Gå til innhold

Mor vil at far betaler

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Jeg ser at de fleste her (ikke alle) synes jeg er urimelig.

Men samboer og eksen har blitt enige om at det ikke skal betales bidrag. Hvorfor skal hun da kreve at far betaler for slikt utstyr? Og hun avtalte det ikke på forhånd heller, hun bare tok med seg sønnen og handlet. Ser at noen også spør hvorfor jeg ikke jobber. Jeg kan ikke jobbe pga helsa. Dessverre får jeg ikke ufør, så derfor har vi bare samboers inntekt, barnetrygd og bidrag som jeg får for mitt barn som bor hos oss fast.

Det er ikke jeg som er vanskelig, nei, samboer ønsker heller ikke å betale dette. Han føler at mor "kjøper" sønnen for å få ham til å flytte dit fast slik han nå nesten gjør og så skal far måtte betale for det. Som sagt har de ikke blitt enige om denne ekstrakostnaden.

Anonymkode: 2d53c...e30

Kjære TS, jeg synes du får mye uberettiget kritikk her. 

Jeg forstår situasjonen deres, mor kan ikke plutselig forvente at far skal dekke halvparten, uten at en slik avtale er gjort på forhånd. Når dette ikke har vært normalen hos dere, synes jeg at mor har tatt et feil valg! Din samboer har forsørgeransvar for deg, når dere bor sammen og dere har en inntekt, så ikke ta til deg alt disse trollene og bedreviterne på forumet sier. Jeg ville snakket med mor, forklart at det er vanskelig å bidra, slik som situasjonen er nå og ingen avtale er gjort. Dere kan tilby å betale litt over flere måneder, og gå inn en avtale som gjør at dere ikke sitter i en lik situasjon igjen. Lykke til :-)

Anonymkode: 615a0...3bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår situasjonen deres, mor kan ikke plutselig forvente at far skal dekke halvparten, uten at en slik avtale er gjort på forhånd. Når dette ikke har vært normalen hos dere, synes jeg at mor har tatt et feil valg! Din samboer har forsørgeransvar for deg, når dere bor sammen og dere har en inntekt, så ikke ta til deg alt disse trollene og bedreviterne på forumet sier. Jeg ville snakket med mor, forklart at det er vanskelig å bidra, slik som situasjonen er nå og ingen avtale er gjort. Dere kan tilby å betale litt over flere måneder, og gå inn en avtale som gjør at dere ikke sitter i en lik situasjon igjen. Lykke til :-)

Selvfølgelig skal han dekke halvparten av utgiftene, det er jo innforstått i en 50-50 deling. Eller skal den ene foreldren dekke alt av klær og utstyr og den andre bare stå for mat og overnatting i sine uker? Nå er jo heller ikke snakk om en reell 50-50 deling i ts sitt tilfelle, for det viser seg at sønnen tilbringer mesteparten av tiden hos faren. 

Anonymkode: ce4df...7e4

• Liker 14
Skrevet

Foreslår at neste gang dere står i en sånn situasjon hvor mor mener far skal betale halvparten, så sier far ja til å betale halvparten men da skal han dra å handle inn sammen med sønnen. 

En kamerat av meg gjorde dette etter å ha blitt behandlet som lommebok av eksen i mange år (cup-er, fotballsko, vinterklær osv som han hadde betalt halvparten av for å være snill med barnet). Når far tok barnet med på shopping ble barnet glad, for mor hadde fortalt han at hun hadde dårlig råd og pappa ville ikke betale noe ekstra.

Anonymkode: dc090...1b0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal han dekke halvparten av utgiftene, det er jo innforstått i en 50-50 deling. Eller skal den ene foreldren dekke alt av klær og utstyr og den andre bare stå for mat og overnatting i sine uker? Nå er jo heller ikke snakk om en reell 50-50 deling i ts sitt tilfelle, for det viser seg at sønnen tilbringer mesteparten av tiden hos faren. 

Ups, skrivefeil. Mente å si at barnet tilbringer mesteparten av tiden hos moren, så utgiftene til far er allerede nesten ikke eksisterende tydligvis. Det er ikke gratis å ha barn, det burde ts skjønt om hun hadde giddet å forsørge sine egne...

