Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for persondebatt og avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.tv2.no/nyheter/8960881/

Fylkesmannen vurderer at det er begått brudd på barnevernloven og FNs barnekonvensjon i 89 prosent av sakene sakene til 253 barn de har gjennomgått i Oppland-området Land.

Tilsynet viser at tjenesten svikter på alle områder, skriver Fylkesmannen. I tillegg mener Fylkesmannen at barn har blitt mangelfullt ivaretatt, og at kommunen har utvist en passivitet i blant annet saker hvor det har vært begrunnet mistanke om pågående vold og overgrep mot barn.

http://www.tv2.no/nyheter/8052357/

Mange kommuner henlegger bekymringsmeldinger uten å undersøke dem. – Rydd opp, sier Helsetilsynets direktør.

En stor andel av lovbruddene gikk ut på at kommunene henlegger bekymringsmeldinger uten at det har blitt gjennomført undersøkelser, eller at årsaken til henleggelsen av en sak ikke er dokumentert, noe som er et brudd på Barnevernloven. Dermed blir det umulig i ettertid å kontrollere om saken er skikkelig behandlet.

12 meldinger omhandlet fire barn

I St. Hanshaugen bydel i Oslo ble hele 39 av 67 saker henlagt, flere av sakene inneholdt bekymringer om vold, rusmisbruk og/eller psykisk sykdom.

Hele 12 meldinger omhandlet de samme fire barna.

 

- tror vi vil se flere saker som dette nå som det føres strengere tilsyn med BV.

Anonymkode: c230f...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, slagelse skrev:

Advokat Gro Hillestad Thune, tidligere dommer i Strasbourg har uttalt på TV2 at det er et ekstremt varsel til norsk barnevern at åtte saker skal til domstolen der. At folk ikke forstår alvoret i dette er en gåte. 

At barnevernet har gjort noen feil? Helt sikkert, saksbehandlingsfeil, vedtaksfeil og oppfølgingsfeil finner du i aller organisasjoner, også BV, og dette kan i disse tilfellene dessverre også gå utover barn. Ingen som sier at man ikke skal følge opp de feil som faktisk begås. 

Men derfra til å hevde at BV er inkompetente på generelt grunnlag er ganske drøyt, og som jeg sa et resultat av medieskapt hysteri, med tanke på at BV behandler ekstremt mange saker i året, så jeg kjøper ikke argumentet om "ekstremt varsel" til norsk BV. Selvsagt sier de det om sakene som kommer opp i domstolen, det er jo jobben deres å gjøre nettopp det. Men da er det opp til den enkelte å sette det i sammenheng.

Anonymkode: 917c8...b74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8960881/

Fylkesmannen vurderer at det er begått brudd på barnevernloven og FNs barnekonvensjon i 89 prosent av sakene sakene til 253 barn de har gjennomgått i Oppland-området Land.

Tilsynet viser at tjenesten svikter på alle områder, skriver Fylkesmannen. I tillegg mener Fylkesmannen at barn har blitt mangelfullt ivaretatt, og at kommunen har utvist en passivitet i blant annet saker hvor det har vært begrunnet mistanke om pågående vold og overgrep mot barn.

http://www.tv2.no/nyheter/8052357/

Mange kommuner henlegger bekymringsmeldinger uten å undersøke dem. – Rydd opp, sier Helsetilsynets direktør.

En stor andel av lovbruddene gikk ut på at kommunene henlegger bekymringsmeldinger uten at det har blitt gjennomført undersøkelser, eller at årsaken til henleggelsen av en sak ikke er dokumentert, noe som er et brudd på Barnevernloven. Dermed blir det umulig i ettertid å kontrollere om saken er skikkelig behandlet.

12 meldinger omhandlet fire barn

I St. Hanshaugen bydel i Oslo ble hele 39 av 67 saker henlagt, flere av sakene inneholdt bekymringer om vold, rusmisbruk og/eller psykisk sykdom.

Hele 12 meldinger omhandlet de samme fire barna.

 

- tror vi vil se flere saker som dette nå som det føres strengere tilsyn med BV.

