Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!

EivGrims

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være det er sånn nå, men var ikke det når jeg var privatist i 2013. Tok eksamen i Tromsø. Der måtte vi holde styr på alt selv via privatistweb. 

Er litt dumt å være så bastant på dette. Det beste er at hver enkelt sjekker hva som gjelder for dem. Dumt å gå glipp av eksamen fordi man trodde noen skulle informere om dette. 

Anonymkode: 25da3...475

Sånn var det heller ikke i Oslo før jul. Måtte inn og sjekke selv, ikke noe kom i posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være det er sånn nå, men var ikke det når jeg var privatist i 2013. Tok eksamen i Tromsø. Der måtte vi holde styr på alt selv via privatistweb. 

Er litt dumt å være så bastant på dette. Det beste er at hver enkelt sjekker hva som gjelder for dem. Dumt å gå glipp av eksamen fordi man trodde noen skulle informere om dette. 

Anonymkode: 25da3...475

Det står på privatistweb at dette varierer fra fylke til fylke. Jeg er helt enig i at man må sjekke privatistweb slik at man ikke står der med skjegget i postkassa. Da hjelper det ikke å si at man stolte blindt på en forumbruker. 

Anonymkode: cede5...a0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg være med! :)

Jeg har meldt meg opp i hele norskfaget og historie.

Gruer meg litt til historien, da det ikke er min største interesse, men ser veldig frem til å bli ferdig med det.

Endret av LilleT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleT skrev:

Her vil jeg være med! :)

Jeg har meldt meg opp i hele norskfaget og historie.

Gruer meg litt til historien, da det ikke er min største interesse, men ser veldig frem til å bli ferdig med det.

Oi! Det var to store fag på et semester! Kom heldigvis veldig greit ut med norsk på VGS så slipper å ta det opp, men husker jeg syntes historie og norsk var så kjedelig! Tar også historie nå, endelig ferdig med VG2 delen, så må bare sette i gang med VG3! Syntes det er litt slitsomt når karakteren er både VG2 og 3, for da blir det så himla mye å holde styr på på en gang! Samme med norsk, da er det jo 3 år! 

Syntes historien er vanskelig jeg.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie var et av mine beste fag. Elsker å lære om de som kom før oss :laugh: Er også bare et ''lese fag'' som betyr at det stort sett bare handler om å memorisere lese stoffet, i kontra til matte f.eks, hvor du må lære, huske og pugge som f for at det skal sitte ordentlig. 

Skal ta opp både matte 1p, 2p, naturfag, norsk skfitlig og sidemål. Blir et tøft halvår. menmen, må gjøres! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, EivGrims skrev:

Historie var et av mine beste fag. Elsker å lære om de som kom før oss :laugh: Er også bare et ''lese fag'' som betyr at det stort sett bare handler om å memorisere lese stoffet, i kontra til matte f.eks, hvor du må lære, huske og pugge som f for at det skal sitte ordentlig. 

Skal ta opp både matte 1p, 2p, naturfag, norsk skfitlig og sidemål. Blir et tøft halvår. menmen, må gjøres! :tongue:

Jeg synes historie er ganske vanskelig på grunn av at det er både "mikro og makro" på samme tid, det hadde nok vært lettere om man kunne innstille hjernen på en av delene om gangen. Jeg skal også ta 1+2p og historie nå til våren så det blir mye jobbing med det fremover. 

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se flere i samme båt :fnise: Skal se ta Matte 1p og 2p, norsk bokmål og muntlig historie. Fokuserer mest på historie akkurat nå fordi jeg hater muntlig og vil være mest mulig forberedt, men tar selvfølgelig matte og norsk innimellom. Vil også ha høyere poengsum til universitetssøknaden.

Skal ta eksamenene mine i Arendal i Mai. Ønsker alle lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24

selvfølgelig kom jeg på at jeg måtte huske å søke rett etter at klokken slo tolv på onsdags kvelden. 

Kjedelig! Får vente til neste høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2017 den 15.08, TinyBean skrev:

Gøy å se flere i samme båt :fnise: Skal se ta Matte 1p og 2p, norsk bokmål og muntlig historie. Fokuserer mest på historie akkurat nå fordi jeg hater muntlig og vil være mest mulig forberedt, men tar selvfølgelig matte og norsk innimellom. Vil også ha høyere poengsum til universitetssøknaden.

Skal ta eksamenene mine i Arendal i Mai. Ønsker alle lykke til! 

Da sees vi på historieeksamen i Arendal i Mai!  :fnise:

Lykke til !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ompalompa24 skrev:

selvfølgelig kom jeg på at jeg måtte huske å søke rett etter at klokken slo tolv på onsdags kvelden. 

Kjedelig! Får vente til neste høst. 

Pleier å følge med, men fikk med meg tilfeldig når fristen gikk ut dagen før. Hvis jeg ikke husker feil, så har fristen vært senere i feb tidligere? 

Veldig kjedelig ja! Du for trøste deg med, at du for god lese tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24

Når jeg først er i her i tråden kan jeg jo like gjerne spørre om noen har peiling på følgende:

jeg har vitnemål fra reform 94, og ønsker å forbedre noen av karakterene mine. Hovedsakelig norsk karakteren. Men hvordan foregår skriftlig eksamen i norsk nå til dags? Skriver man på pc, er hjelpemidler tillatt? 