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har vært skilt i ti år og har i utgangspunktet en 50/50-ordning, og derfor har de ikke hatt noen avtale om bidrag. Sønnen går første klasse på videregående , og nå vil mor st far skal være med å betale for skoleutstyr hun har kjøpt, enda de ikke har noen avtale om dette. Hun tjener godt, så hun har råd til det. Vi har ikke så god råd, da vi har bare en inntekt. Kan mor kreve at far betaler for dette? I følge det som står på NAV sidene skal man dele på utgifter til konfirmasjon og tannregulering. Det står ikke noe om skoleutstyr der? 

Hva er grunnen til at dere har kun en inntekt? Er moten alene med barnet? Kanskje dere som er 2 stykker skal betale alt til sønnen da? Er vel mere rettferdig det da hallo liksom:edie:

Anonymkode: 679ea...eb1

Skrevet
4 timer siden, Sorbus skrev:

Helt enig! To par vernesko er et minimum! Man bruker ikke sommersko om vinteren eller omvendt, dette gjelder også vernesko! I tillegg har slike sko begrenset  komfort. Det er vanlig å ha et par sko å bytte med, samt investere i ekstra såler. Når det gjelder pris er ikke dyrt alltid best, men vernesko er uansett ikke billig! Ikke varer de evig heller, så dette er en utgift som kommer igjen og igjen, og igjen....

Annet arbeidstøy er heller ikke gratis. Man kan få arbeidstøy som koster lite, men min erfaring er at komforten er der etter. Nå vet jeg ikke hvilken linje denne poden går på, men skal man ut må man ivestere i noen sett ullundertøy, samt skikkelige sokker også. Ikke varer dette evig heller, så forbered deg på at denne utgiften kommer igjen, og igjen, og igjen...

Og jeg tør ikke engang tenke på verktøypriser...

Du har rett, TS, utstyr er dritdyrt! Og det er en selvfølge at far betaler halvparten!

Vernesko (sommer og vinter), flammehemmende ullundertøy, flammehemmende vernetøy (innetøy og yttertøy), hjelm (merk at hjelmer går ut på dato, og for verneutstyr er datomerkingen ikke tull), vernebriller og hansker.

Og så kommer verktøy. Nå snakker vi ikke hobbyverktøy, men proff. utgavene. Dette er verktøy som poden skal leve av. Joda, det finnes varianter her også, men de koster alle litt mer enn hobbyverktøy fordi de skal og må tåle mer.

Anonymkode: c2c1f...3a2

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Ts skriver at ungen tilbringer mesteparten av tiden hos mor. 

Anonymkode: 6ab3d...dcd

• Liker 1
Skrevet

Han må være med å betale halvparten av utgiftene til skoleutstyr. Far har forsørgerplikt for barnet til han er ferdig med vgs. Han har ikke forsørgerplikt ovenfor deg ts ettersom dere ikke er gift, men selv om dere var det så må han fremdeles forsørge sønnen. Alternativet er at mor krever bidrag og i og med at barnet er mest hos henne blir det endel. Så oppført dere som folk og betal ! 

Anonymkode: ea3e8...e50

• Liker 10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Jeg ser at de fleste her (ikke alle) synes jeg er urimelig.

Men samboer og eksen har blitt enige om at det ikke skal betales bidrag. Hvorfor skal hun da kreve at far betaler for slikt utstyr? Og hun avtalte det ikke på forhånd heller, hun bare tok med seg sønnen og handlet. Ser at noen også spør hvorfor jeg ikke jobber. Jeg kan ikke jobbe pga helsa. Dessverre får jeg ikke ufør, så derfor har vi bare samboers inntekt, barnetrygd og bidrag som jeg får for mitt barn som bor hos oss fast.

Det er ikke jeg som er vanskelig, nei, samboer ønsker heller ikke å betale dette. Han føler at mor "kjøper" sønnen for å få ham til å flytte dit fast slik han nå nesten gjør og så skal far måtte betale for det. Som sagt har de ikke blitt enige om denne ekstrakostnaden.

Så dersom far hadde kjøpt utstyr så skulle ikke mor betalt? Da bør mor be ham om å legge ut neste gang. Du kan forklare deg alt du gidder i etterkant. Innlegget om at foreldrene skal ha 50/50 ansvr og at du ikke tjener penger blir ikke borte av den grunn.

(Jo, alle synes du er urimelig.)