Anonymkode: c230f...2fa

Dette viser jo at det er fullt mulig å føre tilsyn med barnevernet uten at taushetsplikten fjernes.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en rettighet, det er en plikt. Og nei, selvsagt ikke, og det vet du og, det er det ingensom har påstått. 

Anonymkode: 03a28...1c2

Er det en plikt å ta barn fra skikkede foreldre? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser jo at det er fullt mulig å føre tilsyn med barnevernet uten at taushetsplikten fjernes.

Anonymkode: f14cf...d70

Det avdekker i allefall mangler uten at taushetsplikten fjernes, men om det hjelper barna det er snakk om gjenstår vel å se..

Anonymkode: c230f...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, slagelse skrev:

Er det en plikt å ta barn fra skikkede foreldre? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Nei, ikke skikkede foreldre. Uskikkede foreldre. Jeg har ikke tenkt til å begrunne en påstand jeg ikke har kommet med. 

Anonymkode: 03a28...1c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At barnevernet har gjort noen feil? Helt sikkert, saksbehandlingsfeil, vedtaksfeil og oppfølgingsfeil finner du i aller organisasjoner, også BV, og dette kan i disse tilfellene dessverre også gå utover barn. Ingen som sier at man ikke skal følge opp de feil som faktisk begås. 

Men derfra til å hevde at BV er inkompetente på generelt grunnlag er ganske drøyt, og som jeg sa et resultat av medieskapt hysteri, med tanke på at BV behandler ekstremt mange saker i året, så jeg kjøper ikke argumentet om "ekstremt varsel" til norsk BV. Selvsagt sier de det om sakene som kommer opp i domstolen, det er jo jobben deres å gjøre nettopp det. Men da er det opp til den enkelte å sette det i sammenheng.

Anonymkode: 917c8...b74

Nå er det faktisk slik at dette er en advokat som har sittet som dommer i Strasbourg. Og du bommer når du sier at barnevernet har gjort noen feil. Når barnevernet gjør "feil", så handler dette om bevisste rapporter og handlinger. Forsvarer du at barnevernet skriver ting i sine rapporter som ikke har med virkeligheten å gjøre? F.eks møter og tester som ikke er skjedd? Forsvarer du at de forfalsker dokumenter og trikser med tall? Kaller du det godt barnevern? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke skikkede foreldre. Uskikkede foreldre. Jeg har ikke tenkt til å begrunne en påstand jeg ikke har kommet med. 

Anonymkode: 03a28...1c2

Du sa at det er en plikt å ta barna. Er det da en plikt å ta barn fra foreldre som er skikket til å ta seg av dem? Dette skjer. Derfor forventer jeg den saklige begrunnelsen for at barnevernet skal ta deres barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slagelse skrev:

Du sa at det er en plikt å ta barna. Er det da en plikt å ta barn fra foreldre som er skikket til å ta seg av dem? Dette skjer. Derfor forventer jeg den saklige begrunnelsen for at barnevernet skal ta deres barn. 

Står ikke svaret på spørsmålet ditt i vedlegget du siterer? 

Anonymkode: 03a28...1c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8960881/

Fylkesmannen vurderer at det er begått brudd på barnevernloven og FNs barnekonvensjon i 89 prosent av sakene sakene til 253 barn de har gjennomgått i Oppland-området Land.

Tilsynet viser at tjenesten svikter på alle områder, skriver Fylkesmannen. I tillegg mener Fylkesmannen at barn har blitt mangelfullt ivaretatt, og at kommunen har utvist en passivitet i blant annet saker hvor det har vært begrunnet mistanke om pågående vold og overgrep mot barn.

http://www.tv2.no/nyheter/8052357/

Mange kommuner henlegger bekymringsmeldinger uten å undersøke dem. – Rydd opp, sier Helsetilsynets direktør.

En stor andel av lovbruddene gikk ut på at kommunene henlegger bekymringsmeldinger uten at det har blitt gjennomført undersøkelser, eller at årsaken til henleggelsen av en sak ikke er dokumentert, noe som er et brudd på Barnevernloven. Dermed blir det umulig i ettertid å kontrollere om saken er skikkelig behandlet.

12 meldinger omhandlet fire barn

I St. Hanshaugen bydel i Oslo ble hele 39 av 67 saker henlagt, flere av sakene inneholdt bekymringer om vold, rusmisbruk og/eller psykisk sykdom.

Hele 12 meldinger omhandlet de samme fire barna.

 

- tror vi vil se flere saker som dette nå som det føres strengere tilsyn med BV.

Anonymkode: c230f...2fa

Dokumentasjon fra media er kun synsing

Anonymkode: fd30c...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon fra media er kun synsing

Anonymkode: fd30c...7d5

Dokumentasjon fra et blogginnlegg er kun synsing. Likevel har bv tilhengere godtatt blogginnlegg som støtter barnevernet som sannferdig dokumentasjon. Hvorfor er blogginnlegg godtatt som sannferdig dokumentasjon fremfor dokumentasjon basert på forskning og statistikk? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av tråden så langt for dem som ikke gidder lese hele:

TS: Bør barnevernet fritas fra taushetsplikten?
Diverse brukere: Ja, nei, kanskje. Vanskelig å svare på. Greia er at dette vil gi barna manglende beskyttelse, da all info potensielt kan spres offentlig.
Slagelse: Barnevernet følger ikke loven i det hele tatt, og hvis dere tror noe annet tar dere feil. Eller mener dere at barnevernet bare skal bryte loven og ta barna fra foreldrene? Er det greit eller?
Diverse brukere: Nei det er ikke det jeg mener. *Sett inn forskjellige argumenter*
Slagelse: Det er jo det dere sier! Begrunn takk!
Diverse brukere: Nei, nå misforstår du. Det jeg sier er at ... *sett inn argumenter*
Slagelse: Dere sier at barnevernet skal fortsette  å ta barna fra foreldrene helt uten grunn! Saklig begrunnelse hvorfor, takk!
Diverse brukere: Nei jeg sier at...
Slagelse: Hvorfor skal barnevernet ta barna fra skikkede foreldre uten grunn? Begrunn dette! Er det ingen som klarer å begrunne dette saklig???
Diverse brukere: Det er jo ikke det vi sier, både jeg og flere andre sier at... *argumenter*
Slagelse: Med andre ord mener dere at barnevernet har rett og plikt til å ta barna fra skikkede foreldre helt uten grunn! Hvorfor kan dere ikke stå for dette? Saklig begrunnelse, takk!
Diverse brukere: Nei... Vi sier ikke det...
Slagelse: Barnevernet skal altså bare ta barna fra foreldrene sine helt uten grunn! Saklig begrunnelse takk!

...Og sånn går altså diskusjonen i loop uten å komme seg av flekken. Lykke til videre for de som orker.

Anonymkode: 9d061...200

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, slagelse skrev:

Dokumentasjon fra et blogginnlegg er kun synsing. Likevel har bv tilhengere godtatt blogginnlegg som støtter barnevernet som sannferdig dokumentasjon. Hvorfor er blogginnlegg godtatt som sannferdig dokumentasjon fremfor dokumentasjon basert på forskning og statistikk? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Ingen i denne tråden har godtatt blogginnlegg som støtter barnevernet som sannferdig dokumentasjon. Den eneste som hevder dette er du.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Carrot skrev:

At du klarer dra en konklusjon som dette basert på det jeg skriver er ganske utrolig da jeg ikke ett enste sted har sagt noe om MIN overbevisning men påpekt faktiske forhold som antall demonstrasjoner - jeg har ikke noe sted uttalt meg om hvorvidt JEG er for disse eller ikke. Så å tro du vet noe om mitt "epic fucking fail" er bare teit. Jeg har heller ikke noe sted ment at fysisk mishanding er greit så du kan spare deg forsøket på å tillegg meg meninger jeg ikke har. 

Kan legge til at som avlastningsfamilie har vi et godt samarbeid med Barnevernet uten at DET betyr noe som helst egenltig.

