Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎22‎.‎04‎.‎2017 den 1.38, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som er interessert i å lese min eksamensoppgave i norsk som jeg fikk 6 på? Hvis det er av interesse kan jeg enten sende på PM eller legge ut her om det ikke blir for langt. 

Anonymkode: d24b7...6cd

ja

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere? Noen som har hatt eksamen enda? Jeg har norsk muntlig 11.mai :ac::ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Virilja skrev:

Hvordan går det med dere? Noen som har hatt eksamen enda? Jeg har norsk muntlig 11.mai :ac::ac:

Har selv naturfag eksamen 11 mai! Må innrømme at jeg ikke har fått lest så mye som jeg vil de siste dagene. Tenkte jeg skulle komme meg ned på et biblotek for å lese litt, klarer ikke lese hjemme, da gjør jeg alt annet i stedet :tongue::tongue:

Endret av EivGrims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Virilja skrev:

Hvordan går det med dere? Noen som har hatt eksamen enda? Jeg har norsk muntlig 11.mai :ac::ac:

Muntlig historie i morra. Gruer meg, men gleder meg samtidig til å få det overstått. Gidder ikke lese mer heller, har blitt nesten sprø av all den intense pugginga de siste fire ukene og føler ingenting sitter, så krysser fingrene :fnise: Det som ikke sitter nå får bare være, så får det gå som det går. Klarte å få en 3-er uforberedt til muntlig samfunnsfag for et par år siden, så håper jeg hvertfall får minst 3 denne gangen.

Nå skal jeg slappe av med Persona 5 og god mat før jeg skal i ilden i morgen klokka 17.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 5 i historie og har igjen 2 eksamener som jeg føler meg godt forberedt til :)

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som skal ha norsk munltig her??

Anonymkode: b5814...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det noen som har tatt teori eksamen i Kontor og Administrasjon - privatist? Skal ta fagbrev og da er terori eksamen 7 juni.. fikk tips av de som er ansvarlig for dette å se på eksamensoppgaver på udir.no og besvarelser. men er ingen besvarelser på siden. Noen som har tips til hvor jeg kan finne det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 10.44, TinyBean skrev:

Muntlig historie i morra. Gruer meg, men gleder meg samtidig til å få det overstått. Gidder ikke lese mer heller, har blitt nesten sprø av all den intense pugginga de siste fire ukene og føler ingenting sitter, så krysser fingrene :fnise: Det som ikke sitter nå får bare være, så får det gå som det går. Klarte å få en 3-er uforberedt til muntlig samfunnsfag for et par år siden, så håper jeg hvertfall får minst 3 denne gangen.

Nå skal jeg slappe av med Persona 5 og god mat før jeg skal i ilden i morgen klokka 17.00.

Nå var jeg nok litt sen, men masse lykke til!! :nori:Du må fortelle hvordan det gikk :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Virilja skrev:

Nå var jeg nok litt sen, men masse lykke til!! :nori:Du må fortelle hvordan det gikk :) 

Takk skal du ha, trenger nok det! Skal inn til byen, slappe av med litt mat før jeg går inn. Går gjennom notatene en siste rask runde nå rett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake og jeg skal aldri ha muntlig igjen.

Kalde krigen og "norsk politikk på 1800-tallet". Kalde krigen gikk greit, men tryna noe veldig på det andre.

Fikk en 3-er, så fikk jo forbedret da jeg hadde 2 fra før. Men likevel surt da jeg hadde veldig lyst på 4. Men jaja, har tre andre eksamener om en måned så får vel kjøre på der for å veie opp. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen i dag - gikk helt elendig. Hadde 5 i samfunnsfag på vgs, og klarte å prestere en 3 på muntlig. Jeg hadde forberedt meg ekstremt godt. Startet i januar. Virkelig helt sykt. 

Anonymkode: 198d0...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde eksamen i dag - gikk helt elendig. Hadde 5 i samfunnsfag på vgs, og klarte å prestere en 3 på muntlig. Jeg hadde forberedt meg ekstremt godt. Startet i januar. Virkelig helt sykt. 

Anonymkode: 198d0...de1

Sånn er det uheldigvis. vgs eksamen er lettere en privatist eksamen. Må man huske så sykt mye informasjon på privatist eksamen. På vgs får man 2 dager til å lage en presentasjon liksom.  

