Gå til innhold

Kvinner koster staten mer enn menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.side3.no/vitenskap/--kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn/3423312378.html

Kvinner koster altså samfunnet seks ganger mer enn menn, i gjennomsnitt 136.000,- årlig mot menns 23.000,- årlig. Hovedårsaken er at kvinner jobber mindre enn menn.

Samtidig vet vi at kvinner tar mer ansvar med barn, men kan denne enorme forskjellen tilskrives dette? La oss si at kvinner tar alt sykefravær med barn, samt at de (i snitt) tar ca ett år permisjon i forbindelse med svangerskap og fødsel (dette er sjenerøse tall i kvinnens favør); Hver kvinne føder i snitt ca 2 barn. Da skulle barnefraværet tilsi omtrent 2 år permisjon + 10 dager per barn per år frem til 18 år (igjen, vi er sjenerøse). Dette skulle tilsi i gjennomsnitt 2 år i fødsel- og svangerskapspermisjon + 1 år totalt (20 dager sykefravær pga barn i året i 18 år = 360dager). Dette blir da totalt ca 3 år i gjennomsnitt per kvinne på fravær som kan knyttes til barn, eller ca 7.5% av arbeidslivet. Hadde kvinner vært like produktive som menn, når de ikke er hjemme med syke barn eller i svangerskap/fødselspermisjon så burde man forventet å se et bidrag fra kvinner som hadde vært kun 7.5% lavere enn menns bidrag, istedet så er forskjellen nærmere 600%.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: bbd29...c8b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Anonymkode: 8df92...8a5

• Liker 6
Skrevet (endret)

dette er gammelt nytt.....jeg så denne på nav sine sider for en god stund siden....jeg bryr meg egentlig ikke

menn og kvinner er forskjellig ...og kvinner får barn og må være hjemme store perioder og samtidig får endel stønader ang dette...så ser egentlig ikke problemet....hver glad vi har flotte kvinner som er hjemme og passer sønnen/datteren våres og har største delen av ansvaret......kanskje vi kan redusere litt av stønaden alenforeldre får...uten om det så syns jeg ingenting er urettferdig...er bare naturlig at kvinner bidrar litt mindre på den siden når de er hjemme med barn

16830715_10158406854300529_7284708356541726042_n.jpg

Endret av brownbrown
  • Liker 3
Skrevet

Så bra at de fleste asylsøkerene er unge menn da....

Anonymkode: 5fb07...db5

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er latere enn menn. Du ser ikke kvinner utdanne seg til agronomer, fiskere, eller andre tunge jobber. Du ser ikke kvinner jobbe nattestid og helger. Kvinner jobber bare det de må og siden klager de på at menn tjener mer enn dem, fordi menn jobber overtid til stadighet - fordi noen må tjene de pengene i familien som kvinnene ikke gidder å tjene. 

Det er faen meg det dummeste jeg har hørt.

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, OPIgirl skrev:

Det er faen meg det dummeste jeg har hørt.

Takk. Det tar jeg særlig lett på, med tanke på at du er en kvinne. Med andre ord, du går til personangrep fordi du føler deg truffet og vet du ikke har noen argumenter.

• Liker 2
Skrevet

absolutt ikke...som jeg sa så er menn og kvinenr forskjellige...menn er mye sterkere og dermed passer best til tyngre jobber...det har også med interesser. menn er mer interessert i byggfag og motorer enn kvinner som oftest

kvinner jobber da overtid og helger de også...kanskje mindre enn menn , men det er fordi de er mer familieorienterte og sikkert vil være hjemme med familien helst og barna....

wagegapen er en myte og debunket for lenge siden...den er kjempeutdatert....menn tjener mer enn kvinner fordi vi jobber mer og har høyere utdannelse...flere i lederstillinger...kvinenr er mye vekke pga barn...graviditet og familie

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du det er som tar så godt som alle nattevakter og jobber helger og kvelder og ferier i helsevesenet da, med massevis av tunge løft?

Anonymkode: 484b5...d2d

• Liker 21
Skrevet

wow jeg så tallene. de var helt ektreme....kvinner koster staten 136 000i året og menn 23 000. det er sinnsyke forskjeller. altså helt vanvittige.....må jo nesten bare kutte ned på overganssstønadene og de økonomiske fordelen aleneforeldre får for de er alt for høye og det har de vært lenge....en aleneforeldre kan fo få like mye vist ikke mer en en som jobber fulltid og med utdanning ...så det blir ikke rett...men ellers er jeg uenig i dine uttalelser TS...kutt i stønader må til...de tallene var helt vanvittige

• Liker 1
Skrevet

I mitt yrke (lærer) vet jeg om flere som har en ekstrajobb, hovedsakelig menn. Felles for disse (som jeg kjenner til, presiserer det) er at de tar lettere på hovedjobben sin, planlegger mindre/dårligere og overlater mer til sine kollegaer, gjerne pliktoppfyllende kvinner.

