #88 Del Skrevet 23. mars 2017 Hva feiler det dere som reagerer negativt på at hun vil anmelde? Dette er skattepengene VÅRE, hun ufortjent får. Åh ja det er en Big Deal, skal alle begynne å utnytte systemet vil ikke velferdsstaten bestå. Klart nav må få vite dette! hva så om hun har dårlig råd? Det er ikke vi skattebetalernes jobb og betale for det. Andre med dårlig rå omprioriterer økonomien, får seg ny jobb, låner penger av venner, eller en ekstra jobb. Jeg har en venninne som er alenemor og istedenfor for å svindle nav, har hun ringevikarer jobb i tilegg til jobbe sin. Jeg stille gladelig og passer barn hennes(gratis) om hun vil ta en ekstravakt. Inviterer begge formiddag ofte å hjelpe dem der jeg kan Å svindle til seg penger man ikke har rett på er ikke løsningen! 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 23. mars 2017 #89 Del Skrevet 23. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette er noe venninnen til TS burde tenkt på før hun valgte å svindle NAV. Anonymkode: 103a1...7b5 Det kan som sagt være greit for TS å være klar over dette på forhånd, sånn at hun ikke sitter der etterpå og tenker "åh nei, hva har jeg gjort," og blir spist opp innvendig av dårlig samvittighet og skyldfølelse. Hvilket er mennesklig når det er snakk om en god veninne. På den ene siden har du samfunnsansvar, som noen her nevner, på den andre siden har du personlige relasjoner, følelser og lojalitet. Vi kan vel være enige om at det for enhver hadde vært enklere å melde ifra om en villt fremmed, enn det er når det kommer til en nær personlig relasjon? Jeg sier hveken at det skal meldes eller ikke meldes - jeg sier simpelthen at man må være klar over konsekvensene når man er personlig involvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 23. mars 2017 #90 Del Skrevet 23. mars 2017 Nei, jeg ville ikke meldt en god venninne om jeg oppdaget at hun mottok penger hun ikke hadde rett til. Jeg ville latt henne få vite ha jeg mente om det, men aldri om jeg hadde meldt henne. Jeg vil ikke vennene mine vondt uansett om de gjør dumme ting, det får uvennene deres ta seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 23. mars 2017 #91 Del Skrevet 23. mars 2017 1 time siden, Rosetelys skrev: Man kan ikke snylte selv om partner ikke bidrar som han bør. Var i samme situasjon selv, og måtte forsørge eksen i fem mnder før han fikk ræva si ut herfra. Det var ikke i mine tanker engang å søke nav om noe som helst før han flytta ut. Jeg vil tro at nav er veldig "på" aleneforsørgere, da jeg fikk et brev nå om at de ville ha tilbakebetalt overgangsstønad for januar, fordi jeg fikk sluttoppgjør fra jobb den mnden. Merkelig at de ikke oppdager det. Gjort er gjort, men dette måtte du ikke. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 23. mars 2017 #92 Del Skrevet 23. mars 2017 1 time siden, farfalla skrev: Irriterer deg noe grenseløst? Det er da vel for svarte ikke noe du har noe med eller ditt problem. Skulle alle gått og blandet seg opp i hverandre hele tiden hadde det blitt både 3 og 4 verdenskrig på under ei uke... Skaff deg en annen hobby mens du kan! Hallo!!! Er det ikke noe hun/vi/alle har noe med!!?? Det er da virkelig RAN av vår felles velferdskasse! Jeg synes det er helt på sin plass å melde henne, men JEG ville ha konfrontert henne med det først og gitt henne kanskje èn måned å ordne opp i det. Sannsynligvis mister du vennskapet, men om du er som meg så er det et lett valg! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #93 Del Skrevet 23. mars 2017 Folk som er negative mot TS betaler sikkert ikke skatt. De vet sikkert ikke hvordan velferdssystemet fungerer. Skaff dere litt kunnskap om velferdssstaten vår! Anonymkode: 4aebe...e9b 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 23. mars 2017 #94 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) 1 time siden, Betty Blue skrev: Jeg tror det er mange som feilaktig melder inn det de tror er svindel fordi de ikke forstår regelverket. Kan du regelverket godt TS? Dersom hun bor sammen med barnets far, så har hun ikke lov til å motta noe. Men dersom hennes samboer er en annen enn barnets far, har hun lov til å motta stønad som dobbel barnetrygd, og eventuell OS i ett år etter de flyttet sammen. Dette har jeg fått slengt mot meg også av flere. Meg var det vel ingen fare med økonomisk. Jeg fikk jo barnetrygd for 10! Jeg hadde 5 barn! Slutt å si at man får dobbel barnetrygd, man får for ETT barn mer enn man har! Tilføyelse: Jeg vil presisere at jeg er mot all slags svindel. I mitt tilfelle forstod jeg ikke før lenge etterpå, etterat jeg ble alene, at jeg kunne hatt rett til flere typer stønader. Endret 23. mars 2017 av Arabella 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 23. mars 2017 #95 Del Skrevet 23. mars 2017 24 minutter siden, antbug skrev: Nei, jeg ville ikke meldt en god venninne om jeg oppdaget at hun mottok penger hun ikke hadde rett til. Jeg ville latt henne få vite ha jeg mente om det, men aldri om jeg hadde meldt henne. Jeg vil ikke vennene mine vondt uansett om de gjør dumme ting, det får uvennene deres ta seg av. Det er forskjell på å gjøre dumme ting og på å svindle velferdsstaten over år. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raiu Skrevet 23. mars 2017 #96 Del Skrevet 23. mars 2017 Må si jeg er direkte overrasket over hvor mange som ikke ville meldt, og som synes at det er umoralsk. Det er umoralsk å svindle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 23. mars 2017 #97 Del Skrevet 23. mars 2017 Min personlige mening vedr. dette er at nordmenn generelt er skadefro. Det er ikke "skattepengene våre" og "hun stjeler fra oss" og "vårt samfunnsansvar". Hun stjeler i tilfelle av staten. Og staten stjeler visst jaggu av oss også. Her betaler vi først mer enn en tredjedel av lønna vår til staten, før vi i det hele tatt ser noe til pengene våre. Av de pengene vi har igjen betaler vi skatter og avgifter på alt vi kjøper av mat, alle slags tjenester vi benytter oss av. Altså skatt igjen. Skatt på skatten. Og når vi sitter "hjemme" i "hjemmet vårt", som vi føler at vi eier, så betaler vi for det også i form av eiendomsskatt - ergo eier vi jo egentlig aldri hjemmet vårt. Staten eier det - vi har en slags råderett. Men selv den råderetten er begrenset. For når vi vil bygge på huset vårt, som vi har betalt for og føler at vi eier, og i tillegg betaler eiendomsskatt-leie av, så må vi visst jaggu søke om dette også. Vi må spørre om lov. Det var mye til råderett. Og hvis staten bestemmer seg for å lage motorvei over eiendommen vår, så gjør de det. Hvis staten finner på at det er kulturminner, eller mineraler i jorda på eiendommen vår, vel, så går de inn og overstyrer der også. En slags leie med begrenset råderett, betalt med penger det er trukket skatt av en tre-fire ganger i forskjellige ledd, ja, slik er det å "eie" i norge. Og la meg ikke begynne med bilavgiftene eller nrk-lisensen. Det er slik at hvis du gjør alt etter boka, altså regelboka, finner deg i all skatteleggingen, betaler for deg uten protest, sier ja til alt staten finner på av nye avgiftsforslag og står der med lua i hånda og krummet nakke når staten kommer og sier at de skal ha lysløype over hele eiendommen din, vel da får du være i fred. Og hvis ikke blir du straffet. Hvis du prøver å hevde din rett på noe som helst måte, blir du slått så hardt ned på at du aldri greier å reise deg igjen. Staten spør først, så du skal tro at du har et valg - og hvis du velger feil så blir du straffet. Jeg ser klare likehetstegn mellom hvordan dette systemet er lagt opp, og hvordan en psykopat fungerer. Så jeg vet ikke. Jeg er ikke førstemann til å løpe med anmeldelser, det gir meg ingen ting. Jeg ønsker godt for andre, sånn generelt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #98 Del Skrevet 23. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe man ikke gjør mot venner. Sånn er det. Anonymkode: 2deb5...1ad Så hvis en venn av deg begikk et drap, så ville du holdt kjeft om det? Berthold Brecht sa en gang at: Hvis man ikke vet og intet sier, er man en imbesil. Hvis man vet og intet sier, er man er forbryter. Anonymkode: a52fa...05e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 23. mars 2017 #99 Del Skrevet 23. mars 2017 3 minutter siden, Betrakteren skrev: Det er forskjell på å gjøre dumme ting og på å svindle velferdsstaten over år. Å? Jeg synes det er en ganske dum ting å gjøre. Jeg ville ikke meldt en god venninne bare fordi regler er regler, eller for at jeg selv skulle føle meg prektig og høymoralsk. Jeg ville hatt problemer med å leve med meg selv etterpå hvis hun virkelig var en god venninne. Hvis det hadde vært en sak der hun kunne dratt med seg meg eller andre uskyldige i fallet ville jeg ikke nølt, men da ville jeg hatt ryggrad nok til å informere henne om hva jeg kom til å gjøre og hvorfor. Jeg hadde heller ikke nølt hvis det var snakk om for eksempel fyllekjøring og lignende som kunne gått ut over uskyldige, men jeg hadde altså ikke meldt henne for å motta trygdeytelser hun ikke hadde krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 23. mars 2017 #100 Del Skrevet 23. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig melder du ifra! Om alle hadde vært som deg, TS, så hadde velferdssystemet fungert plettfritt. Anonymkode: 960ac...5b2 Det er ikke rart at de uføre blir sett ned på, når det er folk som går urettmessig på NAV 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå