Gå til innhold

Mor vil at far betaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har vært skilt i ti år og har i utgangspunktet en 50/50-ordning, og derfor har de ikke hatt noen avtale om bidrag. Sønnen går første klasse på videregående , og nå vil mor st far skal være med å betale for skoleutstyr hun har kjøpt, enda de ikke har noen avtale om dette. Hun tjener godt, så hun har råd til det. Vi har ikke så god råd, da vi har bare en inntekt. Kan mor kreve at far betaler for dette? I følge det som står på NAV sidene skal man dele på utgifter til konfirmasjon og tannregulering. Det står ikke noe om skoleutstyr der? 

Anonymkode: 2d53c...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags skoleutstyr er det snakk om, da? Får gutten stipend?

Anonymkode: 033bb...f44

• Liker 1
Skrevet

Så klart skal far betale 50 % av sånne ting når han ikke betaler bidrag. 

Anonymkode: b93a7...06e

• Liker 23
Skrevet

Hvis han hadde betalt bidrag så skulle han ikke betalt. Siden de har 50/50 og han ikke betaler bidrag så skal han være med å betale for alt ungen har behov for. 

Begge foreldrene har forsørgeransvar ovenfor felles barn, uansett hvilken inntekt man har. 

• Liker 24
Skrevet

Kanskje du, som stemor, burde holde nesen din utifra det da?  Skjerp deg. 

Anonymkode: 7aabe...31d

• Liker 16
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har vært skilt i ti år og har i utgangspunktet en 50/50-ordning, og derfor har de ikke hatt noen avtale om bidrag. Sønnen går første klasse på videregående , og nå vil mor st far skal være med å betale for skoleutstyr hun har kjøpt, enda de ikke har noen avtale om dette. Hun tjener godt, så hun har råd til det. Vi har ikke så god råd, da vi har bare en inntekt. Kan mor kreve at far betaler for dette? I følge det som står på NAV sidene skal man dele på utgifter til konfirmasjon og tannregulering. Det står ikke noe om skoleutstyr der? 

Anonymkode: 2d53c...e30

Du skriver at dere har en inntekt. Har mor mer enn en inntekt? Er det sånn at far som har den inntekten og forsørger deg? 

• Liker 20
Skrevet

Det du sier er at far skal droppe å betale for sønnen sin, så du får mer? Er det mulig.. 

JA, far skal bidra til utgifter til sønnen når han ikke betaler bidrag. Og er det snakk om skoleutstyr så er det absolutt en selvfølge. Dyre, unødvendige ting er noe annet, men det er uansett noe mor og far avtaler seg i mellom. 

Anonymkode: aa5e1...e36

• Liker 24
Skrevet

Er det nødvendig skoleutstyr eller enda ett nytt pedal?  Hva har ungen gjort med stipendet sitt?

Anonymkode: 89265...55f

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nødvendig skoleutstyr eller enda ett nytt pedal?  Hva har ungen gjort med stipendet sitt?

*penal

Anonymkode: 1926c...8ad

Skrevet

Det er vel knapt noe utstyr som ikke er dekket lenger på videregående. Ikke trenger de å kjøpe skolebøker og ikke trenger de å kjøpe materiell. Det eneste de trenger er skrivebøker og noen gode blyanter og penner. Det kan umulig komme på astronomiske summer. I tillegg er det mange som må betale en egenandel for egen pc, men den ville uansett blitt bestilt og betalt i juli/august, så det er vel ikke dette det er snakk om. 

Anonymkode: 0ec38...411

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stipend? Er det noe nytt at hjemmeboende vgs elever får stipend?

Anonymkode: ce4df...7e4

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Blir så trist av slike tråder, stakkars unger som har  foreldre som stiller seg negativ til å betale grunnleggende ting som skolesaker. Fyfaen!!! 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan søke grunnstipend. Dette er behovsprøvd, så dersom ungdommen har bostedsadresse hos far vil han få mer, enn om han er registrert hos mor som har god økonomi.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnstipendet på videregående skole er ca 1000 kr. Stipend utover det har fått innskjerpede regler. Der det før ble tatt utgangspunkt hos bostedsforelder og beregnet stipend utfra det, blir nå begge foreldrenes inntekt lagt til grunn. Er også nokså sikker på at inntektsgrensen er redusert. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Blir så trist av slike tråder, stakkars unger som har  foreldre som stiller seg negativ til å betale grunnleggende ting som skolesaker. Fyfaen!!! 

Det kommer jo an på om det er grunnleggende ting, som er kjøpt så rimelig som mulig, ut i fra fars økonomi, eller om mor har handlet litt vel råflott fordi hun selv har økonomi til det. 

Selv er jeg oppvokst med foreldre med mange barn og stram økonomi. Aldri i verden om jeg kunne handlet det jeg ønsket meg mest, og forventet at de skulle betale. Jeg fikk det jeg trengte, men i den mer økonomiske enden av skalaen. Godt brukte skolebøker, de rimeligste notatbøkene og en del av materiellet (verktøy på yrkesfag) jeg trengte var sånt som pappa hadde fra før, eller skaffet via venner og familie som hadde liggende. Det er ikke synd på meg selv om mine foreldre og jeg måtte være bevisste på at det måtte være billigst mulig.

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle hjemmeboende elever som får stipend selv om foreldrene er skilte. 

Datteren vår fikk ikke stipend selv om faren hennes og jeg ikke har så høy inntekt (vi har 50/50)

Anonymkode: 6ab3d...dcd

• Liker 2
Skrevet

TS, kan du fortelle hva det er som har blitt kjøpt? Er det snakk om utstyr som han ikke får/låner på skolen og som koster en haug med penger, eller er det snakk om overprisede moteklær eller ny ryggsekk fordi han var lei av det gamle?

Innlegget over er jeg helt enig i.

Anonymkode: 033bb...f44

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle får stipend på ca 900.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...