• Liker 8
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei han har ikke forsørgeransvar for sin samboer! Han har forsørger ansvar for sitt barn! Det ligger i ei 50/50 fordeling at de deler på utgifter. Er det ting ungen trenger må også far betale. Ved 50/50 er det gjort ei avtale om å dele utgifter. Så avtala er gjort på forhånd. 

Her håper jeg nesten at det blir gjort endringer i samværsavtala slik at den reflekterer faktisk samvær og at far heller betaler bidrag siden en 50/50 tydeligvis ikke fungerer.  Og da blir faktisk bidrasevna hans justert opp fordi han har samboer.  At hun ikke har inntekt er irrelevant!

Endret av Zanzibar3
  • Liker 12
Skrevet
På 4. februar 2017 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Dersom de annet hvert år får barnetrygd og skattefordelene så kan man jo si at man skadene 50/50 .. Eller at den som har barnet det aktuelle året .  MEN: skal man ta 50 % av utgiftene så må dette diskuteres på forhånd - og man må være enige.. Mankan ikke handle fritt og forvente at den andre skal betale..

Er det slik at det er den samme som mottar dette hvert år bør denne stå for alle utgifter utover kost og losji.

forøvrig : om det er slik at mor tjener mer enn far så er det vel far som evntkan krevd bidrag..

Anonymkode: e7176...f92

• Liker 1
Skrevet

Dette var jo bare trist å lese. Jeg klarer ikke forstå at far ikke ønsker å bidra til sin sønns utdannelse? Hva slags far er det? Hva mor tjener og hva mor og far har av historie er helt irrelevant, dette handler om sønnens utdannelse. 

Anonymkode: e4269...ba9

• Liker 9
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo bare trist å lese. Jeg klarer ikke forstå at far ikke ønsker å bidra til sin sønns utdannelse? Hva slags far er det? Hva mor tjener og hva mor og far har av historie er helt irrelevant, dette handler om sønnens utdannelse. 

Føler du samme snev av tristhet når du leser om alle mødrene som ikke ønsker å betale for barna sine- som forventer at alle utgifter til barna skal dekkes via bidrag og støtte?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du samme snev av tristhet når du leser om alle mødrene som ikke ønsker å betale for barna sine- som forventer at alle utgifter til barna skal dekkes via bidrag og støtte?

Hvor hen er de mødrene da?

Skrevet

Dersom de annet hvert år får barnetrygd og skattefordelene så kan man jo si at man skadene 50/50 .. Eller at den som har barnet det aktuelle året .  MEN: skal man ta 50 % av utgiftene så må dette diskuteres på forhånd - og man må være enige.. Mankan ikke handle fritt og forvente at den andre skal betale..

Er det slik at det er den samme som mottar dette hvert år bør denne stå for alle utgifter utover kost og losji.

forøvrig : om det er slik at mor tjener mer enn far så er det vel far som evntkan krevd bidrag..

Jo, på nødvendige ting og utstyr kan man det. Akkurat som hvis man er i et forhold. Trenger barnet nye sko, så kjøper man nye sko, fordi det er nødvendig. 

Anonymkode: ace58...82e

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig : om det er slik at mor tjener mer enn far så er det vel far som evntkan krevd bidrag..

Nope. Mor har sønnen mest, og da er det hun som kan kreve bidrag av han ;)

Anonymkode: 95dd4...6ba

• Liker 7
Skrevet
På 4.2.2017 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Og hva da hvis mor ikke har råd??? Altså hvis hun har råd til å betale halvparten, men ikke alt? Skal gutten på gaten da? Mener du at far skal prioritere ny dame uten jobb og stebarn, fremfor sitt eget barn??????? Jeg er selv stemor, og hadde aldri forlangt at han skulle betalt for meg, før sine egne barn. Jeg ordner meg selv. Hva skulle TS gjort hvis hun ikke hadde samboer, men hadde vært alene? Hun bør sørge for seg selv! Ellers så får de flytte et billigere sted. 

Anonymkode: cf00c...42a

• Liker 7
Skrevet

Det er jo klart han sikkert vil, men nå står det en trengende ny dame, som ikke bidrar, og som så sårt trenger penger til SITT barn, og tydeligvis synes mannens barn er mindre viktig enn henne og hennes barn....

• Liker 4
Skrevet

Bare lurer på en ting, TS; hvem betaler for ditt barn?

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på en ting, TS; hvem betaler for ditt barn?

Resten av Norge, via skattepengene våres. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...