Jeg har også tatt fransk b språk fordypning, men endte opp med to usle 2-ere i både muntlig og skriftlig. Går det an å bytte ut fordypningen i b-språk med noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ompalompa24 skrev:

Når jeg først er i her i tråden kan jeg jo like gjerne spørre om noen har peiling på følgende:

jeg har vitnemål fra reform 94, og ønsker å forbedre noen av karakterene mine. Hovedsakelig norsk karakteren. Men hvordan foregår skriftlig eksamen i norsk nå til dags? Skriver man på pc, er hjelpemidler tillatt? 

Jeg har også tatt fransk b språk fordypning, men endte opp med to usle 2-ere i både muntlig og skriftlig. Går det an å bytte ut fordypningen i b-språk med noe annet?

Angående Norsk eksamen. Hjelpemidler som bøker og notater er tillat. Internet og annen kommunikasjon er selvfølgelig ikke tillat. Man skriver og leverer oppgaven på PC ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hvordan eksamen i naturfag fungerer? I fjor tok jeg via Sonans, og da mener jeg at læreren valgte ut et par forsøk fra hvert kapittel som vi fikk undervisning i, og som vi måtte kunne til eksamen. Nå er det godt mulig vi egentlig måtte øve på de andre forsøkene utenom dette, men jeg forsto det slik at vi kun kom opp i de forsøkene læreren selv underviste oss i.

Jeg skal ta det opp igjen i år, men denne gangen uten undervisning. Må jeg da selv velge noen forsøk og sende inn, eller kan jeg rett og slett bare komme opp i alle forsøkene? :forvirra:

Anonymkode: df335...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvordan eksamen i naturfag fungerer? I fjor tok jeg via Sonans, og da mener jeg at læreren valgte ut et par forsøk fra hvert kapittel som vi fikk undervisning i, og som vi måtte kunne til eksamen. Nå er det godt mulig vi egentlig måtte øve på de andre forsøkene utenom dette, men jeg forsto det slik at vi kun kom opp i de forsøkene læreren selv underviste oss i.

Jeg skal ta det opp igjen i år, men denne gangen uten undervisning. Må jeg da selv velge noen forsøk og sende inn, eller kan jeg rett og slett bare komme opp i alle forsøkene? :forvirra:

Tar faktisk opp Naturfag ved sonans dette halvåret haha. HVIS jeg husker riktig så har læreren våres sagt at det er 15 mulige forsøk man kan komme opp i. Som jeg forstår det møter man opp til eksamen også skal du trekke et tilfeldig forsøk ut av de 15 mulige. så får du selvfølgelig et par relaterte spørsmål under forsøket og 1 tilfeldig angående hele naturfag pensumet også. Hvis jeg husker rett skal vi gå gjennom alle labøvelsene som kan komme på eksamen etter hvert som vi går gjennom fagstoffet. Under eksamen så får du 30 min til å preppe og gå gjennom stoffet før du skal eksamineres, da kan du også ha med bøker og notater som du har :) Håper det hjelper! Og lykke til! 

Anonymkode: 09bae...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, mjauritz skrev:

Da sees vi på historieeksamen i Arendal i Mai!  :fnise:

Lykke til !

Tøft! Lykke til til deg også! :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, ompalompa24 skrev:

Hjelpemidler er tillatt utenom internett og andre kommunikasjonsmidler. Oversettelsesprogrammer i språkfag er heller ikke lov. De fleste steder bruker nok PC og elektronisk innlevering, men jeg ville ha sjekket opp dette med ditt privatistkontor for å være på den sikre siden. Det er litt ulik praksis fra fylke til fylke. 

Når det gjelder fransken tilsvarer dette fremmedspråk nivå 2 eller 3 i Kunnskapsløftet (avhengig om det er B-språk 2 eller 4). Du må nok belage deg på å ta opp samme språk dersom du vil gjøre noe med disse karakterene. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok via Sonans i høst i Drammen. Jeg trakk et tema og fikk et kapittel til foredrag og et annet til forsøk + en uforbredt del. På arket jeg fikk sto det at jeg skulle holde foredrag fra DNA-kapittelet (proteinsyntesen osv), forsøk var spektere. Den uforbredte delen var galvanisk element, forklare redoksreaksjoner og elektrolyse av kobberklorid. 

Jeg hadde ikke gjort forsøket jeg fikk tidligere, men spørsmålene blir presentert på en slik måte at om du kan pensum godt nok skal du klare å svare på forsøket på en god måte. Det skal finnes en oversikt over hvilke forsøk du kan komme opp i på hjemmesiden til ditt privatistkontor:) 

Anonymkode: 31173...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange har hatt muntlig eksamen nå i våren? Pleier det å være før 18 juni? Skal nemlig på ferie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
1 minutt siden, Smash00 skrev:

Hvor mange har hatt muntlig eksamen nå i våren? Pleier det å være før 18 juni? Skal nemlig på ferie da.

Sannsynligheten for at du får etter 18. juni er minimal. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...