Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Facebookdama,  Kan jeg klippe uten å sy først, strikker i x garn. (Viser knallstolt frem bilde av ferdigstrikket kofte.)

Leser, tar seg kraftig i sammen for ikke å skrive; Liker du å leve farlig så klipp i vei. Bare å strikke nytt om alt går åt skogen. 

 Godt denne tråden finnes, så en ikke kommer i unåde hos strikkeadministratorene i koftegruppa. 

Anonymkode: c0b26...0ff

Det er faktisk mulig å klippe uten å måtte sy først. Hvis man strikker relativt fast med rent ullgarn som har en litt grovere overflatestruktur enn f.els. merino, så haker ullfibrene seg i hverandre som borrelås. I stedet for å sy, går det ofte greit å hekle fastmasker. 

Problemet i koftegruppa er at de har en del medlemmer som åpenbart har ingen eller lite forståelse for og/eller peiling om det tekniske aspektet bak strikking og de egenskapene til de ulike ulltypene. Men okke som så står de på sitt som om det var sannheter meislet i stein. 

Anonymkode: eec32...e2a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mulig å klippe uten å måtte sy først. Hvis man strikker relativt fast med rent ullgarn som har en litt grovere overflatestruktur enn f.els. merino, så haker ullfibrene seg i hverandre som borrelås. I stedet for å sy, går det ofte greit å hekle fastmasker. 

Problemet i koftegruppa er at de har en del medlemmer som åpenbart har ingen eller lite forståelse for og/eller peiling om det tekniske aspektet bak strikking og de egenskapene til de ulike ulltypene. Men okke som så står de på sitt som om det var sannheter meislet i stein. 

Anonymkode: eec32...e2a

Og noe av dette var faktisk poenget med mitt innlegg. 

Folk har fåttmed seg noe, men forstår ikke sammenhengen. 

Skal man klippe i rent, ubehandlet ullgarn, så må man vite hva man driver med, noe enkelte ikke gjør, og dermed kommer med de tåpeligste spørmål, hvilket denne tråden er opprettet for. 

Anonymkode: c0b26...0ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mulig å klippe uten å måtte sy først. Hvis man strikker relativt fast med rent ullgarn som har en litt grovere overflatestruktur enn f.els. merino, så haker ullfibrene seg i hverandre som borrelås. I stedet for å sy, går det ofte greit å hekle fastmasker. 

Problemet i koftegruppa er at de har en del medlemmer som åpenbart har ingen eller lite forståelse for og/eller peiling om det tekniske aspektet bak strikking og de egenskapene til de ulike ulltypene. Men okke som så står de på sitt som om det var sannheter meislet i stein. 

Anonymkode: eec32...e2a

Ah, der sa du det! Det kommer også så mye rare svar på den type spørsmål også, hvor folk skråsikkert hevder både det ene og det andre, men ofte vet like lite som den som spør. Noen sier at det ikke er mulig, andre sier at det går helt fint uten å spesifisere at det kun gjelder garn som finull o.l. 

Jeg har aldri gjort det selv, for jeg liker så godt heklemetoden på den type garn, men tviler ikke på at det går helt fint å klippe direkte. Så lenge man gjør det på garn som tåler det. Skal man være så påståelig som enkelte i de gruppene er, bør de kunne backe det opp med kunnskap, ikke bare antakelser a la "jeg har strikket i 40 år, men alltid sydd symaskinsømmer først, så du kommer garantert til å ødelegge finullkofta di om du ikke forsterker først".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Ah, der sa du det! Det kommer også så mye rare svar på den type spørsmål også, hvor folk skråsikkert hevder både det ene og det andre, men ofte vet like lite som den som spør. Noen sier at det ikke er mulig, andre sier at det går helt fint uten å spesifisere at det kun gjelder garn som finull o.l. 

Jeg har aldri gjort det selv, for jeg liker så godt heklemetoden på den type garn, men tviler ikke på at det går helt fint å klippe direkte. Så lenge man gjør det på garn som tåler det. Skal man være så påståelig som enkelte i de gruppene er, bør de kunne backe det opp med kunnskap, ikke bare antakelser a la "jeg har strikket i 40 år, men alltid sydd symaskinsømmer først, så du kommer garantert til å ødelegge finullkofta di om du ikke forsterker først".