Jeg konkluderer basert på forsøket ditt på å bløffe ved å vise til ekstremistgruppen som beordret medlemmene sine rundt i verden ut i gatene. Du lot som disse ekstremistene var representative for befolkningen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, slagelse skrev:

Advokat Gro Hillestad Thune, tidligere dommer i Strasbourg har uttalt på TV2 at det er et ekstremt varsel til norsk barnevern at åtte saker skal til domstolen der. At folk ikke forstår alvoret i dette er en gåte. 

Hva Thune har uttalt er irrelevant. Hun har også tidligere kommet med rimelig idiotiske uttalelser om BV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, slagelse skrev:

Og det at barnevernet tar barn fra foreldre uten grunn blir også bekreftet av barnevernsbarn. Så det er nok problem, selv om du ikke liker å måtte innrømme det. 

Det hjelper ikke å komme med et barn BV-barn som påstår de ble hentet uten grunn når BV-barnas egen forening sier at det reell problemet er det motsatte - at det kommer for lite hjelp, for sent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, slagelse skrev:

Hvis det stemmer at det er 1650 barn som blir fjernet, så er det et høyt tall. Du må huske at det blir tatt 200 barn(sannsynligvis høyere tall ifølge TV2) fra foreldre som har en diagnose som psykisk utviklingshemmet. Når det da senere viser seg at i flere tilfeller at diagnosen er feil, så er det indikasjoner på at barnevernet har forsømmet sin undersøkelsesplikt. Ifølge ssb blir det tatt 26 barn hver dag på fødestuen. Når det er snakk om at barnevernet i flere av tilfellene ikke undersøker opplysningene i bekymringsmeldingene er 1650 et høyt tall. 

Det blir bare klarere og klarere hvorfor vi trenger at taushetsplikten i flere saker bør oppheves. Barnevernet må stå til ansvar for sine ugjerninger. 

Nå prøver du å slingre deg unna. Påstanden din var at når en sak går til BV så hender det oftest med omsorgsovertakelse. Dette ble motbevist.

Du prøver å late som påstanden din egentlig var en annen for å få det til å se ut som du egentlig har rett til tross for at den egentlig påstanden din faktisk er motbevist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8960881/

Fylkesmannen vurderer at det er begått brudd på barnevernloven og FNs barnekonvensjon i 89 prosent av sakene sakene til 253 barn de har gjennomgått i Oppland-området Land.

Tilsynet viser at tjenesten svikter på alle områder, skriver Fylkesmannen. I tillegg mener Fylkesmannen at barn har blitt mangelfullt ivaretatt, og at kommunen har utvist en passivitet i blant annet saker hvor det har vært begrunnet mistanke om pågående vold og overgrep mot barn.

http://www.tv2.no/nyheter/8052357/

Mange kommuner henlegger bekymringsmeldinger uten å undersøke dem. – Rydd opp, sier Helsetilsynets direktør.

En stor andel av lovbruddene gikk ut på at kommunene henlegger bekymringsmeldinger uten at det har blitt gjennomført undersøkelser, eller at årsaken til henleggelsen av en sak ikke er dokumentert, noe som er et brudd på Barnevernloven. Dermed blir det umulig i ettertid å kontrollere om saken er skikkelig behandlet.

12 meldinger omhandlet fire barn

I St. Hanshaugen bydel i Oslo ble hele 39 av 67 saker henlagt, flere av sakene inneholdt bekymringer om vold, rusmisbruk og/eller psykisk sykdom.

Hele 12 meldinger omhandlet de samme fire barna.

 

- tror vi vil se flere saker som dette nå som det føres strengere tilsyn med BV.

Anonymkode: c230f...2fa

Det som er interessant er at feilene går ut på at BV har vært for passive og gjort for lite. Problemet er altså ikke at de er for ivrige etter å gå for omsorgsovertakelse. De overtar omsorgen for altfor få!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, slagelse skrev:

Dokumentasjon fra et blogginnlegg er kun synsing. 

Jeg spør igjen siden du lot være å svare sist: Hvilket blogginnlegg er det du snakker om hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...