AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #101 Skrevet 22. januar 2017 10 timer siden, Hemoglobin skrev: Ok, jeg skal si hva det egentlig betyr. Det betyr at du får ros for at du ikke har latt det bringe deg til å gjennomføre selvmord. Selv om du nok kan ha tenkt det. Men du er her fortsatt, ikke sant? Du setter ord på ting, og en del av deg nekter å slutte å puste. Derfor er du sterk. Fordi du har vært igjennom alt dette dritet og fortsatt puster. Du er fortsatt på bena, og du lever, selv om det er minimalt i dine øyne. Det betyr ikke at alt plutselig er ok og at du er glad og fornøyd. Men sterk? Jo. Det er du. Ta det til deg. At overlevelsesinstinktet vinner er ikke styrke. Det er et instinkt. Det kan i mange tilfeller gjøre folk sterke, men i seg selv? Det er ingen styrke en danner selv. Anonymkode: b5569...241
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #102 Skrevet 22. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jeg ikke... Hvorfor sier alltid alle rundt en at man er så sterk når man går gjennom mye vondt?! Tror de at man automatisk blir det av motgang og belastninger? J Anonymkode: 5eb44...518 Jeg ser egentlig ikke problemet. Jeg har levd et tøft liv, med mye sykdom, dødsfall, fysisk og psykisk vold, mobbing mm, og jeg har mange ganger fått høre at jeg er sterk. Jeg har hatt lyst til å gi opp mange ganger, tenkt at det er en grense for hvor mye motgang et menneske kan tåle, men jeg fortsetter kjempe for det livet jeg vil ha. Når jeg får denne kommentaren, og spør tilbake "hvilket valg har jeg? Jeg kan enten gi opp, eller kjempe på videre", viser svaret jeg får at det de egentlig sier er at de selv ikke er sikre på om de selv hadde hatt styrken til å kjempe på videre. De mener du er sterkere enn dem selv, som ikke gir opp kampen. Det er en anerkjennelse av at de ser at du har det vanskelig, og at de beundrer deg for ikke å gi opp noe de selv hadde hatt vanskeligheter med å takle. Og jeg er også enig med de som sier at man kan være (understreker kan være) bedre rustet til å takle motgang hvis man overkommer motgangen man har møtt. Dette fordi det er lettere å gjøre noe man vet at man kan. Man vet at man kan overkomme noe, fordi man allerede har gjort det en gang. Erfaringen gjør at det blir lettere å kjempe. Anonymkode: b0ee7...c54 1
Atea Skrevet 22. januar 2017 #103 Skrevet 22. januar 2017 13 timer siden, antbug skrev: Det er ikke lett for noen, gitt. Noen ganger tenker jeg at det beste er å ikke si noe som helst til folk som sliter, for det ser for meg ut som det blir feil uansett hva man prøver å ytre av medfølende, oppmuntrende eller trøstende ord. Oddsene for at man sier noe riktig er ganske lave tror jeg, men hvis man ikke sier noe er man vel verre enn verst? Tips om hva dere egentlig ønsker å få høre mottas med takk. Vanskelig å svare eksakt. Men, det verste man kan gjøre tror jeg, er å henvise til seg selv som "åh, jeg husker hvor vondt det var, sukk og stønn". Å lytte innebærer ikke å si så mye. Man føler seg ikke særlig sterk når man ligger nede. Jeg foretrekker å snakke om andre og mer hyggelig ting og vrir samtalen hvis det er jeg som har problemer. Hvis en venninne sliter lytter jeg, kan komme med par råd, heldigvis blir det ikke tatt ille opp, men vi snakker som regel videre om noe annet, hun jeg tenker på nå er kronisk smertepasient. En annen har problemer med nav og litt andre ting av familiær art. Tror aldri jeg har sagt til noen at de er sterk når de sliter. Men, jeg vet jo at de kommer seg ovenpå igjen, det samme gjør jeg også. Da føler man sin egen styrke selv.