Ja, ikke sant. Man ser akkurat det samme når "garn og nupping"-diskusjonen braker løs. 

Anonymkode: eec32...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Vera Vinge skrev:

Ah, der sa du det! Det kommer også så mye rare svar på den type spørsmål også, hvor folk skråsikkert hevder både det ene og det andre, men ofte vet like lite som den som spør. Noen sier at det ikke er mulig, andre sier at det går helt fint uten å spesifisere at det kun gjelder garn som finull o.l. 

Jeg har aldri gjort det selv, for jeg liker så godt heklemetoden på den type garn, men tviler ikke på at det går helt fint å klippe direkte. Så lenge man gjør det på garn som tåler det. Skal man være så påståelig som enkelte i de gruppene er, bør de kunne backe det opp med kunnskap, ikke bare antakelser a la "jeg har strikket i 40 år, men alltid sydd symaskinsømmer først, så du kommer garantert til å ødelegge finullkofta di om du ikke forsterker først".

Ull som ikke er behandlet skal kunne klippes i, ja. Men slik enkelte legger saken ut med bilde, så er det nesten for skrytete. 

Å klippe opp først, uten å sy eller hekle, for så å plukke opp masker til knappestolper elelr sy på stolper, krever at man er meget forsiktig. Trekker man litt for mye i en tråd, så er hele prosjektet skadet. Noen fremsnakker finull veldig på koftegruppa. Nesten så en kan spekulere om de selger finull eller på annen måte har egeninteresse i å fremsnakke. Jeg spør meg også ofte om hva de virkelig gjør når de har klippet, tatt bilde av klippet strikkejakke. Syr de eller hekler de? For det kommer ikke noe bilde mellom klippet jakke og ferdig kofte.

Jeg har strikket en jakke i Holst garn. Et garn de påstår kan klippes i uten å sikre maskene i forkant. På grunn av feil, ble det mye som skulle klippes bort, og syingen kom røflig ca 10 masker på hver side av klippingen. Og ja, jeg så at det ikke løp masker og tråder slik det ville gjort ved superwashbehandlet garn. Men jeg hadde aldri klippet uten å sy, selv om jeg føler meg trygg på at det i 99,9 % av tilfellene vil gå bra. Alt garnet og all tiden er ikke verdt å gamble med når det tar meg svært liten tid å hente symaskinen og sy før jeg klipper, uansett hva andre måtte påstå er mulig. 

En ser jo forskjell på når en mister ned en maske på ulike garntyper. Noen garntyper så er masken ramlet ned mange omganger før en får sukk for seg. På andre garntyper så ligger masken der uten å krype nedover en eneste omgang. Da har en en god pekepinn på hvordan fibrene samarbeider og holder seg ved klipping. 

Mitt inntrykk av facbookstrikkegrupper er at mange er veldig skråsikre fordi de har levd i x antall år og bare gjort ting på sin måte og derfor bare kan den ene måten. De er "vaksinerte" og "imune" mot nye metoder og annerledes tenkning enten det kommer til montering, vaskin eller nupping. 

En annen diskusjon er jo stadig sentrifugering. Noen skal absolutt ikke sentrifugere fordi det krymper, eller skylder på sentrifugeringen når strikk har krympet. Men er det så heldig å legge strikkeplagg kliss våte på badegulvet og skru varmekablene på fullt? 

Eller diskusjonen om vask av strikk. I sted så jeg en som anbefalte å legge plagg i litt vann en stund. Med fare for å gå i min egen felle over, jeg har lært at ullstrikk aldri skal ligge stille i vannet fordi fargene da "blør" og smitter over på hverandre. Noe jeg synes å se på enkelte strikkegrupper at fortsatt stemmer. 

Anonymkode: c0b26...0ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange myter og skråsikre folk, ja. Og det nytter jo ikke å si noe heller, for De Vet Best! Og garnsnobber som ser ned på de som strikker med alt annet enn Finull og Hillesvåg. Uffda, bør vel bare gå og dø i en krok, jeg, som bare bruker Dropsgarn. 🤪

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull som ikke er behandlet skal kunne klippes i, ja. Men slik enkelte legger saken ut med bilde, så er det nesten for skrytete. 