Anonymkode: 09bae...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde eksamen i dag - gikk helt elendig. Hadde 5 i samfunnsfag på vgs, og klarte å prestere en 3 på muntlig. Jeg hadde forberedt meg ekstremt godt. Startet i januar. Virkelig helt sykt. 

Anonymkode: 198d0...de1

Men du må vel ikke beholde en lavere karakter enn du hadde fra før av? 

Anonymkode: 11fad...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du må vel ikke beholde en lavere karakter enn du hadde fra før av? 

Anonymkode: 11fad...977

Ja, det skjønte ikke jeg heller :klo: Satset du på en sekser da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du må vel ikke beholde en lavere karakter enn du hadde fra før av? 

Anonymkode: 11fad...977

Nei, man kan velge. Noe som utelukkende gjør at jeg beholder 5 fra før. Men var jo avhengig av å få 6. Tok opp geografi, der jeg også hadde 5 fra før, og fikk der 6. Jeg hadde faktisk lest mer på samfunnsfag enn geografi, men oppgaven i samfunnsfag var jeg rett og slett uheldig med. Jeg fikk temaet ''makt'', noe det i samfunnsfagboken min stod en halv side om. Prøvde å trekke inn all mulige slags temaer. Ble også spurt mye om NATO, noe jeg selvfølgelig hadde kjennskap til. Men skjønte at sensor forventet mye mer inngående kunnskap i emnet. 

Anonymkode: 198d0...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan velge. Noe som utelukkende gjør at jeg beholder 5 fra før. Men var jo avhengig av å få 6. Tok opp geografi, der jeg også hadde 5 fra før, og fikk der 6. Jeg hadde faktisk lest mer på samfunnsfag enn geografi, men oppgaven i samfunnsfag var jeg rett og slett uheldig med. Jeg fikk temaet ''makt'', noe det i samfunnsfagboken min stod en halv side om. Prøvde å trekke inn all mulige slags temaer. Ble også spurt mye om NATO, noe jeg selvfølgelig hadde kjennskap til. Men skjønte at sensor forventet mye mer inngående kunnskap i emnet. 

Anonymkode: 198d0...de1

Så utrolig kjipt. Håper det går bedre neste gang :)

Anonymkode: 11fad...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, TinyBean skrev:

Da var jeg tilbake og jeg skal aldri ha muntlig igjen.

Kalde krigen og "norsk politikk på 1800-tallet". Kalde krigen gikk greit, men tryna noe veldig på det andre.

Fikk en 3-er, så fikk jo forbedret da jeg hadde 2 fra før. Men likevel surt da jeg hadde veldig lyst på 4. Men jaja, har tre andre eksamener om en måned så får vel kjøre på der for å veie opp. :fnise:

Gratulerer med 3! Er jo forbedring. 

Det var du som hadde den i Arendal? Det hadde jeg også, vi så hverandre sikkert. Jeg fikk kald krig og vikingtid :) 
Snakket med mange som gjorde det skikkelig dårlig, sensorene nevnte også at kanskje de to epokene kunne ha litt mer sammenheng for å "binde" oppgaven. 

Fikk forresten 6, ble så glad at jeg begynte å gråte. Har aldri vært så stresset i hele mitt liv! Sensorene var vanvittig harde, men jeg hadde mye flaks med å komme opp i Kalde Krigen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mjauritz skrev:

Gratulerer med 3! Er jo forbedring. 

Det var du som hadde den i Arendal? Det hadde jeg også, vi så hverandre sikkert. Jeg fikk kald krig og vikingtid :) 
Snakket med mange som gjorde det skikkelig dårlig, sensorene nevnte også at kanskje de to epokene kunne ha litt mer sammenheng for å "binde" oppgaven. 

Fikk forresten 6, ble så glad at jeg begynte å gråte. Har aldri vært så stresset i hele mitt liv! Sensorene var vanvittig harde, men jeg hadde mye flaks med å komme opp i Kalde Krigen!