Nordvesta Skrevet 22. januar 2017 #104 Skrevet 22. januar 2017 Tråden ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger og latterliggjøring, samt svar til alt dette Nordvesta, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #105 Skrevet 22. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: At overlevelsesinstinktet vinner er ikke styrke. Det er et instinkt. Det kan i mange tilfeller gjøre folk sterke, men i seg selv? Det er ingen styrke en danner selv. Anonymkode: b5569...241 Enig. Man ligger nede for telling og mobiliserer de siste styrkene til å holde pust og puls i gang. Mobilisere styrke er ikke styrke, det er mobilisering. Ts, jeg synes dette innlegget er så fint og noe du bør ta til deg: 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser egentlig ikke problemet. Jeg har levd et tøft liv, med mye sykdom, dødsfall, fysisk og psykisk vold, mobbing mm, og jeg har mange ganger fått høre at jeg er sterk. Jeg har hatt lyst til å gi opp mange ganger, tenkt at det er en grense for hvor mye motgang et menneske kan tåle, men jeg fortsetter kjempe for det livet jeg vil ha. Når jeg får denne kommentaren, og spør tilbake "hvilket valg har jeg? Jeg kan enten gi opp, eller kjempe på videre", viser svaret jeg får at det de egentlig sier er at de selv ikke er sikre på om de selv hadde hatt styrken til å kjempe på videre. De mener du er sterkere enn dem selv, som ikke gir opp kampen. Det er en anerkjennelse av at de ser at du har det vanskelig, og at de beundrer deg for ikke å gi opp noe de selv hadde hatt vanskeligheter med å takle. Anonymkode: b0ee7...c54 Og så synes jeg du bør huske at det å være den som står på siden, er en tøff situasjon det også. De vet ikke hva de skal si. De vet ikke hva de skal gjøre. Så hva kan de si? Anonymkode: 4e071...e67
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #106 Skrevet 22. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er også enig med de som sier at man kan være (understreker kan være) bedre rustet til å takle motgang hvis man overkommer motgangen man har møtt. Dette fordi det er lettere å gjøre noe man vet at man kan. Man vet at man kan overkomme noe, fordi man allerede har gjort det en gang. Erfaringen gjør at det blir lettere å kjempe. Anonymkode: b0ee7...c54 Sterkt uenig. Det er flere av de tingene jeg har vært gjennom hvor jeg tenker at dersom det skjer igjen så kommer jeg ikke til å kjempe. Jeg vil heller gå under enn å ta den kampen på nytt. Men noe nytte har det vært: jeg har funnet ut at enkelte kamper man trodd var de verste, viste seg å være langt enklere målt opp mot andre, og omvendt. Og jeg vet også hvordan jeg kan unngå å havne oppi flere av situasjonene. Så kunnskap har jeg. Og sånn sett styrke. Men styrke i betydningen "utholdenhet", nei den er på mange måter borte. Slitt vekk. Anonymkode: 4e071...e67 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #107 Skrevet 22. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sterkt uenig. Det er flere av de tingene jeg har vært gjennom hvor jeg tenker at dersom det skjer igjen så kommer jeg ikke til å kjempe. Jeg vil heller gå under enn å ta den kampen på nytt. Men noe nytte har det vært: jeg har funnet ut at enkelte kamper man trodd var de verste, viste seg å være langt enklere målt opp mot andre, og omvendt. Og jeg vet også hvordan jeg kan unngå å havne oppi flere av situasjonene. Så kunnskap har jeg. Og sånn sett styrke. Men styrke i betydningen "utholdenhet", nei den er på mange måter borte. Slitt vekk. Anonymkode: 4e071...e67 For å forklare hva jeg mener: Jeg var i flere år syk med en usynlig sykdom. Jeg lå til sengs, tålte ikke lys, manglet krefter, hadde smerter. Og folk hadde medfølelse, de forstod jo at jeg var syk. Senere fikk jeg en veldig synlig plage. Den var også slitsom, men jeg fungerte og kreftene var der i mye større grad. Hver gang mennesker så meg, så okket og oiet de seg. Men hver gang de okket seg, så sa jeg at jeg heller skulle hatt sykdom nummer to (den synlige) i ti år, enn sykdom nummer en (den usynlige) i ett år. Det fikk de fleste - selv legene - til å slå opp øynene og innse at den første hadde føltes verre enn de trodde. Mange klarer rett og slett ikke forstå før de har opplevd. Det gjelder også for leger og helsepersonell. Anonymkode: 4e071...e67
