Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten så jeg får lyst til å følge noen av gruppene det snakkes om her bare for å få med meg all galskapen 😂

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en av plantegruppene jeg er medlem i så er det nå en trend der enkelte medlemmer alltid svarer med å skrive plantens navn riktig. Litt sånn som alle som alltid skal rette på alle mulige stavefeil. 

Avviker man fra dette, selv om det "bare" er doble anførselstegn (" istedenfor ') så kommer noen og korrigerer deg.

Anonymkode: 7d708...7db

Er det Hoya-gruppa? Har lagt merke til at det er noen "fanatikere" der som kun godtar 100% korrekt benevnelse.

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Er det Hoya-gruppa? Har lagt merke til at det er noen "fanatikere" der som kun godtar 100% korrekt benevnelse.

Anonymkode: caa3b...5e3

I en gruppe for en spesiell art kan jeg forstå viktigheten av at navnet blir korrekt. Men dette ser jeg i plantegruppene også. Hvis noen legger ut et bilde av en brudespirea (eller annen tilsvarende vanlig plante) og spør hva det er, så får de 14 svar med "brudespirea" (for ingen har oppdaget liker-knappen enda). Så kommer det en smarting og skriver Spirea cinera 'Grefsheim'. Greit nok at det er korrekt, men hvis TS ikke vet hva en brudespirea er engang, så har hun vel neppe interesse av hele den latinske regla? 

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Er det Hoya-gruppa? Har lagt merke til at det er noen "fanatikere" der som kun godtar 100% korrekt benevnelse.

Anonymkode: caa3b...5e3

Stemmer. Det er jo en god blanding av glade amatører og hardcore hoyasamlere der, så man får litt av alt. 

Anonymkode: 7d708...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2020 at 12:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg.er.så.lei.av.bilder.av.stoff.

«Måtte jo bare innom [butikk] og handle litt hehehe.» Gjerne kombinert med stakkars gubbe som må betale/bære/kjøre. For ikke å snakke om skryteinnleggene av alle de fantastiske gubbene (det er alltid gubber) som bygger syrom til disse sydamene. 

Og lisens på stoff er jo helt forferdelig. De gjør jo egentlig bare lisenshaver en tjeneste om de syr grimme plagg av mummistoff og prøver å selge de på diverse markeder. 🙄

Anonymkode: 954b6...c9b

Men lisens på stoff er jo faktisk ikke lov. Eller.. kan vel kalle det gråsone, fordi i Europa er det fortsatt uavklart. I USA har Disney tapte to ganger i retten, da de prøvde å ta private personer for det med å sy i Disney stoff, og selge det. Amerikansk rett har kommet frem til at du ikke kan påtvinge en privat person «kontrakt» ved bare å printe det på stoffet. Kontrakt innebærer at begge parter burde underskrive en kontrakt. Privat person som kjøpte stoff i en butikk, har absolutt rett til å gjøre hva som helst videre med det. Du kan med andre ord ikke selge stoff med videre begrensinger, og det gjelder også symønster. Ikke lov å selge symønster og si «men du får ikke sy for salg». Å selge med begrensinger er derimot lov mellom organisasjoner, og da innebærer gjensidig underskriving av kontrakt. 

I Europa har aldri privatpersoner vært i retten om det, så det finnes ikke bestemmelser. Men forventes at i tilfelle, vil få samme avgjørelse som i USA. 

Hver gang diskusjoner om det kommer, kommer det et eller annen jurist og forklarer dette her. Allikevel kommer det stadig noen og mener at lisens på stoff har noe betydning i hobbysammenheng. Det har det ikke. Du får lov å sy Disneylua og selge det på messa.

 

Anonymkode: ec952...871

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lisens på stoff er jo faktisk ikke lov. Eller.. kan vel kalle det gråsone, fordi i Europa er det fortsatt uavklart. I USA har Disney tapte to ganger i retten, da de prøvde å ta private personer for det med å sy i Disney stoff, og selge det. Amerikansk rett har kommet frem til at du ikke kan påtvinge en privat person «kontrakt» ved bare å printe det på stoffet. Kontrakt innebærer at begge parter burde underskrive en kontrakt. Privat person som kjøpte stoff i en butikk, har absolutt rett til å gjøre hva som helst videre med det. Du kan med andre ord ikke selge stoff med videre begrensinger, og det gjelder også symønster. Ikke lov å selge symønster og si «men du får ikke sy for salg». Å selge med begrensinger er derimot lov mellom organisasjoner, og da innebærer gjensidig underskriving av kontrakt. 

