Gå til innhold

Kvinner koster staten mer enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og jeg lurer på hvordan dette regnestykket ville ha sett ut dersom man tok hensyn til alt ulønnet arbeid som utføres av kvinner i samfunnet.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Må du nevne at du driver eget firma hele tiden?Får det deg til å føle deg viktig?

Du er passelig dum hvis du tror menn kunne oppdratt barn uten kvinner,da måtte dere ha fått til en ordning der halvparten av dere var hjemme og ikke fikk lønn og måtte leve på den andre halvparten.  Så kunne den halvparten som fikk lov til å jobbe skryte av at de driver samfunnet mens de mennene som er hjemme er unødvendig søppel...litt sånn som du og andre menn skriver her inne.

Hvor er din far forresten?Jeg tipper at han ikke er mye rundt og at din mor hadde ansvaret alene.

samfunnet kunne forsatt gått rundt. vi hadde bare lagd andre ordninger da. min far er død, han var forresten mer flinkere til å ta vare på min bror og meg da vi var barn. min mor er temmelig ustabil og ingen av oss har mye kontakt med henne pga det ....vi hadde klart oss uten henne i oppveksten

Skrevet

Vi kvinner er ikke verdt noe?

Ok.

Påtide med sex stop😊

Anonymkode: 63663...7ba

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, brownbrown skrev:

samfunnet kunne forsatt gått rundt. vi hadde bare lagd andre ordninger da. min far er død, han var forresten mer flinkere til å ta vare på min bror og meg da vi var barn. min mor er temmelig ustabil og ingen av oss har mye kontakt med henne pga det ....vi hadde klart oss uten henne i oppveksten

Ja nettopp. Dere måtte fått til en ordning om at noen av dere måtte tatt ansvar for barna og ikke kunne "bidratt" til samfunnet.

Min far er og død,og min mor måtte oppdra 3 barn alene etter flere år som hjemmeværende. Null hjelp fra staten hvis hun ikke ville gå på Aetat (nav)

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Ja nettopp. Dere måtte fått til en ordning om at noen av dere måtte tatt ansvar for barna og ikke kunne "bidratt" til samfunnet.

Min far er og død,og min mor måtte oppdra 3 barn alene etter flere år som hjemmeværende. Null hjelp fra staten hvis hun ikke ville gå på Aetat (nav)

nei ikke noe " ja nettopp" jeg referte til at samfunnet hadde kalrt seg fint uten kvinner hadde det ikke vært for at vi trengte dere for å få barn. jeg tror både du og jeg har misforstått hverandre. jeg har svart på noe helt annet 

Endret av brownbrown
Skrevet

Fin statistikk, men den sier ikke så mye. 

Hvor kommer tallene fra? Hva sier tallene om hvor forskjellen er størst når det kommer til inntekter mellom kjønnene? Er kvinner oftere uføre? Er de mannsdominerte yrkene overbetalte? Er de yrkene som kvier seg for å gi sine ansatte full stilling kvinnedominerte? Hvilke utgifter er det kvinnene står for som menn ikke står for? Er det på grunn av kjønn eller på grunn av at samfunnet ikke er likestilt? Koster kvinner staten mer pga legebesøk fordi at de er oftere syke, eller kommer det av at menn har kultur på at det er et nederlag å gå til legen? Kostnadene som kan knyttes til å få barn (sykemelding, ekstra legebesøk, foreldrepermisjon, barnebidrag etc.), knyttes de til barnet eller til forelderen som får beløpet utbetalt? I så fall så er det naturlig at kvinner koster mer bare i foreldrepermisjon. Hvor mange kvinner har latt vær å ta permisjon vs. hvor mange menn som har latt være? Og kommer det av eget ønske, eller kan det forklares ut fra miljø (aksept fra arbeidsgiver, holdninger om at det er "feminint" å gå hjemme for å passe barn)?

Er stor forskjell på om kvinner selv ønsker å jobbe så lite som mulig, og benytter seg urettmessig av de tilbudene vi har, og om kvinnedominerte yrker er dårligere betalte, at mange kvinner går i ufrivillige deltidsstillinger, samtidig som at de koster staten mye mer fordi at det er dyrt for staten at kvinner er gravide og at menn tror at folk som går til legen er pysete... 

Anonymkode: f36c2...949

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: bbd29...c8b

Hvis du virkelig vil vite noe om det du spør om, så anbefaler jeg deg å lese rapporten.

Det som er "morsomt" er at rapporten handler om innvandring og integrasjon og det norske velferdssystemet, kvinner vs menn og hvor mye de bidrar til samfunnet er fullstendig ute av kontekst. Dette er en nettavisen/side3 artikkel på sitt beste/verste, og det hadde ikke forundret meg om journalisten var i slekt med fyren som starter alle feminismetrådene her inne. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Anonymkode: 8df92...8a5

Du vet at helsevesenet består mesteparten av kvinner, og de innebærer helg og nattjobbing?

