Gå til innhold

Kvinner koster staten mer enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Overrasker meg ikke. Handler mye om prioriteringer, og om ekstra villighet til å gjøre det lille ekstra i arbeidssammenheng. Det er som regel menn som jobber overtid, og i yrker hvor overtid er vanlig. 

Når det kommer til bruk av offentlige midler handler det nok også mye om bruk av for eksempel helsetjenester. Ser bare på min familie og min samboer. Hun er stadig hos legen. Vondt i halsen, dra til legen. Vondt i magen, dra til legen, vondt i tåa, dra til legen. Den terskelen der er nok høyere for menn. 

Men så er det en gang sånn at dette tror jeg aldri man vil få gjort noe med. Vi er biologisk forskjellige, og det er ganske unødvendig å skulle prøve å endre alt for mye på dette, da det vil gå utover andre ting. Kvinner vil nok alltid, i større grad enn menn sette tid med familie høyere enn menn, og menn vil nok alltid sette det å tjene mye penger høyere enn kvinner. Menns stolthet vil nok alltid i større grad hindre at vi drar så ofte til legen, søker om diverse stønader osv. osv.

Det er klart, dette er kun basert på personlige erfaringer, men siden tallene er som de er, stemmer det nok godt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at det er en del skiftarbeid og flest kvinner i helsevesenet, men det er da plenty av andre yrker som er manndominerte og som har ugunstige arbeidstider: Fabrikkarbeidere, sjåfører, fiskere, bønder, oljearbeidere og mange flere.

Anonymkode: bbd29...c8b

ja det er det, men det har jeg nevnt over at det er flere yrker enn helsevesenet...er plenty av ugusntige arbeidstider og tunge jobber i byggebransjen som jeg er i...og her er det INGEN kvinner

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skaper barna, kvinner er bare rugemaskiner. Samfunnet går fint rundt uten kvinner. Om hele landets kvinner streiket en dag ville samfunnet like fullt ha fortsatt, nok så uforstyrret. Menn fant opp datamaskinen, menn fant opp bilen, menn fant opp selve demokratiet. Menn driver samfunnet. Menn driver fremgangen og utviklingen. Det eneste kvinner kan skryte av er å være rugemaskiner. Men så snart de finner ut av at de er gravide så tar de fri fra jobben og blir borte i noen år. Ikke rart da at de fleste vil unngå å ansette gravide kvinner.

Anonymkode: 8df92...8a5

Man trenger kun 1 mann for å befrukte 30 kvinner i måneden. Men kvinnen går gravid i 9 mnd. Derfor trenger man flere kvinner enn menn, kvinnene er derfor også mye mer verdifulle.  

Anonymkode: 53b7a...ce2

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner skaper barn, vi skaper fremtidens skattebetalere. Samfunnet går ikke videre uten kvinner,  derfor er kvinner viktigere enn menn. 

Derfor er menn sin jobb å tjene penger,  gå i kriger og generelt ofre seg når bombene faller

de to sitatene over her er kanskje noe av det dummeste jeg har lest på KG så langt haha

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger kun 1 mann for å befrukte 30 kvinner i måneden. Men kvinnen går gravid i 9 mnd. Derfor trenger man flere kvinner enn menn, kvinnene er derfor også mye mer verdifulle.  

kvinner er ikke mer verdifulle enn menn....kloden er overbefolket...hadde fint klart oss med et fåtall antall kvinner ...verden hadde gått videre...hadde det ikke vært for menn så hadde kvinner forsatt vært i steinalderen.....dere hadde ikke komt noe særlig videre

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Haha, dette er jo bare tåpelig.

Jeg personlig kjenner 10 kvinnelige agronomer, så noen gjør tydeligvis det. Kjenner også kvinnelige anleggsarbeidere, snekkere, slaktere osv. Jeg jobbet selv natt i over 10 år, og kjenner flere kvinner som gjør det samme. Problemet for mange kvinner er at det er de som tar hovedansvaret for barna, og det er ikke nødvendigvis forenlig med å jobbe nattevakter. Kjenner ingen kvinner som jobber i yrker der helgearbeid er en del av jobben, men som ikke gjør det. Se på alle kvinnene i helsevesenet f.eks. 