I Europa har aldri privatpersoner vært i retten om det, så det finnes ikke bestemmelser. Men forventes at i tilfelle, vil få samme avgjørelse som i USA. 

Hver gang diskusjoner om det kommer, kommer det et eller annen jurist og forklarer dette her. Allikevel kommer det stadig noen og mener at lisens på stoff har noe betydning i hobbysammenheng. Det har det ikke. Du får lov å sy Disneylua og selge det på messa.

 

Anonymkode: ec952...871

Dette visste jeg ikke. Takk som deler, nå kan jeg søke opp info om dette og kanskje selge noe med kjente figurer på uten dårlig samvittighet. 😂

Anonymkode: 8cac9...c8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke så irriterende, men jeg er med i noen kjøp- og salg grupper, og jeg steiler litt over hva folk forventer å få for tingene sine... Greit at turtøy og -utstyr er dyrt i innkjøp, men å ta 2000 kr for en 30 år gammel "vintage" Norrøna jakke som sikkert lukter gammel kjeller? For ikke å snakke om 3700 kr for en jakke med tydelige slitemerker på ermene. Men det må jo bety at det finnes folk som faktisk betaler dette, eller ikke tar seg bryet med å undersøke priser andre steder. 

Det var nylig ei som la ut et par brukte sko til høystbydende over 2000 kr. Jeg fikk akkurat de samme skoene på Finn.no til 300 kr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2020 at 9:14 PM, AnonymBruker said:

Men lisens på stoff er jo faktisk ikke lov. Eller.. kan vel kalle det gråsone, fordi i Europa er det fortsatt uavklart. I USA har Disney tapte to ganger i retten, da de prøvde å ta private personer for det med å sy i Disney stoff, og selge det. Amerikansk rett har kommet frem til at du ikke kan påtvinge en privat person «kontrakt» ved bare å printe det på stoffet. Kontrakt innebærer at begge parter burde underskrive en kontrakt. Privat person som kjøpte stoff i en butikk, har absolutt rett til å gjøre hva som helst videre med det. Du kan med andre ord ikke selge stoff med videre begrensinger, og det gjelder også symønster. Ikke lov å selge symønster og si «men du får ikke sy for salg». Å selge med begrensinger er derimot lov mellom organisasjoner, og da innebærer gjensidig underskriving av kontrakt. 

I Europa har aldri privatpersoner vært i retten om det, så det finnes ikke bestemmelser. Men forventes at i tilfelle, vil få samme avgjørelse som i USA. 

Hver gang diskusjoner om det kommer, kommer det et eller annen jurist og forklarer dette her. Allikevel kommer det stadig noen og mener at lisens på stoff har noe betydning i hobbysammenheng. Det har det ikke. Du får lov å sy Disneylua og selge det på messa.

 

Anonymkode: ec952...871

Jeg vet dette, innlegget mitt var ment ironisk. Beklager om det ikke var tydelig nok. 

Anonymkode: 954b6...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å ikke lese innlegget man svarer på?

Trådstarter lurer på om det finnes noen kurs han kan gå på for å lære seg grunnleggende vedlikehold av motor/påhengsmotor. Han vil gjerne slippe å bruke 100-vis av timer på å finne det ut på egenhånd, og han vil helst unngå nybegynnerfeil. Han har vært inne på Youtube, men videoene er ofte motstridende og forvirrende, og han ønsker seg å lære det i praksis.

Svar 1: Youtube

Svar 2: Google og Youtube

Svar 3: Du må bare lære det selv! Prøving og feiling er den prisen vi alle har måttet betale. Learning by doing er best. 

Svar 4: Youtube har mange videoer.

Svar 5: Kjøp en gammel motor og skru den fra hverandre og sett den sammen igjen. 

Svar 6: Youtube

Svar 7: Youtube

Svar 8: Du må google det og se på Youtube

osv..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Knirke skrev:

Hva er greia med å ikke lese innlegget man svarer på?

 

 

Litt som når noen legger ut et bilde av et strikket plagg de ønsker å lage og spør om noen vet om det finnes et kjøpemønster som er likt eller i samme stil. Så pøser det på med kommentarer som  Åh så fin! Så flink du er! Hvor finner jeg mønsteret?

Anonymkode: d37bd...bec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt som når noen legger ut et bilde av et strikket plagg de ønsker å lage og spør om noen vet om det finnes et kjøpemønster som er likt eller i samme stil. Så pøser det på med kommentarer som  Åh så fin! Så flink du er! Hvor finner jeg mønsteret?