Å klippe opp først, uten å sy eller hekle, for så å plukke opp masker til knappestolper elelr sy på stolper, krever at man er meget forsiktig. Trekker man litt for mye i en tråd, så er hele prosjektet skadet. Noen fremsnakker finull veldig på koftegruppa. Nesten så en kan spekulere om de selger finull eller på annen måte har egeninteresse i å fremsnakke. Jeg spør meg også ofte om hva de virkelig gjør når de har klippet, tatt bilde av klippet strikkejakke. Syr de eller hekler de? For det kommer ikke noe bilde mellom klippet jakke og ferdig kofte.

Jeg har strikket en jakke i Holst garn. Et garn de påstår kan klippes i uten å sikre maskene i forkant. På grunn av feil, ble det mye som skulle klippes bort, og syingen kom røflig ca 10 masker på hver side av klippingen. Og ja, jeg så at det ikke løp masker og tråder slik det ville gjort ved superwashbehandlet garn. Men jeg hadde aldri klippet uten å sy, selv om jeg føler meg trygg på at det i 99,9 % av tilfellene vil gå bra. Alt garnet og all tiden er ikke verdt å gamble med når det tar meg svært liten tid å hente symaskinen og sy før jeg klipper, uansett hva andre måtte påstå er mulig. 

En ser jo forskjell på når en mister ned en maske på ulike garntyper. Noen garntyper så er masken ramlet ned mange omganger før en får sukk for seg. På andre garntyper så ligger masken der uten å krype nedover en eneste omgang. Da har en en god pekepinn på hvordan fibrene samarbeider og holder seg ved klipping. 

Mitt inntrykk av facbookstrikkegrupper er at mange er veldig skråsikre fordi de har levd i x antall år og bare gjort ting på sin måte og derfor bare kan den ene måten. De er "vaksinerte" og "imune" mot nye metoder og annerledes tenkning enten det kommer til montering, vaskin eller nupping. 

Anonymkode: c0b26...0ff

Jeg ser absolutt poenget ditt. Man skal generelt være forsiktig med å si at det og det går heelt fint, når man ikke vet hvordan andre strikker, hvor god peiling de har på forskjellen mellom har typer, hvilken vaskemaskin de har, hvor nøye folk er osv. Men jeg vet jo at folk som strikkedesigneren Ann Myhre, som gjerne anbefaler finull og klipper uten forsterkning, har jo strikker prøvelapper i ulikt garn og prøvd å klippe uten søm. Nå vet jeg enkelte på KG irriterer seg over at jeg drar fram denne anbefalingen om prøvelapper støtt og stadig... men, det er jo den sikreste måten om man er usikker og absolutt ikke vil sy med maskin. Heller å klippe eller maskinvaske en liten lapp enn å ødelegge en hel kofte. Jeg vil hvertfall alltid forsikre meg skikkelig godt før jeg gjør noe drastisk med er så å si ferdig plagg jeg har brukt masse tid på. Så at folk tør å stole på hvem som helst på disse Fb-sidene, skjønner jeg ikke. 

Men når det gjelder knappestolper strikker jeg de alltid før jeg klipper, uavhengig av om jeg syr med maskin eller bruker heklemetoden. Jeg er, som du sier, redd for å dra ut tråder uansett hvilken metode jeg bruker. Og ser heller ingen fordeler med å strikke stolpene til slutt. Da er man dessuten nesten ferdig når jakka er klippet opp! 

Og en siste ting om oppklipping, så unngår jeg symaskin hvis jeg kan. Dvs hvis jeg strikker med ubehandlet saueull, bruker jeg heklemetoden. Fordi man da slipper den litt stive kanten man får med symaskin. Dessuten blir det en veldig pen kant med heklemetoden, som bare er å brette bak og sy inntil, uten noen form for belegg. 😊 Så jeg skjønner de som anbefaler alternativ til symaskin, på garntyper hvor det fungerer. 

