Gå til innhold

Mor vil at far betaler

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer penger til fars barn betyr jo mindre penger til fars arbeidsløse nye kvinnelige ***partner.

Anonymkode: 60ba1...3e5

Ja, det er en helt spesiell tankegang TS demonstrerer her. Skammelig.

Fin demonstrasjon av egen manglende forståelse, Fremstår som et sjalu søsken..

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
55 minutter siden, boblevann skrev:

to par vernesko er ikke mye. Det er nødvendig for de fleste som bruker dem mye. Samboeren min har kanskje 5-6 par; noen fôret, noen uten, noen høye, noen lave, alt til sitt bruk. At han trenger fôrede sko om vinteren er vel ikke noe sjokk. Det er ingen varme i vanlige vernesko.

Helt enig! To par vernesko er et minimum! Man bruker ikke sommersko om vinteren eller omvendt, dette gjelder også vernesko! I tillegg har slike sko begrenset  komfort. Det er vanlig å ha et par sko å bytte med, samt investere i ekstra såler. Når det gjelder pris er ikke dyrt alltid best, men vernesko er uansett ikke billig! Ikke varer de evig heller, så dette er en utgift som kommer igjen og igjen, og igjen....

Annet arbeidstøy er heller ikke gratis. Man kan få arbeidstøy som koster lite, men min erfaring er at komforten er der etter. Nå vet jeg ikke hvilken linje denne poden går på, men skal man ut må man ivestere i noen sett ullundertøy, samt skikkelige sokker også. Ikke varer dette evig heller, så forbered deg på at denne utgiften kommer igjen, og igjen, og igjen...

Og jeg tør ikke engang tenke på verktøypriser...

Du har rett, TS, utstyr er dritdyrt! Og det er en selvfølge at far betaler halvparten!

Skrevet

TS, hva er det egentlig du reagerer på her? Mener du på ramme alvor at kun mor skal betale? 

Reagerer du på prisnivået? Når det gjelder verktøy, må man gjerne betale for å få kvalitet. Riktig tyngde, det skal ligge godt i hånden, være motstandsdyktig mot rust osv.

Ett selvopplevd eksempel: Jeg skulle skru ut en gjenstridig skrue. Jeg tok den første og bese billigskrutrutekkeren jeg fant i min manns verktøyskrin, men den var for myk og ble faktisk ødelagt. Kvalitetsskrutrekkeren derimot, fikk ut skruen ut uten problemer. Går man på yrkesfag, må man ha kvalitet, og man betaler deretter. 

Anonymkode: 033bb...f44

• Liker 15
Skrevet

Trist holdning, TS. Bare trist....

• Liker 8
Skrevet (endret)
4 timer siden, Sirah skrev:

For å kunne gi et godt svar i denne tråden må vi nesten vite om skoleutstyret gjelder simple ting som penner og blokker eller om mor har gått bananas og kjøpt vernesko med diamanter TS. Så klart skal far være med å betale på dette, men mor burde snakket med far om innkjøpet på forhånd dersom innkjøpet kunne blitt gjort rimeligere.

La oss gå ut i fra at denne saken gjelder verneutstyr som er pålagt å ha i undervisningen. Det kan ofte kjøpes inn billig, men man kan også velge å betale mye penger for det om man ønsker et spesielt merke osv. Så klart skal far være med på å betale, men mor og far burde hatt en dialog om pris i forkant av innkjøpet.

Uansett så syntes jeg du får unødvendig mye pepper fordi du spør som stemor TS. Du må få lov til å stille spørsmål du også uten å trenge og motta dritt.

Utstyrsstipendet er av ulik størrelse etter hvilken linje eleven går, så verneutstyr, arbeidstøy etc. skal kunne dekkes av dette, så fremt man er nøktern ved innkjøp. 