Anonymkode: d37bd...bec

Det har jeg sett flere ganger, altså.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det nesten ingen av de aktive på grønne stueplanter-gruppa som klarer å skrive ordentlig norsk?? 🤬

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det nesten ingen av de aktive på grønne stueplanter-gruppa som klarer å skrive ordentlig norsk?? 🤬

Anonymkode: 03334...756

Fordi de gikk på planteskole.......🤔

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 13.45, Knirke skrev:

Kanskje ikke så irriterende, men jeg er med i noen kjøp- og salg grupper, og jeg steiler litt over hva folk forventer å få for tingene sine... Greit at turtøy og -utstyr er dyrt i innkjøp, men å ta 2000 kr for en 30 år gammel "vintage" Norrøna jakke som sikkert lukter gammel kjeller? For ikke å snakke om 3700 kr for en jakke med tydelige slitemerker på ermene. Men det må jo bety at det finnes folk som faktisk betaler dette, eller ikke tar seg bryet med å undersøke priser andre steder. 

Det var nylig ei som la ut et par brukte sko til høystbydende over 2000 kr. Jeg fikk akkurat de samme skoene på Finn.no til 300 kr.

Oh yes. Jeg så nylig at ei dame i en lokal salgsgruppe ville selge en gammel 70/80-talls veggseksjon for høystbydende over 2000 kr. Sånne veggseksjoner er vanskelig å gi bort rett og slett fordi ingen vil ha dem, så å forvente å få over 2000 kr er mer enn optimistisk.

Når vi først er inne på salgsgrupper; folk som ikke leser reglene om å begrense antall innlegg og prøve å lage ett innlegg med flere produkter/bilder i samme innlegg, og så bombarderer de feeden i gruppa med tjue innlegg.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det nesten ingen av de aktive på grønne stueplanter-gruppa som klarer å skrive ordentlig norsk?? 🤬

Anonymkode: 03334...756

Fordi de er helt grønne på det området? 😜

Anonymkode: 5be1b...4ea

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det nesten ingen av de aktive på grønne stueplanter-gruppa som klarer å skrive ordentlig norsk?? 🤬

Anonymkode: 03334...756

Er så utrolig lei av at folk skriver dialekt på Facebookgrupper generelt. Hvor vanskelig er det å bruke enten bokmål eller nynorsk?? Er mye elendig skriftspråk generelt, men jeg irriterer meg mindre over orddelingsfeil og feilstaving enn at folk skriver på dialekt. 

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, onyx skrev:

Fordi de gikk på planteskole.......🤔

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er helt grønne på det området? 😜

Hahahaha! 
 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så utrolig lei av at folk skriver dialekt på Facebookgrupper generelt. Hvor vanskelig er det å bruke enten bokmål eller nynorsk?? Er mye elendig skriftspråk generelt, men jeg irriterer meg mindre over orddelingsfeil og feilstaving enn at folk skriver på dialekt. 

Anonymkode: caa3b...5e3

Dialekt i skrift er en uting. Det er dessuten slitsomt å lese. Jeg er lei både dialekt, SMS-språk og generell språkslurv.

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller har det roet seg med innlegg som «ti nye planter hoppa opp i handlevogna da jeg skulle ha sukker, og nå klikker gubben snart», etter at noen kom med et hjertesukk om antall mengder lignende innlegg? 

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så utrolig lei av at folk skriver dialekt på Facebookgrupper generelt. Hvor vanskelig er det å bruke enten bokmål eller nynorsk?? Er mye elendig skriftspråk generelt, men jeg irriterer meg mindre over orddelingsfeil og feilstaving enn at folk skriver på dialekt. 

Anonymkode: caa3b...5e3

Enig. Jeg er selv omtrent vokst opp i gudbrandsdalen (jeg selv er ren bokmåls jente) så dialekt plager meg ikke til vanlig, men når det kommer folk som skriver like bredt (om ikke bredere) enn de snakker så blir det slitsomt å lese og jeg ender opp med å gå videre (begrenset hvor mye man skal jobbe for å forstå skrift altså). Nynorsk er greit, dialekt er ikke greit.

Anonymkode: 5d486...fa8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er jo sånne folk som deg, ts som gjør at man ikke tør å spørre om noe som helst hvis man er noob på noe. Da blir man høvlet ned!

Anonymkode: 9003c...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...