Så jobber de kanskje en kveldsvakt et annet sted eller tar en helgejobb - mens de andre lærerne må fordele den delen av arbeidet som ikke gjøres grundig nok på skolen. Da kan man fint tjene ekstra penger, men hvis alle skulle gjort slik vil jeg ikke tenke på hvordan skolehverdagen skulle gått rundt :) 

Anonymkode: 95a47...2e1

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du det er som tar så godt som alle nattevakter og jobber helger og kvelder og ferier i helsevesenet da, med massevis av tunge løft?

Menn.

ba7f9ecd8071626e42cb4a562bf60092.jpg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke noe argument...her ser vi på helheten...i helsevesenet er det flest kvinner ja som gjør en god jobb og mye overtid...men det er forsatt en liten brøkdel...tar man alt i alt så stemmer faktisk det TS kommer ut med ...det er flere yrker enn ihelsevesenet

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Menn.

det er flere kvinner i helsevesenet enn menn...syns dette blir dårlig og lage en kvinner VS menn tråd.. .begge skjønn har noe bra og dårlig med dem.

• Liker 3
Skrevet

Menn.

Han her jobber ikke i helsevesenet, han er vaktmester.

• Liker 4
Skrevet

Kvinner skaper barn, vi skaper fremtidens skattebetalere. Samfunnet går ikke videre uten kvinner,  derfor er kvinner viktigere enn menn. 

Derfor er menn sin jobb å tjene penger,  gå i kriger og generelt ofre seg når bombene faller

Anonymkode: 53b7a...ce2

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner skaper barn, vi skaper fremtidens skattebetalere. Samfunnet går ikke videre uten kvinner,  derfor er kvinner viktigere enn menn. 

Derfor er menn sin jobb å tjene penger,  gå i kriger og generelt ofre seg når bombene faller

kvinner er ikke viktigere enn menn..slutt å vær så full av deg selv. uten menn så hadde det ikke blitt barn heller....og uten menn hadde kvinner vært i steinalderen forsatt. menn trenger kunn kvinner for å lage barn...hadde ellers kalrt oss fint. dere derimot har veldig godt bruk for oss på alle mulige måter ...huset ditt og alt som er bygd rundt deg er bygd av en mann...så ikke si kvinner er viktigere... begge skjønn er like viktig

Endret av brownbrown
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:skratte: 

Anonymkode: e9516...391

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skaper barna, kvinner er bare rugemaskiner. Samfunnet går fint rundt uten kvinner. Om hele landets kvinner streiket en dag ville samfunnet like fullt ha fortsatt, nok så uforstyrret. Menn fant opp datamaskinen, menn fant opp bilen, menn fant opp selve demokratiet. Menn driver samfunnet. Menn driver fremgangen og utviklingen. Det eneste kvinner kan skryte av er å være rugemaskiner. Men så snart de finner ut av at de er gravide så tar de fri fra jobben og blir borte i noen år. Ikke rart da at de fleste vil unngå å ansette gravide kvinner.

Skrevet
15 minutter siden, brownbrown skrev:

det er flere kvinner i helsevesenet enn menn...syns dette blir dårlig og lage en kvinner VS menn tråd.. .begge skjønn har noe bra og dårlig med dem.

Greit nok at det er en del skiftarbeid og flest kvinner i helsevesenet, men det er da plenty av andre yrker som er manndominerte og som har ugunstige arbeidstider: Fabrikkarbeidere, sjåfører, fiskere, bønder, oljearbeidere og mange flere.

Anonymkode: bbd29...c8b

Skrevet
2 minutter siden, brownbrown skrev:

kvinner er ikke viktigere enn menn..slutt å vær så full av deg selv. uten menn så hadde det ikke blitt barn heller....og uten menn hadde kvinner vært i steinalderen forsatt

Husk at man kun trenger en mann for  å befrukte 30 kvinner i måneden. Dvs hver by trenger egentlig kun et fåtall menn. Resten er kanonføde

Du ser det i naturen, hver flokk har kun 1 hanndyr som får parre seg. Resten blir jagd bort.

Og hvorfor tror du alltid kvinner og barn prioriteres under kriger og andre kriger?? Jo fordi de er mer verdifulle enn menn :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...