Endret av Vera Vinge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er medlem i noen hobby/interiørgrupper hvor det faktisk er hyggelig å være? Har meldt meg ut av en del i rein redsel over hvordan folk behandler hverandre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanjastrikk!! Fantastisk gruppe med mønster laget av gruppeeieren selv! Men en god del av medlemmene er litt hjelpeløse når det gjelder enkelte ting. Nå skal de som ønsker det igang med påskestrikk når påsken kommer.  Dette koster penger, men man får da mønster og medlemsskap i en egen gruppe rundt dette strikkeprosjektet. Vanja selv har lagt ut grundig og lett info for hvordan man går frem for å bli medlem, betale osv. Men det eeeer så mange som spør og maser og ikke får det til, at jeg får helt vondt av hun som har startet det... 🙈

Anonymkode: e40dc...792

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, #Sunrise skrev:

Folk som skal takke for medlemskap i grupper 😩 spesielt når det er 20stykk som skal takke !

:skratte: takk, for påminnelse. Dem glemmer jeg vanligvis like fort som jeg ser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vera Vinge: Som særdeles nerdete prøvelapp og maskeprøve-forkjemper blir jeg hoppende glad for at jeg ikke er alene. 

(Og bare for oppklarings skyld: 

Prøvelapp: En mindre strikkeprøve hvor man tester ut fargekombinasjoner og mønstre, får informasjon om hvordan garnet oppfører seg før og etter behandling, pekepinn om pinnestørrelse og -materiale

Maskeprøve: En større strikkeprøve som gir informasjon om strikkefasthet både før og etter behandling)

Anonymkode: eec32...e2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste irriterer seg over "amatører" som spør og graver for mye om enkle ting, men jeg er en sånn midt-på-treet-strikker som strikker i perioder, og derfor gjerne glemmer teknikker osv. fra den ene gangen til neste gang, så jeg har litt forståelse for at folk kan trenge hjelp. Men det er klart at det går an å søke først :)

Uansett, det jeg har lagt merke til, er at folk innimellom sier de akkurat har lært å strikke, og derfor gjerne vil ha forslag til enkle ting de kan prøve seg på. Første gang jeg så det, tenkte jeg at "Nå kommer det 100 forslag om grytekluter, skjerf og sokker." Men neida, disse selverklærte amatørene blir anbefalt alle mulige strikkeplagg med intrikate hullmønstre, kofter, omslagsvarianter,  felling, øking og kast i hytt og pine, x antall farger, utspekulerte monteringsteknikker og gud vet hva!

Jeg ser ikke helt poenget med å anbefale sånt når innskriveren understreker at de akkurat har begynt, men gjerne vil ha et enkelt prosjekt å øve seg videre på. Hvis jeg hadde blitt lurt til å begynne på sånne prosjekter da jeg var nybegynner, hadde jeg garantert mistet motet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2018 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Mange med bare plagget på en kleshenger har så skjeve knappestolper, og eller dårlig håndarbeid uten at de verken ser det selv eller kamuflerer, at det er flaut. Når de i tollegg skriver håper mottaker blir fornøyd, da blir jeg flau. Hadde jeg strikket eller vært mottaker av mye av det folk legger ut så hadde jeg ikke demonstrert for hele verden hvor dårlig håndtverk enkelte gjør. Det handler i 99,9 % av tilfellene om nøyaktighet og å gi seg litt tid både med strikkingen og monteringen, elelr syarbeidet. 

Anonymkode: e47f7...92a

Kan hende at det er folk som ikke har så god trening som deg. Som er stolte over, hva de har klart å strikke. 

Ser mitt eget strikketøy, det er ikke perfekt, men strikket i kjærlighet. Får ikke lyst til å legge ut noe etter å lese hva du skriver

Anonymkode: 7b435...ff3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Mange med bare plagget på en kleshenger har så skjeve knappestolper, og eller dårlig håndarbeid uten at de verken ser det selv eller kamuflerer, at det er flaut. Når de i tollegg skriver håper mottaker blir fornøyd, da blir jeg flau. Hadde jeg strikket eller vært mottaker av mye av det folk legger ut så hadde jeg ikke demonstrert for hele verden hvor dårlig håndtverk enkelte gjør. Det handler i 99,9 % av tilfellene om nøyaktighet og å gi seg litt tid både med strikkingen og monteringen, elelr syarbeidet. 