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #108 Skrevet 22. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får nesten ta å spørre dem som sier det til deg for å få svar. Eller kansje slutte å utlevere deg til dem så slipper du å irritere deg over det. Ellers syns jeg det er ufordragelig å klage/irritere seg over fraser folk lirer av seg når de ønsker å støtte noen. Som noen sa tidligere her "get over yourself ". Du er så konsumert av din egen smerte at du evner ikke se noe annet eller andre. Fokuser heller på hva du kan gjøre for andre enn hva andre kan gjøre for deg. Anonymkode: 3ffbc...864 Det var jeg som sa det. Jeg mener at man er nærtagende når man oppretter en tråd for å klage på utsagnet "du er sterk". Men, som jeg også har nevnt, og det ser du om du leser tråden, det må være lov å være ekstra nærtagende i perioder, og det må være lov å påpeke at andre er det. Som ved graviditet, pms, smerter o.l. Man kan ikke forvente at andre holder ut med alt, man må tåle å høre at "nå sutrer du over ting jeg mente godt, la oss slå en strek over det og snakke om noe annet". Anonymkode: 4e071...e67
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #109 Skrevet 22. januar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, så nedlatende. Anonymkode: 2948c...980 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ovenfra-og-ned-holdning. Det er patetisk og avslører at avsender av budskapet ikke vet så mye om livets skyggesider. Anonymkode: 2948c...980 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke en dritt, egentlig. Når du skal beskrive din medfølelse eller min styrke feiler du. Bare vær en vanlig venn. Det holder i massevis. Anonymkode: 2948c...980 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi du gjør noe feil når du antar at alle med traumer ønsker å bruke deg som lekmannsterapeut. Anonymkode: 2948c...980 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Jeg har møtt min andel idioter som kaller meg sterk, raus osv. Bare overse slike mennesker, de avslører at de har levd på solsiden hele livet og ikke aner noenting om livets vanskeligheter. Anonymkode: 2948c...980 Det er ikke rart du oppfatter det som nedlatedne med den holdninga der... For å få noe tilbake bør man kanskje opptre litt vennelig selv og ikke sette seg i en stakkarslig offer-rolle og gi alle andre skylda, selv de som forsøker å være støttende. Anonymkode: daf87...59b 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #110 Skrevet 22. januar 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg som sa det. Jeg mener at man er nærtagende når man oppretter en tråd for å klage på utsagnet "du er sterk". Men, som jeg også har nevnt, og det ser du om du leser tråden, det må være lov å være ekstra nærtagende i perioder, og det må være lov å påpeke at andre er det. Som ved graviditet, pms, smerter o.l. Man kan ikke forvente at andre holder ut med alt, man må tåle å høre at "nå sutrer du over ting jeg mente godt, la oss slå en strek over det og snakke om noe annet". Anonymkode: 4e071...e67 Er ikke du snart ferdig med den såkalte "kunnskapen" din her hvor du rakker ned på andre brukere med like stor og kanskje mye mer erfaring med sykdommer enn du har? Snakk om å være oppmerksomhetssyk! Anonymkode: 937fc...424 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #111 Skrevet 22. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke du snart ferdig med den såkalte "kunnskapen" din her hvor du rakker ned på andre brukere med like stor og kanskje mye mer erfaring med sykdommer enn du har? Snakk om å være oppmerksomhetssyk! Anonymkode: 937fc...424 Jeg svarte den som angrep ts. De fikk det til å virke som det hun sa kom fra løse luften. Det gjorde det ikke, hun svarte meg. Derfor forklarte jeg det til den som angrep ts. Dersom dere ikke klarer å lese en hel tråd, men bare angriper enkelte utsagn slik de står alene, så skaper dere kaos. Lær dere å lese utsagn ut fra den konteksten de står i. Nei, jeg er ikke ferdig med "kunnskap". Er du snart ferdig med "krangling"? Anonymkode: 4e071...e67
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #112 Skrevet 22. januar 2017 På 21.1.2017 den 10.38, AnonymBruker skrev: Takk Ts Anonymkode: 5eb44...518 Anonymkode: f68d1...815 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #113 Skrevet 22. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sterkt uenig. Det er flere av de tingene jeg har vært gjennom hvor jeg tenker at dersom det skjer igjen så kommer jeg ikke til å kjempe. Jeg vil heller gå under enn å ta den kampen på nytt. Men noe nytte har det vært: jeg har funnet ut at enkelte kamper man trodd var de verste, viste seg å være langt enklere målt opp mot andre, og omvendt. Og jeg vet også hvordan jeg kan unngå å havne oppi flere av situasjonene. Så kunnskap har jeg. Og sånn sett styrke. Men styrke i betydningen "utholdenhet", nei den er på mange måter borte. Slitt vekk. Anonymkode: 4e071...e67 Jeg respekterer at du har en annen mening basert på egne erfaringer, men det føles virkelig merkelig at noen er sterkt uenig med meg på dette, fordi jeg er av dem som har blitt sterkere etter å ha overkommet motgang. Jeg kan komme med dusinvis av eksempler, men det mest konkrete er at det var verst første gangen pappa slo meg. Jeg var uforberedt på den fysiske smerten, og jeg var ikke minst uforberedt på den psykiske smerten i etterkant. Kort og unøyaktig forklart: Jeg lærte meg at den fysiske smerten går fort over, og diverse mestringsstrategier for å holde ut den psykiske smerten. Etterhvert lærte jeg også at det var greit å be om hjelp, og etter noen år var jeg sterk nok til å få slutt på mishandlingen. Jeg kom styrket ut av det. Havner jeg i den situasjonen igjen, at noen utøver fysisk eller psykisk vold mot meg vet jeg hva jeg skal gjøre, og jeg vil aldri havne på et så svart sted som jeg var i ungdomsårene noen gang igjen. Anonymkode: b0ee7...c54