Jeg ble ufattelig lei meg og begynte å gråte (mulig du så en stressa og kanskje tårevåt brunette i løpet av kvelden. Uff.). Hadde pugget så mye de siste ukene og ville så veldig gjerne ha 4 eller 5. Selvfølgelig fikk jeg det ENE temaet jeg hadde pugget minst, samt at jeg mistet tid da jeg klarte å gå meg vill etter jeg hadde vært på do. Mistet forberedelsestid og var bare nedfor hele kvelden etterpå. Tror virkelig jeg hadde gjort det bedre om jeg hadde fått noe annet, for kalde krigen gikk fint (den holdt meg nok på 3-eren :fnise:

Blir litt smålei meg av å tenke på hva jeg kunne gjort i stedet (ventet med dotur eller gått før) så prøver heller å fokusere på de neste prøvene. (Blir også nesten litt flau av å tenke på hvor lett jeg tok til tårene nå i ettertid. Voksen kvinne som sitter og tuter over en karakter. )

Men så er muntlig min svakhet og jeg var nervøs og stresset, samt sliten etter all pugginga den siste måneden, så det spilte nok inn emosjonelt for jeg var et vrak etterpå. Historie er for stort til at jeg klarer å lære alt på bare et par måneder. Heldigvis er det ikke en eksamen jeg må ta igjen.

Gratulerer med 6-eren btw! Godt jobba! :nori:

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TinyBean skrev:

Jeg ble ufattelig lei meg og begynte å gråte (mulig du så en stressa og kanskje tårevåt brunette i løpet av kvelden. Uff.). Hadde pugget så mye de siste ukene og ville så veldig gjerne ha 4 eller 5. Selvfølgelig fikk jeg det ENE temaet jeg hadde pugget minst, samt at jeg mistet tid da jeg klarte å gå meg vill etter jeg hadde vært på do. Mistet forberedelsestid og var bare nedfor hele kvelden etterpå. Tror virkelig jeg hadde gjort det bedre om jeg hadde fått noe annet, for kalde krigen gikk fint (den holdt meg nok på 3-eren :fnise:

Blir litt smålei meg av å tenke på hva jeg kunne gjort i stedet (ventet med dotur eller gått før) så prøver heller å fokusere på de neste prøvene. (Blir også nesten litt flau av å tenke på hvor lett jeg tok til tårene nå i ettertid. Voksen kvinne som sitter og tuter over en karakter. )

Men så er muntlig min svakhet og jeg var nervøs og stresset, samt sliten etter all pugginga den siste måneden, så det spilte nok inn emosjonelt for jeg var et vrak etterpå. Historie er for stort til at jeg klarer å lære alt på bare et par måneder. Heldigvis er det ikke en eksamen jeg må ta igjen.

Gratulerer med 6-eren btw! Godt jobba! :nori:

Men historie er nok en av de aller verste muntlige eksamenene fordi den er så stor med så kort forberedelsestid! Jeg holdt virkelig på å få et angstanfall der jeg satt, følte meg kvalm, svett og ekkel! Har aldri vært så nervøs før en eksamen før! 

Snakket med en annen som hadde eksamen, og hun hadde satset på 5, men endte opp med 2 - så det hjalp ikke akkurat på nervene mine! 

Men, som sensorene sa, det var mange som fikk lavere karakter enn de hadde satset på, og at de mente at oppgaven de hadde laget kanskje ikke var helt ideell. Merket at de var strenge og hadde veldig høye forventninger! Når jeg snakket om kalde krigen fikk jeg mye spørsmål om Afghanistan og amerikansk politikk idag, i tillegg til å definere mange -ismer. At jeg hadde hatt politikk og menneskerettigheter tidligere var nok det som trakk meg høyt - og at jeg siterte historikere og drøftet rundt ting (som om den kalde krigen faktisk sluttet ved Sovjets fall). Syntes dog det var litt urettferdig, for de som "fulgte" boken gjorde det jo dårligere, og historie er jo egentlig ikke et drøftefag sånn sett. 
Skjønte fort at sensorene la mye vekt på å dra linjer, så dro linjer som om det sto om livet :fnise: Kalde krigen helt til Münchenavtalen (at vesten "dyttet" Hitler mot østen) og ikkeangrepspakten (at Sovjet kjøpte seg tid), siterte Fukuyama og Sokrates, og bablet i ett sett! 

Jeg var egentlig bare veldig heldig. Hadde jeg kommet opp i dansketiden eller europeisk middelalder hadde det aldri gått så bra! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...