IMG_0097.PNG

https://www.lanekassen.no/utstyrsstipend

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har vært skilt i ti år og har i utgangspunktet en 50/50-ordning, og derfor har de ikke hatt noen avtale om bidrag. Sønnen går første klasse på videregående , og nå vil mor st far skal være med å betale for skoleutstyr hun har kjøpt, enda de ikke har noen avtale om dette. Hun tjener godt, så hun har råd til det. Vi har ikke så god råd, da vi har bare en inntekt. Kan mor kreve at far betaler for dette? I følge det som står på NAV sidene skal man dele på utgifter til konfirmasjon og tannregulering. Det står ikke noe om skoleutstyr der? 

Anonymkode: 2d53c...e30

At dere kun har en inntekt er jo deres problem og ikke sønnens.

Anonymkode: 95dd4...6ba

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel knapt noe utstyr som ikke er dekket lenger på videregående. Ikke trenger de å kjøpe skolebøker og ikke trenger de å kjøpe materiell. Det eneste de trenger er skrivebøker og noen gode blyanter og penner. Det kan umulig komme på astronomiske summer. I tillegg er det mange som må betale en egenandel for egen pc, men den ville uansett blitt bestilt og betalt i juli/august, så det er vel ikke dette det er snakk om. 

Anonymkode: 0ec38...411

En del linjer krever utstyr. Feks diverse yrkesfag

• Liker 1
Skrevet

Dette var bare trist, TS. Du reagerer på to par vernesko. Hvor mange skopar har ikke du? 

Dette er sko til arbeid som han sårt trenger. Han burde hatt mange flere par til den bransjen. Jeg regner med du har joggesko, lilla fritidssko, innesko, 5 sko med hæl; vinterstøvletter, badesko, sorte pumps, flats, ballerina osv osv. 

Han er sønnen til din kjæreste/mann. Han betyr mye for din mann, faktisk er han det som betyr mest for han i hele verden. Bare innse det. Start å oppføre deg som en god stemor heller så kanskje vil han sette mer pris på deg også. 

La han få være en god far, og om han stikker til sønnen sin en 500-lapp i ny og ne, eller tar han med på kino, spanderer på ham en tur i trekket, eller hva det måtte være, så anbefaler jeg at du holder den sjalu og bitre nesa di unna. 

Ikke tell kroner på hva han bidrar med og ei heller det faren velger å kjøpe til ham utenom. Dette er faren hans og hadde mor og far fremdeles vært sammen så hadde begge foreldrene vært rause helt garantert, slik det burde være. Sier ikke man skal skjemme bort men man er raus med de man er glad i.

Anonymkode: e19d5...64e

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har vært skilt i ti år og har i utgangspunktet en 50/50-ordning, og derfor har de ikke hatt noen avtale om bidrag. Sønnen går første klasse på videregående , og nå vil mor st far skal være med å betale for skoleutstyr hun har kjøpt, enda de ikke har noen avtale om dette. Hun tjener godt, så hun har råd til det. Vi har ikke så god råd, da vi har bare en inntekt. Kan mor kreve at far betaler for dette? I følge det som står på NAV sidene skal man dele på utgifter til konfirmasjon og tannregulering. Det står ikke noe om skoleutstyr der? 

Hvorfor er det bare en som jobber av dere?

Skrevet

TS, er du fortsatt her? Jeg håper du tar til deg noe av det folk her skriver til deg. Min mann får 2 par vernesko i året av jobben, samt nytt arbeidstøy, så ikke vær overrasket dersom denne utgiften dukker opp på nytt. Arbeidstøy slites fort.

Jeg lurer på hva faren synes om dette. Er han like uvillig til å betale som det kan høres ut som i HI, eller er det kun din mening?

• Liker 3
Skrevet

...Så ungdommen er mest hos mor, dvs. at hun allerede betaler mesteparten av maten han spiser (og alt det andre hun antageligvis betaler en større andel av) og likevel forventer TS at mor dekker nødvendig utstyr til utdanningen hans alene fordi hun ikke jobber? Så du forventer faktisk at far skal la sin sønn i stikken fordi han må forsørge deg?

Dette her er så usmakelig at jeg har ikke ord. Dersom den faktiske samværsprosenten var festet på papir hadde antageligvis far måttet betale bidrag. Kanskje TS heller bør bruke tiden sin på seg en jobb heller enn å forsure forholdet mellom far og sønn? Han er hans barn, selvsagt skal han forsørge gutten! Deg, derimot...