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #114 Skrevet 22. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg respekterer at du har en annen mening basert på egne erfaringer, men det føles virkelig merkelig at noen er sterkt uenig med meg på dette, fordi jeg er av dem som har blitt sterkere etter å ha overkommet motgang. Jeg kan komme med dusinvis av eksempler, men det mest konkrete er at det var verst første gangen pappa slo meg. Jeg var uforberedt på den fysiske smerten, og jeg var ikke minst uforberedt på den psykiske smerten i etterkant. Kort og unøyaktig forklart: Jeg lærte meg at den fysiske smerten går fort over, og diverse mestringsstrategier for å holde ut den psykiske smerten. Etterhvert lærte jeg også at det var greit å be om hjelp, og etter noen år var jeg sterk nok til å få slutt på mishandlingen. Jeg kom styrket ut av det. Havner jeg i den situasjonen igjen, at noen utøver fysisk eller psykisk vold mot meg vet jeg hva jeg skal gjøre, og jeg vil aldri havne på et så svart sted som jeg var i ungdomsårene noen gang igjen. Anonymkode: b0ee7...c54 Men ut fra din teori bør man vel da slå ungene mest mulig slik at de skal bli sterkest mulig? Og vi vet at dette er feil. All forskning forteller oss at det er feil (Det er dette mye av tråden har handlet om så jeg anbefaler deg å lese den). Dette handler ikke bare om din og min erfaring - for den kan jeg godta at er ulik - men om årevis med forskning som sier at man blir ikke sterkere av motgang. Man blir utslitt av motgang. Det er veldig fint at du kom deg ut av det! Får du hjelp til å lære nye mestringsstrategier slik at du ikke slår selv? For det er jo også en av "skadene" man pådrar seg i en voldelig oppvekst. Anonymkode: 4e071...e67
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #115 Skrevet 22. januar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ut fra din teori bør man vel da slå ungene mest mulig slik at de skal bli sterkest mulig? Og vi vet at dette er feil. All forskning forteller oss at det er feil (Det er dette mye av tråden har handlet om så jeg anbefaler deg å lese den). Dette handler ikke bare om din og min erfaring - for den kan jeg godta at er ulik - men om årevis med forskning som sier at man blir ikke sterkere av motgang. Man blir utslitt av motgang. Det er veldig fint at du kom deg ut av det! Får du hjelp til å lære nye mestringsstrategier slik at du ikke slår selv? For det er jo også en av "skadene" man pådrar seg i en voldelig oppvekst. Anonymkode: 4e071...e67 Dette var ikke en teori.. Jeg ble ikke sterkere av å bli slått, men ved å få hjelp til å håndtere en tøff periode i livet, og den erfaringen har gitt meg mye kunnskap som jeg har tatt med meg videre i livet. Og jeg kan berolige deg med at med unntak av et og annet innpåslitent innsekt, har jeg aldri slått et levende vesen. Jeg ser at du og flere med deg sier at dette ikke handler om erfaringer, at forskning viser det motsatte, men argumentasjonen blir for enkel.Motgang gir ikke altid styrke, men mestring gjør vanligvis det. Takk for meg! Anonymkode: b0ee7...c54 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #116 Skrevet 22. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ikke en teori.. Jeg ble ikke sterkere av å bli slått, men ved å få hjelp til å håndtere en tøff periode i livet, og den erfaringen har gitt meg mye kunnskap som jeg har tatt med meg videre i livet. Og jeg kan berolige deg med at med unntak av et og annet innpåslitent innsekt, har jeg aldri slått et levende vesen. Jeg ser at du og flere med deg sier at dette ikke handler om erfaringer, at forskning viser det motsatte, men argumentasjonen blir for enkel.Motgang gir ikke altid styrke, men mestring gjør vanligvis det. Takk for meg! Anonymkode: b0ee7...c54 Aha! Ja, det er jeg enig i. Jeg opplevde psykisk vold gjennom hele oppveksten, føler meg sterk av det jeg har lært om mestring (som mange andre ikke kan), men svak av selve volden og det faktum at jeg ikke har en familie på samme måte som mange andre har. Mestring gir styrke. Hver gang Anonymkode: 4e071...e67
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå