Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*Gjev, ikkje gjer

Anonymkode: 81fe7...8e7

Takk og lov for at du kom inn og rettet på den noen måneder senere. :ironi:

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.8.2020 den 13.59, Honey Dew skrev:

Jeg også. Det er så stygt. Kan de ikke gi penger i vanlig konvolutt? Jeg mistenker at giveren lager disse utav et behov for skryt. For konfirmanten er det bare en plage.

Synes de er artige jeg da. Tenker at penger i konvolutt er kjedelig. Hadde aldri giddet og gjort det samme selv da. 

Endret av MarianneE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pakke inn 600 kroner i mynter og legge de i en Toffifee boks som konfirmasjonsgave, er tull synes jeg. Og hver mynt er pakket inn i farget papir, for å minne om godteri sikkert.

Det er sikkert gøy for en konfirmant å pakke ut hver enkelt kronestykke, og telle over. Det er ikke sikkert konfirmanten får med seg at det er penger der engang, og tror det bare er godteri.

I disse korona tider blir dette uhygienisk synes jeg.

Anonymkode: 8373e...189

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Jeg ble medlem i en av de store plantegruppene i slutten av mai og da hadde gruppa ca 17000 medlemmer. Nå nærmer medlemstallet seg 17000 med stormskritt. På tre måneder har altså medlemstallet økt med omtrent 10000. Jeg synes gruppa har endret seg til det negative, spesielt de siste ukene. 

Gruppa flommer over av gjentakende innlegg om "hvilken plante har jeg kjøpt og hvordan teller jeg den?", "hjææææælp jeg har fått skadedyr på planta mi, hva gjør jeg?", "hjæææælp, har jeg fått skadedyr på planta mi?", "jeg har null impulskontroll og har kjøpt plante nummer en million" og lignende. 

En del er lei av disse gjentakende innleggende om det samme gang på gang og legger ut innlegg der de gir uttrykk for det. Kommer gjerne med en vennlig oppfordring til folk om å søke på google/i gruppa før de stiller et spørsmål som er stilt utallige ganger tidligere. Da blir det drama i kommentarfeltet. Noen er enige, men mange synes det er unødvendig å klage. Man kan jo bare scrolle forbi fremfor å lage dårlig stemning i gruppa. Har man ikke noe hyggelig å si, ja da er det bare å holde kjeft.

Så kommer det innlegg om at folk er lei av innleggene om at folk er lei av gjentakende innlegg om ting. Klageinnlegg lager dårlig stemning og sånt vil vi ikke ha på gruppa. Her skal det være takhøyde. Liker man ikke noe er det bare å scrolle forbi, alternativt melde seg ut om gruppa ikke passer vedkommende. Cue drama i kommentarfeltet; flertallet er hjertens enig og de modige stakkarene som påpeker dobbeltmoralen får så hatten passer.

Et annet tema som skaper engasjement er penger. At folk har forskjellig økonomi og prioriterer pengene sine forskjellig faller mange tungt for brystet. Noen legger stolt ut bilde av en stor Monstera Variegata. Mange synes den er fin. Så kommer spørsmålet: Hva ga du for den? TS svarer at planta kosta 10.000 kr og da kommer det negative kommentarer; "sykt å bruke så mye på ei plante", "ville aldri brukt så mye på ei plante", "kunne jo kjøpt en bil for det" osv. 

Admins er stort sett fraværende og jeg savner at de er litt mer tydelige og tilstede. Og litt klarere regler på gruppa. Jeg mener ikke sånn "Mat fra bunnen" tilstander med regelvelde og diktatur fra admin-teamet, men å tro at man kan drive en gruppe med snart 30000 medlemmer med to admins og et regelverk som minner om kardemommeloven blir for meg litt naivt. De hadde vært tjent med et litt mer utfyllende regelverk og å rekruttere noen moderatorer til å passe på litt.

Om det fortsetter i den retningen det har gått i det siste fremover tror jeg det vil bli mer drama og at en del vil melde seg ut fordi de finner det lite interessant at "Gro", "Bjørg" og "Linda" har kjøpt planter i stedet for det de egentlig skulle i butikken for og nå lurer på hvordan nyanskaffelsene skal stelles eller at "gubben" til "Trine" truer med skilsmisse om hun kjøper flere planter, men "Trine" tar seg ikke kue og smugler inn nye grønne, skjønnheter "i heimen".

Anonymkode: caa3b...5e3

Men er det ikke det samme i alle hobbygruppene? Jeg synes det er utrolig irriterende med folk som spør om alle mulige enkle ting de hadde funnet ut mye raskere med googling. Og kildene hadde dessuten sannsynligvis vært mye mer troverdige. Så kan man heller spørre i gruppa hvis det er noe man ikke finner ut av selv? 

Men det er vel bare å innse at folk har ulike oppfatninger av hva gruppene er til for, og det er dette innleggene gjenspeiler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 8.49, Leo skrev:

Og så var det hun som lurte på om hun burde fjerne alle blomstene på tomatplantene for å få bedre avling. Jeg håper egentlig at det var en spøk... :a034:

I august bør man det. De blomstene som ikke er blitt tomatkart da blir aldri modne tomater, og stjeler kraft fra planten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.9.2020 den 20.56, Lerke987 skrev:

Er medlem i en gruppe for nybegynner-heklere. Noen hekler sååå dårlig, det er ujevnt og ser grusomt ut. Og alle kommenterer "sååå fint"  "wow dette kan du!!" Og så videre. Det er så falskt, og dette er nok den eneste facebookgruppa som aldri får negative kommentarer 😂

Dette hørtes veldig koselig ut 😍😃

Anonymkode: 8c475...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et med å ikke svare på det folk spør om, og føle at en er berettiget til å komme med "gode" råd. En dame som spør om gode kubbelys som ikke bare brenner i midten. Svaret fra en er da "Kjøp batterilys, bedre for innemiljøet."  Mulig det, men det var vel ikke det som ble spurt om.

Også er det en annen som det virker som bare er inne på kjerringrådgruppa bare for å kunne si at dette var da noe hun fikk inn med morsmelka, når noen spør om noe.:skratte:

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cordelia skrev:

Hva er et med å ikke svare på det folk spør om, og føle at en er berettiget til å komme med "gode" råd. En dame som spør om gode kubbelys som ikke bare brenner i midten. Svaret fra en er da "Kjøp batterilys, bedre for innemiljøet."  Mulig det, men det var vel ikke det som ble spurt om.

Også er det en annen som det virker som bare er inne på kjerringrådgruppa bare for å kunne si at dette var da noe hun fikk inn med morsmelka, når noen spør om noe.:skratte:

 

Ser det ofte på plantegruppene. F.eks. er det ei som spør om folk har erfaring med plantelyspæra til Ikea. Så kommer det haugevis av anbefalinger av plantelys fra andre leverandører.  Eller folk som spør om noen har erfaring med et spesifikt insektmiddel og det kommer masse innlegg om at det eller det middelet er kjempebra. Flott det, men det var ikke det TS spurte om.

Er også noen godt voksne damer som bare "må" opplyse om at de aaaaaldri har hatt skadedyr på plantene sine og de har hatt planter en mannsalder når noen spør om råd til bekjempelse av skadedyr. Ja for det hjalp jo TS veldig.🤦‍♀️

 

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 10.48, Cordelia skrev:

Hva er et med å ikke svare på det folk spør om, og føle at en er berettiget til å komme med "gode" råd. En dame som spør om gode kubbelys som ikke bare brenner i midten. Svaret fra en er da "Kjøp batterilys, bedre for innemiljøet."  Mulig det, men det var vel ikke det som ble spurt om.

Også er det en annen som det virker som bare er inne på kjerringrådgruppa bare for å kunne si at dette var da noe hun fikk inn med morsmelka, når noen spør om noe.:skratte:

 

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det ofte på plantegruppene. F.eks. er det ei som spør om folk har erfaring med plantelyspæra til Ikea. Så kommer det haugevis av anbefalinger av plantelys fra andre leverandører.  Eller folk som spør om noen har erfaring med et spesifikt insektmiddel og det kommer masse innlegg om at det eller det middelet er kjempebra. Flott det, men det var ikke det TS spurte om.

Er også noen godt voksne damer som bare "må" opplyse om at de aaaaaldri har hatt skadedyr på plantene sine og de har hatt planter en mannsalder når noen spør om råd til bekjempelse av skadedyr. Ja for det hjalp jo TS veldig.🤦‍♀️

 

Anonymkode: caa3b...5e3

Gode råd er det verste jeg vet. 

Tips:

1) Les teksten

2) svar på det du blir spurt om  

Altså, slik du måtte gjøre på oppgaver på skolen for å få godkjent/god karakter  

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 13.43, parmanoia skrev:

 

Gode råd er det verste jeg vet. 

Tips:

1) Les teksten

2) svar på det du blir spurt om  

Altså, slik du måtte gjøre på oppgaver på skolen for å få godkjent/god karakter  

 

Og i motsetning til da man gikk på skolen, så er det ikke nødvendig å gi nøyaktig samme svar som de femten andre over deg :fnise: 

"Hvilken plante er dette?"
"Stokkrose"
"Stokkrose"
"Stokk rose"
"Stokkrose"
"Hmmmm, jeg tror det kanskje kan være stokkrose!" 

:rolleyes: 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Skeeter skrev:

Og i motsetning til da man gikk på skolen, så er det ikke nødvendig å gi nøyaktig samme svar som de femten andre over deg :fnise: 

"Hvilken plante er dette?"
"Stokkrose"
"Stokkrose"
"Stokk rose"
"Stokkrose"
"Hmmmm, jeg tror det kanskje kan være stokkrose!" 

:rolleyes: 

Er alltid artig når en smarting glimter til med "tror det er ynde" etter at femten stykker har svart "stokkrose".:fnise: 

Et godt tips er å lese hva andre har kommentert før man kommenterer selv, men det er det mange som ikke tar seg tid til.

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skeeter skrev:

Og i motsetning til da man gikk på skolen, så er det ikke nødvendig å gi nøyaktig samme svar som de femten andre over deg :fnise: 

"Hvilken plante er dette?"
"Stokkrose"
"Stokkrose"
"Stokk rose"
"Stokkrose"
"Hmmmm, jeg tror det kanskje kan være stokkrose!" 

:rolleyes: 

morsomt å se hvor like hobbygruppene egentlig er 😂 

koftegruppa spm; hvilken kofte er dette? 
20 svar; nancy kofte 

 

les svarene som har kommet før deg liksom 🙈

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Skeeter skrev:

Og i motsetning til da man gikk på skolen, så er det ikke nødvendig å gi nøyaktig samme svar som de femten andre over deg :fnise: 

"Hvilken plante er dette?"
"Stokkrose"
"Stokkrose"
"Stokk rose"
"Stokkrose"
"Hmmmm, jeg tror det kanskje kan være stokkrose!" 

:rolleyes: 

Du glemte «æ tru d e stokk rose» 

😁

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, parmanoia skrev:

Du glemte «æ tru d e stokk rose» 

😁

Og «det er ‘langt latinsk navn’, også kalt stokkrose»

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, cleangal said:

Og «det er ‘langt latinsk navn’, også kalt stokkrose»

Du skal ikke se bort i fra at det også dukker opp en "Heime kaller vi dem for Staurblome"

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slutter ikke å bli oppgitt over hvor tafatte og lite i stand til å finne informasjon selv folk er.  Et eksempel fra en av plantegruppene:

Et medlem legger ut bilder av et "drivhusskap" og i kommentarfeltet spør noen hvilket skap det er. TS svarer at det er skapet "Fabrikör" fra Ikea. Da følger personen som spurte opp med å spørre om skapet fortsatt er i salg. Hvor vanskelig er det å gå inn på nettsiden til Ikea og sjekke selv?

Det samme ser jeg stadig på Color Line gruppene. Folk spør gang på gang om de mest banale ting, som de enkelt kan finne svar på om det går inn på hjemmesiden til Color Line, men det virker det som enkelte er helt allergiske mot det.

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg slutter ikke å bli oppgitt over hvor tafatte og lite i stand til å finne informasjon selv folk er.  Et eksempel fra en av plantegruppene:

Et medlem legger ut bilder av et "drivhusskap" og i kommentarfeltet spør noen hvilket skap det er. TS svarer at det er skapet "Fabrikör" fra Ikea. Da følger personen som spurte opp med å spørre om skapet fortsatt er i salg. Hvor vanskelig er det å gå inn på nettsiden til Ikea og sjekke selv?

Det samme ser jeg stadig på Color Line gruppene. Folk spør gang på gang om de mest banale ting, som de enkelt kan finne svar på om det går inn på hjemmesiden til Color Line, men det virker det som enkelte er helt allergiske mot det.

Anonymkode: caa3b...5e3

Har ikke noe psykologiske fakta å vise til, men jeg tror kanskje disse damene (og det er som oftest damer i en viss alder) ser på Facebook som en slags erstatning for muntlig dialog, og dermed spør om ting som de ville gjort i en ansikt-til-ansikt samtale. De bruker FB gruppen som et slags kaffeslabberas. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Knirke skrev:

Har ikke noe psykologiske fakta å vise til, men jeg tror kanskje disse damene (og det er som oftest damer i en viss alder) ser på Facebook som en slags erstatning for muntlig dialog, og dermed spør om ting som de ville gjort i en ansikt-til-ansikt samtale. De bruker FB gruppen som et slags kaffeslabberas. 

«I dag våknet jeg med vond skulder, så nå setter jeg meg på verandaen med en kopp kaffe. Vi får se om det blir litt strikking senere i dag» 🙈

hvorfor bruker folk sånne sider som en dagbok? 🤔

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 0.49, Knirke skrev:

Har ikke noe psykologiske fakta å vise til, men jeg tror kanskje disse damene (og det er som oftest damer i en viss alder)

på Facebook som en slags erstatning for muntlig dialog, og dermed spør om ting som de ville gjort i en ansikt-til-ansikt samtale. De bruker FB gruppen som et slags kaffeslabberas. 

 

På 1.10.2020 den 10.34, Kittyfox skrev:

«I dag våknet jeg med vond skulder, så nå setter jeg meg på verandaen med en kopp kaffe. Vi får se om det blir litt strikking senere i dag» 🙈

hvorfor bruker folk sånne sider som en dagbok? 🤔

Jeg tror at disse nok er veldig lik slik de sitter å skravler med andre ja. Dette er nok de samme som sitter og klager om alle vondtene sin til venner og familie. Dette med dagboksform lurer jeg og på, noen av de har kanskje ikke så mange å skravle med, mens andre ikke får skravla nok ute i den virkelige verden.

Endret av Cordelia
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...