Anonymkode: 3d17b...39c

• Liker 18
Skrevet

TS igjen her.

Jeg ser at de fleste her (ikke alle) synes jeg er urimelig.

Men samboer og eksen har blitt enige om at det ikke skal betales bidrag. Hvorfor skal hun da kreve at far betaler for slikt utstyr? Og hun avtalte det ikke på forhånd heller, hun bare tok med seg sønnen og handlet. Ser at noen også spør hvorfor jeg ikke jobber. Jeg kan ikke jobbe pga helsa. Dessverre får jeg ikke ufør, så derfor har vi bare samboers inntekt, barnetrygd og bidrag som jeg får for mitt barn som bor hos oss fast.

Det er ikke jeg som er vanskelig, nei, samboer ønsker heller ikke å betale dette. Han føler at mor "kjøper" sønnen for å få ham til å flytte dit fast slik han nå nesten gjør og så skal far måtte betale for det. Som sagt har de ikke blitt enige om denne ekstrakostnaden.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Men samboer og eksen har blitt enige om at det ikke skal betales bidrag. Hvorfor skal hun da kreve at far betaler for slikt utstyr? Og hun avtalte det ikke på forhånd heller, hun bare tok med seg sønnen og handlet. Ser at noen også spør hvorfor jeg ikke jobber. Jeg kan ikke jobbe pga helsa. Dessverre får jeg ikke ufør, så derfor har vi bare samboers inntekt, barnetrygd og bidrag som jeg får for mitt barn som bor hos oss fast.

Det er ikke jeg som er vanskelig, nei, samboer ønsker heller ikke å betale dette. Han føler at mor "kjøper" sønnen for å få ham til å flytte dit fast slik han nå nesten gjør og så skal far måtte betale for det. Som sagt har de ikke blitt enige om denne ekstrakostnaden.

Men hva tenker du og far er alternativet? Dette er jo ting sønnen må ha.

Anonymkode: 1a0d2...202

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Hjelpes for en holdning - dessverre hos både deg og far. 

DU har altså funnet deg en mann som gidder å forsørge deg, fordi du angivelig ikke kan jobbe og ikke "får" ufør. Hvorfor ikke? Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan jobbe, så blir man ikke satt på gata av det offetntlige i Norge. Du har helt sikkert noen muligheter - men det høres mer ut som at du egentlig ikke vil. Dessuten så har mannen ingen forsørgerplikt overfor deg, ettersom dere kun er samboere. Hans forsørgerplikt er imidlertid absolutt til stede for ungen - til dette barnet er ferdig på VGS. 

Barnet har valgt en yrkesutdannelse - og der tilkommer det noen kosnader. Iflg deg og faren burde han ikke gjort det, fordi det påfører også far utgifter?!?! Kjenner jeg blir bare superoppgitt over hele holdningen. Selvsagt skal far bidra til å forsørge sitt eget barn! Far "føler" at mor forøsker å kjøpe sønnen?!? Høres mer ut for meg som om du og far sammen er såpass kjipe å være sammen med for sønnen at han rett og slett trives bedre hos mor. Du har jo også barn som han må forholde seg til og siden du ikke evner å forsørge dem heller, så skjønner vel sønnen hva farens penger går til. 

"Ekstrakostnaden" som du klager sånn på er faktisk nødvendig for at barnet skal få seg en utdannelse. Det trenger han for å kunne forsørge seg selv som voksen. Men det mener altså du og far at han ikke skal, fordi far ikke gidder bidra til sitt eget barn.  

Bra at ungen faktisk har en mor som både innser at ungen trenger en utdannelse og som er villig til å hjelpe han med å få det. Synd at ungen har en far som ikke er like smart, og som gjør alt for å komme unna kostnadene med å ha satt barn til verden. 

Det eneste rette her er at far faktisk deler på utgiftene til skole som her har tilkommet, det er smålig og gjerrig å holde på sånn som dere gjør, dvs. å skulle "nekte" å betale. 