Anonymkode: 001d8...d74

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen vi faktisk blir likestilt er jo den dagen det er like naturlig for en mann som for en kvinne å trappe ned i stillingsprosent for å få familielivet til å gå opp, håndterer faktiske 50 % av husarbeid og oppfølging av barna, og håndterer faktiske 50 % av utfordringene knyttet til gamle foreldre og svigerforeldre. Ettersom vi ikke akkurat har kommet helt dit enda, så er den ekstrapotten som menn jobber inn til samfunnet det de betaler for at noen andre skal gjøre de kjedelige oppgavene som får livet til å gå opp. Og jeg skulle ønske at jeg var mann - for jeg jobber gjerne 80 timer hver eneste uke om jeg bare slipper å bake så mye som en eneste muffins til skoleavslutninger resten av livet!

Anonymkode: 78a3d...bf7

Da går dessverre ikke samfunnet rundt.

Skrevet
37 minutter siden, tdm900 skrev:

Pluss at det finnes kvinner dom klarer å ta seg av barna der de ikke er i barnehage, mannen må være hjemme og ta seg av de.......når kvinnen er syk......de tilfellene finnes faktisk!! Tro det eller ei!!

Hvis kvinnen eller mannen for den sak skyld ligger strekk ut med feks spysyke eller annen sykdom og har mer en nok å ta vare på seg selv, vil jeg egentlig se på det som uforsvarlig dersom den andre parten ikke er hjemme og en 2 åring vimser rundt alene i huset.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da går dessverre ikke samfunnet rundt.

Hvorfor ikke? Så lenge det kun er mannen som trapper ned og ikke kvinnen går dette helt fint.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Koster ikke vi like mye. Trodde ikke sminke og slikt teltes, individer har hobbier og kostnader.

Endret av Askod
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kvinnen eller mannen for den sak skyld ligger strekk ut med feks spysyke eller annen sykdom og har mer en nok å ta vare på seg selv, vil jeg egentlig se på det som uforsvarlig dersom den andre parten ikke er hjemme og en 2 åring vimser rundt alene i huset.

I det tilfellet jeg vet om var det en helt vanlig forkjølelse!

Skrevet
1 time siden, brownbrown skrev:

nei ikke noe " ja nettopp" jeg referte til at samfunnet hadde kalrt seg fint uten kvinner hadde det ikke vært for at vi trengte dere for å få barn. jeg tror både du og jeg har misforstått hverandre. jeg har svart på noe helt annet 

Jaha? Så da mener du at kvinner ikke er god for noe annet enn å skape barn? Du mener kjøpekraften hadde vært like høy?At det hadde fantes folk i alle slags stillinger?

Wow,til å stadig skryte av din høyt betalte jobb er du temmelig lite opplyst. 

• Liker 1
Skrevet

Bildet ville vært annerledes hvis:

- Kvinner hadde fått like mye betalt for samme jobb.

- Kvinner ikke hadde blitt forbigått til lederstillinger

- Menn hadde blitt like mye hjemme for å ta vare på sine egne barn

- Menn hadde oppsøkt hjelp for helseplager i stedet for å dø når de er 65

Osv osv.

Anonymkode: 4de50...665

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Oj så trangsynt. Du tror et samfunns produktivitet opprettholdes kun av menn? 

Hvis ikke kvinner tar seg av heimen og syke barn så mannen kan dra på jobb, hvem skulle gjort det da?

I en familie ville det vært økonomisk smart å la mannen dra på jobb siden menn beklageligvis har høyere gjennomsnittslønn anno 2017.

kvinner føder barn og produserer fremtidens arbeidstakere.

kvinnen tar seg av husarbeide og barnepass, ulønnet. Det er like mye arbeid som om man jobbet i arbeidslivet. Dette kommer IKKE frem i dine utregninger.

sannelig bakvent tankegang du har. Ikke direkte smart mao.

• Liker 3
Skrevet

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Anonymkode: 8df92...8a5

Så det er alle de mannlige sykepleierne og hjelpepleierne som jobber kveld og natt da? :fnise:

Anonymkode: 6d1b7...cf0

• Liker 1
Skrevet

Det setter i allefall ting litt i perspektiv når vi ser at menn jobber og bidrar mest til fellesskapet og kvinner tar ut klart mest, samtidig som det klages mye på menn. Kanskje burde man heller være litt mer takknemlig over at menn gir kvinner de godene de har, heller enn å klage?

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, persondebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

Skrevet

Vi kvinner er ikke verdt noe?

Ok.

Påtide med sex stop😊

Anonymkode: 63663...7ba

Er det en trussel :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...