Jeg kjenner flere kvinner som kunne tenke seg å jobbe mer overtid, men når mannen også gjør det, så er det oftest kvinnen som velger å være hjemme med barna på kveldstid og i helger.

Forøvrig jobber jeg selv på en liten arbeidsplass. Der er det jeg (kvinne) og to menn som er ansatt. Begge de to mennene er de lateste jeg noensinne har møtt. Så ofte de kan (les: så ofte sjefen er borte), sitter de begge med beina på bordet og gjør minst mulig. Føler meg definitivt ikke truffet av at "kvinner er latere" i hvert fall.

Anonymkode: 58d6f...5a7

• Liker 7
Gjest Athleisure
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skaper barna, kvinner er bare rugemaskiner. Samfunnet går fint rundt uten kvinner. Om hele landets kvinner streiket en dag ville samfunnet like fullt ha fortsatt, nok så uforstyrret. Menn fant opp datamaskinen, menn fant opp bilen, menn fant opp selve demokratiet. Menn driver samfunnet. Menn driver fremgangen og utviklingen. Det eneste kvinner kan skryte av er å være rugemaskiner. Men så snart de finner ut av at de er gravide så tar de fri fra jobben og blir borte i noen år. Ikke rart da at de fleste vil unngå å ansette gravide kvinner.

Enig med deg. Og det er veldig forståelig at folk generelt ikke vil ansette kvinner, da det er fare for at de kan bli gravide. 

Skrevet

Den dagen vi faktisk blir likestilt er jo den dagen det er like naturlig for en mann som for en kvinne å trappe ned i stillingsprosent for å få familielivet til å gå opp, håndterer faktiske 50 % av husarbeid og oppfølging av barna, og håndterer faktiske 50 % av utfordringene knyttet til gamle foreldre og svigerforeldre. Ettersom vi ikke akkurat har kommet helt dit enda, så er den ekstrapotten som menn jobber inn til samfunnet det de betaler for at noen andre skal gjøre de kjedelige oppgavene som får livet til å gå opp. Og jeg skulle ønske at jeg var mann - for jeg jobber gjerne 80 timer hver eneste uke om jeg bare slipper å bake så mye som en eneste muffins til skoleavslutninger resten av livet!

Anonymkode: 78a3d...bf7

• Liker 13
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det var menn som fant opp bilen og datamaskinen, kvinnene fikk jo ikke lov til å jobbe på den tiden. Det er også menn som slåss, kriger og dreper, er det samfunnsnyttig?

Gjest Athleisure
Skrevet

Hadde kvinner latt vær å få barn, hadde de kunne jobbet mer og i bedre yrker ;) 
Barn er dyrt og en unødvendig utgift for staten!!

Skrevet

Og så finnes sånne kvinner som meg, som har jobbet veldig mye og bidratt mer til statskassen enn de fleste menn selv om jeg trekker fra 12 måneder i forbindelse med barnefødsel :phaedra:

Jeg tror det fortsatt henger igjen gamle holdninger om at mor skal være mer hjemme og ta seg av familien, og at mange kvinner synes det er helt ok å jobbe mindre eller gå hjemme på heltid. Vi ser jo også her på KG stadig innlegg fra frustrerte menn som vil ha kvinnene mer tilbake til familien, og som mener de gamle familiestrukturene er i ferd med å ødelegges. Vel, da må vi være villige til å ta den utgiften uten å samtidig bebreide kvinnene for å ikke bidra nok. Hvis vi vil ha familier, ønsker å få opp fødselstallene og få menn er villige til å gå ned i stillingsprosent må det vel nesten bli sånn? 

Skrevet

Noe burde helt klart gjøres. Hva med å ha høyere skattenivå for kvinner?

Anonymkode: e9516...391

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe burde helt klart gjøres. Hva med å ha høyere skattenivå for kvinner?