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Så da forsørger din samboer både deg og ditt/dine barn? - men stiller spørsmål til helt elementære forelderutgifter til sitt eget barn? Dette faller på sin egen urimelighet.

Dere føler "mor kjøper gutten, slik at far skal måtte betale"? Høres ut som du bidrar til en økonomisk konflikt mellom foreldrene. 

Hvis du ikke får ufør er du ikke syk nok. Kom deg i jobb og betal for egne barn så kan din samboer gjøre det samme.

• Liker 23
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Her har du og samboer misforstått fullstendig. 

Grunnen til at de fleste som har 50/50 blir enige om null bidrag er nettopp pga man spleiser på alt til barnet. Og da mener jeg alt. 

Så selvfølgelig kan mor kreve at faren til ungen er med å bidrar til det barnet trenger! 

Etter hva du skriver så hadde sønnen med ei liste fra skolen over utstyr og klær/sko som er et must. Mor og sønn handlet naturligvis utifra den listen. Du klager over at de handlet inn alene bare de to, hadde du syntes det ville vært mere rettferdig om mannen din hadde blitt med på shoppingrunden til skolestart?

Hadde du virkelig syntes det hadde vært rettferdig at mor betalte alt for felles barn? Skal ikke mannen din ha noen utgifter på ungen han da mener du? Hverken bidrag eller å bidra direkte til utgifter?

Og igjen; det er ingen uforutsett ekstrakostnad eller ekstragavant shopping, det er utstyr som skolen KREVER at elevene skal ha for å kunne delta i undervisningen!

Her synes jeg både du og samboeren din er fullstendig urimelige og helt bak mål.

Hvis mannen din ikke vil betale for seg så håper jeg moren til ungen tar turen til Nav og krever bidrag. Så slipper hun å krangle om hver krone med eksen sin. 

Edit;

Samboeren din har ingen forsørgerplikt eller forsørgeransvar ovenfor deg og ditt barn. Ansvaret hans ligger hos sønnen sin. At du skal være for syk til å jobbe og du får heller ikke ufør har jeg vanskelig for å tro. Er man for syk til å jobbe så får man hjelp av Nav. 

Endret av skruf
  • Liker 15
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Det er ikke noe normalt oppegående foreldre skal måtte behøve å diskutere engang. 

Språkreise, dyrt slalåmutstyr o.l. diskuterer man før man betaler for. Men skoleutstyr? Din mann visste utmerket godt at sønnen gikk yrkeslinja, formoder jeg? Det skal ikke være nødvendig å diskutere slike ting; det er tvingende nødvendig å kjøpe disse tingene, og faren skal betale sin del. Det er ikke luksusartikler det snakkes om her. Stakkars gutt, sier jeg bare. Er det sånne holdnnger han møter hos dere, er det ikke det spør rar at han velger å oppholde seg hos sin mor.

• Liker 14
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Din samboer forsørger deg og ditt barn- men du synes ikke det er ok at han forsørger sitt eget barn?  Hvem betaler når barnet ditt trenger ting?

Håper egentlig at dette bare er en tulletråd

• Liker 15
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her.

Såvidt jeg kan se, synes alle her du er urimelig.

• Liker 18
Skrevet
Sitat

Min beste venninne var i mors situasjon i en lignende sak. Selvfølgelig skal far betale halvparten, sålenge det ikke er snakk om noe som kunne vært kjøpt mye rimeligere( Eks Mac vs vanlig PC for å dra det litt langt). Det de gjorde de gangene hun kjøpte noe ekstra dyrt var at far betalte halvparten av det den rimeligste varianten av tingen kostet. Så kunne mor velge å betale det ekstra siden hun hadde råd :) 

men hvem betaler for ditt barn? Ser du får barnebidrag, men hvis noe trenger å kjøpes inn som barnebidraget ikke dekker, mener du da at samboeren din skal betale dette? Siden du ikke jobber eller får uføre. 

Anonymkode: bb88f...8be

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...