Anonymkode: e47f7...92a

Har du tenkt på at jakken kanskje er hengt opp skjevt? Kanskje det er det første plagget de har strikket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Kan hende at det er folk som ikke har så god trening som deg. Som er stolte over, hva de har klart å strikke. 

Ser mitt eget strikketøy, det er ikke perfekt, men strikket i kjærlighet. Får ikke lyst til å legge ut noe etter å lese hva du skriver

Anonymkode: 7b435...ff3

Enig med deg, syns alle skal føle at de stolt kan vise fram det de har laget, om de er nybegynnere eller drevne. Det jeg har kommentert tidligere i tråden, er de som tydelig har strikket veldig mye, men hvor de slurver i siste finishen. Med ulik avstand mellom knappehull, alt for stram knappestolpe e.l. Det er bare en undring når det gjelder drevne strikkere. Men syns uansett alle skal være stolte over det de har produsert og kunne vise fram det. Har sett enkelte kommentarer i de gruppene, hvor noen bare viser fram noe uten å be om råd, mens enkelte da kommenterer at de burde rekke opp ermet fordi de ser en feil der. 🙄 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.2.2019 den 10.33, Dorey skrev:

Og da er saueflokken i syverden i gang igjen. Nå er det tepper og kurver av tau og tøyrester som gjelder 👌🤪

Synes de kurvene er fine, jeg*! Men tror ikke jeg har tålmodighet til å lage selv. Men ja, er litt morsomt hvordan alle skal lage det samme (og ikke minst vise det fram!) til enhver tid. Heldigvis er vi ferdige med tacolefsevarmer-tiden. Hvorfor ikke bare pakke de inn i et kjøkkenhåndkle? 

*Gitt at de er sydd ordentlig. Noe av det er bare ræl. 

Endret av Kladd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på flere av disse sidene selv og irriterer meg hemningsløst over de som på død og liv skal overholde copyright på mønsteret.

Jeg har selt med andre og også mottatt fra andre. Jeg har ikke dårlig samvittighet for set engang.

Jeg har god tilgang til oppskrifter fra 2 av landets større garnprodusenter og får ofte flere hefter meg oppskrifter. Disse låner jeg ut til venninner som får kopiere i vildens sky.

En ting som virkelig irriterer meg er Mariusgenser og reglene rundt det. Du kan lovlig strikke den og gi bort i gave. Du kan ikke strikke den for å selge den uten å lever med ett skriv fra Mariuskommisjonen. Du kan masseprodusere mariusproduktene, men kun håndstrikket og for all del -husk dette skjemaet du får fra kommisjonen igjen. Maskinstrikkede produkter er ikke lov å selge videre, men kan gis bort til venner etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Jeg er på flere av disse sidene selv og irriterer meg hemningsløst over de som på død og liv skal overholde copyright på mønsteret.

Jeg har selt med andre og også mottatt fra andre. Jeg har ikke dårlig samvittighet for set engang.

Jeg har god tilgang til oppskrifter fra 2 av landets større garnprodusenter og får ofte flere hefter meg oppskrifter. Disse låner jeg ut til venninner som får kopiere i vildens sky.

En ting som virkelig irriterer meg er Mariusgenser og reglene rundt det. Du kan lovlig strikke den og gi bort i gave. Du kan ikke strikke den for å selge den uten å lever med ett skriv fra Mariuskommisjonen. Du kan masseprodusere mariusproduktene, men kun håndstrikket og for all del -husk dette skjemaet du får fra kommisjonen igjen. Maskinstrikkede produkter er ikke lov å selge videre, men kan gis bort til venner etc.

Lurer på hvordan marius-politiet skal klare å kontrollere alle som strikker dette mønsteret.

Anonymkode: cbb41...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan marius-politiet skal klare å kontrollere alle som strikker dette mønsteret.

Anonymkode: cbb41...cdc

Lurer jeg på også. De går vel rundt på messer for å sjekke da, men hva er straffen egentlig? Mønsteret står jo i ett eller snnet ukeblad hvert eneste år og den som ikke har fått med seg det bør aller helst ikke snakke høyt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...