Hvis vi setter ned menns lønn til kvinnenivå vil det sikkert også hjelpe. ;) 

Skrevet
1 minutt siden, antbug skrev:

Hvis vi setter ned menns lønn til kvinnenivå vil det sikkert også hjelpe. ;) 

Mener du at det er mer rettferdig? Burde ikke dere som forbruker mer også betale mer inn? 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn har holdt kvinner vekk fra å bidra til sammen. Menn har holdt kvinner innesperret uten mulighet for lønnet arbeid.

Nå hadde samfunnet gått under uten kvinner fordi vi også 'får'delta på lik linje..Menn er så hyklerske. Spytter på kvinner uansett hva vi gjør. Om vi er hjemme med barn så er det feil,om vi jobber så er det feil.

Ja menn har da skapt mye men fordi de ikke lot kvinner være med,ha stemmerett eller ta patent. Menns natur er å undertrykke andre. Men siden du fantastiske mann vil ta ærenfor at menn har skapt ting (tviler på at DU har skapt noe som helst)kan du samtidig ta æren for la oss si...holocaust og slikt?Massedrap og kriger?voldtekter og menneskesmugling?

• Liker 8
Skrevet
53 minutter siden, brownbrown skrev:

ja det er det, men det har jeg nevnt over at det er flere yrker enn helsevesenet...er plenty av ugusntige arbeidstider og tunge jobber i byggebransjen som jeg er i...og her er det INGEN kvinner

Og under hvilken stein bor du?

Min fetter er byggeleder i Oslo og har 28 menn og 7 kvinner i arbeidsstokken sin.

• Liker 1
Skrevet (endret)
46 minutter siden, brownbrown skrev:

har aldri sagt menn er overlegen er kvinner . men uten oss hadde dere vært rævkjørte...kunne menn lagd barn med seg selv så hadde vi klart  oss uten dere...dere derimot har vært ekstremt avhengi av oss

jeg får notification lyd på pc hver gang noen svarer meg igjen her inne...så når jeg jobber på pc, som jeg gjør 5 timer dagen fordi jeg driver eget firma så svarer jeg ofte igjen

Må du nevne at du driver eget firma hele tiden?Får det deg til å føle deg viktig?

Du er passelig dum hvis du tror menn kunne oppdratt barn uten kvinner,da måtte dere ha fått til en ordning der halvparten av dere var hjemme og ikke fikk lønn og måtte leve på den andre halvparten.  Så kunne den halvparten som fikk lov til å jobbe skryte av at de driver samfunnet mens de mennene som er hjemme er unødvendig søppel...litt sånn som du og andre menn skriver her inne.

Hvor er din far forresten?Jeg tipper at han ikke er mye rundt og at din mor hadde ansvaret alene.

Endret av SunnivaOslo
skrivefeil
  • Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det er mer rettferdig? Burde ikke dere som forbruker mer også betale mer inn? 

Hvis de typiske kvinneyrkene hadde hatt like høy lønn som de typiske mannsyrkene, så hadde kvinnene skattet mer, Sherlock!

Anonymkode: 78a3d...bf7

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ikke lenger har så mye mer enn oss å tape på å være mer hjemme med familien vil sikkert flere velge det, og da får vi forhåpentligvis samtidig flere kvinner ut i jobb og mer kvinneskatt inn. Kostnader i forbindelse med barnefødsler får vi ikke gjort noe med før menn begynner å føde barn, så en del av dem kunne vi godt overført til mannens regnskap. Det er jo hans unger også? Og utgifter i forbindelse med skader på kvinnens kropp etter svangerskap og fødsel, kanskje. Hun hadde jo ikke hatt dem hvis det ikke var for barna de to skapte sammen...:) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: bbd29...c8b

Pluss at det finnes kvinner dom klarer å ta seg av barna der de ikke er i barnehage, mannen må være hjemme og ta seg av de.......når kvinnen er syk......de tilfellene finnes faktisk!! Tro det eller ei!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...