Gå til innhold

Kvinner koster staten mer enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

gjør det det? Deodorant for kvinner koster mer p produsere enn deo for menn? 

Anonymkode: ba42b...5ae

Antakeligvis på grunn av parfyme og forpakning og litt slikt dilldall ja.

Anonymkode: 8df92...8a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen (ei heller diskusjonen her om hvilket kjønn som er "viktigst". Som guttemamma syntes jeg det er trist at noen har slike holdninger) men det kan nok komme av at kvinner føder barn og har permisjon samt ofte blir sykmeldt under svangerskapene. I tillegg tar de ofte hoveddelen av sykt barn dager, og de jobber gjerne mindre for å ta seg av familien mens mannen jobber mer. I tillegg er nok kvinner flinkere til å oppsøke lege ved plager, og blir dermed oftere sykmeldt (?) De fleste menn jeg kjenner går i alle fall ikke til lege med mindre de blir dratt dit etter øra eller hentet i sykebil. 

Anonymkode: 98f2f...66a

Som mamma bør du synes slike diskusjoner er trist uansett, eller gjør det ikke noe så lenge gutter blir beskyttet fra det? For denne tråden handler jo om hvor sterke og flinke gutta er, mens jenter bare er unødvendig fyll. Så hvorfor denne er trist på menns vegne, fatter jeg ikke?

• Liker 1
Skrevet

Antakeligvis på grunn av parfyme og forpakning og litt slikt dilldall ja.

Hmm, har to deoer fremfor meg her nå. Parfyme er tilsatt i begge. Min har faktisk mindre innhold enn mannen sin, og ingen av de har fin forpakning, fortsatt koster min 15 kr mer enn mannen sin ? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm, har to deoer fremfor meg her nå. Parfyme er tilsatt i begge. Min har faktisk mindre innhold enn mannen sin, og ingen av de har fin forpakning, fortsatt koster min 15 kr mer enn mannen sin ? 

Jeg vet ikke. Men da er det noe annet dilldall som den kvinnedeoen er tilsatt som gjør den dyrere. Spesiell svettehemmer f.eks. Hvis du nå er ærlig da.

Skrevet

Herregud, så slemme dere er mot hverandre. Faktum er at vi trenger både kvinner og menn for at samfunnet skal gå videre.

Anonymkode: 4c99a...06f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men da er det noe annet dilldall som den kvinnedeoen er tilsatt som gjør den dyrere. Spesiell svettehemmer f.eks. Hvis du nå er ærlig da.

Nei, desverre, det er ikke tilsatt noe mer i min deo, og begge to er "svettehemmende" - alstå skjuler lukt og skal var i 24 timer. Så prøv igjen, og selvfølgelig er jeg ærlig, bare du som ikke er så kjapp av deg.. 

Skrevet

Nei, desverre, det er ikke tilsatt noe mer i min deo, og begge to er "svettehemmende" - alstå skjuler lukt og skal var i 24 timer. Så prøv igjen, og selvfølgelig er jeg ærlig, bare du som ikke er så kjapp av deg.. 

Jeg er dårlig til å ta hint ja. Si det heller rett ut, siden du tydeligvis vet svaret. Hva er grunnen til at den ene er dyrere enn den andre? Den ene er first price, den andre er et eller annet dyrt kvinnemerke jeg ikke kjenner til?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at ting til kvinner i gjennomsnitt koster mer enn ting til menn? 

Kan kjøpe mange krølltenger for prisen av en borhammer.

Anonymkode: 2171f...26f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan kjøpe mange krølltenger for prisen av en borhammer.

Anonymkode: 2171f...26f

Århundrets argument...

Skrevet
6 timer siden, Example skrev:

Og allikevel sier forskning at menn jobber mest totalt, selv når husarbeid er inkludert. Hvordan forklarer du det?

Det var ikke meg du siterte men hun sier de er latere ikke at de jobber mindre. Å jobbe i 7,5 timer i en fysisk krevende og tung yrke og klage enn å jobbe 9 timer på kontor er det jo forskjeller på og klage er jo litt forskjeller. 

Anonymkode: 001d8...d74

Skrevet
På 21. februar 2017 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

😂😂😂

Kvinner latere enn menn, nå har jeg hørt det og.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler allerede inn mer, tufs, i form av skatter på bla a produkter for kvinner :) 

Visste du at ting til kvinner i gjennomsnitt koster mer enn ting til menn? 

Ja da mener du kanskje at du bruker ca 400.000 kroner mer enn en mann i året da? Siden det er dette forbruket du må ha med ca 25% skatt på alle disse varene for å veie opp hvor mye mer kvinner i gjennomsnitt forbruker på år?

Anonymkode: da1d5...0a3

• Liker 1
Skrevet
På 21.2.2017 den 12.15, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: bbd29...c8b

Du glemmer å ta med de direkte kostnadene knyttet til barn utover tiden brukt i permisjon + hjemme med barn. 

Kostnadene relatert til graviditet og barn er ikke bare arbeidsinntekten som er tapt, men bidrag i form av betalt permisjon samt medisiniske kostnader relatert til graviditet og fødsel. Når en kvinne ligger og føder er ikke det en endimensjonal kostnad ved at hun ikke er i jobb der og da, men også diverse sykehuskostnader, samt betalt permisjon osv. Kostnadene ganges opp flere ganger.

Barn er i det hele tatt kostbare saker. Rent direkte og i hva man forsaker. 

Anonymkode: b7867...1f7

Skrevet

Vel, hvis menn sluttet med kriminalitet eller kom ned på kvinnelig nivå, kunne vi lagt ned store deler av politiet og fengselsvesenet. Rettsinstansene hadde også hatt mye mindre å gjøre. Men slik blir det jo meningsløst å holde på.

Anonymkode: d1eac...9ff

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke si jeg har sett så mye til mine 136000 i året... 

• Liker 1
Skrevet
På Tuesday, February 21, 2017 den 12.15, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: bbd29...c8b

Om kvinner skulle prioritert jobben og aldri vært hjemme med sykt barn og fedre hadde gjort det samme så hadde det ikke gått an å hatt barn. Og da hadde jo samfunnet gått nedenom og hjem. Da menneskeheten ville dø ut...

• Liker 1
Skrevet
På Tuesday, February 21, 2017 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Ehem jo det er mange kvinner som jobber natt og helg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja... kanskje du heller skal forklare hvorfor du svarte dette til Example?

Anonymkode: da1d5...0a3

Jeg uthevet hvorfor.

Anonymkode: 4d6a1...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...